تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804657848




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توافقنامه دوحه ، گامي به پيش براي لبنان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: توافقنامه دوحه ، گامي به پيش براي لبنان
سياسي. روابط بين‌الملل
سرانجام گروه‌هاي لبناني صبح امروز (چهارشنبه) در دوحه، پايتخت قطر به اختلافات ‪ ۱۸‬ماهه خود پايان دادند و با هدف حل بحران لبنان توافقنامه اي را امضاء كردند.اين توافقنامه كه بر مبناي تشكيل دولت وحدت ملي است مي تواند گامي رو به جلو براي پايان دادن به بحران دامنه دار اين كشور باشد.

گفت و گوهاي ملي لبنان از جمعه شب گذشته با حضور امير قطر و با ميانجي گري وزراي كشورهاي عربي در شهر دوحه پايتخت قطر آغاز شد و پس از چند روز مذاكرات دشوار طرف‌هاي لبناني درباره نقاط مورد اختلاف از جمله تركيب كابينه وحدت ملي و قانون انتخابات پارلماني به توافق رسيدند.

امروز (چهارشنبه) شيخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثاني، نخست وزير و وزير خارجه ي قطر رسما از توافق رهبران سياسي لبنان در زمينه ي حل بحران سياسي اين كشور خبر داد.

بر اين اساس شيخ حمد بن جاسم آل ثاني، متن توافقنامه را به شرح زير قرائت كرد: -در نتيجه تلاش‌هاي هيئت وزراي خارجه عرب و دبيركل اتحاديه عرب و در اجراي توافق مقدماتي ميان گروه‌هاي لبناني در بيروت، جلساتي به منظور گفت وگو ميان رهبران لبناني در دوحه به سرپرستي امير قطر برگزار شد. اين جلسات كه بيانگر تلاش براي نجات لبنان از بحران بود در نهايت با توافقي به شرح زير خاتمه يافت:
‪ ۱‬طرفين لبناني توافق كردند كه مجلس ظرف ‪ ۲۴‬ساعت آينده، ميشل سليمان نامزد توافقي را به عنوان رييس جمهور جديد انتخاب كند، چرا كه اين بهترين روشن براي انتخاب رييس جمهور مطابق با قانون اساسي است.

‪ ۲‬دولت وحدت ملي مركب از سي وزير تشكيل خواهد شد. در اين دولت شانزده وزير متعلق به جناح اكثريت، يازده وزير اپوزيسيون و سه وزير به رييس جمهور تعلق خواهد يافت. تمامي اطراف لبناني تعهد مي‌دهند كه مانع كار دولت نشده و از كابينه استعفا ندهند.

‪ ۳‬توافق بر سر تصويب قانون انتخاباتي سال ‪ ۱۹۶۰‬با تغييراتي در تقسيم بندي بيروت به گونه‌اي كه بيروت به سه دايره انتخاباتي تقسيم شود. موافقت با احاله بندهاي اصلاح شده در پيشنهاد مطرح شده از طرف كميته فواد پطروس به مذاكرات بر اساس توافق صورت گرفته در بيروت. تاكيد مجدد بر دو بخش ‪ ۴‬و ‪ ۵‬توافق بيروت( تعهد به عدم استفاده از سلاح يا خشونت براي دستيابي به امتيازات سياسي و شروع گفتگوها در مورد روابط دولت و گروه‌هاي لبناني).

‪ ۴‬منحصر بودن سلطه امنيتي و نظامي به خود لبناني‌ها به گونه‌اي كه زندگي مسالمت آميز تضمين شود.

‪ ۵‬اجراي كامل قانون و احترام به حاكميت دولت بر تمامي مناطق به گونه اي كه منطقه‌اي براي حضور افراد فراري از عدالت و قانون وجود نداشته باشد>.

مجموعه توافق‌هاي صورت گرفته در دوحه را مي‌توان به گرفتن و دادن مجموعه اي از امتيازها از سوي دو طرف تفسير كرد. از يك سو، - مخالفان > اجازه طرح سلاح مقاومت به عنوان يكي از موضوع‌هاي بحث را به هيچ وجه ندادند، اما هر دو پذيرفتند كه سلاح در داخل تحت هيچ شرايطي به ميدان نيايد. از سوي ديگر، مخالفان به انتخاب نخست وزير از بين - طرفداران دولت >، يعني ائتلاف ‪ ۱۴‬مارس رضايت دادند و در عوض توانستند يك سوم هيات دولت را در دست خود گيرند.

مخالفان همچنين نظريه خود مبني بر اجراي قانون انتخابات سال ‪ ۱۹۶۰‬را به كرسي نشاندند و از سويي در برابر طرح تقسيم انتخاباتي بيروت ( به عنوان منطقه تحت نفوذ جريان المستقبل ) از خود نرمش نشان دادند. نحوه تقسيم صندلي‌هاي وزارتي نيز در مجموع، رضايت خاطر مخالفان را فراهم آورد، به ويژه كه سه وزير توسط رئيس جمهور آتي برگزيده مي‌شود كه از هم اكنون براي - مخالفان > قطعي است كه افرادي صد در صد بي‌طرف خواهند بود.

اما در حالي كه هنوز ساعات زيادي از امضاي توافقنامه دوحه نمي‌گذرد اين توافقنامه بازتاب گسترده‌اي در محافل داخلي و خارجي لبنان داشته است.

مهمتر از همه گروههاي مختلف لبناني از جناح حاكم و مخالف از امضاي اين توافقنامه استقبال كردند و آن را حركتي رو به جلو براي لبنان دانستند.با توجه به استقبال گسترده از اين موافقتنامه در داخل و خارج لبنان مي‌توان اميدوار بود كه صحنه سياسي لبنان به سمت آرامش و ثبات پيش برود كه البته اين مساله منوط به التزام عملي گروههاي لبناني به اين توافق و پشتيباني كشورهاي ديگر از ثبات و آرامش در لبنان است.

بر اين اساس در اقدامي مهم نبيه بري رئيس پارلمان لبنان ورهبر قدرتمند مخالفان جناح حاكم اين كشور دستور پايان فوري تحصن ‪ ۱۸‬ماهه مخالفان در بيروت را صادر كرد.

اين تحصن كه تلاشي از سوي مخالفان براي وادار كردن فواد سنيوره نخست وزير لبنان به استعفا بود، از اول دسامبر ‪ ۲۰۰۶‬با برپايي خيمه ي وسيعي در خيابان‌هاي منتهي به دفاتر سنيوره،
آغاز شد.

فواد سنيوره، نخست وزير لبنان نيز اظهار داشت: خواهان مشاركت اتحاديه ي عرب در زمينه ي بهبود روابط خود با سوريه هستيم.

وي در عين حال توافقنامه ي دوحه را توافقي استثنايي و در مرحله اي استثنايي و در شرايطي استثنايي خواند.

عمرو موسي، دبيركل اتحاديه ي عرب نيز اظهار داشت: ما به چارچوبي رسيديم كه بر اساس غالب و مغلوب نيست و در واقع چارچوبي است كه لبناني‌ها را با كشوري امن روبرو مي‌سازد.

شيخ حمد بن خليفه آل ثاني، امير قطر نشست دوحه را موفقيت آميز خواند و گفت: همه ي گروه‌ها و كشورهاي عربي در راستاي دستيابي به راه حل بحران نقش مساوي ايفا كردند.

وليد معلم، وزير خارجه ي سوريه نيز از اين توافقنامه استقبال كرد و گفت:
سوريه از اين توافقنامه حمايت مي‌كند.

جمهوري اسلامي ايران نيز كه هميشه پشتيبان مردم لبنان و حامي صلح و آرامش در لبنان بوده است از امضاي اين توافقنامه استقبال كرد كه اين نشان‌دهنده حسن نيت ايران در حل و فصل اختلافات داخلي لبنان است.

در اين‌باره سخنگوي وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي ايران ضمن ابراز خرسندي و استقبال از دستيابي گروههاي لبناني به اجماع و توافق و حل و فصل بحران سياسي اين كشور، از تلاش‌هاي تمامي طرف‌هاي لبناني و منطقه‌اي از جمله كميته وزراي اتحاديه عرب و به ويژه دولت قطر تقدير كرد.

سيد محمدعلي حسيني افزود: جمهوري اسلامي ايران اميدوار است توافق دوحه و مشاركت جمعي طرف‌هاي سياسي لبنان در فرآيند تصميم‌سازي اين كشور، تامين كننده آينده‌اي شكوفا و درخشان براي مردم لبنان و مقدمه‌اي براي تحقق آزادي سرزمين‌هاي اشغالي باقي مانده لبنان باشد.

سخنگوي وزارت امورخارجه تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران در راستاي تلاش‌هاي گذشته خود براي نزديك‌سازي ديدگاه گروههاي سياسي لبنان ، تمامي مساعي خود را براي موفقيت نشست دوحه بكار برده و موفقيت نشست را توفيق تلاش‌هاي كليه كشورهاي دوست لبنان و مصداق بارزي از همگرايي منطقه‌اي جهت دستيابي به ثبات و آرامش، ارزيابي مي‌كند.
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 327]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن