واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ارزش هر فرد به عمل اوست نه به نسب!موضوع ما خاندان رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز اين گونه است. اساس کار، پيوند معنوي و صلاح عمل و اطاعت امر خداست. هر کس خداوند را اطاعت کند از ما اهل بيت است، حتي اگر هيج گونه نسبت و رابطه نسلي و جسمانيبا ما نداشته باشد
هنگامي که حضرت علي بن موسي الرضا صلوات الله عليه در مرو بود و ولايت عهدي مأمون عباسي را بر عهده داشت، زيد بن موسي بن جعفر معروف به "زيدالنار" برادر امام نيز در خراسان بود. زيد در سر داعيه خلافت و حکومت داشت و به همين خاطر در مدينه عليه مأمون قيام کرد و باعث زحمت حکومت شد و هم چنين عده اي از مردم بي گناه را نيز مورد آزار قرار داد. مأمون قيام مردم مدينه را سرکوب کرد و زيد را دستگير ساخت، ولي چون در آن روزها سياستش اقتضا مي کرد که حرمت و حشمت و احترام امام رضا عليه السلام را حفظ کند، به خاطر امام از قتل يا حبس برادرش زيد صرف نظر کرد. روزي در يک مجلس عام، عده زيادي شرکت داشتند و امام رضا عليه السلام براي آن ها صحبت مي کرد. در گوشه اي ديگر از مجلس نيز زيد عده اي را دور خود جمع کرده بود و براي آن ها صحبت مي کرد و در مورد فضايل اولاد پيامبر و سادات براي آن ها اظهار نظر مي کرد و مي گفت که اولاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها، افراد برگزيده خداوند هستند. خداوند آن ها را عذاب نمي کند و همه آن ها اهل نجات و بهشت هستند و جهنم بر ايشان حرام است و ... در اين بين امام رضا (ع) ناگهان متوجه حرف هاي زيد شد و بلافاصله فريادِ "يا زيدِ" امام و نگاه تند آن حضرت، زيد و همه اهل مجلس را متوجه کرد. امام رضا (ع) فرمودند: (( اي زيد! حرف هاي بقال هاي کوفه باورت شده و مرتب آن ها را تحويل مردم مي دهي. اين ها چه چيزي است که به مردم مي گويي. آن که شنيده اي خداوند فرزندان حضرت فاطمه (س) را از آتش جهنم مصون داشته است، مقصود فرزندان بلافصل فاطمه زهرا(س)، يعني حسن و حسين و دو خواهر ايشان(عليهم السلام) است. اگر مطلب اين طور است که تو مي گويي و اولاد فاطمه(س) وضع استثنايي دارند، و به هر حال آن ها اهل نجات و سعادتمند هستند، پس تو نزد خداوند از پدرت موسي بن جعفر (عليه السلام) گرامي تر هستي، زيرا او در دنيا فرمان خداوند را اطاعت و اجرا کرد. او شب ها بيدار و روزها پيوسته روزه دار بود، ولي تو فرمان خدا را عصيان مي کني و طبق قول خودت، هر دو، مثل هم، اهل نجات و سعادت هستيد. پس برد و پيروزي با توست. زيرا موسي بن جعفر (ع) عمل کرد و سعادتمند شد و تو به فرمان خداوند عمل نکردي و رنج نابرده گنج بردي. علي بن الحسين زين العابدين (عليه السلام) مي گفت: (( افراد نيکوکار اهل بيت پيامبر، دو برابر ديگران اجر مي برند و اگر بدکار باشد دو برابر عذاب مي شوند - همان طور که قرآن درباره ي زنان پيامبر تصريح کرده است - زيرا از خاندان ما آن کسي که نيکوکاري مي کند، در حقيقت دوکار انجام مي دهد: يکي اين که مانند ديگران کار پسنديده اي انجام داده است و ديگر آن که احترام و حيثيت پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) را حفظ کرده است. آن کسي هم که گناه مي کند، در حقيقت دو گناه مرتکب شده است: يکي اين که مانند ديگران کار بد و ناپسندي انجام داده است و ديگر آن که آبرو و حيثيت پيامبر (ص) را از بين برده است.)) آن گاه امام رضا (عليه السلام) رو کرد به "حسن بن موساي وشاء بغدادي" که از اهل عراق بود و در آن وقت در جلسه حضور داشت و فرمود:((مردم عراق اين آيه ي قرآن را چگونه قرائت مي کنند:"اِنَّه لَيْسِ مِنْ اَهلِکَ انّه عملٌ غيرُ صالح" عرض کرد: اي فرزند رسول خدا ، بعضي اين آيه را طبق معمول يعني "انّه عملٌ غيرُ صالح" قرائت مي کنند يعني "اين فرزند تو، فرزندي ناصالح است." اما بعضي ديگر که باور نمي کنند خداوند پسر پيامبري را مشموي قهر و غضب خود قرار دهد، آيه را اين طور مي خواندند "انّه عملُ غيرِ صالح" يعني:"او فرزند آدم بدي است، فرزند تو نيست." اين گروه عقيده دارند که او در واقع از نسل "نوح نبي" عليه السلام نبود خداوند به او گفت " اي نوح او از نسل تو نيست، اگر از نسل تو بود من به خاطر تو او را از عذاب نجات مي دادم." امام فرمود: " ابدا اين طور نيست. او فرزند حقيقي نوح و از نسل نوح بود. ولي چون بدکار شد و امر خدا را عصيان کرد، پيوند معنوي اش با نوح بريده شد. به نوح گفته شد "اين فرزند تو ناصالح است" از اين رو نمي تواند در رديف صالحان قرار بگيرد. موضوع ما خاندان رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز اين گونه است. اساس کار، پيوند معنوي و صلاح عمل و اطاعت امر خداست. هر کس خداوند را اطاعت کند از ما اهل بيت است، حتي اگر هيج گونه نسبت و رابطه نسلي و جسمانيبا ما نداشته باشد. و هر کس گناهکار باشد از ما نيست، حتي اگر از اولاد حقيقي و از نسل فاطمه زهرا (سلام الله عليها) باشد، همين خود تو که با ما هيچ گونه نسب و فاميلي نداري، اگر نيکوکار و مطيع فرمان خداوند باشي از ما هستي."منبع: بحارالانوار، ج 10، ص 65بخش حريم رضوي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 488]