محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826535537
حجاب زن از نگاه عرفانی
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حجاب زن از نگاه عرفانی
پوشش مناسب در راستای تکامل روحی زن بوده و او را کاملتر میکند و بد حجابی، حقیقت و شخصیت زن را تخریب کرده، وی را از لحاظ معرفتی و روحی ناقص میکند. مسأله حجاب (ستر و پوشش) بانوان در اسلام، حکمتها و فواید فراوانی به همراه دارد که هر کس به فراخور بینش و دانش خود، میتواند به آنها علم پیدا کند. در این مطلب یکی از حکمتهای مهم حجاب (پوشش زنان) از منظر عرفان نظری اسلامی مورد تحلیل قرار میگیرد. * حقیقت عالَم با حقیقت انسان مرتبط است نکته اول: در نگاه عرفان اسلامی، عالَم، نسخه باز شده انسان بوده و انسان، نسخه کوچک شده عالَم میباشد. یعنی اگر عالَم و جهان آفرینش را جمع کنیم و به صورت شکلی خاص در آوریم به شکل انسان در میآید و اگر انسان را باز کنیم و به صورت تفصیلی، نگاهش کنیم به شکل عالَم و جهان آفرینش خواهد بود. به قول شبستری در گلشن راز: جهان انسان شد و انسان جهانی از این پاکیزه تر نبوَد بیانی به تعبیر سادهتر رابطهای حقیقی بین انسان و جهان آفرینش وجود دارد؛ انسان، مجموع حقایق عالم را یکجا در اختیار دارد و اگر به خود و تواناییهایش معرفت پیدا کند میفهمد عالَم و جهان بزرگی است. هر آنچه در جهان از زیر و بالاست مثالش در تن و جان تو پیداست تو آن جمعی که عین وحدت آمد تو آن وحدت که عین کثرت آمد بین انسان و قرآن رابطه ای حقیقی و واقعی برقرار بوده و لذا اگر قرآن کریم را به صورت انسان در آوریم، وجود پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و ائمه معصومین (علیهمالسلام) خواهد شد و اگر وجود پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و ائمه معصومین (علیهمالسلام) را به صورت کتبی در نظر بگیریم، قرآن کریم خواهد شد. چرا پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و اهل بیت (علیهمالسلام) انسانهای کامل اند به همین جهت در روایات اسلامی به معرفت نفس و شناخت آن، بسیار اهمیت داده شده چنانکه فرمودهاند: من عرف نفسه فقد عرف ربه (هر کس خود را بشناسد پروردگارش را میشناسد) ، معرفة النفس انفع المعارف (پر منفعتترین شناخت، معرفت نفس است)، افضل المعرفة معرفة الانسان بنفسه (با فضیلت ترین شناخت، معرفت انسان به خودش می باشد ). (برای مطالعه بیشتر: به کتاب «میزان الحکمه» ماده «ع ر ف» مراجعه کنید) تویی تو نسخه نقش الهی بجو از خویش هر چیزی که خواهی پس انسان، این حقایق را بالقوه داراست و برای به فعلیت رساندن آنها نیازمند برنامه، تلاش و کوشش است و پیامبران الهی و اوصیای آنها که انسانهای کاملی هستند و این حقایق را بالفعل دارند، برای شکوفایی و به فعلیت رساندن این استعدادها آمده و برنامه رشد و ترقی ارائه کرده اند. *حقیقت عالَم، با حقیقت قرآن کریم مرتبط است نکته دوم: نظام تکوینی عالَم یعنی مجموع جهان آفرینش، اگر به صورت کتاب در آید، قرآن کریم خواهد شد. یعنی بین عالم آفرینش (نظام تکوین) و قرآن کریم (نظام تشریع) ارتباط حقیقی و واقعی برقرار است و قرآن کریم، نسخه کتبی این جهان می باشد لذا احکام تشریعی به طور دقیق با حقایق تکوینی در ارتباط است. *حقیقت انسان با حقیقت قرآن کریم مرتبط است نکته سوم: همچنانکه همه حقایق عالَم در انسان به صورت یکجا جمع شده است ( در برخی بالقوه و در برخی بالفعل) و
همچنانکه اگر حقایق عالم، به صورت کتاب درآید، قرآن کریم نام می گیرد؛ همچنین، حقیقتِ انسان با قرآن کریم به طور کامل در ارتباط است. یعنی بین انسان و قرآن رابطه ای حقیقی و واقعی برقرار بوده و لذا اگر قرآن کریم را به صورت انسان در آوریم، وجود پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و ائمه معصومین (علیهمالسلام) خواهد شد و اگر وجود پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و ائمه معصومین (علیهمالسلام) را به صورت کتبی در نظر بگیریم، قرآن کریم خواهد شد. چرا پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و اهل بیت (علیهمالسلام) انسانهای کامل اند. از این نکته، سرّ بسیاری از حقایق، معلوم می شود مانند اینکه: 1.معصوم، قرآن ناطق است. 2.معصوم، عِدل قرآن است. 3. قرآن و عترت از هم جدایی ندارند. 4. هر دو به عنوان ثقلین مطرح اند. 5. انسان، به اندازه ای که قرآن را در خود پیاده می کند حقیقتا انسان است 6. همه حقیقت قرآن، در معصومین محقق شده است. * جهان آفرینش و تک تک موجودات، آیات و نشانههای خداوند است نکته چهارم: کل نظام آفرینش، اسمهای خداوند می باشد، حق، اوست و دیگر موجودات، حق نما هستند، ظاهر اوست و دیگر مخلوقات، مظاهر اویند، وجود حقیقی اوست و موجودات دیگر، همه در ذات و صفات و افعال وابسته به او هستند. به تعبیر فلسفی: دیگران، عین ربط هستند و از خود چه در ذات، چه در صفات و چه در افعال، کوچکترین استقلالی ندارند. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلیم (اوّل و آخر و پیدا و پنهان اوست و او به هر چیز داناست.) (حدید/3) در این آیه شریفه که از غُرر آیات معرفتی است، چهار اسم مهم خداوند که از امّهات اسماء الهی محسوب می شوند، یعنی اول بودن، آخر بودن، ظاهر (پیدا) بودن و باطن (پنهان) بودن، ذکر شده است. هر یک از اسماء الهی، در جهان آفرینش، مظاهر و نمونه هایی دارند، به تعبیر ساده تر، هر یک از این اسمها نشانه هایی دارد که به عنوان مثال می توان گفت: یکی از مظاهر و نشانه های اسم الظاهر (پیدای) خداوند، جهان ماده و طبیعت است. انسانها نیز همانند سایر موجوداتِ عالَم آفرینش، مظهر و نشانه ای از اسماء الهی هستند و با آن اسماء در ارتباطند. این چهار نکته مقدماتی که به صورت اجمالی توضیح داده شد برای عارفان الهی، مشهود بوده و لذا در علم عرفان نظری اسلامی، به صورت مفصل تبیین میشود. حقیقت وجودی زن نیز باید از دیگران و اغیار، پوشیده باشد و چون بدن دنیوی زن، جلوه ای از حقیقت وجودی زن است، آن هم باید مستور باشد تا ارتباطش را با حقیقت وجودی خود حفظ کند لذا در آموزه های دین و قرآن کریم، ستر و پوشش (حجاب) تدوین و تشریع شده و به آن سفارش و تاکید شده است *جنس مردها با اسم «الظاهر» و جنس زنها با اسم «الباطن» خداوند بیشتر مرتبط استاسماء الهی که در عالم ظهور میکنند، هر یک مظاهر و نشانه هایی دارند لذا اسم شریف «الظاهر» که ظهور می کند یکی از نشانه ها و مظاهرش در عالم ماده و طبیعت، جنس مرد می شود و اسم شریف «الباطن» که ظهور می کند یکی از نشانه ها و مظاهرش در عالم ماده و طبیعت، جنس زن می شود. به همین جهت، مردها بیشتر با اسم «الظاهر» (پیدای) خداوند در ارتباطند و زنها با اسم «الباطن» (پنهان) او مرتبطند و به تعبیر دیگر، اسم «الظاهر» در مردها بیشتر تجلی کرده و اسم الباطن در زنها بیشتر جلوه کرده است و به تعبیر ساده تر، مردها نشانه اسم «الظاهر» خداوند هستند و زنها نشانه، آیت و مظهر اسم شریف «الباطن» خداوند می باشند. پس مردها بیشتر طبق اسم «الظاهر» خداوند آفریده شده اند و زنها بیشتر مطابق اسم «الباطن» او خلق شده اند. می توان چنین گفت که اسم شریف «الظاهر» در مردها و اسم شریف «الباطن» در زنها بیشتر غلبه دارد. بنابراین همه انسانها آیت و نشانه خداوند متعال هستند با این تفاوت که در گروهی، اسم «الظاهر» و در گروهی، اسم «الباطن» بیشتر تجلی یافته است. تا اینجا مشخص شد که دختر و زن، نشانه و آیت اسم الباطن (پنهان) خداوند بوده و با آن اسم الهی، بیشتر مرتبط است و چون اسم الباطن خداوند، مستور و پوشیده است، حقیقت وجودی زن نیز باید از دیگران و اغیار، پوشیده باشد و چون بدن دنیوی زن، جلوه ای از حقیقت وجودی زن است، آن هم باید مستور باشد تا ارتباطش را با حقیقت وجودی خود حفظ کند لذا در آموزه های دین و قرآن کریم، ستر و پوشش (حجاب) تدوین و تشریع شده و به آن سفارش و تاکید شده است. (دقت کنید) بنابراین ستر و پوشش (حجاب) به این جهت است که مظهر اسم باطن خداوند (یعنی زن) از افراد نالایق و نامحرم پوشیده باشد. *حجاب (ستر و پوشش)، زن را با حقیقتش پیوند داده و او را خدایی میکند از اینجا معلوم میشود که هر کس و هر نگاهی، شایستگی ندارد که حقیقت اسم «الباطن» و مظهرش (زن) را نظاره کند، بلکه برای شهود و دیدن آن مظهر، لیاقت و محرمیت لازم است. پس دیدن بدن دنیوی زن، محرمیت، لیاقت و شایستگی میطلبد. مدعی خواست که آید به تماشاگه راز دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد این پوشش و حجاب ـ در حقیقت ـ احترام ویژه به زن است و او را با حقیقتش بیشتر مرتبط می کند. در واقع، زبان حال مسأله حجاب (پوشش) در اسلام این است که به دختران و زنان می گوید: شما مطابق اسم «الباطن» خداوند، پیاده شده اید،
حقیقت شما چنین است پس مواظب حقیقت خود باشید، شما گوهر و مرواریدی هستید که باید صدف حجاب و پوشش از شما محافظت کند، هر کسی لیاقت و شایستگی دیدن شما را ندارد، هر نااهلی نباید از شما بهره مند گردد، خود را از نامحرمان و نا اهلان بپوشانید، تنها کسی می تواند شما را ببیند که شایستگی (یعنی محرمیت) دیدن شما را یافته باشد. از اینجا سرّ این نکته روشن می شود که اگر حضرت امیرالمومنین علی (علیهالسلام) نبود، هیچ کس، لیاقت و شایستگی همسری حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) را نداشت. بنابراین زن تا موقعی که در حجاب است، حق است و با خداوند متعال مرتبط می باشد اما موقعی که از حجاب در آمد و پوششی مناسب نداشت، وجهه حقی خود را از دست داده و وجهه خَلقی پیدا می کند و ارتباطش با حقیقت خود و عالم هستی کم رنگ میشود، و اگر چنین شد، دیگر توانایی هایش شکسته می شود و امکان عروج و تکامل روحی خود را از دست خواهد داد. از اینجا روشن می گردد که حجاب و پوشش مناسب، در راستای تکامل روحی زن بوده و او را کاملتر می کند و بی حجابی یا بد حجابی، حقیقت و شخصیت زن را تخریب کرده، وی را از لحاظ معرفتی و روحی ناقص می کند. لذا هر کس در راستای تبیین، ترویج و تبلیغ حقیقت، چیستی و فلسفه حجاب، عفاف و حیاء زنان قدم بردارد، در حقیقت در مسیر تکامل روحی آنان حرکت کرده و راه پیامبران را پیموده است. شایان ذکر است که برای نوشتن این یادداشت، از اشارههای استاد صمدی آملی و راهنماییهای استاد حسن رمضانی استفاده شده است. گروه دین تبیان نویسنده: وحید واحدجوان منبع:هفتهنامه پنجره
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 548]
صفحات پیشنهادی
حجاب زن از نگاه عرفانی
حجاب زن از نگاه عرفانی پوشش مناسب در راستای تکامل روحی زن بوده و او را کاملتر میکند و بد حجابی، حقیقت و شخصیت زن را تخریب کرده، وی را از لحاظ معرفتی و ...
حجاب زن از نگاه عرفانی پوشش مناسب در راستای تکامل روحی زن بوده و او را کاملتر میکند و بد حجابی، حقیقت و شخصیت زن را تخریب کرده، وی را از لحاظ معرفتی و ...
زن در نگاه عرفان
حجاب زن از نگاه عرفانی. ... این چهار نکته مقدماتی که به صورت اجمالی توضیح داده شد برای عارفان الهی، مشهود بوده و لذا در علم عرفان نظری اسلامی، به صورت مفصل .
حجاب زن از نگاه عرفانی. ... این چهار نکته مقدماتی که به صورت اجمالی توضیح داده شد برای عارفان الهی، مشهود بوده و لذا در علم عرفان نظری اسلامی، به صورت مفصل .
قابلیت سلوک عرفانی زن از نگاه آیتالله جوادی آملی
قابلیت سلوک عرفانی زن از نگاه آیتالله جوادی آملی در بخش عرفان کتاب زن در ... از محجوب بودن زن به معنای اینکه زن باید خودش در حجاب و نامش تنها در کتاب باشد، تا ...
قابلیت سلوک عرفانی زن از نگاه آیتالله جوادی آملی در بخش عرفان کتاب زن در ... از محجوب بودن زن به معنای اینکه زن باید خودش در حجاب و نامش تنها در کتاب باشد، تا ...
زن در نگاه عارفان
حجاب زن از نگاه عرفانی. ... این چهار نکته مقدماتی که به صورت اجمالی توضیح داده شد برای عارفان الهی، مشهود بوده و لذا در علم عرفان نظری اسلامی، به صورت مفصل .
حجاب زن از نگاه عرفانی. ... این چهار نکته مقدماتی که به صورت اجمالی توضیح داده شد برای عارفان الهی، مشهود بوده و لذا در علم عرفان نظری اسلامی، به صورت مفصل .
روابط زن و مرد از نگاه پناهيان
روابط زن و مرد از نگاه پناهيان به گزارش «برنا»، حجتالاسلام عليرضا پناهيان با حضور در جمع تعدادي از دانشجويان ... حجتالاسلام پناهيان به معناي عشق در بعد عرفاني پرداخت و گفت: عشق در معناي عرفاني، به ويژه آنچه در زبان ..... حجاب زن از نگاه عرفانی ...
روابط زن و مرد از نگاه پناهيان به گزارش «برنا»، حجتالاسلام عليرضا پناهيان با حضور در جمع تعدادي از دانشجويان ... حجتالاسلام پناهيان به معناي عشق در بعد عرفاني پرداخت و گفت: عشق در معناي عرفاني، به ويژه آنچه در زبان ..... حجاب زن از نگاه عرفانی ...
نقش حجاب در تکامل زن از منظر آيت الله العظمي خامنه اي
نقش حجاب در تکامل زن از منظر آيت الله العظمي خامنه اي نويسنده: حسين مزروعي ... علم، مثل عبادت، مثل تقرب به خدا، مثل معرفت الهي و سير وادي هاي عرفاني - پيشروي کند.
نقش حجاب در تکامل زن از منظر آيت الله العظمي خامنه اي نويسنده: حسين مزروعي ... علم، مثل عبادت، مثل تقرب به خدا، مثل معرفت الهي و سير وادي هاي عرفاني - پيشروي کند.
زن باید 4 لباس داشته باشد
زن باید 4 لباس داشته باشد-ریشه بیشتر انحرافات دینی و اخلاقی نسل جوان را باید لابهلای افکار و عقاید آنان ... عفت، حیا و حجاب تدبیری است که زن با نوعی الهام برای گرانبها کردن خود و حفظ موقعیتش در برابر مرد به کار ..... حجاب زن از نگاه عرفانی ...
زن باید 4 لباس داشته باشد-ریشه بیشتر انحرافات دینی و اخلاقی نسل جوان را باید لابهلای افکار و عقاید آنان ... عفت، حیا و حجاب تدبیری است که زن با نوعی الهام برای گرانبها کردن خود و حفظ موقعیتش در برابر مرد به کار ..... حجاب زن از نگاه عرفانی ...
همايش «زن، گفتمان قدرت و سياست در كشورهاي اسلامي»- 9ناصري ...
همايش «زن، گفتمان قدرت و سياست در كشورهاي اسلامي»- 9ناصري: امام معتقد بود سقوط ... زن از جنس نگاه ابن عربي يعني عرفاني است و چون تغيير رژيم شاه باعث تكامل زن و ... به گونهاي در سياست و قدرت بود كه التزامي هم به رعايت حجاب نداشتند كه اين امور ...
همايش «زن، گفتمان قدرت و سياست در كشورهاي اسلامي»- 9ناصري: امام معتقد بود سقوط ... زن از جنس نگاه ابن عربي يعني عرفاني است و چون تغيير رژيم شاه باعث تكامل زن و ... به گونهاي در سياست و قدرت بود كه التزامي هم به رعايت حجاب نداشتند كه اين امور ...
حجاب حق الهي
حجاب حق الهي شبههاى كه در ذهنيتبعضى افراد هست، اين است كه خيال مىكنند حجاب براى زن ... راه حل اين شبهه و تبيين حجاب در بينش قرآن كريم اين است كه زن بايد كام. ... عرفان الهي از ديدگاه گيسو دراز-عرفان الهي از ديدگاه گيسو دراز نويسنده: دکتر سيده .
حجاب حق الهي شبههاى كه در ذهنيتبعضى افراد هست، اين است كه خيال مىكنند حجاب براى زن ... راه حل اين شبهه و تبيين حجاب در بينش قرآن كريم اين است كه زن بايد كام. ... عرفان الهي از ديدگاه گيسو دراز-عرفان الهي از ديدگاه گيسو دراز نويسنده: دکتر سيده .
زن، عرفان و سياست
زن، عرفان و سياست نويسنده:اسماعيل منصورى لاريجانى(1) چكيده در اين مقاله، زن از سه بُعد ... مختصات و ويژگىهاى عاطفى و اخلاقى زن مسلمان و نيز حجاب وى به عنوان سنگرى ..... من است: تلاوت قرآن، نگاه به چهره رسول خدا صلىاللهعليهوآله و انفاق در راه خدا.
زن، عرفان و سياست نويسنده:اسماعيل منصورى لاريجانى(1) چكيده در اين مقاله، زن از سه بُعد ... مختصات و ويژگىهاى عاطفى و اخلاقى زن مسلمان و نيز حجاب وى به عنوان سنگرى ..... من است: تلاوت قرآن، نگاه به چهره رسول خدا صلىاللهعليهوآله و انفاق در راه خدا.
-
گوناگون
پربازدیدترینها