تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816933037




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حسن‌بيگي در نشست «ادبيات مقاومت، مقاومت ادبيات»: متوليان فرهنگي ادبيات جنگ را به تعدادي نويسنده منحصر كردند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حسن‌بيگي در نشست «ادبيات مقاومت، مقاومت ادبيات»: متوليان فرهنگي ادبيات جنگ را به تعدادي نويسنده منحصر كردند
خبرگزاري فارس: «ابراهيم حسن بيگي» گفت: اينكه جنگ در انحصار تعدادي نويسنده مورد قبول مسئولان بود، مقصر نويسندگان نيستند؛ چون خود نويسندگان هم با تك صدايي ارتباط ندارند و مسبب اين موضوع متوليان فرهنگي هستند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس، ابراهيم حسن بيگي نويسنده رمان‌هاي دفاع مقدس عصر روز سه شنبه 31 ارديبهشت به ايراد نقطه نظرات خود در نشست «ادبيات مقاومت، مقاومت ادبيات» درباره رمان جنگ پرداخت.
وي گفت: اينكه مي‌گويند رمان دفاع مقدس خلق نشده است را خيلي قبول ندارم. ما شاهد خلق رمان‌هايي در اين زمينه در دهه شصت و بحبوحه جنگ مثل رمان «زمين سوخته» بوديم و پس از جنگ هم رمان‌هاي زيادي در اين عرصه به وجود آمد. ولي اينكه چرا اين رمان‌ها اثرگذار نيستند و نتوانسته دين خود را به جنگ ادا كنند موضوعي است كه آن را قبول دارم.
حسن بيگي در ادامه تصريح كرد: كم توجهي به جنگ تنها به موضوع به ادبيات خلاصه نمي‌شود مگر سينما و صدا و سيما و تجسمي و ديگر هنرها توانستند دين خود را به جنگ ادا كنند. واقعيت اين است كه ما به ارزش‌هاي دفاع مقدس پشت كرديم.
اين نويسنده خطاب به دانشجويان دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران كه ميزبان نشست بودند، گفت: شما يادتان نيست كه در آن 8 سال اقتصاد، فرهنگ، سياست و اجتماع تغيير كرده بود و نگاه همه ما نگاه عاشورايي بود. آنچه كه در تاريخ به عنوان عاشورا به ما منتقل شده بود 1400 سال بعد توسط پدران و برادران شما در جنگ تجديد مي‌شد و هر روز جنگ عاشورايي بود.
حسن بيگي با بيان اينكه ما پس از جنگ از بسياري از ارزش‌ها فاصله گرفتيم اظهار داشت: اگر امروز دغدغه‌اي براي دگرديسي و پرداختن مجدد به آن ارزش‌ها وجود ندارد به خاطر اين است كه ما اين ارزش‌ها را به مفت فروختيم و در اين ميان دولت‌هاي پس از جنگ، مردم و نويسنده و هنرمند همگي مقصرند.
وي با اشاره به اين موضوع كه اكنون ادبيات و سينما و تلويزيون اين موضوعات را پس مي‌زنند، اذعان داشت: دولت بعد از جنگ يعني دولت آقاي رفسنجاني به نحوه نادرستي رفاه طلبي را كه حق مردم بود به آنها ارائه كرد و باعث اين گروه شد. هنوز هم خيلي از خانواده‌ها مشكلات امروز را ريشه در جنگ هشت ساله مي‌دانند.
اين نويسنده عرصه دفاع مقدس تصريح كرد: درباره اينكه فرهنگ دفاع مقدس فراموش شده زياد تحقيق و پژوهش انجام گرفته است و امروز اين موضوع گريبان نويسنده را مي‌گيرد. بي‌حرمتي‌‌ايي كه امروز ما به رزمندگان مي‌كنيم نه تنها براي هيچكس از مردم جامعه دغدغه نيست به تبع آن براي نويسندگان هم دغدغه نيست و همه اينها سبب مي‌شود ادبيات دفاع مقدس امروز شكوفا نشود و در حد همان نهال زمان جنگ باقي بماند.
حسن بيگي ادامه داد: من كه خودم امروز جانباز هستم و مي‌خواهم قلم به دست بگيريم و بنويسم از اين نگاه نااميدم. ما نمي‌نويسيم به آيندگان بگويند به به و چه چه كه ما عجب پدران شجاعي داشتيم؛ ما مي‌نويسيم كه آنها بگويند ببين چگونه پدران ما سرزمين را حفظ كردند و به ما سپردند و ما حالا بر سر پول به جان هم افتاديم.
در ادامه اين نشست حاضران به طرح پرسش هاي خود از حسن بيگي پرداختند.
نويسنده رمان «محمد» درباره ادبيات دهه 60 درباره جنگ گفت: ادبيات دهه شصت دقيقا همسو با تبليغ جنگ بود و بعد از جنگ ما نبايد با اين سرشت ادامه مي‌داديم بعد از جنگ شرايط نامناسبي فراهم شد. يك تعداد انتشارات دولتي كه بودجه زيادي مي‌گرفتند و با نويسندگان معدودي در ارتباط بودند به اين نويسندگان دفاع مقدس فشار وارد مي‌كردند كه هر چه سريع‌تر اثر خلق كنند. در نتيجه كارهاي امثال ما قبل از چاپ هرگز خوانده نمي‌شد و هيچ ويرايشي روي آن صورت نمي‌گرفت كه اين سبب شد ادبيات جنگ در سطح بماند.
حسن بيگي در پاسخ به پرسش ديگري درباره اينكه چرا ادبيات دفاع مقدس در انحصار گروه خاصي از نويسندگان قرار گرفت بيان داشت: بياييد فكر كنيد كه به 10 نويسنده بزرگ كشور مي‌گفتيم رمان جنگ بنويس. مثلا به جاي امثال من و سيدمهدي شجاعي به دولت آبادي و گلشيري پيشنهاد نوشتن رماني درباره جنگ مي‌شد. آيا رمان جنگ دولت آبادي هم مثل رمان «كليدر» رمان خوبي مي‌شد؟ من بعيد مي‌دانم.
وي افزود: اينكه جنگ در انحصار تعدادي نويسنده مورد قبول مسئولان بود مقصر نويسندگان نيستند چون خود نويسندگان هم با تك صدايي ارتباط ندارند و مسبب اين موضوع متوليان فرهنگي هستند. همانها كه امروز مي‌گويند جز از يك روي جنگ نبايد بنويسيد.
نويسنده رمان «هشت‌گانه» خاطرنشان كرد: اگر الان «زمستان 62» نوشته اسماعيل فصيح و يا «زمين سوخته» نوشته احمد محمود منتشر شود شايد مشكلاتي كه در آن روزها مانع از چاپ اين آثار مي‌شد مطرح نشود. من به عنوان يك نويسنده معتقدم هركسي هرچيزي درباره جنگ مي‌تواند بنويسد و حتي حسن بيگي‌ها و شجاعي‌ها و اميرخاني‌ها هم به چند صدايي در اين زمينه معتقدند.
انتهاي پيام/ش
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 224]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن