تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ بنده ای راستین نمی شود مگر زمانیکه اعتمادش به آنچه نزد خداست از اعتمادش به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815487277




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شهيد داور يسري ، سردار دلير سرزمين سبلان كه راه شهادت را با عشق قرآن پيمود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: شهيد داور يسري ، سردار دلير سرزمين سبلان كه راه شهادت را با عشق قرآن پيمود
داخلي. اجتماعي. دفاع مقدس. سوم خرداد.

درب‌هاي چوبي و ديوارهاي كاهگلي كوچه پس كوچه‌هاي محله قديمي معمار در مركز اردبيل كه هنوز در مقابل تغيير و تحولات توسعه شهري رنگ عوض نكرده‌اند براي افراد ميانسال ، پيرمردان و پيرزنان اين محله يادآور چهره انساني هستند كه با مكتب قرآن و آموزه‌هاي ديني راه پرافتخار شهادت را پيمود.

اهالي اين محله قديمي شهر اردبيل هم به‌لحاظ شهرت اين محله به‌عنوان يكي از كانون‌هاي مهم قيام مردم اين شهر عليه حكومت استبدادي پهلوي و هم به خاطر مكان تولد سردار دلير سرزمين سبلان شهيد داور يسري به خود مي‌بالند.

زماني كه خفاشان حكومت طاغوتي برجاي جاي اين مرز و بوم سايه وحشت افكنده بودند در ديار دارالارشاد اردبيل مادري مهربان كه بخش اعظمي از ساعات شب و روز را با عبادت و انس با كتاب آسماني برترين دين جهان سپري مي‌كرد در عالم خواب از سيدي نوراني بشارت تولد فرزندي صالح را دريافت كرد.

در ‪ ۲۸‬فروردين ماه سال ‪ ۱۳۳۲‬خورشيدي اين مادر صاحب فرزند پسري شد و بزرگان خانواده نام داور را همراه با صداي دل‌انگيز قرآن و اذان بر گوش اين طفل زمزمه كردند.

چون خانواده داور همواره با قرآن مانوس بودند او نيز از دوران كودكي با اين كتاب روشنگر الهي آشنايي يافت و قبل از شروع تحصيلات ابتدايي آن را فرا گرفت و در دوران نوجواني و جواني گاهي صداي اذان او از مناره مسجد معمار روان ساكنان اين محله را آرامش مي‌بخشيد.

در سال ‪ ۱۳۴۱‬خورشيدي در حاليكه سه سال از تحصيلات ابتدايي او در مدرسه كمال اردبيل مي‌گذشت به همراه خانواده رهسپار تهران شد و پس از پايان دوران ابتدايي در سال ‪ ۱۳۴۳‬در تعطيلات تابستان براي كمك به معاش خانواده به كار دستفروشي و كارگري پرداخت.

به گزارش خبرنگار ايرنا داور يسري ، پس از بازگشت به اردبيل در سال ‪ ۱۳۴۴‬از پاي منبر آيت‌الله مشگيني بهره برد و در هنگامي كه در سال ‪ ۱۳۴۷‬در هنرستان كشاورزي اردبيل به تحصيل مشغول بود از هر فرصتي براي مبارزه بر عليه حكومت ستم شاهي كوتاهي نمي‌كرد.

هنگامي كه او در سال ‪ ۱۳۵۰‬در خدمت سربازي آموزش نظامي مي‌ديد به علت برپا كردن نماز جماعت بازداشت و شكنجه شد.

او كه در سال ‪ ۱۳۵۲‬در آموزشكده متالوژي ذوب آهن اصفهان به تحصيل اشتغال داشت زير نظر آيت‌الله مشگيني و غفاري با تشكيل هسته مقاومت به همراه ‪۱۲‬ نفر از دوستانش مبارزات خود را به شكل آتش زدن اماكن فساد و ديگر فعاليت هاي انقلابي ادامه داد.

در يكي از اين ماموريت‌ها رگ دست او پاره شد و ماموران ساواك با پيگيري رد خون ، او را دستگير و به زندان منتقل دادند و باوجود شكنجه‌هاي فراوان او فقط فرياد الله‌اكبر سر مي‌داد و هنگامي كه در سال ‪ ۱۳۵۷‬براثر فشار مردم رژيم مجبور به آزاد كردن زندانيان شد او نيز آزاد و به‌زادگاه خويش بازگشت و در اردبيل به مبارزات خود ادامه داد و برادر كوچك او به نام نادر در درگيري با ماموران ساواك به شهادت رسيد.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي او به همراه تعدادي از افراد گروه ضربت كميته انقلاب اسلامي را در اردبيل تشكيل دادند و بعد فرماندهي سپاه اردبيل را بر عهده گرفت و به عضويت دفتر نمايندگي امام (ره) در ستاد مركزي سپاه در آمد.

به گزارش خبرنگار ايرنا وي در دوران دفاع مقدس بارها به جبهه‌هاي جنگ رفت و شش بار مجروح شد و سرانجام در ‪ ۲۶‬دي ماه ‪ ۱۳۶۵‬در جريان عمليات كربلاي پنج در شلمچه روح بلندش به خيل شهيدان پيوست.

مديركل حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس استان اردبيل مي‌گويد : در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اردبيل به‌عنوان يك نيروي تحت امر شهيد داور يسري افتخار خدمت داشتم.

سرهنگ ذكي‌الله خوشبخت ، در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : اين شهيد گرانقدر در عالم معنوي خاصي سير مي‌كرد و همواره رضايت پروردگار را بر هر چيز ديگري در اولويت قرار مي‌داد.

او گفت : در سپاه اردبيل از كلاس‌هاي درس شهيد يسري بهره برده است و اين شهيد بزرگوار داراي ابعاد شخصيتي قابل توجهي از جمله بينش مذهبي و سياسي بود.

سرهنگ خوشبخت ، افزود : در قبل و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي شهيد يسري به عنوان سرآمد جوانان منطقه در مبارزات بر عليه رژيم ستم شاهي و نيز از سرداران رشيد در دوران دفاع مقدس بود.

وي گفت : توانايي‌هاي عجيب شهيد يسري در امور رزمي باعث شد كه به كشورهاي لبنان و فلسطين اعزام شود و شناخت بسياري خوبي درباره كاربرد انواع مواد منفجره داشت.

وي افزود : داور يسري زماني كه براي كمك به شهيد جهان آرا فرمانده سپاه خرمشهر به منطقه اعزام شده بود با كسب اجازه از امام (ره) اقدام به انفجار پل خرمشهر كرد و با اين كار بزرگ علاوه بر وارد آوردن صدمات و تلفات سنگين به تجهيزات و نيروهاي دشمن بعثي مانع از پيشروي آنان به شهر خرمشهر شد.

او گفت : به‌منظور گرامي داشت ياد و خاطره اين شهيد گرانقدر همايشي در روز سوم خرداد ماه با حضور جمعي از مقامات كشوري و لشكري در شهر اردبيل برگزار خواهد شد.

استان اردبيل با تقديم سه هزار و ‪ ۴۰۰‬شهيد به انقلاب اسلامي از بدو انقلاب اسلامي تاكنون همواره نقش ارزنده‌اي در عرصه‌هاي گوناگون اين انقلاب داشته و دارد.ك/‪۴‬
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 426]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن