تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836457633
تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (4)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (4) نويسنده : محسن باقري 4-تبيين ساختي - کارکردي انقلاب مشروطه (متغيرهاي فکري بروني ) « در اين سنت غير مارکسيستي در جامعه شناسي عليرغم تصور عامه معتقد نيست که کليه جوامع در اساس خود پايدار بوده و تحول اجتماعي رخداد يا فرآيندي نادر باشد .» (کوهن ، 1375:ص127) بلکه معتقد است که «اگر جامعه اي تا بدان حد دچار مشکلات است که ارزشهاي اجتماعي ، قدرت توجيه دگرگونيهاي محيطي را ندارد (يا بر عکس )و نخبگان سياسي به ايجاد تغييرات ضروري جهت هماهنگ ساختن مجدد ارزشها و محيط تمايلي ندارد و پس وقوع يک انقلاب امري محتمل است .» (همان :148) ايران در طول تاريخ همواره دولت و جامعه اي استبدادي بوده است که در آن دولت ، طبقات اجتماعي ، قانون ، سياست و مانند آنها صورتي متفاوت با آنچه در تاريخ اروپا مشاهده و نظريه پردازان اروپايي تبيين و تحليل کرده اند داشته است .»(کاتو ، زيان ، 1379:ص7) «همچنين قانون به معني مجموعه ضوابطي که حدود مرزي براي اعمال قدرت دولتي تعيين کند و آن را قابل پيش بيني سازد ،نبود .جايي که حقي نباشد از قانون هم خبري نيست .»(همان:10)«چون قانون وجود نداشت از سياسي هم خبري نبود . سياست در ايران همانند تکرار مکرراتي بود که حتي اعضاي بدوي ترين و ابتدايي ترين اجتماعات انساني (مثل قبيله ها )و خانوارها نيز براي پيشبرد منافعشان بدان مي پردازند يعني همان تبادلات اجتماعي جوامع ابتدايي ،و گرنه سياست بدون قانون نمي تواند وجود داشته باشد،چون تنها در چارچوبي قانون که حقوق و تکاليف را تعريف شده باشند ،انديشه و عمل مستقل امکان پذير مي شود .»(همان :12)آنچه که بر مجموعه اين نابساماني ها افزوده و وضع را بغرنجتر و سخت تر مي کرد ،بالا رفتن درجه آگاهي مردم و اطلاع آنها از اوضاع و احوال جهان بيرون از ايران بود.(در اين دوره گروههاي از ايرانيان با جوامع اروپايي چگونگي ساخت وکيفيت اداره آن و نيز انديشه هاي سياسي غربي آشنا شدند .»(خارابي ،1376:ص120)به همين خاطر در ذهن اين افراد «از يک سو مفاهيمي همچون پيشرفت ،ترقي صنعت ،علوم ،دانشگاه،و راه آهن وارد گرديد و از يک سوي ديگر ايده هايي همچون آزادي ،دمکراسي ،برابري ،قانون ،امنيت ،احزاب ،محدوديت قدرت ،مطبوعات و پارلمان به مخيله شان راه يافت »(زيبا کلام ،بي تا :ص212)در مجموع آنچه که بر ميزان نارضايتي هاي مردم از رژيم قاجارها افزود و در نهايت منجر به انقلاب شد،بالا رفتن درجه و آگاهي مردم و اطلاع آنها از اوضاع و احوال جهان بيرون از ايران و به خصوص غرب بود .ارتباط با غرب از طريق سفر ،ترجمه و مؤسسات آموزشي ،آراي نو،ارزش هاي نو،و از اين طريق انديشمندان نو پديد آورد .از اين ميان سيد جمال الدين اسد آبادي در طول عمر خود سفر هاي زيادي به نقاط مختلف دنيا انجام داد.يکي از آن نقاط هندوستان بود که بنا به گفته خودش به منظور تحصيل علوم جديد به آن جا رفت و به شدت هم تحت تأثير قيام در آن دوران قرار مي گيرد.«شکست آتي قيام ،او را در برابر فن آوري نوين مبهوت ساخت و از اين رو اشتياق وي را به علوم جديد تشديد کرد.تفکر وي به سه نتيجه اساسي انجاميد:اينکه امپراليسم با تصرف هند اکنون خاورميانه را تهديد مي کند ،اينکه شرق از جمله خاورميانه فقط با اقتباس فوري فن آوري غرب مي تواند در برابر يورش غرب ايستادگي کند و اينکه اسلام به رغم سنت گراييش ،مذهبي مؤثر در بسيج کردن مردم بر ضد امپرياليستهاست.»(آبراهاميان،1381»:ص58) سيد جمال در سر راه خود در اروپا با شرق شناساني به مباحثه مي پردازد که ذهنيت غير علمي اعراب را سبب زوال اسلام مي دانستند «او اظهار داشت که علت را نه در نژاد که در تعصب مذهبي بايد جست. پس از آن سيد جمال چهار سال را در ايران به سربرد وي در ابتدا مي کوشيد ناصر الدين شاه و سپس روحانيون محافظه کار و روشنفکران اصلاح طلب را برضد انگليسي ها بشوراند . اين افکار سيد جمال مخاطبان پرشور يافت ولي براي ايشان ثمري به جز تبعيد به امپراطوري عثماني نداشت.در استانبول چون موضوع اصلاحات سياسي را امري بسيار خطرناک يافت ،نيروي خود را در فعاليتهاي کم خطر تر صرف کرد سلطان را ترغيب کرد که نهضتي اسلامي را در برابر روسها که اکنون خطرناکتر از انگليسها به نظر مي رسيدند ،به راه اندازد.دعوت به اسلام را همچنان پي گرفت و به ويژه سازگاري اصول آني با کشفيات علوم جديد ،ترويج دانش نوين اروپايي معاصر به جاي دانش سنتي قديم را مطرح کرد »(همان :59) دومين روشنفکر اصلاح طلب را بايد ميرزا ملکم خان دانست که در خانواده اي ارمني در جلفاي اصفهان متولد و از همان جواني براي تحصيل راهي اروپا شد.سپس در برگشت از اروپا به دين اسلام گرويد و در گام نخست فراموشخانه را تأسيس کرد.برگرفته شده از فرامانسوي غرب بود. «ملکم خان با جلب نظر شاه براي دربار دفتر تنظيمات تهيه کرد. اين دفتر که آشکارا ملهم از جنبش تنظيمات معاصر در امپراطوري عثماني بود که يکي از نخستين پيشنهاد هاي نظام يافته براي اصلاحلات است که در قرن نوزدهم به نگارش در آمده است.اين طرح با اين هشدار مي اغازد که کشور به زودي به کام قدرتهاي بيگانه فرو خواهد رفت مگر آنکه شاه فوراً دستور آغاز اصلاحات را صادر کند .ملکم خان براي اين اصلاحات و ضوابط واژه قانون را وضع کرد تا آنها را هم از احکام مذهبي (شريعت )و هم از مقررات دولتي (عرف)متمايز سازد. ملکم خان تأکيد کرده که اين قوانين جديد بايد استوار بر دو اصل بنيادي باشد :بهبودي رفاه و برابري همه آحاد جامعه »(همان :6) ملکم خان هم به سرنوشتي مانند سيد جمال مبتلا شده و به امپراطوري عثماني تبعيد مي شود. البته عامل تأثيرات را نبايد فقط به تأثيراتي که از سوي روشنفکران گذاشته مي شود ،محدود کرد بلکه معدود روزنامه هايي هم در خارج از کشور به وسيله ايرانيان مقيم خارج به چاپ مي رسيد و به طور قاچاقي وارد ايران مي شد روزنامه هاي مانند پرورش،حبل المتين ،قانون ، اختر که نقشي به سزا در آگاهانيدن مردم داشت . اينها همه و همه باعث شده بودند که ايران به مثابه انبار باروتي درآد که فقط منتظر يک جرقه بود تا به انفجاري مهيب تبديل شود. نتيجه گيري در ايران عصر مشروطه از لحاظ اجتماعي تغيير و تحولاتي در حال شکل گيري بود که خود باعث تغييراتي کلي مي شد به اين ترتيب که جمعيت رو به افزايش گذاشته ،پوسته ساختار فئودالي بر جامعه هم در حال ترک برداشتن و جمعيت شهر نشين به تبع از آن در حال فزوني گرفتن بود. بديهي است که تغييرات به همين جنبه محدود نبوده ،بلکه همچنانکه قبلاً اشاره شد ،تغييري عظيم به نام انقلاب صنعتي در فراسوي مرزهاي ما اتفاق افتاد و آثار اين تغيير نه تنها در ايران بلکه در تمام دنيا قابل مشاهد بود . علاوه بر عواملي که ذکر گرديد،در فکر و ذهن و نگرش مردم هم تغييراتي به وجود آمد، که قسمتي از اين تغييرات از درون و قسمتي ديگر از بيرون جامعه نشأت گرفته بود مثلاً مردم با پديد آوردن جنبشهايي و درصدر آنها جنبش تنباکو به حاکميت نشان دادند که خواستار زندگي بهتر هستند . اما حکومتگران اين صداها را نشنيده گرفتند و با کور دلي تمام خواستار جدا ماندن ايران از دنيا بودند.به نظرشان مي رسد که بايد هميشه اين طور باشد که همه کاره باشند کسي هيچگونه حقي نداشته باشد و مملکت و مردم بايد سر و گوش بسته بمانند ولي با وجود اينکه جامعه اين چنين سترون مانده و مردم از مسايل حکومتي بي خبر هستند و دستهايي که در کار است نمي بينند اما اراده کرده اند تا طناب پوسيده رقيب و بندگي ظالمانه حکومتي را بگسلند.از سويي ديگر دنيا در حال تحول و دگرگوني بود.رفت آمد به کشورهاي مجاور به هر دليل زياد شده حتي آنهايي که براي ادامه زندگي و پيدا کردن کار و نجات از ظلم و ستم حاکامان ايالات و ولايات و نجات از گرسنگي به خارج از کشور مسافرت مي کردند ،تأثيرات زيادي بر جامعه ايران مي گذاشتند . ناصرالدين شاه در زمان حکومتش رفتن به خارج از کشور را منع کرده بود .چون مي دانست رفتن به خارج از کشور و ديدن امور اجتماعي آن کشورها تأثير زيادي برروي افکار و زندگي آنها مي گذارد. همچنان که قبلاً نيز ذکر گرديد محور بحث مقاله حاضر اين است که از آنجايي که هيچکدام از مکاتب نامبرده ديدگاه و چشم اندازي کامل در جامعه شناسي ارائه نمي دهند تا کنون نظريه اي نيز مطرح نگرديده که تمامي علل موجود در پيدايش انقلاب مشروطه را توضيح دهد . سعي شد ضمن معرفي نظريه نسبتاً جديد جامعه شناسي (خرد-کلان)هر چند به طور مختصر ،نظريه اي نسبتاً کامل در مورد علل پيدايي انقلاب مشروطه توضيح ، و شباهتهايي که بين اين دو موجود است بيان گردد. امروزه ديگر مانند گذشته نيست که در جامعه شناسي دسته اي از نظريه پردازان صرفاً ديدي کلان داشته و دسته اي ديگر ديد صرفاً خرد ،بلکه شاهد انسجام و هماهنگي در اين نظريات هستيم که اين هماهنگي چيزي جز تلفيق خرد-کلان در قالب يک پيوستار نيست . البته جرج ريترز جامعه شناس معروف معتقد است که يک پيوستار تلفيق خرد -کلان را به تنهايي بر عهده نداشته بلکه عيني -ذهني را هم کنار يکديگر مي آورد . به عبارت ديگر يک چشم انداز کلي بايد ضمن اينکه تلاش کند نظريه خرد -و کلان را در يک قالب گرد آورد کوشش آن بر تجمع نظريه هاي عيني و ذهني در همان قالب هم باشد . امروزه اين پديده در قالب نظريه ها در جامعه شناسي دنبال مي شود و در اين بحث چشم انداز و تبيين مشروطيت هم از اين قاعده پيروي مي کند . به منظور توضيح و بررسي و فهم بيشتر ،اين موضوع به صورت يک نمودار ترسيم مي گردد. منابع و مناخذ 1-آبراهاميان ،يرواند (1381)،ايران بين دو انقلاب ،مترجمان کاظم فيروزمند و.. تهران و نشر مرکز 2-انصاري عبدالمعبود و اديبي ،حسين(1358)نظريه هاي جامعه شناسي تهران ،انتشارات جامعه 3-پاولويچ،م وايرانسکي ترياس (1337)انقلاب مشروطيت و ريشه هاي اجتماعي ،اقتصادي آن ترجمه ،م هوشيار ،انتشارات رودکي 4-تنهايي ،حسن ابوالحسن (1379)نظريه جامعه شناسي (2)انتشارات دانشگاه پيام نور 5-خارابي ،فاروق(1376)نامه علوم اجتماعي شماره 9و 10پاييز و زمستان 1376 6-ريترز ،جورج،(1374)نظريه هاي جامعه شناسي در دوران معاصر ترجمه محسن ثلاثي ،تهران انتشارات علمي 7-زيبا کلام ،صادق (بي تا ) سنت و مدرنيته (ريشه يابي ناکامي اصلاحات و نوسازي سياسي در ايران و نوسازي سياسي در ايران عصر قاجار )تهران انتشارات روزنه 8-سروش عبدالکريم(1373)تبيين در علوم اجتماعي ،تهران ،مؤسسه فرهنگي صراط 9-ذاکري ،علي اکبر ،مجله حوزه18-117خرداد -شهريور ،مهرو آبان 1382 10-سليم ،غلامرضا (1378)مباني تاريخ اجتماعي ايران انتشارات دانشگاه پيام نور 11-قريب،حسين (1378)مجله اطلاعات سياسي اقتصادي 4-143سال سيزدهم شماره يازدهم و دوازدهم 12-کاتوزيان ،محمد علي (1368)،اقتصاد سياسي ايران ،ترجمه محمد رضا نفيسي ،تهران ،نشر پاپيروس 13-کاتوزيان ،محمد علي(1379)،دولت و جامعه در ايران (انقراض قاجار و استقرار پهلوي )ترجمه حسن افشار ،تهران ،نشر مرکز 14-کسروي ،احمد(1376)تاريخ انقلاب مشروطه ،تهران ،انتشارات امير کبير 15-کوهن ،استاتفورد (1375)،تئوريهاي انقلاب ،ترجمه عليرضا طيب ،تهران ،نشر قومس 16-مؤمني ،باقر (1352)ايران در آستانه مشروطه ،انتشارات شبگير فصلنامه علمي-پژوهشي ( ويژه نامه علوم سياسي )
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 566]
صفحات پیشنهادی
تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (4)
تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (4) نويسنده : محسن باقري 4-تبيين ساختي - کارکردي انقلاب مشروطه (متغيرهاي فکري بروني ) « در اين سنت غير مارکسيستي در ...
تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (4) نويسنده : محسن باقري 4-تبيين ساختي - کارکردي انقلاب مشروطه (متغيرهاي فکري بروني ) « در اين سنت غير مارکسيستي در ...
تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (1)
تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (1)-تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (1) ... تحرير در آمده است ، ولي شايد کمتر اثري به تبيين جامعه شناختي اين انقلاب بزرگ پرداخته. ... انديشه اصلاحات درايران قرن نوزدهم و انعکاس آن در سفرنامه هاي ايرانيان (4) ...
تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (1)-تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (1) ... تحرير در آمده است ، ولي شايد کمتر اثري به تبيين جامعه شناختي اين انقلاب بزرگ پرداخته. ... انديشه اصلاحات درايران قرن نوزدهم و انعکاس آن در سفرنامه هاي ايرانيان (4) ...
تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (2)
تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (2)-تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (2) ... 4-تأييد اجتماعي :طبق نظريه اين مکتب همچنان که قبلاً گفته شد انسان در پي سود و ...
تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (2)-تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (2) ... 4-تأييد اجتماعي :طبق نظريه اين مکتب همچنان که قبلاً گفته شد انسان در پي سود و ...
تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (3)
تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (3)-تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (3) ... تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (3) نويسنده:محسن باقري و اما اگر نخواهيم تغيير و تحول ..... انديشه اصلاحات درايران قرن نوزدهم و انعکاس آن در سفرنامه هاي ايرانيان (4) ...
تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (3)-تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (3) ... تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (3) نويسنده:محسن باقري و اما اگر نخواهيم تغيير و تحول ..... انديشه اصلاحات درايران قرن نوزدهم و انعکاس آن در سفرنامه هاي ايرانيان (4) ...
تبیین جامعهشناختی انقلاب مشروطه
کتاب - کتاب «تبیین جامعهشناختی انقلاب مشروطه» میکوشد تحلیلی از تغییرات ... تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (4) · شيوه هاي جديد جراحي زيبايي در اصفهان.
کتاب - کتاب «تبیین جامعهشناختی انقلاب مشروطه» میکوشد تحلیلی از تغییرات ... تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (4) · شيوه هاي جديد جراحي زيبايي در اصفهان.
تبيين ارزش هاي ديني و اخلاقيات الهي مهم و ضروري است
تبيين ارزش هاي ديني و اخلاقيات الهي مهم و ضروري است-به گزارش روز شنبه ايرنا، نورعلي ... تبيين حق از نگاه هوفلد(4) ... تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (1) ...
تبيين ارزش هاي ديني و اخلاقيات الهي مهم و ضروري است-به گزارش روز شنبه ايرنا، نورعلي ... تبيين حق از نگاه هوفلد(4) ... تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (1) ...
از انقلاب تجاري تا انقلاب صنعتي(1)
(4) حركت رنسانس يك حركت ادبي – هنري بود كه نخست در ايتاليا آغاز شد، ولي يكي از دلايل عمدة آن رشد مناسبات شهري و .... تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (1) ...
(4) حركت رنسانس يك حركت ادبي – هنري بود كه نخست در ايتاليا آغاز شد، ولي يكي از دلايل عمدة آن رشد مناسبات شهري و .... تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه (1) ...
آسيب شناسي تاريخ نگاري انقلاب اسلامي در پرتو نهضت مشروطه - واضح
آسيب شناسي تاريخ نگاري انقلاب اسلامي در پرتو نهضت مشروطه (3) ... انقلاب اسلامي، تنها در تبيين تفصيلي خط اصلي خود است كه مي تواند ارايه كننده طرحي ممتاز و متمايز ... گو اينكه باور دارند نفس حضور ولي فقيه جامع الشرايط در راس حكومت براي اسلامي شدن جامعه و حكومت كفايت مي كند و .... نگاهي به كتاب مقدمه اي بر انقلاب اسلامي (4).
آسيب شناسي تاريخ نگاري انقلاب اسلامي در پرتو نهضت مشروطه (3) ... انقلاب اسلامي، تنها در تبيين تفصيلي خط اصلي خود است كه مي تواند ارايه كننده طرحي ممتاز و متمايز ... گو اينكه باور دارند نفس حضور ولي فقيه جامع الشرايط در راس حكومت براي اسلامي شدن جامعه و حكومت كفايت مي كند و .... نگاهي به كتاب مقدمه اي بر انقلاب اسلامي (4).
تبيين انقلاب اسلامي ايران بر اساس تئوري تحول انقلابي چالمرز - واضح
تبيين انقلاب اسلامي ايران بر اساس تئوري تحول انقلابي چالمرز جانسون ... تاريخ معاصر ايران، از نهضت مشروطه به بعد، سرشار از فراز و نشيب هاي گوناگون بوده است. ... vazeh.com 03:01:19 04:47:06 11:59:03 19:09:03 19:30:26 4:27 مانده تا غروب خورشید ... اين پديده اجتماعي، دستمايه بسياري از مورخان و جامعه شناسان سياسي شد تا از ...
تبيين انقلاب اسلامي ايران بر اساس تئوري تحول انقلابي چالمرز جانسون ... تاريخ معاصر ايران، از نهضت مشروطه به بعد، سرشار از فراز و نشيب هاي گوناگون بوده است. ... vazeh.com 03:01:19 04:47:06 11:59:03 19:09:03 19:30:26 4:27 مانده تا غروب خورشید ... اين پديده اجتماعي، دستمايه بسياري از مورخان و جامعه شناسان سياسي شد تا از ...
عالمان دینی در فرایند جامعهپذیری سیاسی؛ با تأكید بر انقلاب مشروطه
عالمان دینی در فرایند جامعهپذیری سیاسی؛ با تأكید بر انقلاب مشروطه ... مفاهیم اساسیدر آغاز، لازم است كه مفاهیم اصلی و چارچوب نظری مقاله به اختصار تبیین گردند:1. ... عضویت در جامعه به دست میآورد، كه مهمترین پیامد آن، شناختی است از خود به عنوان یك ... (4)برای «جامعهپذیری سیاسی»، تعاریف گوناگونی آمده است؛ همچون: «دایمی ساختن ...
عالمان دینی در فرایند جامعهپذیری سیاسی؛ با تأكید بر انقلاب مشروطه ... مفاهیم اساسیدر آغاز، لازم است كه مفاهیم اصلی و چارچوب نظری مقاله به اختصار تبیین گردند:1. ... عضویت در جامعه به دست میآورد، كه مهمترین پیامد آن، شناختی است از خود به عنوان یك ... (4)برای «جامعهپذیری سیاسی»، تعاریف گوناگونی آمده است؛ همچون: «دایمی ساختن ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها