تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين شما كسى است كه براى زنان خود بهتر باشد و من بهترين شما براى زن خود هستم....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815634471




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به مناسبت هفته خوابگاه‌هاي دانشجويي؛خوابگاه با امكانات رفاهي كامل خواسته بحق دانشجويان - عباس حميدزاده


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: به مناسبت هفته خوابگاه‌هاي دانشجويي؛خوابگاه با امكانات رفاهي كامل خواسته بحق دانشجويان - عباس حميدزاده


از زماني كه علم و دانش سرلوحه پيشرفت يك كشور شده است براي تحقيق و فناوري دانشگاه‌ها به وجود آمده‌اند. در اين راستا همواره محل سكونت دانشجويان در هاله‌اي از ابهام بوده است در كشور ما كه قشر عظيم آن را جوانان تشكيل مي‌دهند و در سال‌هاي متمادي بر تعداد دانشگاه‌ها افزوده شده و متعاقب آن تعداد دانشجويان نيز افزايش يافته متاسفانه كمبود و نبود خوابگاه و امكانات آن هميشه جزو دغدغه‌هاي مسوولا‌ن ذيربط و دانشجويان بوده و هست، ولي در سال‌هاي اخير يك حركت جديدي به وجود آمد و آن اختصاص يك هفته از سال به هفته خوابگاه است، اما آيا واقعا بايد اين معضل بزرگ در طول مدت يك هفته بررسي شود؟

آيا فقط يك هفته بررسي روي مشكلا‌ت خوابگاه‌ها كافي و نتيجه‌بخش مي‌باشد؟ جواب اين سوال را هم مسوولا‌ن محترم و هم دانشجويان مي‌دانند كه با چند مصاحبه، چند صحنه از خوابگاه‌هاي فرسوده و چند بازديد كه به مدت يك هفته به اتمام مي‌رسد اما تا سال ديگر اين موضوع به فراموشي سپرده مي‌شود نمي‌توان به نتيجه رسيد. صدا و سيما نقش عمده‌اي در اطلا‌ع‌رساني دارد، گاهي ما شاهد سريال‌هايي هستيم كه ماه‌ها هر شب ادامه دارد و هزينه‌هاي سنگيني را بر دوش مي‌كشد ولي پيامي در بر ندارد اما تاكنون آيا فيلمي، موضوعي يا برنامه‌اي در جهت رفع مشكل خوابگاه‌هاي دانشجويي داشته‌ايم؟ متاسفانه نه! در كشور تركيه سازمان‌هاي خيريه‌اي وجود دارند كه افراد بي‌بضاعت و مستضعف را شناسايي مي‌كنند و از طريق برنامه‌هاي تصويري وضعيت زندگي آنان را به اطلا‌ع عموم مردم مي‌رسانند و مردم با مشاركت خود چند خانواده را از وضع نابساماني كه دارند نجات مي‌دهند. پس اطلا‌ع‌رساني، موضوع بسيار مهمي در جامعه است. اگر مردم خبري از موضوعات مهم نداشته باشند پس چطور مي‌شود از آنان انتظار كمك و مشاركت داشت. سرمايه‌گذاراني هستند كه هيچ اطلا‌عي در مورد سرمايه‌گذاري روي خوابگاه‌سازي ندارند و متاسفانه بانك‌هاي كشور نيز با اطلا‌ع‌رساني‌هاي گوناگون و سودهاي آن چناني سعي دارند سرمايه‌گذارها را جذب سپرده‌گذاري نمايند، در نتيجه سرمايه‌دارها، سرمايه‌هاي خود را در بانك‌ها سپرده مي‌كنند و از سود آن بهره‌مند مي‌شود و هيچ حركتي كه توليد اشتغال بنمايد به وجود نمي‌آيد. در كشورهاي پيشرفته درست برعكس عمل مي‌شود؛ سود بانك‌ها آن‌قدر كم است كه سرمايه‌دارها به طرف توليد و اشتغال گام برمي‌دارند و نتيجه حاصل از آن هم پيشرفت اقتصادي آن كشورها است.

بررسي وضعيت خوابگاه‌ها

معني خوابگاه چيست؟ خوابگاه محل سكونت چند نفر انسان است كه جهت يادگيري در طول مدت معيني با يكديگر زندگي مي‌كنند؛ در حقيقت دو هدف، زندگي و يادگيري را دنبال مي‌كنند. دانشجو بايد محلي در اختيار داشته باشد كه احساس كند منزل او است، همانند منزلي كه از كودكي در آن زندگي و رشد كرده است. متاسفانه اغلب خوابگاه‌ها، غيراستاندارد و امكانات رفاهي بسيار ضعيفي دارند. براي مثال در يك اتاق 20 متري 6 الي 8 نفر اسكان داده مي‌شوند. از نظر تراكم براي هر دانشجو 5/2 الي 5/3 مترمربع فضا اختصاص داده مي‌شود و مشكلا‌ت زيادي را براي دانشجو به وجود مي‌آورد. بعضي مواقع در همين اتاق هم آشپزي مي‌كنند كه خطرات ناشي از آن را بارها در مطبوعات مشاهده نموده‌ايم. وضعيت بهداشتي ضعيف است، مثلا‌ براي هر 20 نفر يك حمام و سرويس بهداشتي در نظر گرفته‌اند كه ترافيك جهت استحمام به وجود مي‌آيد. يك آشپزخانه با چندين شعله گاز براي 20 الي 30 نفر اختصاص داده مي‌شود كه باز هم ترافيك در آشپزخانه دردسرآور مي‌گردد و تمامي اين مشكلا‌ت در روحيه دانشجويان اثر منفي دارد. اما در مجتمع‌هاي دانشجويي يك سوئيت داراي 40 مترمربع و شامل تمامي امكانات رفاهي براي 5 نفر دانشجو است و براي هر نفر 8 مترمربع فضاي مناسب وجود دارد. دولت و مردم بايد روي اين قشر عظيم سرمايه‌گذاري كنند. اكنون تمام دولتمردان و صاحبان صنايع كشور از اين دانشگاه‌ها فارغالتحصيل شده‌اند و سكان پيشرفت يك كشور در دست اين قشر است. آيا جايز نيست كه براي رفع اين معضل چاره‌اي جدي انديشيد؟ دانشجويان علا‌وه بر خوابگاه بايد امكانات تفريحي نيز در اختيار داشته باشند تا اوقات فراغت خود را سپري نمايند كه اين در روحيه دانشجويان تاثير بسيار خوبي دارد، اما متاسفانه بيشتر خوابگاه‌ها فاقد تفريحگاه‌ها هستند. در اين راستا حركتي جديد توسط شركت احداث و اسكان دانشجو آغاز شده است. همان‌طوري كه از نام اين شركت مشخص است هم احداث مي‌كند و هم دانشجويان را اسكان مي‌دهد. اين شركت طرح‌هاي خوب مشاركت را در دست تهيه دارد. هدف مهم اين شركت احداث مجتمع‌هاي دانشجويي دومنظوره مجهز به تمامي امكانات رفاهي است.

احداث اولين مجتمع دانشجويي بهنام اسكان يك در دانشگاه اروميه

اولين مجتمع دانشجويي طي قراردادي با دانشگاه اروميه در سال 82 منعقد گرديد و بلوك اول اين مجتمع در سال 83 به بهره‌برداري رسيد و مورد استقبال دانشجويان محترم و مسوولا‌ن وقت قرار گرفت. اكنون اين مجتمع به نام اسكان يك معروف شده است. اين مجتمع‌ها شامل 3 بلوك اول، دوم و سوم هستند و داراي 120 دستگاه سوئيت 40 متري مي‌باشند و هر سوئيت شامل سرويس بهداشتي، حمام، آشپزخانه اپن، هود، اجاق گاز و يخچال است. گنجايش اين سوئيت‌ها براي 5 نفر است. در اين مجتمع كافي‌نت، سالن مطالعه، سالن تلويزيون، اتوشويي، تغذيه‌فروشي، سوپرماركت، تاكسي تلفني، زمين واليبال و بسكتبال نيز طراحي شده است. اين طرح بيشتر در شهرستان‌هايي كه داراي فضا و زمين‌هاي بيشتري است قابل اجرا مي‌باشد كه مي‌توان با پيش‌بيني تعداد دانشجويان دانشگاه‌هاي آن شهر تعداد اين مجتمع‌ها را نيز بيشتر كرد و تمامي دانشجويان را در يك نقطه از شهر متمركز نمود و امكاناتي را كه مورد نياز دانشجويان همانند يك شهر باشد در اين مجتمع‌ها به وجود آورد. در اين صورت از اتلا‌ف وقت دانشجويان كه جهت خريداري مايحتاج زندگي خود و هزينه‌هاي اياب و ذهاب صرف مي‌شود جلوگيري مي‌گردد و از امنيت بيشتري برخوردار خواهند شد، به خصوص دانشجويان دختر كه آسيب‌پذيرتر هستند. اكنون دانشجويان به صورت پراكنده در نقاط مختلف و در مكان‌هايي با امكانات بسيار كم و گران در ساختمان‌هاي فرسوده كه از امنيت چنداني نيز برخوردار نيستند اسكان داده مي‌شوند. پانسيون‌هايي وجود دارد كه وضعيت آنان بسيار ناگوارتر است، زيرا در اين نوع پانسيون‌ها از اقشار مختلف، كارمند، كارگر، سرباز و دانشجو و غيره اسكان داده مي‌شوند كه رسيدگي به مشكلا‌ت دانشجويان در خوابگاه‌هاي پراكنده براي مسوولا‌ن ذيربط نيز بسيار دشوار است. اما در مجتمع‌هاي دانشجويي مي‌توان نظم را القا كرد و براي خانواده‌هاي دانشجويان نيز اطمينان خاطر به وجود آورد و نگراني آنان را برطرف نمود، زيرا اكثر خانواده‌ها زماني كه فرزندانشان در شهر ديگري از كشور قبول مي‌شوند، هميشه از دغدغه اينكه محل اسكان فرزندشان كجا است رنج مي‌برند و روزها به خاطر نبود خوابگاه‌ها سرگردان مي‌شوند، پس با اين وصف بايد اقدامي جدي در اين راستا به عمل آيد، در اين خصوص سازمان‌ها و اداره‌‌هاي ذيربط جهت واگذاري زمين‌هاي بزرگ و سهولت در صدور مجوزهاي لا‌زم و حذف قوانين دست‌وپاگير و اختصاص تسهيلا‌ت با بهره كم به بخش خصوصي و سرمايه‌گذاري در اين امر مهم مي‌توانند نقش عمده‌اي را بر عهده بگيرند. اين شركت در نظر دارد اين مجتمع‌هاي دانشجويي را در دانشگاه‌هاي سراسر كشور به صورت زنجيره‌اي و مشابه با 3 نوع مشاركت و مزاياي خوبي براي مشاركين احداث نمايد.

فراخوان مشاركت

1- نوع اول مشاركت: فراخوان مشاركت شركت‌هاي ساختماني و توليدات لوازم ساختماني كه بيش از 10 هزار شركت در ارتباط با ساختمان و تاسيسات توسط موسسه اطلا‌ع‌رساني كتاب مرجع اطلا‌عات، شناسايي شده‌اند. چنانچه براي احداث يك مجتمع بزرگ (طبق نمونه) با اطلا‌ع‌رساني و مكاتبه با اين شركت‌ها ارتباط داشته باشيم و لوازم ساختماني مورد نياز را بين اين شركت‌ها تقسيم كنيم مشاهده مي‌كنيم براي هر شركت ساختماني و تاسيساتي كه با ارائه مثلا‌ تعداد 5 عدد رادياتور در احداث اين مجتمع‌ها سهيم شوند ما نيز آنها را از مشاركتشان بي‌نصيب نمي‌گذاريم و پرسنل شركتي كه مشاركت كرده‌اند در دو ماه فصل تعطيلا‌ت تابستاني هر ساله مي‌توانند از اين مجتمع‌ها به صورت رايگان بهره‌مند شوند. پس از اين مجتمع‌ها مي‌توان دومنظوره استفاده كرد. 10 ماه (دو ترم تحصيلي) در اختيار دانشجويان و دو ماه تعطيلا‌ت تابستاني نيز در اختيار مشاركين تا سال‌هاي متمادي قرار خواهد گرفت و هيچ فشار مالي‌اي بر مشاركين وارد نمي‌شود. (تشكيل تشكلي بزرگ براي شركت‌هاي ساختماني و تاسيساتي جهت احداث مجتمع خوابگاه‌هاي دانشجويي.)

2- نوع دوم مشاركت: فراخوان مشاركت دانشگاهيان (اعم از اساتيد محترم و كاركنان محترم دانشگاه‌هاي كشور) ‌

در اين نوع مشاركت كه قبلا‌ به‌طور محدود مورد آزمايش قرار گرفته و از آن جواب مثبت دريافت شده است و با اطلا‌ع‌رساني دقيق از تمامي دانشگاهيان جهت احداث اين مجتمع‌هاي دانشجويي فقط با مبلغ 100 هزار تومان با مزاياي خوب از قبيل (استفاده رايگان در فصل تعطيلا‌ت تابستاني و مزاياي ديگر) دعوت به عمل آيد. در اين نوع مشاركت نيز هيچ فشار مالي‌اي بر دانشگاهيان وارد نمي‌شود، در عوض براي آنان جهت مسافرت به شهر اروميه (پروژه اسكان يك) سوئيت رايگان با رزرو قبلي مهيا مي‌گردد و چنانچه تعداد مشاركين به 20 هزار نفر برسد هر ساله توسط اين مشاركين مي‌توان يك مجتمع بزرگدر شهرهاي ديگر كشور احداث نمود و مشاركين نيز در آن شهرها داراي سوئيت رايگان خواهند بود. پس با مبالغ بسيار كم مي‌توان پروژه‌هاي بسيار بزرگي را احداث نمود. اكنون درخواست‌هايي نيز از دانشگاه مشهد - كاشان به اين شركت ارسال شده است كه آمادگي خود را جهت عقد قرارداد اعلا‌م نموده‌اند. (تشكيل يك تشكل بزرگ دانشگاهي براي احداث مجتمع خوابگاه‌هاي دانشجويي)

3- نوع سوم مشاركت: فراخوان مشاركت دانشجويان سراسر كشور

بيش از 2 ميليون نفر دانشجو در سراسر كشور مشغول به تحصيل هستند و ما مي‌توانيم با اطلا‌ع‌رساني و دعوت از اين دانشجويان فقط با مبلغ 10 هزار تومان در سال سرمايه‌اي بسيار بزرگ جهت احداث اين مجتمع‌هاي دانشجويي به دست آوريم و هيچ فشار مالياي روي دانشجويان وارد نخواهد شد. در حقيقت مبلغ 10 هزار تومان برابر با 5 عدد ساندويچ است! و مزاياي مشابه يعني استفاده رايگان در تعطيلا‌ت تابستاني از اين مجتمع را براي مشاركين در بر خواهد داشت، اما در بحث مشاركت دانشجويي طرح‌ها و برنامه‌هايي مدنظر شركت احداث و اسكان دانشجو است كه اشاره‌اي نيز به آنها مي‌كنم. چنانچه بتوانيم يك ميليون نفر دانشجو را جذب و به عضويت شركت درآوريم سالا‌نه 10 ميليارد تومان بودجه به دست مي‌آيد كه همزمان در 6 شهر در سراسر كشور مي‌توان اين مجتمع‌ها را احداث نمود و از دانشجوياني كه در رشته‌هاي مختلف به عضويت اين شركت در مي‌آيند در احداث اين مجتمع‌ها مي‌توانيم استفاده نماييم و شغل مناسبي براي آنان با حقوق و مزاياي خوب به وجود آوريم. هر مجتمع سالا‌نه درآمدي بالغ بر 250 ميليون تومان خواهد داشت و مي‌توان از اين سرمايه‌ها براي دانشجويان مشاركت، سرمايه‌گذاري كرد؛ از قبيل اعزام به خارج جهت ادامه تحصيل فارغالتحصيلا‌ني كه نياز به سرمايه جهت تحقيقات و اشتغال دارند، هزينه ازدواج، تورهاي مسافرتي و اشتغالزايي براي آنان. اكنون بيش از 400 پروژه مجتمع دانشجويي (طبق نمونه) مورد نياز فقط دانشگاه‌هاي دولتي است، محاسبه كنيد با مشاركت يك ميليون نفر دانشجو و با مبلغ 10 هزار تومان در طول مدت چند سال 400 پروژه به پايان خواهد رسيد و درآمد 400 مجتمع دانشجويي مبالغ سرسام‌آوري جهت طرح‌ها و برنامه‌هاي پيش‌بيني شده به وجود خواهد آورد كه تحول بزرگي در امر خوابگاه‌سازي به وجود خواهد آمد. به اميد آن روز.

* مديرعامل شركت احداث و اسكان دانشجو

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 پنجشنبه 2 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 326]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن