تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه ماه شعبان، وسواس دل و پريشانى‏هاى جان را از بين مى‏برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816658351




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دسته گل مدیران و داوران کهنه پسند جشنواره فیلم فجر


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > کثیریان، کیوان  - جشنواره امسال را باید یک نقطه عطف در تاریخ سینمای ایران دانست. این ادعا به واسطه حضور جوانان فیلم ساز و ساخت فیلم های متفاوت توسط کارگردانانی است که فیلم اول یا دوم خود را ساخته اند و نشان دادند با حضور آنان می توان به آینده سینمای ایران بسیار امیدوار بود. فیلم هایی چون "بدرود بغداد" مهدی نادری ، " پرسه در مه" بهرام توکلی ، "حوالی اتوبان" سیاوش اسعدیان ، " نفوذی " احمد کاوری و فیوضی ، "پشت در خبری نیست " شبنم عرفی نژاد و...  آثار  قابل اعتنای جشنواره امسال بودند که متاسفانه دیده نشدند. مهمترین مشکل جشنواره امسال ، نگاه مدیران آن بود. اشتباه جشنواره این بود که به دنبال اسم بود اما بدیهی است که سینما با اسم بزرگ سروکار ندارد بلکه با فیلم خوب رونق می گیرد. توجه بیش از اندازه به حضور ابراهیم حاتمی کیا و فیلمش و نگاه تبلیغی افراطی به آن تا حدی بود که مدیران سینمایی گاه به اشتباه افتادند که نکند این فیلم ،همین امسال و در دوران مدیریت آنان تولید شده! و نازیدن به فیلم پنج سال قبل آنان را از توجه به جوانان نوجو و خلاق غافل کرد.  یکی از اشکالات مهم دیگر در کار  مدیران جشنواره، هیات های انتخاب و هیات های داوری جشنواره امسال، ترکیب آنها، صلاحیتشان و تسلط این افراد به سینمای روز بود. مدیران جشنواره هیات هایی محتاط، کم تسلط، مسن و فاقد نگاه نوجو را برای انتخاب و داوری انتخاب کردند.هیات انتخاب، فیلم هایی را برای بخش مسابقه انتخاب کرد که درخور توجه نبودند و جای جوانان را هم تنگ کردند، در نهایت مورد پسند هیات داوران نیز قرار نگرفتند؛ تشخیص اینکه فیلم های متوسط و گاه ضعیف داریوش فرهنگ، عباس رافعی، پوران درخشنده، عزیز الله حمید نژاد، مسعود کرامتی و علی شاه حاتمی به درد بخش مسابقه نمی خورند ، کار دشواری نبود. متاسفانه  در داوری جشنواره امسال هم نگاه نوگرایانه ای وجود نداشت و هیات داوران  بدون حداقل خلاقیت و بی نگاه موشکاف و تخصصی ، کلیشه ای ترین نگاه ممکنه را در آرایشان منعکس کردند. غلبه این نگاه محافظه کار و کهنه پسند باعث شد تا فیلم های بسیار خوب کارگردانان فیلم اولی یا فیلم دومی از بخش مسابقه بیرون بمانند و در عوض فیلم های متوسطی چون " ملک سلیمان" و " شب واقعه" جایزه بگیرند. حتی بسیاری از عوامل فیلم های حاضر در بخش مسابقه نیز در کمال ناباوری در داوری دیده نشدند و به آنها اجحاف شد نظیر عوامل فیلم "پرسه در مه". سینمای نوین ایران با هنرمندی کارگردانان، فیلمبرداران، تدوینگران و موسیقیدانان جوان متولد دهه 50 و 60 در حال پایه گذاری است و دیگر جایی برای فیلم هایی کهنه گرا که حرفی برای گفتن ندارند وجود ندارد. فیلمهایی نظیر "بدورد بغداد" و "پرسه در مه"به لحاظ فنی هم با استانداردهای جهانی قابل برابری اند و مطمئنا این فیلم ها در جشنواره های جهانی خوش می درخشند. اما واقعا این سوال وجود دارد که چرا این فیلمها در جشنواره خودمان دیده نشدند؟  وقتی کارگردانان بیش از 30 فیلم حاضر در بخش های جشنواره  متولد دهه 50 یا 60 هستند حتما باید سینماگران و یا منتقدانی  از میان جوانان در میان هیات انتخاب و داوری حضور داشته باشند. بسیاری از جشنواره های بین المللی به این افتخار می کنند که یک کارگردان جدید کشف کنند ولی متاسفانه جشنواره فیلم فجر، امسال این فرصت طلایی را از دست داد. برای رفع این اشکال در سه حوزه باید تحول جدی ایجاد شود؛ اول در نوع نگاه مسوولان و تلاش آنها برای کشف قابلیت های بکر جشنواره ، دوم شکست انحصار در ترکیب کلیشه ای هیات انتخاب و سوم جسارت و شجاعت در انتخاب ترکیب اعضای هیات داوران و استفاده از دایره وسیعتری از نخبگان سینمایی. این سه حوزه  نیاز به تغییرات اساسی دارد تا جشنواره به سمت پویایی و جوانگرایی حرکت کند. گرچه نگاه رسمی در جشنواره فجر امسال یک فرصت تاریخی را در شناخت وکشف کارگردانان جوان با غفلت تاریخی خود از کف داد اما یقین بدانید منتقدان با حمایت از این جریان تازه در سینمای ایران  قدر این فرصت را به خوبی خواهند دانست.  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 260]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن