تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه (س):آن گاه كه در روز قيامت برانگيخته شوم، گناهكاران امّت پيامبر اسلام را شفاعت خواهم كرد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803978635




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نبرد ماندگار


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: نبرد ماندگار


ايران- مهدي قمصريان:
عمليات بيت المقدس در شرايطي آغاز شد كه حدوداً ۲۰ ماه از آغاز جنگ تحميلي بيشتر نمي گذشت.

با اين وجود از نظر گستردگي منطقه عملياتي (مساحت منطقه عملياتي بيت المقدس برابر است با ۵۷۰۰ كيلومتر مربع) جزء وسيع‌ترين عمليات صورت گرفته در طول دوران دفاع مقدس به شمار مي رود.

به عبارت ديگر تقريباً حدود نيمي از آنچه رژيم بعث عراق در طول ماه‌هاي گذشته از جنگ از ايران اسلامي اشغال كرده بود، در اين عمليات باز پس گرفته شد.

يكي ديگر از ويژگي‌هاي اين عمليات عوامل جغرافيايي و مراحل پيچيده و منظمي بود كه عمليات طي آنها اجرا شد.

در اين عمليات كه ابتدا ۳ مرحله اي و در هنگام اجرا در ۴ مرحله اجرا شد، در مرحله اول رزمندگان بايد از رودخانه كارون عبور و سرپلي را بعد از اين رودخانه تصرف مي كردند تا زمينه اي باشد براي ادامه پيشروي به سمت جاده اهواز- خرمشهر كه بيش از ۱۰۰ كيلومتر از اين جاده به صورت دژ مستحكمي در اختيار دشمن بود.

پس از گذشتن از جاده بايد به سمت مرزهاي بين المللي مي رفتيم و بعد از قطع ارتباط خرمشهر و بصره و سپس محاصره خرمشهر، اين شهر آزاد مي‌شد. همچنين يكي از ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين عمليات تنوع جنگ در عمليات بيت المقدس است كه بايد از قبل نيروها براي انواع جنگ‌ها آماده مي‌شدند.

ويژگي ديگر كه نبايد از نظر دور بماند تنوع سرزميني است كه لزوم آموزش‌هاي متناسب را ضروري مي‌ساخت.

به عنوان مثال عبور از رودخانه‌هاي بزرگي نظير كارون و اروند نياز به دانش خاصي دارد و به قول نظامي‌هاي دنيا، عبور از رودخانه خودش يك عمليات است. پس از عبور از رودخانه، جنگ در دشت و صحرا است كه بايد با آمادگي و آموزش توأم باشد.

بعد از آن نوبت جنگ در منطقه رملي فكه بود. شرايط منطقه رملي به گونه‌اي است كه اگر كسي هر گامي بردارد ۱۰ تا ۱۵ سانتي متر پايش در رمل‌ها فرو مي‌رود كه همين خود به خود يك خستگي بيش از حدي را به رزمنده تحميل مي‌كند. ويژگي ديگر بيت المقدس مقايسه امكانات وتجهيزات خودي و دشمن بود.

درباره فتح ماندگار سوم خرداد، سوالاتي نيز وجود دارد از جمله اين كه چرا عمليات بيت المقدس زودتر انجام نشد؟

براي اين عمليات كارشناسي‌هاي فراواني صورت گرفت اما اين كه چرا بيت المقدس با تأخير انجام شد و يا اين كه چرا چند عمليات ديگر نظير ثامن الائمه، طريق القدس و فتح المبين زودتر از اين عمليات اجرا شد، بايد در پاسخ گفت كه در آن مقطع برداشت فرماندهان عالي جنگ اين بود كه ما با توجه به توانمندي‌ها و البته ضعف‌ها و قوت‌هاي دشمن به خوبي مي‌توانيم بيت المقدس را پياده كنيم كاري كه تا پيش از آن زمان دست نيافتني بود.

اين نظر كارشناسي حكايت از تدابير، برنامه، نقشه، هماهنگي و انسجام و آموزش رزمندگان اسلام داشت. لذا، به عقيده كارشناسان هيچ تأخيري در اجراي عمليات بيت المقدس صورت نگرفت.

از ديگر سوالات مهم و مبنايي در تاريخ جنگ حول محور بيت المقدس، ادامه جنگ بعد از خرمشهر است. دو ديدگاه آرمان‌گرايي و واقع گرايي سال‌هاست كه در ميان مديران محل تنازع و تقابل در راهكارها، سياست‌گذاري‌ها و اجرائيات است.

يكي از آشكارترين اين اختلاف ديدگاه‌ها در ميان سياستمداران و نظاميان در دوران دفاع مقدس است كه البته برخي حوادث آن بيشتر به چشم مي آيد. فتح خرمشهر هر چند يادآور حماسه بزرگ رزمندگان اسلام از سويي و عنايات خدا از سوي ديگر است اما نقطه عطفي در تاريخ انقلاب و دفاع مقدس شمرده مي شود، چرا كه بعد از آن شيوه حركت جمهوري اسلامي در قبال جنگ و ادامه دفاع بحث برانگيز مي شود.

بسياري از تحليلگران به ويژه نظاميان معتقدند كه جنگ خاتمه پيدا نكرد كه بپرسيم چرا ادامه يافت؟ آنها اين سوال را مطرح مي‌كنند كه آيا تا قبل از قطعنامه ۵۹۸ كه حادثه بزرگي در تاريخ انقلاب _ نه فقط جنگ _ به شمار مي رود، كدام پيشنهاد صلح شرافتمندانه و معقولي به ما شد و ما نپذيرفتيم؟!

البته در برخي قطعنامه‌ها و بيانيه‌هاي شوراي امنيت درخواست آتش بس مي‌شد كه آن هم براي اين بود كه دشمن بتواند ضعف‌هاي خود را جبران كرده و خلأ‌هايش را بپوشاند اما هيچ‌گاه پيشنهاد صلحي كه منافع ما را نيز تامين كند وجود نداشت.

در ضمن دشمن ثابت كرده بود كه خيلي به عهدهايش وفادار نيست. حتي پس از قطعنامه ۵۹۸ هم به خاطر داريم كه دشمن بار ديگر به مرزهاي ما حمله كرد و در دوره اي تا نزديكي‌هاي جاده اهواز _ خرمشهر آمد.

پس، بار ديگر بايد تاكيد شود كه هيچ پيشنهاد عادلانه اي كه حداقلي از شرايط را نظير آزادي اسرا، عقب نشيني به مرزهاي بين‌المللي و پرداخت غرامت و خسارت از سوي متجاوز طرح كرده‌باشد به ايران ارائه نشد.به نظر مي‌رسد بايد اين موضوع براي نسل‌هاي مختلف به‌درستي تبيين شود.

تاريخ درج: 1 خرداد 1387 ساعت 19:09 تاريخ تاييد: 1 خرداد 1387 ساعت 23:06 تاريخ به روز رساني: 1 خرداد 1387 ساعت 23:04
 پنجشنبه 2 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 410]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن