تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820403912




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفير لبنان درتهران درگفت‌وگوباايسنا: توافقنامه دوحه مرحله جديدي از صلح ملي را درلبنان رقم مي‌زند ايران تنها دولت درجهان است كه درامورداخلي لبنان دخالتي ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: سفير لبنان درتهران درگفت‌وگوباايسنا: توافقنامه دوحه مرحله جديدي از صلح ملي را درلبنان رقم مي‌زند ايران تنها دولت درجهان است كه درامورداخلي لبنان دخالتي ندارد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران

توافقنامه دوحه توانست آلام ملت لبنان را كاهش داده و غم‌هايشان را از بين ببرد.

سيد زين الموسوي، سفير لبنان در تهران درگفت‌وگو با خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره توافقنامه دوحه اظهار كرد: بعد از بحران‌هاي سياسي كه از اكتبر2004 يعني بعد از قطعنامه 1559 به وجود آمد اين توافقنامه، بهترين توافقنامه‌اي بود كه بين دو گروه موافق و مخالف در كشور به امضا رسيد. اين توافقنامه اگرچه ممكن است يك توافقنامه آرماني نباشد اما توانست به اين درگيري‌ها پايان دهد و گروه‌هاي لبناني را بر سر انتخاب رييس جمهور، تشكيل دولت وحدت ملي لبنان و قانون انتخابات جديد پارلماني كه در سال آينده برگزار خواهد شد، متفق كند.

وي افزود: معتقدم كه اين توافقنامه بسيار خوب بوده و توانست دردهاي ملت لبنان را كاهش دهد و غم‌هايشان را از بين ببرد و دوباره اميدها را در جان لبناني‌ها و دستيابي به آرامش و صلح زنده كند.

الموسوي در پاسخ به اين سوال كه چرا اين توافقنامه در خارج از لبنان و با مشاركت غيرلبناني‌ها انجام شد، تصريح كرد: گروه‌هاي لبناني بنابر دلايل داخلي موجود به توافق نمي‌رسيدند و هر گروهي مي‌خواست كه حكومت و قدرت را براي خود و جانشينانش داشته باشد. آن‌ها هم‌چنين بر سر ضرورت دستيابي به توافق و دست كشيدن از خواسته‌هايشان به يقين كافي نرسيده بودند؛ علاوه بر آن گروهي در دولت اظهارات و وعده‌هاي برخي مقامات كشورهاي بزرگ را جدي گرفته و احساس قدرت مي‌كردند و به همين دليل وجود گروه ديگر را در دولت نمي‌پذيرفتند و قبول نمي‌كردند كه دولت وحدت ملي تشكيل شود.

سفير لبنان در تهران ادامه داد: در اين‌باره سه مساله وجود دارد؛ يكي اين‌كه گروه‌هاي لبناني بر سر ضرورت دستيابي به توافقنامه و دست كشيدن از برخي خواسته‌هايشان توافق نداشتند؛ مساله دوم آن‌كه آن‌ها مي‌خواستند كه قدرت را در اختيار خود و متحدانشان قرار دهند و گروه ديگر را از عرصه رقابت خارج كنند و مساله سوم هم آن است كه گروه حاكم اظهارنظرهاي جانبدارانه برخي كشورهاي خارجي را جدي گرفته و با آن احساس قدرت مي‌كرد و اين‌كه مي‌تواند ديگران را در اداره دولت شركت ندهد. اما ناگهان مي‌بينيم كه اين اظهارات موثر واقع نشده است.

الموسوي درباره اوضاع داخلي لبنان بعد از امضاء توافقنامه دوحه گفت: به محض امضاي اين توافقنامه تمام جهان از طريق رسانه‌هاي جمعي شاهد آن بوده است كه در لبنان چه گذشت. چادرهاي تحصن برچيده شد؛ اماكن تجاري فعاليت خود را از سرگرفتند؛ ارزش سهام در بورس بيروت افزايش يافت و ...؛ اين پديده نتيجه توافقنامه دوحه بود. من معتقدم اين توافقنامه مرحله جديدي از وفاق و صلح ملي را در لبنان رقم خواهد زد.

او درباره اظهارات مداخله‌جويان آمريكا و انگليس بر سر بي‌فايده بودن توافقنامه دوحه گفت: بعد از هر توافقنامه‌اي كساني هستند كه احساس مي‌كنند منافعشان به خطر افتاده است؛ اين دو گروه يعني آمريكا و انگليس هم احساس كردند كه زيان‌هايي به آن‌ها وارد شده است؛ همان‌طور كه كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا ادعا مي‌كرد كه در لبنان هرج و مرج ايجاد شده است و آن را گامي در راستاي ايجاد خاورميانه جديد توصيف كرد. اما ناگهان متوجه شد كه لبناني‌ها با هم متفق شده و آن هرج و مرج و خاورميانه جديدي كه از آن ياد كرده بود، از بين رفت. مطمئنا آن‌ها سعي خواهند كرد كه در روند توافق دوحه كارشكني كنند و كارها را با مشكل مواجه كنند اما يقين داريم كه كارها به نحو خوبي پيش خواهد رفت و احتمال دخالت اين كشورها كم خواهد شد.

سفير لبنان در تهران درباره تضمين اجرايي لازم براي اجراي مفاد اين توافقنامه تصريح كرد: من معتقدم كه اين توافقنامه به بحران‌هاي سياسي در كشور پايان داده است. اين توافقنامه مكتوب است و به دست گروه‌هاي شركت كننده كه از گروه‌هاي فعال هستند امضا شده است؛ علاوه بر آن شاهداني از دولت قطر و امضاي عمرموسي، دبيركل اتحاديه عرب هم وجود دارد. قبل از اين توافقنامه همه گروه‌هاي لبناني بر ضرورت وجود يك توافقنامه ايمان داشتند، پس اظهاراتي از سوي كشورهاي عربي، منطقه‌يي و بين‌المللي از جمله آمريكا و فرانسه بيان شد كه به اين توافقنامه كمك كرد و آن را مورد حمايت قرار داد كه معتقدم همين ضمانت‌ها كافي است.

او درباره‌ي ادعاهاي برخي كشورها مبني بر دخالت ايران در امور داخلي لبنان بيان كرد: متاسفانه برخي‌ها معتقدند كه كمك‌هاي ايران به لبنان كمك‌هايي است كه به مقاومت، حزب‌الله و يا گروه‌هاي لبناني داده مي‌شود و آن‌ها متاسفانه همين كمك‌ها را دخالت در امور داخلي لبنان مي‌دانند. من خيلي از اظهارات محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور ايران تشكر مي‌كنم كه گفت ايران تنها دولتي در جهان است كه در امور داخلي لبنان دخالتي ندارد.

وي ادامه داد: هم‌چنين بر اين باور هستم كه اظهارات غرب درباره دخالت ايران در امور لبنان در راستاي منزوي كردن ايران در خاورميانه است و اين اظهارات و هدف آن منزوي كردن ايران و دور نگهداشتن آن از مراكز قدرت در جهان است.

الموسوي درباره حمايت نكردن عربستان از توافقنامه دوحه گفت: عربستان همان ابتدا پيشنهادات زيادي را مطرح كرد اما اين پيشنهادات در لبنان و در بين گروه‌هاي لبناني مورد قبول واقع نشد؛ به دنبال آن عربستان از ورود مستقيم به مذاكرات به عنوان يك ميانجي خودداري كرد اما از اين توافقنامه حمايت كرد و در اين راستا سفيرش را هم به بيروت بازگرداند. عربستان از مدت‌هاي بسيار طولاني از لبنان حمايت مي‌كند و به آن كمك مي‌كند و با مساله وفاق و صلح داخلي در لبنان كاملا موافق است.

وي درباره خلع سلاح حزب‌الله اظهار كرد: اسراييل هم‌چنان بخشي از سرزمين ما را اشغال كرده است و افرادي را به گروگان گرفته است؛ هم‌چنين با مساله تحويل نقشه مين‌گذاري در اراضي لبنان مخالفت كرد و بعد از جنگ سال 2006 بيش از 4 ميليون بمب خوشه‌يي را به سوي سرزمين ما رها كرد. تمامي اين مسايل كافي است و به ما اين حق را مي‌دهد كه براساس قانون حقوق بشر به دفاع از سرزمين و بازپس‌گيري سرزمين اشغالي‌مان بپردازيم. مقاومت حق ماست و برگ برنده‌اي براي ما است كه بايد از آن محافظت كنيم تا بتوانيم از آن در هر مذاكره‌اي كه ممكن است در آينده انجام شود، استفاده كنيم.

وي گفت: علاوه بر آن مقاومت بخش عظيمي از محبت و دل‌هاي مردم لبنان را به خود اختصاص داده است به ويژه آن‌كه توانست در چنين روزي در سال 2000 به نابودي اسراييل و طرد آن از سرزمين ما بپردازد و بخش اعظمي از سرزمين لبنان را آزاد كند؛ هم‌چنين در سال 2006 توانست در جنگ بر دشمن اسراييل پيروز شود؛ پيروزي قاطعي كه حتي دشمن اسراييلي هم به آن اذعان داشت.

او تصريح كرد: مقاومت مانعي در برابر رشد اقتصادي و سياسي لبنان نيست پس چگونه يك شهروند لبناني مي‌تواند به خلع سلاح مقاومت رضايت دهد. درخواست خلع سلاح مقاومت بالاتر از كفر است. انسان چگونه مي‌تواند سلاحش را به زمين بگذارد در حالي كه دشمن سلاح به دست در مقابلش ايستاده است؟ مساله ديگري كه فراموش كردم آن است كه اسراييل روزانه حريم هوايي و زميني لبنان را نقض مي‌كند و اين مقاومت است كه عاملي بازدارنده در برابر اسراييل است. باز هم مي‌گويم كه درخواست خلع سلاح حزب‌الله بالاتر از كفر است.

انتهاي پيام
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 249]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن