تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821219894




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ضبط ديسک در نسخه هاي مختلف ويندوز


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ضبط ديسک در نسخه هاي مختلف ويندوز
ضبط ديسک در نسخه هاي مختلف ويندوز     سيستم عامل ويندوز قادر است اطلاعات را بدون نياز به هر گونه نرم افزار اضافي بر روي انواع مختلف، ديسک ضبط کند. ما در اين مقاله به شما نشان خواهيم داد که چطور اين کار را انجام دهيد. ضبط ديسک ها يا فرآيند کپي کردن فايل ها از درايو ديسک سخت شما به CDيا DVD قابل ضبط، اکنون به يک روال عادي تبديل شده است که سه نسخه اخير ويندوز از پشتيباني توکار آن برخوردارند. صرفنظر از اين که ويندوز اکس پي، ويستا و يا ويندوز 7 استفاده مي کنيد، فرصت ايجاد کپي هاي پشتيبان از مهم ترين اسناد خود را بدون نياز به نرم افزارهاي طرف ثالث در اختيار خواهيد داشت. پشتيباني ويندوز اکس پي از ضبط ديسک هاي اپتيکال نسبتاً ابتدايي است، اما کاربران ويندوز ويستا گزينه ضبط اطلاعات بر روي DVD را نيز در اختيار دارند. ويندوز 7 از نوشتن اطلاعات روي هر دو گروه ديسک هاي CDو DVD قابل ضبط پشتيباني مي کند و در عين حال توانايي انتقال ايميج هاي ديسک ISO به رسانه قابل ضبط را دارد. براي آشنايي با گزينه هاي قابل دسترس در نسخه ويندوز خود اين مقاله را دنبال کنيد. 1. نکته در ميان تمام نسخه هاي متنوع ويندوز، اکس پي محدود ترين پشتيباني توکار براي ضبط ديسک هاي اپتيکال را فراهم مي کند. با اين حال، به شرط آن که يک درايو CD/DVD-Burnerرا روي کامپيوتر خود نصب کرده باشيد، مي توانيد از داخل ويندوز اکس پي به ضبط اطلاعات بر روي CD بپردازيد، بدون آنکه به نرم افزار اضافي نياز داشته باشيد. براي بررسي فعال بودن اين ويژگي، MY Computer را از منوي Start باز کرده، بر روي آيکني که درايو CD/DVD-Burner شما را نشان مي دهد کليک راست کرده و سپس گزينه Properties را انتخاب کنيد. در جعبه محاوره اي که باز مي شود به زبانه Recording رفته و مطمئن شويد که گزينه Enable CD Recording on this drive انتخاب شده است، شما مي توانيد از منوي dropdown دوم براي انتخاب سرعت ضبط اطلاعات بر روي ديسک ها و يا اين که پس از اتمام فرآيند ضبط به طور خودکار از درايو خارج شوند، استفاده کنيد.

2. نکته روش هاي متعددي براي آغاز فرآيند ايجاد يک CD در ويندوز اکس پي وجود دارد که قرار دادن يک ديسک خام در داخل درايو آسان ترين آن هاست. با اين فرض که تنظيمات ويندوز شما تغيير نکرده باشد، پس از ورود ديسک يک جعبه محاوره اي ظاهر خواهد شد که فهرستي از گزينه ها را در اختيارتان قرار مي دهد. گزينه Open Writable CD folder Windows Explorerرا انتخاب کرده و سپس بر روي OK کليک کنيد. به اين ترتيب يک پنجره فولدر خالي بازخواهد شد و شما مي توانيد هر فايلي را که مي خواهيد به ديسک کپي شود را به داخل اين فولدر درگ کنيد. بايد اين نکته مهم را به ياد داشته باشيد که ديسک هاي CD قابل ضبط داراي ظرفيتي معادل 650 يا 700 مگابايت هستند، بنابراين مطمئن شويد که حجم فايل هاي اضافه شده به فولدر جديد از اين اندازه بزرگتر نيست. در غير اين صورت، امکان ايجاد CD وجود نخواهد داشت.

3. نکته روش بعدي براي کپي کردن فايل ها به يک CD در ويندوز اکس پي، انتخاب آن ها در داخل فولدرهاي فعلي (نگهداشتن کليد Ctrl و کليک چپ بر روي فايل هاي مورد نظر براي انتخاب چند فايل به طور همزمان) است. پس از انتخاب فايل ها، کليد Ctrl را رها کرده و بر روي يکي از فايل هاي انتخاب شده کليک راست کنيد. از منويي که ظاهر مي شود، بر روي گزينه Send to کليک کرده و چند ثانيه منتظر بمانيد تا يک منوي فرعي باز شود. سپس روي ورودي مربوط به درايو CD-Writer خود کليک کنيد. حالا يک آيکن در System Tray ظاهر خواهد شد که نشان مي دهد فايل ها آماده کپي به ديسک هستند، روي اين آيکن کليک کرده و سپس در بخش CD Writing Tasksدر پانل سمت چپ اکسپلورر ويندوز روي لينک Write these files to CD کليک کنيد.

4. نکته صرف نظر از شيوه اي که براي اضافه کردن فايل ها به يک ديسک انتخاب کرده ايد، ويزارد CD Writing ظاهر خواهد شد. به طور پيش فرض، CD بر اساس تاريخ جاري ليبل گذاري خواهد شد که اگر سرگرم ايجاد يک کپي پشتيبان از فايل هاي خود باشيد، ايده آل خواهد بود. ولي مي توانيد اين ليبل را براي شرايط ديگر تغيير دهيد. پس از وارد کردن ليبل مناسب، بر روي Next کليک کنيد تا فرآيند ضبط اطلاعات آغاز شود. در اينجا يک تأخير کوتاه براي آماده سازي ديسک وجود خواهد داشت و سپس فايل هاي انتخاب شده به CD کپي مي شوند. اگر گزينه بسته شدن ويزارد ديسک پس از اتمام ضبط اطلاعات انتخاب نشده باشد، پس از ايجاد شدن ديسک گزينه اي براي ايجاد يک ديسک ديگر با استفاده از همان فايل ها نمايش داده خواهد شد. اگر مايل به ايجاد يک کپي ثانويه از ديسک هستيد، گزينه مربوطه را فعال کرده و سپس بر روي گزينه Finish کليک کنيد.

5. نکته ويندوز اکس پي حاوي برنامه Windows Movie Maker است که مي توانيد از آن براي ايجاد ويديوها و نمايش هاي اسلايد از عکس ها و کليپ هاي ويديويي خود استفاده کنيد. پس از آن که کارتان در اين برنامه به اتمام رسيد، مي توانيد نتيجه آن را بر روي يک CD ضبط کرده و به هر شخصي که بخواهيد هديه بدهيد تا فضاي درايو ديسک سخت خود را آزاد کنيد. مطمئن شويد که يک CD خام را داخل درايو قرار داده ايد، گزينه Finish Movie را در پانل Movie Tasks انتخاب کرده و سپس بر روي Save to CD کليک کنيد. يک نام را براي خود ويديو و يک نام را براي CD وارد کرده، روي Next کليک کرده ،گزينه (Best fit for recordable CD Recommended)را انتخاب و دوباره روي Next کليک کنيد. به اين ترتيب Windows Movie Maker ويديو را پيش از ضبط آن روي ديسک، به فرمت مورد نياز تبديل خواهد کرد.

6. نکته ضبط ديسک اپتيکال در ويندوز ويستا شباهت بسيار زيادي با ويندوز اکس پي دارد، اما در عين حال از اين مزيت برخوردار است که علاوه برCD امکان ايجاد ديسک هاي DVD را نيز خواهيد داشت. درايو Disc-Burner نصب شده در کامپيوتر شما بايد به طور خودکار به عنوان يک درايو قابل ضبط شناسايي شده باشد، اما بد نيست بررسي کنيد که امکانات ضبط ديسک بر روي درايو مورد نظر فعال است. براي اين منظور Computer را از منويStart بازکرده، بر روي آيکني که درايو CD/DVD-Writer شما را نشان مي دهد کليک راست و سپس گزينه Properties را انتخاب کنيد. به زبانه Recording رفته، مطمئن شويد که درايو شما در اولين منوي dropdown انتخاب شده است و سپس روي OK کليک کنيد. يک ديسک CDيا DVD خام را داخل درايو قرار داده و سپس در منوي AtuoPlay روي گزينه Burn files to disc کليک کنيد.

7. نکته ويستا به شما امکان مي دهد که ديسک ها را در دو فرمت متفاوت ضبط کنيد: Live File Systemو Mastered. فرمت Live File System به يک ديسک قابل ضبط امکان مي دهد که همانند يک درايو Flash USB مورد استفاده قرار گيرد، بنابراين شما مي توانيد فايل ها را مستقيماً از درايو ديسک سخت خود به ديسک کپي کرده و سپس فايل هاي بيشتري را هر وقت که نياز باشد به آن ها اضافه کنيد. از سوي ديگر، ايجاد ديسک هاي Mastered مستلزم آن است که تمام فايل ها در يک مرحله روي ديسک ضبط شوند و امکان اضافه کردن فايل هاي بيشتر به آن ها نيز وجود نخواهد داشت. ديسک هاي Mastered عموماً سازگاري بهتري را فراهم مي کنند و براي ديسک ها مناسب تر هستند که بر روي کامپيوترهاي مختلف مورد استفاده قرار مي گيرند. پس از انتخاب فايل ها براي کپي به ديسک، روي کليد پيکاني که با برچسب Show formatting options مشخص شده است کليک کرده، يکي از دو گزينهLive File Systemيا Mastered را انتخاب و سپس روي Next کليک کنيد.

8. نکته اگر فرمت Live File System را انتخاب کرده باشيد، يک وقفه کوتاه در طول آماده سازي ديسک براي استفاده را احساس خواهيد کرد و پس از اتمام اين فرآيند، يک پنجره اکسپلورر خالي نمايش داده خواهد شد. شما مي توانيد فايل ها را تنها با درگ کردن آن ها به اين فولدر روي ديسک کپي کنيد. فرآيند ضبط بلافاصله آغاز خواهد شد، درست مانند زماني که فايل ها را از يک فولدر به فولدر ديگري کپي مي کنيد. فايل ها الزاماً نبايد در يک دسته به ديسک کپي شوند و شما مي توانيد در صورت تمايل آن ها را در مراحل مختلفي به ديسک اضافه کنيد. پس از اتمام فرآيند و زماني که مي خواهيد ديسک را از درايو خارج کنيد، با يک تأخير مواجه خواهيد شد تا ديسک براي خوانده شدن بر روي کامپيوترهاي ديگر آماده شود. اين فرآيند مي تواند چند دقيقه طول بکشد.

9. نکته حتي پس از آن که يک ديسک براي استفاده روي کامپيوترهاي ديگر آماده و سپس از ديسک خارج شد نيز شما هنوز مي توانيد فايل هاي بيشتري را به آن اضافه کنيد (البته اگر ظرفيت کافي براي ذخيره آن ها را داشته باشد). اين مرحله تحت عنوان يک Session شناخته مي شود. در حالي که Sessionهاي ضبط اطلاعات به طور خودکار بسته مي شوند تا پس از خارج شدن ديسک از درايو توسط سايز درايوها قابل خواندن باشند، شما مي توانيد فرآيند بستن آن ها را به طور دستي نيز آغاز کنيد. براي اين منظور Computer را از منوي Start باز کرده، بر روي آيکني که نمايانگر CD/DVD-Writer شما است کليک راست کرده و سپس گزينه Close Sessionرا انتخاب کنيد. در هنگام ايجاد يک ديسک Mastered، پس از درگ کردن فايل ها به پنجره مربوطه، در نوار ابزار روي گزينه Burn to disc کليک کنيد تا همه چيز در يک مرحله بر روي ديسک ضبط شود.

10. نکته کاربران ويندوز 7 نه تنها قادر به ضبط ديسک هاي CDو DVD هستند، بلکه مي توانند با ايميج هاي ديسک ISO نيز کار کنند. وقتي يک ديسک خام را داخل درايو قرار دهيد، پنجره Burn a Disc ظاهر خواهد شد. درست همانند ويندوز ويستا، شما گزينه استفاده ازLive File System يا ايجاد ديسک هاي Masteredرا در اختيار خواهيد داشت. اين فرمت ها در ويندوز 7 به ترتيب تحت عنوان With a CD/DVD Player و Like a USB flash drive شناخته مي شوند. پس از وارد کردن يک عنوان مناسب براي ديسک، بر رويNext کليک کرده و فايل هايي که قرار است روي ديسک کپي شوند را به فولدر خالي که باز شده است، بکشيد. سپس مي توانيد ديسک را Eject کرده و يا در نوار ابزار روي گزينه Burn to disc کليک کنيد.

11. نکته ايميج هاي ISO کپي هاي کاملي از يکCD يا DVDهستند که در داخل يک فايل واحد قرار دارند. پيش از آن که بتوانيد به روش معمول از اين فايل ها استفاده کنيد، بايد ابتدا آن ها را به يک ديسک انتقال دهيد، اما اين کار به معناي اين نيست که صرفاً فايل ISO را بر روي يک ديسک CDيا DVD قابل ضبط کپي کنيد. در اکثر موارد اگر در ويندوز 7 دوبار روي يک فايل ISO کليک کنيد، Windows Disc Image Burner وارد عمل خواهد شد. با اين حال اگر انواع خاصي از نرم افزارهاي فشرده سازي روي کامپيوتر شما نصب شده باشند، مي توانند تنظيمات تخصيصي فرمت فايل را تغيير دهند. در اين موارد بايد بر روي فايل iSO کليک راست کرده و سپس از منوي فرعي Open with روي کليد Burn کليک کنيد تا يک ديسک CDيا DVD استاندارد از فايل ايميج مورد نظر ايجاد شود.

12. نکته اگر يک نسخه از ويندوز را در اختيار داريد که حاوي Windows Media Center است، اين برنامه مي تواند براي ضبط فايل هاي روي CD يا DVD مورد استفاده قرار گيرد. برنامه مذکور را از منوي Start اجرا کرده، به بخش Taskرفته و سپس با لغزاندن گزينه ها به سمت راست گزينه Burn CD/DVD را انتخاب کنيد. بر حسب اين که ديسک خام داخل درايو يک CD است يا يک DVD، گزينه مربوط به ايجاد يکData CD. Audio CD. Video CD. Video DVD يا DVD Slide show را مشاهده خواهيد کرد. پس از کليک روي Next مي توانيد به مرورWindows Media Center Library پرداخته و فايل هايي که بايد به ديسک اضافه شوند را انتخاب کنيد. براي تکميل فرآيند بر روي کليد Burn CD يا Burn DVD کليک کنيد.

13. نکته ويندوز ويستا و ويندوز 7 حاوي برنامه Windows DVD Maker هستند، ابزاري که مي توانيد از آن براي ايجاد DVDها از عکس ها و ويديوها استفاده کنيد. اين DVDها مي توانند بر روي يک کامپيوتر و يا يکDVD Player استاندارد پخش شوند. برنامه مذکور را از منوي Start اجرا کرده و سپس بر روي کليد Choose Photo and Video کليک کنيد. بر رويAdd items کليک کرده و سپس فايلهاي ويديويي يا عکس هايي که بايد در پروژه درج شوند را انتخاب کنيد. روي next کليک کرده و يک استيل منوي DVD را انتخاب کنيد. سپس براي ايجاد ديسک در قسمت پايين صفحه روي کليدBurn کليک کنيد. اين يک توضيح بسيار خلاصه از نحوه ايجاد يک DVDدرWindows DVD Maker به شمار مي آيد، اما دامنه گسترده اي از گزينه هاي بيشتر نيز در دسترس شما قرار دارند.

14.نکته شما مي توانيد ديسک ها را از داخل Windows Media Player نيز ايجاد کنيد. اگر چند فايل صوتي نظير MP3و WAVدر اکسپلورر هر يک از نسخه هاي ويندوز انتخاب شده اند، بر روي يکي از آن ها کليک راست کرده و سپس گزينه Copy to CD or Device را در ويندوز اکس پي انتخاب يا در ويندوز ويستا و ويندوز 7 در نوار ابزاري روي کليد Burn کليک کنيد. در ويندوز ويستا و ويندوز 7، شما مي توانيد تصميم به ايجاد يک CD صوتي استاندارد و يا يک Data CD حاوي فايل هاي موسيقي بگيريد. شما در عين حال مي توانيد با انتخاب موسيقي هاي مورد نظرتان از کتابخانه هاي خود و کليک بر روي گزينه Burn،از داخل خود برنامهWindows Media Player به مکانيزم ضبط ديسک دسترسي پيدا کنيد.

منبع: نشريه عصر شبکه 113 /م  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 627]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن