تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه در هر كس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820932403




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وعده‌اي كه محقق نشد


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: وعده‌اي كه محقق نشد
GPRS يا General Packet Radio Service خدمتي است كه از طريق آن شما هميشه و همه‌جا آنلاين بوده و مي‌توانيد از اينترنت استفاده كنيد.
ارائه خدمت GPRS از آن بحث‌هايي است كه انرژي خيلي از مديران اپراتور اول در يك سال صرف آن شده است.خدمتي كه باز هم آرزوي استفاده از آن در سال 86 بر دل مشتركان اين اپراتور ماند و رفت تا به‌عنوان خاطره‌اي ناخوشايند از اپراتور اول در ذهن كاربرانش باقي بماند. GPRS يا General Packet Radio Service خدمتي است كه از طريق آن شما هميشه و همه‌جا آنلاين بوده و مي‌توانيد از اينترنت استفاده كنيد.
شما مي‌توانيد از طريق رايانه دستي (PDA) يا مرورگر WAP روي گوشي خود در كمترين زمان به اينترنت متصل شويد.با وجود آنكه اپراتور اول بيشترين كاربران تلفن همراه در كشور را به‌خود اختصاص داده است، اما تاكنون نتوانسته است سرويس GPRS را براي مشتركان خود فراهم آورد و اين در حالي است كه اپراتور دوم يا ايرانسل از بهار سال 86 به‌عنوان اولين اپراتوري بود كه خدمات GPRS را براي مشتركان خود فراهم آورد.
البته بعد از گذشت يك ماه سرويس MMS اين اپراتور به دليل اينكه قانون‌هاي لازم را در اين رابطه نداريم، لغو شد و هنوز هم از تاريخ دقيق ارائه آن خبري منتشر نشده است. همچنين قرار شد تا پس از ارائه گزارشي توسط كارشناسان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات براي جلوگيري از تبادل داده‌ها و اطلاعات مغاير با قانون، شرع و اخلاق عمومي در سيستم MMS، دستورالعمل تهيه سخت‌افزار، نرم‌افزار، تجهيزات لازم و ساير سازوكارهاي مقتضي براي صيانت از فضاي شبكه‌هاي اطلاع‌رساني را به شركت‌هاي طرف قرارداد اعلام كند تا پس از فراهم آوردن تمهيدات فوق و تاييد وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، خدمت MMS ايجاد و فعال شود.
آنچه گذشت
نخستين اظهارنظر درباره ارائه ‌اين سرويس در فروردين ماه سال 86 و با آغاز به كار اين سرويس توسط اپراتور دوم صورت گرفت. قرار شد تا شهريورماه اين خدمت‌ براي تعداد محدودي از مشتركان تهراني (حداقل دو ميليون نفر) فعال شود. در آن زمان سيدعلي علويان، رئيس هيات‌مديره‌ شركت ارتباطات سيار از باز‌شدن پاكت‌هاي مناقصه براي انتخاب شركت ارائه‌‌كننده‌ خدمت GPRS خبر داد و اعلام كرد تا 25 شهريورماه برنده نهايي اين مناقصه مشخص مي‌شود. به گفته علويان، 3 ماه فرصت براي نصب و راه‌اندازي اين خدمت نياز است كه با در نظر گرفتن اين زمان انتظار مي‌رود اواخر آذرماه 86 ارائه‌ اين خدمت ابتدا از شهر تهران آغاز و به‌تدريج در ديگر شهرها نيز ارائه شود.
در همان زمان كه قرار بود اين آيين‌نامه تا شهريور ‌ماه به سرانجام برسد،محمود خسروي، رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، در اين زمان تنها از تدوين پيش‌نويس آيين‌نامه مربوطه خبر داد و گفت:«پيش‌نويس اوليه آيين‌نامه MMS براي نظر نهايي به كميسيون تنظيم مقررات ارائه خواهد شد و پس از آن به اپراتور دوم تلفن همراه كه در زمان حاضر اين سرويس را دارد، ابلاغ مي‌شود.»
هرچند كه تا بهار 87 خبرهاي زيادي در اين منوال آمد و رفت، اما بهار آمد وMMS نيامد. رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در آخرين خبر از وضعيت ارائه خدمت MMS مي‌گويد كه آيين‌نامه هنوز به تصويب نهايي مراجع ذي‌ربط نرسيده است و آيين‌نامه MMS براي تصويب نهايي توسط مراجع مربوطه در جريان است.
وي با بيان اينكه ابلاغ اين آيين‌نامه منوط به تصويب مراجع مربوطه است مي‌افزايد:«آيين‌نامه MMS پس از تصويب نهايي و اعمال نظر نهادهاي مربوطه از طريق سازمان تنظيم مقررات به اپراتورها ابلاغ مي‌شود.»
در همين باره وفا غفاريان، رئيس هيات‌مديره شركت مخابرات ايران، عدم‌حمل تجهيزات خريداري‌شده از سوي شركت خارجي را دليل اصلي تاخير در ارائه ‌اين سرويس عنوان مي‌كند و مي‌گويد:«دليل اصلي اين تاخير، كوتاهي شركت فروشنده خارجي در حمل به‌موقع تجهيزات فوق به ‌ايران است.» او همچنان تاكيد مي‌كند كه شركت مخابرات ايران، به‌صورت مداوم پيگير اين موضوع بوده و تا زماني كه ‌اين تجهيزات نصب نشود، امكان ارائه ‌اين سرويس‌ها وجود ندارد. نكته اينجاست كه تا زماني كه تجهيزات مربوطه در اختيار نباشد، به زمان‌بندي‌ها نمي‌توان اعتماد كرد.
علت واقعي عدم‌عرضه MMS چيست؟
هرچند مسئولان مربوط وزارت ارتباطات صحبت از واگذاري خدمت تازه‌اي در زمينه تلفن همراه مي‌كنند و مي‌گويند كه بايد زمينه فرهنگي لازم براي استفاده صحيح از آن در جامعه فراهم آيد تا بتوان زمينه لازم براي پيگيري جرم را بر روي اين سرويس فراهم آورد، اما شنيده‌ها حاكي از آن است كه دخالت صدا و سيما براي پيشي گرفتن در ارائه اين خدمت، يكي ديگر از مشكلات به تاخير افتادن آن است.
سؤال اين است كه با توجه به رشد روزافزون و فزاينده تكنولوژي در جهان چرا برخي اختلافات موجب تاخير يا عدم‌واگذاري يك سرويس تعريف‌شده براي تمام جهان مي‌شود و همچنين چرا همواره مسئولان ما به فكر پاك كردن صورت مسئله به جاي حل مسئله هستند؟
البته حداقل براي اصحاب رسانه در حوزه فناوري اطلاعات اين ادعاها تازگي نداشته و در موارد مختلفي در سال‌هاي قبل نيز اتفاق افتاده است.
چند سال قبل هم بر سر اينكه چه كسي مسئول و تصميم‌گيرنده تجارت الكترونيك و تحقق شعارهاي آن باشد، وزارت بازرگاني و شوراي عالي اطلاع‌رساني به بحث و جدل‌هاي بسياري مي‌پرداختند كه گاهي اوقات به جنگي تن به تن مبدل مي‌شد. اما اين مسئول يا آن مسئول و اين وزارتخانه يا آن يكي، بالاخره كودك مظلوم تجارت الكترونيك بي‌نصيب از مهر والدين واقعي‌اش مي‌ماند.
در انتها...
اپراتور دوم بعد از چنين اتفاقي دچار خسارت سنگيني شد چون همانطور كه گفتيم تنها برگ برنده اين اپراتور ارائه خدمت‌هايي نظير GPRS و MMS بود. خوب بالطبع بعد از لغو خدمت MMS ايرانسل حجم زيادي از مشتريان خود را از دست مي‌داد چون براي كاربران جوان ارسال تصاوير و فيلم شايد هيجان‌انگيزتر از استفاده از اينترنت همراه مي‌نمود و بايد چاره‌اي انديشيده مي‌شد.
به‌نظر مي‌رسد روي آوردن اين اپراتور به دادن جوايز بزرگ و گران‌قيمت، تدبيري بود كه مديران اين شركت براي جبران اين خسارت انديشيده باشند. همچنين شايد تاخيرهاي طولاني در تدوين و تصويب آيين‌نامه از طرف همراه اول براي خريدن وقت باشد تا اين اپراتور دولتي بتواند از نظر فناوري، خود را به سطح اپراتور دوم برساند و از قافله اين رقابت براي درآمدزايي عقب نماند. طبق نظريه هزينه- فايده اپراتور اول دنبال به‌دست آوردن سود كلاني خواهد بود كه از بازار تبادلMMS نصيبش خواهد شد. البته هزينه را ديگران مي‌دهند و سودش را همراه اول مي‌برد!
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 508]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن