تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه امساك از خوردن وآشاميدن نيست بلكه روزه،خوددارى ازتمامى چيزهايى است كه خداوندسبحان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821261065




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به دنبال ديدار رهبران تركمنستان و آذربايجان افزايش اميدواري اروپا براي كاهش وابستگي به گاز روسيه


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: به دنبال ديدار رهبران تركمنستان و آذربايجان افزايش اميدواري اروپا براي كاهش وابستگي به گاز روسيه
تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: رويترز در گزارشي ديدار رهبران تركمنستان و آذربايجان را پس از 12 سال موجب افزايش اميدواري اروپايي ها براي دستيابي به مسير جديد ترانزيت انرژي بدون عبور از روسيه ارزيابي كرد.
به گزارش روز چهارشنبه باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"، رهبران دو كشور آذربايجان و تركمنستان در اين ديدار كه ديروز برگزار شد؛ بر توسعه مسيرهاي ترانزيت ميان دو كشور، توافق و اختلاف هاي موجود در برخي ميدان هاي نفتي درياي خزر را نيز بررسي كردند.
«قربانقلي بردي محمداف» رئيس جمهوري تركمنستان گفت: ما بايد اقدام هاي موثري براي ايجاد كريدور ترانزيتي ميان دو كشور انجام دهيم تا قابل رقابت با بقيه نباشد.
به دنبال بروز برخي اختلاف هاي قيمتي روسيه و اوكراين در طول زمستان 2006 ميلادي، مسكو عرضه گاز خود را به اروپا كاهش داد كه رهبران اروپايي را در باره وابستگي بيشتر به گاز روسيه نگران كرد. حدود 80 درصد از گاز صادراتي روسيه از خاك اوكراين عبور مي كرد.
به گزارش ايسكانيوز به نقل از شانا، بردي محمداف كه سال 2007 ميلادي به رياست جمهوري تركمنستان انتخاب شد، تلاش مي كند تا روابط خوبي را با همسايگان خود برقرار كند.
تركمنستان كشوري است با بيابان هاي وسيع و پراكنده كه در همسايگي ايران و آذربايجان قرار دارد، ضمن آن كه آذربايجان نيز در محور برنامه هاي اتحاديه اروپا براي كاهش وابستگي انرژي به روسيه (تامين كننده يك چهارم نياز انرژي اروپا) قرار گرفته است.
اروپا در نظر دارد گاز آسياي ميانه را از طريق خط لوله عبوري از منطقه قفقاز به شهرهاي خود برساند.
سياست متنوع سازي
تحليلگران بر اين باورند كه رهبران اين دو كشور به دنبال ارتقاي روابط دو كشور به روند عادي خود هستند.
الكسي مالاشنكو كارشناس مركز كارنيج مسكو در اين باره مي گويد: اين گفت و گوها بايد براي هر دو كشور مفيد و سودمند باشد.
وي ادامه داد: اين بخشي از سياست متنوع سازي منابع انرژي است و عصر انحصار روسيه بر گاز تركمنستان پايان يافته است.
بخش زيادي از گاز تركمنستان از طريق شبكه خطوط لوله روسيه به اروپا منتقل مي شود.
اتحاديه اروپا ماه آوريل سال جاري (فروردين87) اعلام كرد كه انعقاد قرارداد گازي با تركمنستان بخشي از برنامه تامين انرژي اروپا از كشورهاي بيشتري است.
باكو نيز اميدوار است تا احداث خط لوله اي را از جنوب قفقاز كه گاز را به تركيه براي انتقال به اروپا مي رساند، هرچه زودتر آغاز كند.
اما مسئله مهم تر انتقال گاز تركمنستان است كه چه از طريق احداث خط لوله با عبور از درياي خزر و چه از طريق عبور از آذربايجان مي تواند هزينه هاي زيادي به دنبال داشته باشد.
آرتينوم كونيچ تحليلگر مركز «يوني كرديت» روسيه نيز اذعان داشت: تركمنستان كه پيش بيني مي شود يكي از بزرگ ترين دارندگان ذخاير بزرگ گاز دنياست، به تازگي قراردادي با روسيه امضا كرده است.
وي اضافه كرد: اين قرارداد تنها در باره عرضه گاز نيست بلكه ايفاي نقشي فعال تر براي روسيه را در منطقه به دنبال دارد.
كشورهاي آسياي ميانه سال گذشته براي ساخت خط لوله اي جديد براي انتقال گاز به اروپا توافق كردند.
كوچين گفت: مهم ترين نفع گفت و گوهاي تركمنستان با آذربايجان در ارتقاي شرايط مذاكرات آتي اين كشور با روسيه درباره راه هاي ترانزيت گاز است./د/207/110
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 304]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن