تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى‏بهره از ادب بيشتر طمع مى‏كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820462514




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توافق جناح‌هاي معارض در نشست دوحه لبنان در مسير آرامش


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: توافق جناح‌هاي معارض در نشست دوحه لبنان در مسير آرامش
جام جم آنلاين: در حالي كه همه طرف‌هاي دخيل در مذاكرات گروه‌هاي معارض لبناني در دوحه، پايتخت قطر از دستيابي حاضران در اين نشست‌ به راه‌حلي ميانه براي پايان دادن به بحران سياسي اين كشور نااميد شده بودند عقب‌نشيني گروه‌ حاكم اين كشور موسوم به جناح 14 مارس در برابر مطالبات گروه‌هاي مخالف سنيوره پيروزي ديگري را براي جنبش حزب‌الله و متحدانش رقم زد.


شيخ حمد بن‌جاسم بن‌جبر آل‌ثاني، نخست‌وزير قطر صبح روز چهارشنبه با شركت در نشستي خبري از توافق جناح‌هاي معارض لبنان براي پايان دادن به بحران 18 ماهه‌اي خبر داد كه اين كشور را تا مرز جنگ داخلي به پيش برد.

براساس اظهارات آل‌ثاني نمايندگان حاضر در مذاكرات قطر پس از مذاكرات فشرده شامگاه سه‌شنبه و صبح چهارشنبه با انتخاب ميشل سليمان، فرمانده ارتش لبنان به عنوان رئيس‌جمهور كشور همزمان با تشكيل دولت وحدت ملي و توافق بر سر قانون انتخابات موافقت كردند.

اگرچه مخالفت سرسختانه جناح حاكم لبنان با تقسيم پست‌هاي وزارتي متناسب با تركيب جمعيتي لبنان به يكي از چالش‌هاي اصلي مذاكرات تبديل شده بود با عقب‌نشيني نمايندگان جريان 14 مارس كه به منزله پيروزي تاريخي ديگر براي حزب‌الله، جنبش امل و متحدان بومي مقاومت است راه براي اعاده صلح و آرامش به لبنان هموار شد.

محورهاي توافق

گروه‌هاي حاضر در مذاكرات دوحه با انتصاب سليمان به رياست‌جمهوري، تشكيل دولت وحدت ملي با واگذاري 16 كرسي وزارتي به اكثريت، 11 كرسي به معارضان و تعيين 3 وزير هيات دولت از سوي رئيس‌جمهور به علاوه اعمال قانون انتخاباتي مصوب سال 1960 ميلادي موافقت كردند.

علاوه بر اين گروه‌هاي لبناني متعهد به اجتناب از به‌كارگيري سلاح در درگيري‌هاي داخلي و استفاده از توانمندي‌هاي نظامي خود براي دستيابي به اهداف سياسي شدند و مقرر شد تنها نيروهاي دولتي محق به حمل سلاح و نظارت بر نحوه اعمال قانون باشند.

نبيه‌بري، رئيس پارلمان لبنان عصر چهارشنبه از برگزاري نشست پارلماني انتخاب رئيس‌جمهور جديد لبنان در روز سه‌شنبه هفته آينده خبر داد.

- زلماي خليل‌زاد، نماينده امريكا درسازمان ملل متحد روز چهارشنبه در اظهاراتي تحريك‌آميز خواستار خلع سلاح فوري مقاومت لبنان شد.

به گزارش شبكه تلويزيوني المنار، خليل‌زاد در اين اظهارات بر ضرورت خلع سلاح مقاومت براساس قطعنامه‌هاي بين‌المللي به ويژه قطعنامه‌هاي 1559 و 1701 تاكيد كرد.

وي با درخواست از شوراي امنيت براي دخالت در امور داخلي لبنان ادعا كرد نبايد از كنار تحولات اخير لبنان با بي‌تفاوتي گذشت و پرونده اين كشور همچنان در شوراي امنيت باز است.

- فواد سنيوره، نخست‌وزير لبنان چهارشنبه اعلام كرد دولتش به مجرد انتخاب رئيس‌جمهور جديد مطابق با قانون اساسي استعفا مي‌دهد.

سنيوره پس از اعلام توافق طرف‌هاي سياسي براي تشكيل دولت وحدت ملي لبنان در گفت‌وگو با خبرگزاري آلمان براي كناره‌گيري دولت به محض انتخاب رئيس‌جمهور جديد اعلام آمادگي كرد.

رئيس‌جمهور جديد لبنان كيست؟

ميشل سليمان، فرمانده ارتش لبنان مسيحي ماروني است. وي در سال 1948در شهر عمشيت واقع در شهرستان جبيل در استان جبل لبنان به دنيا آمد.

سليمان سال 1990 رياست رسته اطلاعاتي جبل لبنان را بر عهده گرفت و تا 1991 عهده دار اين سمت بود. وي فرماندهي ارتش را در تاريخ 1998 عهده دار شد.

سليمان بر مشروعيت مقاومت در رويارويي با رژيم صهيونيستي تاكيد دارد و از مقاومت در مبارزه با اشغالگران براي آزاد سازي جنوب لبنان در سال 2000 حمايت كرد.

كشف فعاليت شبكه‌هاي تروريستي و جاسوسي رژيم صهيونيستي نيز از ديگر مواردي بود كه سليمان خوب از عهده آن بر آمد كه آخرين آن كشف شبكه جاسوسي اسرائيل در سال 2006 در عملياتي غافلگيركننده بود.

هوشياري معارضان

در حالي كه جناح حاكم سعي داشت با كارشكني در روند مذاكرات و جلوگيري از دستيابي به توافق نهايي براي پايان دادن به بحران سياسي لبنان زمينه را براي تشديد بحران و مداخله طرف‌هاي خارجي در امور داخلي لبنان فراهم آورد هوشياري جناح معارض اين فرصت را از حاميان دولت غرب‌گراي سنيوره گرفت.

با توافقنامه دوحه جناح معارض به مطالبات سياسي به حق خود رسيد و در عين حال توطئه امريكايي – اسرائيلي خلع سلاح حزب‌الله و انزواي متحدان مقاومت لبناني خنثي شد.

اعلام خبر توافق جناح‌هاي لبناني در دوحه با استقبال گسترده لبناني‌ها مواجه شد كه با آمدن به خيابان‌ها شادماني خود را به نمايش گذاشتند. در صورت پاي‌بندي جناح حاكم به توافق دوحه گمان مي‌رود انتخابات پارلماني سال آينده لبنان تكليف جناح‌هاي سياسي لبنان را با راي مستقيم مردم يك بار براي هميشه روشن كند.

نشست شش روزه دوحه روز چهارشنبه پس از دستيابي به اين توافق به كار خود پايان داد.
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 344]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن