تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بيچا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820519767




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مناسب سازي معابر شهري، اولويت نخست حقوق معلولان است


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: مناسب سازي معابر شهري، اولويت نخست حقوق معلولان است
در سال هاي اخير بودجه بهزيستي جهش هاي خوبي داشته است، اما نيازهاي بهزيستي فراتر از اين بودجه ها است...
امين جلالوند؛ رئيس سازمان بهزيستي كشور در سومين همايش سالانه انجمن باور گفت؛ مناسب سازي معابر شهري، ساختمان ها، اماكن عمومي و ادارات دولتي اولويت نخست حقوق معلولان ايراني است.
ابوالحسن فقيه در اين همايش كه به مناسبت سومين سال تاسيس انجمن باور به عنوان يكي از «NGO»هاي فعال در زمينه حقوق معلولان برگزار شد، گفت؛ «طبق ماده دو «قانون جامع حمايت از معلولان» معابر شهري، ساختمان ها، اماكن عمومي و ادارات دولتي بايد براي معلولان مناسب سازي شود. بهزيستي امسال در راستاي نهضت مناسب سازي معابر و اجراي اين ماده قانوني تلاش بيشتري صورت خواهد داد.»
وي افزود؛ «در سال گذشته با ارزيابي هايي كه سازمان بهزيستي انجام داد فقط 30 درصد از اماكن دولتي براي معلولان مناسب سازي شده بود و حتي در بخش هاي عمومي اين ميزان كمتر از 30 درصد بود. به همين دليل نيز ضرورت حضور يك مركز غيردولتي كه فقط در زمينه مناسب سازي معابر براي معلولان فعاليت كند كاملاً مشهود است و جاي خالي چنين «NGO»يي در جمع مراكز غيردولتي كشورمان احساس مي شود.»
فقيه در ادامه به تشريح فعاليت هاي سازمان بهزيستي در سال گذشته پرداخت؛ «به دليل پايه ضعيفي كه در سازمان بهزيستي بنا نهاده شده است، متاسفانه در اين سازمان هميشه با معضل كمبود بودجه روبه رو هستيم، اما با اين حال در سال گذشته سعي كرديم نيازهاي حمايتي معلولان را تا حد امكان حل كنيم. گرچه شايد نتوانستيم در اين زمينه به همه معلولان خدمات بدهيم.»
رئيس سازمان بهزيستي كشور ادامه داد؛ «در سال هاي اخير بودجه بهزيستي جهش هاي خوبي داشته است، اما نيازهاي بهزيستي فراتر از اين بودجه ها است و گرچه بهزيستي با پرداخت مستمري و ارائه خدمات در تلاش است نيازهاي حمايتي معلولان را مرتفع سازد، اما بايد به اين نكته هم توجه داشته باشيم كه نيازهاي يك فرد معلول، تنها نيازهاي حمايتي و معيشتي نيست بلكه بايد در بحث توانمندي معلولان در عرصه هاي علمي، فرهنگي، هنري و ورزشي نيز گام برداريم. در همين راستا نيز سازمان بهزيستي در سال گذشته توانست علاوه بر اجراي تئاتر معلولان، همايش پاسداشت معلولان قهرمان را كه در عرصه هاي ورزشي و پارالمپيك خوش درخشيده اند برگزار كند. همچنين جشنواره رسانه هاي اجتماعي معلول و جشنواره موسيقي معلولان نيز از ديگر فعاليت هاي سازمان در جهت توانمندسازي معلولان ايراني بود.» وي با ابراز اميدواري در خصوص ايجاد شرايط عادلانه يي كه يك فرد معلول بتواند پابه پاي ديگر افراد سالم به رقابت در عرصه هاي فرهنگي و هنري بپردازد و ديگر نيازي به برگزاري جشنواره موسيقي يا تئاتر ويژه معلولان نباشد، به نقش NGOهاي معلولان در فرهنگ سازي و آزادسازي پتانسيل هاي اجتماعي اشاره كرد؛ «NGOهاي معلولان بايد براي ايجاد شرايط عادلانه و فعال سازي پتانسيل هاي اجتماعي و تخصصي كردن عملكردهايشان، فعاليت خود را گسترش داده و در برنامه هايشان به نيازهاي متعالي افراد معلول توجه كنند. متاسفانه گاه شاهديم NGO يي بلافاصله پس از ثبت، به سراغ سازمان بهزيستي مي آيد و تقاضاي بودجه و كمك مالي مي كند اما واقعاً اين تعريف يك NGO نيست. نبايد يك NGO براي برداشتن اولين قدم حتماً منتظر اعطاي بودجه از طرف بهزيستي باشد. اگر قرار باشد ما به هر NGO كه تشكيل مي شود، كمك مالي كنيم خب ديگر اين سازمان ها، مراكز غير دولتي نيستند. به اعتقاد ما بايد يك NGO در راستاي حل مشكلات معلولان گام هاي خوبي بردارد و ابتدا در اعضاي خود NGO، بعد در ديگران و سپس در كل جامعه باورشان را نهادينه كرده و به همگان نشان دهد، آنگاه در چنين شرايطي سازمان هاي دولتي نيز مي توانند به اين NGOها ياري برسانند.»
محمدرضا حجت پور مديركل آسيب هاي اجتماعي شهرداري تهران در ادامه همايش گفت؛ «قرار است به زودي فرهنگسراي معلولان در تهران داير شود و ماهيت كاربردي اين فرهنگسرا نيز كاملاً مختص معلولان خواهد بود. همچنين شهرداران مناطق 22 گانه تهران نيز موظف شده اند در مراكز متبوع شان، حتماً از مشاور امور معلولان استفاده كنند كه استارت اين طرح زده شده و دبيرخانه اش نيز تشكيل شده است.»
حجت پور چنين طرح هايي را در جهت تغيير مديريت هاي كلان شهري و در نظر گرفتن مشكلات معلولان مفيد ارزيابي كرد؛ «در حال حاضر هيچ پرونده عمراني در تهران كلنگ اش نمي خورد مگر اينكه پرونده پيوست اجتماعي همراه داشته باشد و يكي از مفاد اصلي طرح پيوست اجتماعي نيز در نظر داشتن و توجه كردن به معلوليت ها و محروميت هاي معلولان در رفت و آمد به ساختمان ها است.»
در پايان اين همايش گروه فيلمسازي انجمن باور به نمايش فيلم هاي خود در راستاي فرهنگ سازي حضور معلولان در جامعه پرداخت و از معصومه نوري نويسنده معلول كتاب «چرا صورتم خيس مي شود» تقدير و تشكر شد. رئيس سازمان بهزيستي كشور نيز در پايان اين گردهمايي دوساعته اعطاي يك ساختمان مناسب براي اجراي فعاليت هاي انجمن باور را به اعضاي اين NGO و معلولان حاضر در آن جمع وعده داد.
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 305]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن