تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، راه بهشت است و باطل، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت كننده اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804010686




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مقامات عرفانی حضرت مصطفی(ص) در آینه مثنوی


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: مقامات عرفانی حضرت مصطفی(ص) در آینه مثنوی دکتر سید سلمان صفوی  از دِرم ها نام شاهان برکَنَند     نــامِ احـمــــد تـا ابـــد بـر مـی زننــدنامِ احمـد نامِ جمله انبیــاست     چون که صد آمد، نود هم پیش ماست(مثنوی معنوی، دفتر اول، ابیات 1105- 1106)   وجود نورانی سَروَر دو عالم حضرت محمد مصطفی (ص)، متشکل از ابعاد متعالی باطنی و ظاهری است. این مقاله کوتاه به تبیین برخی از ابعاد جنبه معنوی "خورشید هستی" در آینه مثنوی معنوی مولانا جلال الدین محمد بلخی خراسانی می پردازد.مقامات معنوی "غوث کشتی جهانیان" از چند جنبه قابل بررسی است: 1. جایگاه هستی شناسیک (آنتولوژیک) 2. کارکرد هستی شناسیک 3. کارکرد تعامل با بشریت و جامعه 4. اخلاق محمدی 5. خاتمیت و جامعیت حضرت محمد(ص). 1.    جایگاه هستی شناسیک: خواجه کائنات؛ "نور اوّل" است؛ جهان در حکم کالبد و او "روح جهان" است.سرمکن اندر گلیم  و رو مپوش     که جهان جسمی است سرگردان، تو هوش(مثنوی معنوی، دفتر چهارم، بیت 1454) او واسطه و مقصودِ وجود جمیع موجودات است. او خُمی است پیوسته و وابسته به دریای حق.چون به دریا راه شــد از جانِ خُم     خـم با جیحـون بر آرد اُشتُـلُمزان سبب قــل گفتـۀ دریـا بـُــوَد     هرچه نطق احمدی، گویا بُـوَدگفتـــۀ او جمـــلـه درِّ بحــر بــود     که دلش را بود در دریا نفــوذ(مثنوی، دفتر ششم، ابیات 814 - 816)مقام و نیروی روحانی حضرت احمد از جبرئیل امین نیز فراتر و والاتر است چرا که او در شب معراج، از مرتبه سدرالمنتهی گذر کرد.     احمــــد ار بگـشــایــد آن پَــرّ جـلـیـــل     تا ابــد بـی هــوش مانـد جبرئیـــلچون گذشت احمد ز سِدره و مَرصَدش     وز مقــام جبــرئیـــل و از حــدشگـفت او را هیـــن بپـــر انـــدر پــی ام     گفت: رو رو من حریف تو نی امبـاز گـفت او را: بیــا ای پــرده ســـوز     من به اوج خــود نـرفتستــم هنوزگفت: بیرون زین حد ای خوش فَرّ من     گـر زنــم پَــرّی، بســوزد پَــرّ من(مثنوی معنوی، دفتر چهارم، ابیات 3800 - 3804)  2.    کارکرد هستی شناسیک: حضرت محمد (ص) آینه تمام نمای حقایق هستی و "جانشین مطلق" حضرت حق است. طریقت او شاهراه باغ جان هاست و باغ و بستان های جهان، فرع وجود مبارک اوست.چون تو را دیدم، بدیدم خویش را     آفـریـــن آن آینــه خوش کیـش را(مثنوی معنوی، دفتر ششم، بیت1083)شاهراه باغ جان ها شــرع اوست     باغ و بستان های عالم فرع اوست (مثنوی معنوی، دفتر دوم، بیت 2454)3.    کارکرد تعامل با بشریت و جامعه: حضرت محمد مصطفی (ص) "کشتیبان جهانیان" وَ شمع فروزان شب ظلم و جهالت است. بدون حمایت معنوی او، شیر نیز اسیر روبهان می گردد.هیـن قُـم الـلـیـــل که شمعــی ای همــام     شمـع، انــدر شب بود انــدر قیــامبی فروغت، روز روشن هم شب است     بی پنـاهت، شیر اسیر اَرنَب است (مثنوی معنوی، دفتر چهارم، ابیات 1456 - 1457)با رهبری و هدایت معنوی او، طریق نجات از سردرگمی ها و وصول به قله سعادت و حیات طیبه ممکن می گردد.ره شناسی می بباید با لُباب     هر رهـی را خاصـه انــدر راه آبخیز بنگـر کاروان ره زده     هر طرف غولی است کشتیبان شده(مثنوی معنوی، دفتر چهارم، ابیات 1459 - 1460)او با فریادرسی آدمیان در هر دوجهان، بی دریغ به درراه ماندگان و گرفتاران یاری می رساند.ناگهانی آن مُغیث هردو کَون     مصطفی پیدا شد از ره بهرِ عَون (مثنوی معنوی، دفتر سوم، بیت 3132)4.     اخلاق محمدی: در برخورد با مردم و جامعه، قطب و شاهنشاه عالم ممکنات است. او دریای صفا و صمیمیت است وَ تندی و اخلاق ناپسند در وجود او راه ندارد.راست فرموده با ما مصطفی     قطب و شاهنشاه و دریای صفا(مثنوی معنوی، دفتر سوم، بیت 2196) او دریای کرم است؛ با جامعه و مردم مهربان تر و مشفق تر از خودشان است.راست می فرمود آن بحر کرم     بر شما من از شما مشفق ترم(مثتوی معنوی، دفتر دوم، بیت2854)خاتم الانبیاء حضرت محمد مصطفی(ص) "اسرافیل" است؛ با تعالیم و منش رحمانی خود، جامعه و بشریت را احیا می کند. خیـز در دَم تـو به صــورِ سهمناک      تا هزاران مُرده بر رُویَد ز خاکچون تو اسرافیل وقتی، راست خیز     رستخیزی ساز، پیش از رستخیـز (مثنوی معنوی، دفتر چهارم، ابیات 1478- 1479)او با خُلق عظیم خویش وَ به واسطه اخلاق پسندیده اش همگان را مجذوب می ساخت؛ زیرا ملکه شدن صفات و خصایل حمیده در وجود مبارک او، حاصل واصل شدن روح بزرگش به بارگاه حضرت حق جلّ جلاله و مقام صدق الهی بود.وان عظیم الخُلق او، کان صفدر است     بی تغیّر مقعد صدق اندر است(مثنوی معنوی، دفتر چهارم، بیت 3789)وَ إنَکَ لَعَلی خُلُقٍ عًظیم. (سوره القلم، آیه 4)او همچون حضرت حق، ستارالعیوب غفلتها، لغزشها و گناهان مردمان است و در پی رسوایی و افشاگری کسی نیست وَ نزدیکان و اصحاب خود را از افشاگری نهی می کند.   چنان که زید، آن گاه که قصد افشای گناهان افراد را نمود؛ با نهی شدید پیامبر براساس استدلالات متقن مواجه شد. لبِّ استدلال این بود که اگر بنا بر افشای گناهان می بود؛ خداوند که عالِم به ظاهر و باطن عالَم است، خود چنین می کرد؛ لیک حق تعالی ستارالعیوب است. قوام هر جامعه به پوشانیدن خطای افراد به خصوص بزرگان قوم است. عموم مسلمانان و همچنین رهبران دینی می بایست چون خداوند، ساتر خطای مردمان باشند؛ نـه  متجسس و افشا کننده.لیــک در کـش در نـمــــد آیـیـنــه را     گـر تجلـی گـردد سینـا سینـه راگفت: یک اصبـع چو برچشمی نهـی     بینی از خورشیـد عالـم را تهـییک ســر انگـشت پــــرده مـا شــــد     ویــن نشــان سـاتــــری الله شـــدتـا بپــوشــانـد جهــان را نقـطــه ای     خسف گردد آفتـاب از سقطـه ایلب ببنـد و غــــور دریـایـــی نگـــر     بحــر را حـق کـرد محکـوم بشـر. . . . .ایـن سخــن پایان نـدارد خیــز زیــد     بـر بـراق ناطـقــــه بـر بنـــد قیـــدناطقــه چـون فاضــح آمـد عیـب را     مـی درانـد پــــرده هـای غـیـب راغیـب، مطلــوب حـق آمـد چنـد گـاه     این دهـل زن، را بران، بربنـد راهتک مران در کش عنـان مستـور به     هر کس از پنـدار خود مسـرور بهحـق همـی خـواهـد که نـومیـــدان او     زیــن عبـادت هــم نگــرداننــد روهم بـر امیــدی مشـــرف می شـونــد     چنــد روزی در رکابـش می دوندخـواهـد آن رحمـت بتــابــد بــرهمـه     بـر بـد و نیـک از عمــوم مرحمـهحق همی خواهد که هر میر و اسیـر     با رجـاء و خـوف باشــد و حـذیــرایـن رجــا و خــوف در پــرده بـــود     تـا پس این پــرده، پــرورده شـــودچون دریدی پرده، کو خوف و رجا؟     غیب را شــد کَــرّ و فــر و ابتـــلا(مثنوی معنوی، دفتر اول، ابیات 3552 - 3558 وَ 3608 - 3617)چون پرده اسرار برافتد و اسرار مردمان برمَلا شود؛ دیگر جایی برای خوف و رجا باقی نمی ماند و چه بسا افراد بر خطای خود مُصِرتر می گردند، علاوه براین حرمت سرپیچی و گناه نیز از بین می رود.5.     خاتمیت و جامعیت حضرت محمد(ص): او آخرین پیامبر الهی است؛ بدین سبب که بالاترین مراتب معرفت و معنویت را برای همه اعصار برای بشریت به ارمغان آورده است. بهر این خاتم شدهست او که به جود     مثــل او نــه بــود و نــه خواهـد بودچونکه در صنعت برد استــاد دست     نه تو گویی ختم صنعت بر تو است؟در گشـــاد ختـــم ها، تــو خـاتـمـــی     در جـهـــان روح بـخشــان، حاتمــیهست اشـــارت مـحـمـــد الـمـــــراد     کل گشــاد انــدر گشــاد انــدر گشــاد (مثنوی معنوی، دفتر ششم، ابیات 171- 174)او جامع تعالیم، مراتب و مقامات انبیا و اولیاءِ الهی است و نام و راه او تا ابــد پایدار، فروزان و حیات بخش انسانها و جوامع است.از دِرم ها نام شاهان برکَنَند     نــامِ احـمــــد تـا ابـــد بـر مـی زننــدنامِ احمـد نامِ جمله انبیـاست     چون که صد آمد، نود هم پیش ماست(مثنوی معنوی، دفتر اول، ابیات 1105- 1106)   سلام و درود بیکران بر روح بزرگ و بی نظیر حضرت رسول الله الاعظم (ص) که اسوه حسنه است. او که اخلاق رحمانیِ نرمِ زیبایش، تسخیر کننده قلوب آدمیان وَ تعالیم متعالی ربانی اش، نجات بخش بشر معاصر از سرگردانی و ظلمت و بیداد است.  خدایا در فرج جانشین حقِ حضرت مصطفی (ص)، فرزند برومند علی (ع) و فاطمه (س)؛ آقا و ولیِّ ما حضرت بقیه الله الاعظم - منجی بشریت - تعجیل فرما.آكادمي مطالعات ايراني لندن18 ژانویه 2011www.iranianstudies.org    [1]  بن قصه فریاد رسیدن رسول علیه السلام کاروان عرب را . . .، مثنوی معنوی، دفتر سوم، ابیات 3130 - 3162. [1]  بن داستان پیامبر و زید، دفتر اول مثنوی معنوی، ابیات 3500 - 3585 و 3610 - 3707.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 560]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن