تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 18 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810061697




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سينماي ايران زير سايه فن آوري هاي جديد ارتباطي


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: كاهش تماشاگران سينما و از رونق افتادن سالن هاي سينما در كشور و تعطيلي تعدادي از سينماها در شهرستان ها بعنوان يك معضل فرهنگي به دغدغه بسياري از متخصصان ، كارشناسان ، فيلمسازان سينما و نيز مديران دلسوز فرهنگي كشور تبديل شده است. رضا رويگري بازيگر نقش كيان در سريال مختارنامه در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: صنعت سينما مي تواند با تكيه بر قصه هاي تاريخي و ادبيات غني ايراني ايجاد جذابيت كرده و مخاطبان خود را حفظ و افزايش دهد. وي اظهار داشت : فيلمسازي بر مبناي تاريخ ايران نه فقط جذابيت سينما را افزايش مي دهد بلكه فرصت را از كشورهاي غرب جهت ساخت فيلم هاي همچون 300 و ساير فيلم هايي كه به ملت ايران توهين مي كنند را مي گيرد. وي افزود: با اين راهكار سالن هاي سينما رونق مي يابد و مردم با افتخار و تكيه به تاريخ و افتخارات خود با اشتياق به سينما روي مي آورند. وي تكراري بودن سوژه ها و محتواي ضعيف برخي فيلم ها را از جمله عوامل روي گرداني مخاطبان از سينماي ايران اعلام كرد و گفت: تنگ تر شدن خط قرمزها از ديگر عوامل كمتر شدن اقبال مخاطبان سينما به خصوص در شهرستانهاست. اين بازيگر سينماي ايران تاكيد كرد: مردم در كنار اعتقادات ديني ،مذهبي و اخلاقي خود خواستار پرداخت فيلمسازان به علايق تاريخي ، فرهنگي و اجتماعي آنان مي باشند. رويگري همچنين با اشاره به تاثير مديريت و سعه صدر در رفتار متوليان صنعت سينما در ميزان جذب مخاطب و تاثير شبكه هاي ماهواره اي و اينترنت در كاهش مخاطبان سينماي ايران ، گفت : امروزه در دنياي ارتباطات امكان سد كردن اطلاعات و وسايل ارتباط جمعي غير ممكن است و سينماي ايران تنها با تقويت اعتقادات در كنار هويت ايراني در توسعه فرهنگي كشور تاثير گذار خواهد بود. رامبد جوان بازيگر و كارگردان سينماي ايران هم در اين ارتباط گفت: دليل كاهش مخاطبان سينما به خصوص در شهرستان ها سوالي است كه بسياري از متخصصان از جمله خودم نتوانستم به جواب قانع كننده اي برسم ولي يكي از دلايل اصلي آن مي تواند محتوا باشد. وي افزود : توجه به محتواي فيلمنامه ها و احترام به شعور مخاطب موجب جذب مخاطبان و تماشاگران به سالن هاي سينما مي شود. جوان گفت: توجه به نياز مخاطبان همواره اشتياق آنان را جهت تماشاي فيلم در سالن هاي سينما افزايش مي دهد. وي اظهار داشت: براي انجام كار كارشناسي مناسب در اين خصوص تشكيل يك تيم تخصصي مجرب و تحقيق و آسيب شناسي توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ضروري است. جمال شورجه كارگردان سينما نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا ،ساختار محكم فيلم ،كارگرداني و نو و بديع بودن داستان فيلم را سه عامل مهم در كسب رضايت تماشاگران و ايجاد جذابيت در سينما عنوان كرد. وي افزود: يك اثر سينمايي در وهله نخست بايد داراي چارچوب ريشه دار و داستان جذاب بوده و شروع و پايان قصه فيلم درست تعريف شود تا مخاطبان را جذب كند. شورجه گفت:استفاده از بازيگران و ستاره هاي سينمايي مورد علاقه مردم در ساخت فيلمها نيز از جمله عوامل افزايش مخاطبان سينما محسوب مي شود. وي تاكيد كرد : برخي از فيلم هاي در حال اكران با وجود رعايت شاخص هاي فيلم گيشه اي و استفاده از بازيگران ستاره دچار شكست شده و فروش مناسبي ندارند . شورجه اضافه كرد : توجه به سليقه مخاطب ،جذابيت داستان و تبليغ مناسب از عوامل اصلي استقبال مخاطبان سينماست . وي گفت: رويكرد سياسي و ايجاد حساسيت هاي خاص در كنار تبليغ رسانه اي گسترده برخي فيلم ها نيز كه موجب افزايش فروش آنها مي شود ،بدليل فرصت دادن به بدخواهان انقلاب كه بهره برداري سياسي از آن مي كنند ، درست نيست. احمد نجفي تهيه كننده و بازيگر سينماي ايران نيز اظهار داشت: فيلمنامه هاي ضعيف و تكراري ضعف اصلي سينماي ايران است. بازيگر نقش كارگاه علوي گفت: متاسفانه سناريو و فيلمنامه هاي سينماي ايران پيش پاافتاده شده و به درد سينما نمي خورد. نجفي با تاكيد به اينكه با فيلمنامه هاي بدون تحقيق و تكراري ،تماشاگر را نمي توان به سالن سينما كشاند ،افزود : فيلم خوب ،قصه خوب لازم دارد تا جذابيت ايجاد كند. وي تاكيد كرد: فيلمنامه هاي تاريخي از جمله فيلمنامه هاي مناسب جهت ايجاد جذابيت در سينماي ايران است. وي گفت: زماني كشورهاي صاحب سبك و مشهور در دنياي سينما زير سايه غول هاي سينمايي قرار گرفته بودند و براي بيرون آمدن از سايه، چندين سال روي فيلمنامه نويسي سرمايه گذاري كردند تا پيشرفت كرده و در دنيا صاحب اسم و رسم شدند. وي كهنه و مندرس بودن برخي سالن هاي سينما،صندلي هاي قديمي ،كيفيت صداي سينما و فضاي غيرفرهنگي سينماها را از ديگر عوامل اصلي كاهش مخاطبان عنوان كرد. نجفي اضافه كرد : وضعيت و مشكلات سينماي ايران در شوراي عالي سينما در حال بررسي است . استاد دانشگاه تهران در رشته علوم ارتباطات و مديريت رسانه و مدير گروه مديريت رسانه دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهران هم در باره اين موضوع گفت: با توجه به اينكه رسانه هاي جديد ارتباطي مثل ماهواره، اينترنت به عرصه رقابتي وارد شده اند ،طبيعي است كه در ميزان مخاطبان سينما تاثير خواهند گذاشت. دكتر علي اكبر فرهنگي افزود: توزيع سي دي انواع فيلم ها و از سوي ديگر توزيع غيرمجاز فيلم هاي در حال اكران منجر به رونق سينماي خانگي شده و از عوامل اصلي كاهش مخاطبان سينماست. فرهنگي همچنين با اشاره به برخي عوامل منفي اجتماعي مثل ترافيك،وضعيت هوا ،نبود امكانات لازم در سالن هاي سينما گفت: اين عوامل هم رغبت حضور مردم را در سالن هاي سينما كاهش مي دهد. وي چند منظوره كردن سالن هاي سينما با رويكرد فرهنگي و همچنين برنامه ريزي و بسترسازي جهت حضور بازيگران و عوامل فيلم ها و نيز منتقدان و متخصصان سينما در سالن هاي سينمايي را از عوامل جذابيت و افزايش ميل مخاطبان جهت حضور مستقيم در سالن هاي سينمايي به خصوص در شهرستان ها عنوان كرد. فرهنگي افزود : هر آنچه كه مشاركت تماشاگران و مخاطبان و ابراز نظر آنان را مد نظر داشته باشيم در افزايش مخاطبان سينما بسيار مفيد است. دكتر محمد باقر ساروخاني استاد دانشگاه تهران و نويسنده كتاب جامعه شناسي ارتباطات هم دراين باره گفت:صنعت سينما در سال 1956 ميلادي در آمريكا و سال 1965 در فرانسه دچار كاهش شديد مخاطب بدليل ظهور تلويزيون شده بود، كاهش مخاطبان سينماي ايران نيز با رونق گرفتن شبكه هاي ماهواره اي و اينترنتي ارتباط مستقيم دارد. وي افزود: با ظهور فن آوري هاي جديد تا زماني كه اين فن آوري ها در ذهن جامعه به عادت تبديل نشده و همسان با فن آوري هاي قديمي نشود اين تاثير منفي وجود خواهد داشت. وي گفت: ولي نيازسنجي مخاطبان به عنوان يك اصل اساسي در سينما، نبايد فراموش شود، چون پرداختن به علايق روز مردم صنعت سينما را رونق مي بخشد. مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي نيز در خصوص دلايل استقبال كم مخاطبان از سينما به خبرنگار ايرنا گفت: ساخت سينماهاي جديد اولويت بعدي است ،آنچه مهم مي باشد توجه به ساختار و محتواست كه داراي اولويت نخست است. علي داننده افزود: ايجاد ساختار متناسب با نياز فرهنگي مخاطب و جامعه و لحاظ كردن ضرورت هاي فرهنگي در ساخت فيلم و كيفيت بالاي محتوا براي تماشاگر سينما ايجاد جذابيت مي كند. وي تاكيد كرد: ايجاد جذابيت در سينما بايد دايمي باشد و نبايد با ظهور فيلمي ميزان فروش و تعداد مخاطبان سينما افزايش و پس از پايان اكران آن اين تعداد كاهش يابد. در اين ميان ، سرپرست حوزه هنري آذربايجان شرقي بر خلاف نظر اساتيد و كارشناسان فوق با اعلام اينكه سينما در سطح دنيا همچنان مخاطب خود را دارد ، اظهار داشت: رقيب تراشي رسانه هاي تصويري و خانگي براي سينما بهانه صحيحي نيست تا سينما را يك صنعت تاريخ مصرف گذشته قلمداد كنيم. شهرام خدايي افزود: باز سازي سالن هاي سينما در تهران و ساخت پرديس هاي چند منظوره سينمايي نشان داده كه مهمترين عامل بي رونقي سينماها مشكل ابنيه، ضعف تكنولوژيك و فرسودگي نيروي انساني است. وي گفت: معوق ماندن اعطاي اسناد مالكيت سينماها به حوزه هاي هنري از سوي اداره اموال و املاك بنياد مستضعفان يك معضل اساسي در بازسازي سينماها به شمار مي رود. خدايي تاكيد كرد:سالن هاي سينما در اين استان هر روز فرسوده تر مي شود و همواره اين هراس وجود دارد كه روزي اعلام كنيم همه سينماهاي استان تعطيل شده اند. مديركل صدا و سيماي آذربايجان شرقي نيز دليل اصلي كاهش استقبال از سينما را نبود تطابق فرهنگي و پايين بودن كيفيت هنري ،فني و تكنيكي فيلم ها دانست و اظهار داشت: عدم تطابق محتواي فيلم ها با باورها و اعتقادات مردم و نامناسب بودن كيفيت نور و صداي سينماها از عوامل ديگر تاثيرگذار در اين موضوع است. علي نواداد همچنين با اشاره به سهل الوصول بودن انواع فيلم ها در ويدئو كلوپ ها،افزود: وجود فيلم هاي كپي شده غيرمجاز نيز در خصوص فيلم هايي كه ساخت آنها جديد بوده و حتي در حال اكران است ،تاثير نامناسبي برروي ميزان تماشاگران سينما مي گذارد ،مضاف بر اينكه قيمت اين نوع فيلم ها بسيار پايين است. جواد شمقدري معاون امور سينمايي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اخيرا در جمع فيلمسازان گفته بود: سالانه حدود دو هزار فيلم مستند و كوتاه در ايران توليد مي‌شود كه در اين خصوص حمايت مناسب از سينما صورت مي گيرد. وي اظهار داشت: يكي از مهمترين ضعف ‌هاي سينماي ايران، معرفي نشدن اين سينما به جهانيان است و از اين ‌رو تلاش مي‌كنيم تا سينماي ايران را به درستي به جهانيان معرفي كنيم. 7223/593 گزارش از پيمان پاكزاد




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 435]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن