تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820648355




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راديوآماتوري؛سرويسي براي تمام فصول - شروين‌هادي‌نژاد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: راديوآماتوري؛سرويسي براي تمام فصول - شروين‌هادي‌نژاد


شايد بتوان راديوآماتوري را به‌عنوان مجموعه فنون، مهارت‌ها و فعاليت‌هاي مربوط به برقراري ارتباطات راديويي به‌منظور تبادل اطلا‌عات علمي، فني و همچنين تفريح و سرگرمي تعريف كرد.از همين رو، يك شخصي است كه به علت علا‌قه به فنون ارتباطات راديويي، ضمن پشت سر گذاشتن آموزش‌هاي نظري و عملي مرتبط و قبولي در آزمون‌هاي مربوطه موفق به دريافت گواهينامه از مراجع قانوني شده و نسبت به انجام فعاليت‌هاي ياد شده اقدام مي‌كند.

راديوآماتوري و فعاليت‌هاي گسترده آن منحصر به فرد يا گروه‌هاي خاصي نيست بلكه متعلق به همه مردمي است كه مي‌خواهند به‌وسيله فناوري بي‌سيم با ديگران ارتباط برقرار كنند و همچنين مناسب كساني است كه به فنون مخابراتي و آزمايش كردن آنها به‌صورت عملي علا‌قه‌مند هستند.در دهه 1980 راديوآماتورها سيستم‌هاي ارتباط راديويي را توليد كردند كه به كمك كامپيوتر كنترل مي‌شدند و براي نخستين بار در برقراري ارتباطات پس از سوانح و بحران‌ها مورد استفاده قرار گرفتند.

پس از آن بر حسب توافقنامه‌اي بين‌المللي، راديوآماتورها و متقاضيان كسب گواهينامه راديوآماتوري ملزم به دارا بودن برخي از شرايط شدند كه از جمله آنها مهارت در ارسال و دريافت كدهاي مورس در فركانس‌هاي پايين‌تر از 30 مگاهرتز طبق شرايط خاص بود. در سال 2003 كنفرانس ارتباطات راديويي جهاني (‌) WRC اين شرط را از شروط كسب گواهينامه راديوآماتوري حذف كرد.

بر اساس آمارهاي برخي از كشورها كه از محل تعداد گواهينامه‌هاي صادر شده براي راديوآماتورها تهيه شده است، مي‌توان يك ديد كلي نسبت به تعداد راديوآماتورهاي هر كشور به‌دست آورد.

آمارها نشان مي‌دهد كه هم اكنون بيشتر راديوآماتورها متعلق به كشور ژاپن هستند و پس از آن ايالا‌ت متحده، تايلند و كره جنوبي در مقام‌هاي بعدي قرار دارند. بيشترين درصد از راديو‌آماتورهاي هر كشور را مردان تشكيل مي‌دهند و زنان معمولا‌ سهم كمتري در اين ميان دارند.

در اين ميان كشورهاي كره شمالي و يمن فعاليت‌هاي راديوآماتوري را براي شهروندان خود به كلي ممنوع اعلا‌م كرده‌اند. در كشور ايران نيز وجود مقررات و قوانين قديمي از يك سو و كم‌توجهي سازمان‌هاي مسوول در زمينه راديوآماتوري از سوي ديگر سبب شده است تا رشد كمي و كيفي راديوآماتورهاي ايراني در چند سال اخير با افت چشمگيري مواجه شود. در ايران آمارهاي غيررسمي بيانگر وجود 700 گواهينامه راديوآماتوري و تعداد 70 ايستگاه مجاز است. در جدول اطلا‌عات آماري مربوط به تعداد راديوآماتورهاي برخي از كشورهاي جهان را مشاهده مي‌نماييد.

فعاليت‌هاي راديوآماتوري

راديوآماتورهاي داراي پروانه و مجوز قادر خواهند بود تا با ديگر راديوآماتورها در سراسر كشور و يا در هر كجاي جهان و حتي با فضانوردان در خارج از جو كره زمين ارتباط برقرار كنند.

راديوآماتوري شامل يك فعاليت گروهي بين‌المللي است كه طي آن، آماتورها مي‌توانند از گستره فركانسي وسيع و روش‌هاي ارتباطي مختلف جهت برقراري ارتباط با ديگران به‌وسيله امواج راديويي استفاده كنند. آنها در خلا‌ل اين ارتباطات، با افرادي از سن و نژاد و حرفه‌هاي گوناگوني آشنا مي‌شوند.

هر يك از علا‌قه‌مندان به فنون راديوآماتوري، در همه جاي دنيا ملزم به گذراندن دوره‌هاي آموزشي و آزمون‌هاي مربوطه جهت دريافت گواهينامه و پروانه راديوآماتوري خواهند بود. آزمون‌ها معمولا‌ شامل الكترونيك، مخابرات، امواج راديويي و قوانين و مقررات محلي و منطقه‌اي در زمينه راديوآماتوري است.

امروزه تقريبا 675 هزار راديو آماتور در ايالا‌ت متحده و بيش از دو و نيم ميليون نفر راديوآماتور نيز در سراسر جهان وجود دارند. جالب است بدانيد كه در ماموريت سفينه‌هاي فضايي، تقريبا همه خدمه سفينه، خود راديوآماتور و داراي گواهينامه راديوآماتوري هستند كه در زمان‌هايي معين، به‌وسيله راديو‌هايي با توان خروجي يك تا 50 وات، از كنار پنجره سفينه فضايي با ديگر راديو‌آماتورها ارتباط برقرار كرده و با آنها گفت‌وگو مي‌كنند.

فركانس‌ها و روش‌هاي ارتباطي

راديو آماتورها از فركانس‌هاي راديويي مختلفي شامل ‌HF ، ‌VHF ، ‌SHF و غيره جهت ارتباط استفاده مي‌كنند.

فركانس‌هاي مورد استفاده راديوآماتوري در مرحله نخست توسط اتحاديه جهاني ارتباطات ‌ITU و در مرحله بعدي توسط سازمان‌هاي تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي هر كشور، تنظيم و توصيه مي‌شوند.

اين فركانس‌ها گستره وسيعي از امواج كيلو هرتزي تا گيگاهرتزي را شامل مي‌شوند كه هر يك كاربرد‌هايي مخصوص به خود دارند و در مواقع، روش‌ها و شرايط خاصي مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

راديوآماتورها همچنين از انواع مختلفي از روش‌هاي ارتباطي بهره مي‌گيرند، روش‌هايي مانند تبادل مورس، صدا، تصوير، ديجيتال و غيره. اغلب راديوآماتورها، فعاليت خود را با روش‌هاي مورس و تلفني (مكالمه) ‌FM آغاز مي‌كنند.

از ديگر روش‌هاي پيشرفته‌تر رايج در برقراري ارتباط راديوآماتوري، استفاده از سيستم‌هاي آماتور ماهواره‌اي است. در اين روش راديوآماتورها قادر خواهند بود تا در چندين نقطه از جهان با يكديگر از طريق ماهواره‌هايي كه نقش تكراركننده را برعهده دارند، ارتباط برقرار سازند.

ضوابط و قوانين ملي دريافت پروانه

راديوآماتور براي برقراري ارتباط راديويي به تاسيس ايستگاه راديويي اقدام مي‌كند و ايستگاه راديوآماتوري عبارت از مجموعه ثابت و متحركي است كه از يك يا چند دستگاه فرستنده و گيرنده فراهم شده و پس از صدور پروانه تاسيس ايستگاه مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

علا‌وه بر پروانه تاسيس ايستگاه، راديوآماتوري نسبت به دريافت گواهينامه راديوآماتوري نيز اقدام مي‌كند و اين گواهينامه، اجازه‌نامه‌اي است كه از طرف وزارت ارتباطات و فناوري اطلا‌عات به اشخاص حقيقي براي اشتغال به كارهاي راديوآماتوري داده مي‌شود.

پس از دريافت گواهينامه راديوآماتوري و پروانه تاسيس ايستگاه راديوآماتوري با دريافت علا‌مت خطاب )Call Sign( مجاز به تاسيس ايستگاه و بهره‌برداري از دستگاه‌هاي فرستنده و گيرنده كه خود آنها را ساخته يا خريداري نموده است، مي‌شود. لا‌زم به ذكر است علا‌مت خطاب يا ‌Call Sign مشخصه‌اي است كه قبل و در انتهاي برقراري ارتباط راديوآماتوري و به‌منظور معرفي ايستگاه اعلا‌م مي‌شود.

طبق قوانين كشور ايران پروانه راديوآماتوري درجه سه به كساني داده مي‌شود كه داراي 16 سال تمام سن باشند، در آزمون‌هاي كتبي مربوطه قبول شوند و صلا‌حيت اخلا‌قي و سياسي آنان مورد تاييد قرار گيرد.

دارندگان اين پروانه مي‌توانند در باندهاي آماتوري 7، 14، 21، 28 مگاهرتز و ‌VHF از فرستنده تلگرافي با حداكثر قدرت متوسط 30 وات استفاده كنند.

براي دريافت پروانه راديوآماتوري درجه دو، راديوآماتور بايستي حداقل شش ماه با پروانه مبتدي درجه سه كاركرده باشد و از عهده امتحانات مربوطه نيز برآيد. دارندگان آن مي‌توانند در تمامي باندهاي آماتوري از فرستنده‌هايي با حداكثر قدرت 100 وات استفاده كنند.

پروانه راديوآماتوري پيشرفته درجه يك به كساني داده مي‌شود كه علا‌وه بر دارا بودن شرايط دارندگان پروانه راديوآماتوري درجه دو، بتوانند از عهده امتحانات تكميلي برآيند و مجاز به مخابره تلفني و تلگرافي تله‌تايپ و ارسال تصوير ‌SSTY در باندهاي ‌HF ، حداكثر با قدرت 200 وات و ‌VHF با حداكثر قدرت 50 وات و ‌UHF با حداكثر قدرت 30 وات مي‌باشند كه در شرايط خاص قدرت‌هاي مذكور به تشخيص مديريت فركانس و روابط بين‌الملل تا 400 وات قابل افزايش است.

وضعيت كشور ايران

از سوي ديگر آنچه طي سال‌هاي اخير بر سر سرويس‌هاي راديويي عمومي كشور ايران همچون باند شهروندان (‌) CB، باند خانواده (‌) FRS و آماتوري در كشور ما گذشته است، يادآور وضعيت نامساعد اين قبيل سرويس‌ها است.

پرونده باند شهروندان با گذشت چندين سال از بازگشايي آن، همچنان مسكوت باقي مانده است و راديوآماتوري، سرويس راديويي مهجور مانده كشور ايران، چندين سال است كه به‌طور كل از سوي متولي اصلي آن يعني سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به دست فراموشي سپرده شده است و نه آزموني براي صدور مجوز آن برگزار مي شود و نه قوانين و مقررات و آيين‌نامه‌هاي آن، كه حداقل متعلق به 40 سال پيش است، از سوي اين سازمان مورد بازبيني قرار مي‌گيرد.

اين در حالي است كه دنيا رويكرد ديگري را همسو با تحولا‌ت ديجيتالي نسبت به راديوآماتوري برگزيده و همگام با فناوري نوين در صنايع ارتباطي، افق‌هاي تازه‌اي را نيز براي راديوآماتورها گشوده است، از آن جمله مي‌توان به شبكه‌هاي وسيع ارتباط راديوآماتورهاي ديجيتال كه مبتني بر فناوري ‌ ( ROIPشاخه‌اي از فناوري صوت روي اينترنت يا ‌VOIP كه طي آن بخش عمده‌اي از ارتباطات صوتي و داده‌راديويي از طريق شبكه اينترنت منتقل مي‌شوند) عمل مي‌كنند و يا سيستم‌هاي ارتباط ماهواره‌اي راديوآماتوري اشاره كرد.

اميد است كشور ايران نيز به زودي با بازنگري در قوانين و مقررات مربوطه و بذل توجه بيشتر به سرويس‌هاي راديويي عمومي از سوي مسوولا‌ن امر، بتواند همگام و همسو با تحولا‌ت نوين و فناوري‌هاي جهاني، جهت رشد و شكوفايي در زمينه اين علوم و فنون گام‌هاي موثري را بردارد.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 438]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن