واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: از آن سکوت تا اين هياهو!به رغم آنکه درنخستين روزهاي سال 90 خبر قاچاق فيلم اخراجي ها3 در رسانه ها بازتاب گسترده اي داشت اما کمتر رسانه اي به دستبرد گسترده سارقان به نسخه ويدئويي فيلم «ملک سليمان(ع)» واکنش نشان داد.
اگر چه در نخستين روزهاي سال جديد خبر قاچاق فيلم در حال اکران «اخراجيها3» در صدر اخبار سينمايي قرار گرفت و واکنشهاي زيادي را به همراه داشت و کار تا آنجا بالاگرفت که ستاد مبارزه با قاچاق فيلم در صدد کشف عوامل سرقت اين فيلم از پرده سينما برآمد، اما جالب است بدانيد مهمترين رويداد در حوزه قاچاق فيلم در ايام نوروز 90 نه توزيع غيرمجاز نسخههاي بيکيفيت اين فيلم که تکثير باکيفيت پرفروشترين فيلم سال گذشته سينماي ايران بود. اتفاقي که به دليل نزديک شدن به روزهاي پاياني سال 89 و بالطبع تعطيلي رسانهها در اين ايام، تاحدود زيادي مغفول ماند و کمتر کسي از اجحافي که در حق اين فيلم سينمايي آن هم در آستانه پخش در شبکه نمايش خانگي شد، خبردار شد. رسانه هاي تعطيل!فيلم ملک سليمان (ع) به کارگرداني شهريار بحراني که برههاي از داستان زندگي حضرت سليمان (ع) و نبرد او با اجنه و شياطين را به تصوير ميکشد يک محصول بيگ پروداکشن در سينماي ايران است که بهواسطه بهرهگيري از جلوههاي ويژه بسيار قوي در سال 89 با فروش ميلياردي خود توانست رقم قابل قبولي در فروش کسب کند. اين فيلم قرار بود 6 ماه پس از اکران وارد شبکه نمايش خانگي شود و رقمي که مسئولان موسسه رسانه هاي تصويري براي تيراژ اين فيلم در نظر گرفته بودند چيزي در حدود 5/1 ميليون نسخه بود. اما اتفاقي که تمام روياهاي عوامل سازنده و تهيهکننده اين فيلم را نقش بر آب کرد، توزيع نسخه غيرمجاز اما فوقالعاده باکيفيت آن در بازار بود که تا حد قابل توجهي به توزيع سراسري آن و فروش در شبکه نمايش خانگي ضربه زد. اين نسخه که برخلاف نسخه غيرمجاز اخراجي ها3 از کيفيت بسيار بالايي برخوردار بود و همين امر باعث شد تا کساني که در صدد قاچاق اين فيلم برآمده بودند، از سود سرشاري بهرهمند شوند. اما اتفاقي که در اين ميان رخ داد مسکوت ماندن اين ماجرا و حاشيههايي بود که پيرامون آن بوجود آمد که يکي از بزرگترين دلايل آن را ميتوان تعطيلي رسانهها در ايام نوروز برشمرد. در اين ميان گمانهزنيهاي مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق فيلم اين بود که تکثير اين فيلم آن هم با کيفيتي اينچنيني کار کسي جز عوامل فيلم نميتواند باشد! تيراژي که مسئولان موسسه رسانه هاي تصويري براي «ملک سليمان(ع)» در نظر گرفته بودند چيزي در حدود 5/1 ميليون نسخه بود، اما اتفاقي که تمام روياهاي عوامل سازنده و تهيهکننده اين فيلم را نقش بر آب کرد، توزيع نسخه غيرمجاز اما فوقالعاده باکيفيت آن در بازار بود.مقصر؛ عوامل فيلم!؟مدير موسسه رسانههاي تصويري در اظهارنظري عجيب اعلام کرد: «مجتبي فرآورده، مقصر اصلي توزيع غيرمجاز «ملک سليمان» در شبکه قاچاق است!» تا معماي سرقت اين فيلم را پيچيدهتر کند و فرآورده نيز بهرغم سکوت رسانهاي، در جمعهاي خصوصي باصراحت مسؤولان موسسه را مقصر ميخواند. محمدرضا عباسيان، مديرعامل موسسه رسانههاي تصويري معتقد است: «کپي غيرمجاز فيلم سينمايي «ملک سليمان» که قبل از توزيع آن به بازار آمده از دفتر تهيهکننده فيلم يعني جناب آقاي مجتبي فرآورده بيرون آمده است. آقاي فرآورده از محصول حفاظت نکرد و فيلم از دفتر خودش به سرقت رفت. تا امروز هم هيچ همکارياي با ما نداشت تا افراد خاطي را معرفي کند». عباسيان ميگويد: «هرکس اگر نتواند از مال خود محافظت کند امکان سرقت رفتن آن بالا ميرود. فرآورده آنقدر در تحويل نسخه براي توزيع، تعلل به خرج داد تا کار به اينجا کشيد به همين خاطر خودش مقصر اصلي در لو رفتن فيلم است. تا به حال هم درباره اين کمکاري جواب قانعکنندهاي به ما نداده است». دبير ستاد مبارزه با توزيع غيرمجاز محصولات فرهنگي به اين هم بسنده نکرد و درباره ميزان خسارت وارد شده به تهيهکننده فيلم گفته است: «بنياد سينمايي فارابي تامين هزينههاي توليد فيلم را برعهده داشته است. مجتبي فرآورده فقط تهيهکننده است و يک ريال هم بابت اين فيلم سينمايي متضرر نشده به همين خاطر بنياد فارابي بيش از تهيهکننده بايد گلهمند باشد».اين قصه سردراز دارد!
اين نظريه اين سوال را به دنبال خواهد داشت که عوامل فيلم که چشمشان به سود حاصله از اين فروش بودهاست، چرا بايد دست به چنين اقدامي زده و نسخه غيرمجاز آن را وارد بازار قاچاق کنند؟ مضافبر اين که ديگر اين فيلم در شرايط اکران هم نبود تا بتوان اين فرضيه را مطرح کرد که شايد براي تبليغ فيلم و فروش بيشتر اين اقدام صورت گرفته است که اگر اين فرضيه هم درست بود به طور حتم بايد نسخه بيکيفيتتري نسبت به آنچه که در حال حاضر در بازار قاچاق وجود دارد، عرضه ميشد. اما در اين ميان گفته عوامل و سرمايهگذاران فيلم چيز ديگري است. آنها معتقدند که اتفاقي که در حال رخ دادن است از قاچاق فيلم ملک سليمان (ع) شروع نشدهاست و سري دراز دارد. اگر يادتان باشد در چند سال گذشته که اقدامات مهمي در زمينه مبارزه با قاچاق فيلم صورت گرفت، شاهد اين بوديم که عرضه غيرمجاز فيلمهاي ايراني عليالخصوص فيلمهاي در حال اکران به طور محسوسي کاهش يافته بود و کمتر خبر عرضه غيرمجاز فيلمهاي ايراني را در پيادهروهاي شهر بخصوص در تهران ميشنيديم، اما نزديک به آغاز سال 2011 بود که فيلم طنز مهران مديري با موضوع شبکههاي ماهوارهاي با قيمتهاي مختلفي در بازار قاچاق عرضه شد و جالب اينجاست که از همين کارگردان سريال طنز قهوه تلخ هم در حال پخش در شبکه ويدئويي خانگي بود و با تمهيداتي که تهيهکنندگان آن در نظر گرفته بودند (قرعهکشيهاي هفتگي و دورهاي) و همچنين پيامي که خود مهران مديري در شروع قسمتهاي اول مبنيبر تقاضا از بينندگان براي کپي نکردن اين سريال داده بود، عرضه سالم اين سريال صورت ميگرفت. اما فيلم طنز او به هر دليلي نتوانست از امنيت لازم براي پخش سالم برخوردار باشد و در نهايت اتفاقي که نبايد بوجود ميآمد، رخ داد. البته اين اتفاق نيز مثل تکثير ملک سليمان(ع) از طريق رسانهها پيگيري نشد و خبر آن در حد يک شايعه دهان به دهان باقي ماند و در اين ميان سکوت مهران مديري نيز باعث شد تا همه چيز بسيار عادي به فراموشي سپرده شود. در روزهاي پاياني سال 89 شاهد پخش غيرمجاز فيلم «سنپطرزبورگ» و «ملک سليمان (ع)» بوديم. هر چند که عوامل سن پطرزبورگ در اين رابطه اظهارنظري نکردهاند اما عوامل فيلم ملک سليمان (ع) بهطور مستقيم موسسه رسانههاي تصويري را مقصر اين پيشامد مي دانند.بازگشت به خانه اول!؟در روزهاي پاياني سال 89 شاهد پخش غيرمجاز فيلم «سنپطرزبورگ» ساخته بهروز افخمي و «ملک سليمان (ع)» هم بوديم. هر چند که عوامل توليد سن پطرزبورگ در اين رابطه هيچ اظهارنظري نکردهاند اما عوامل فيلم ملک سليمان(ع) بهطور مستقيم موسسه رسانههاي تصويري را مقصر اين پيشامد دانسته و ميگويند چرا تا قبل از اين و در يکي دو سال گذشته خبر از اين ماجراها نبود، اما در چند ماه گذشته ما دوباره شاهد قاچاق فيلم بوده و از آن بدتر که در نوروز امسال شاهد توزيع غيرمجاز نسخه پردهاي يک فيلم در حال اکران هم هستيم؟ هر چند اين دوستان ابراز تمايلي براي صحبت درباره قاچاق فيلم ملک سليمان(ع) نکرده و گفتهاند که حالا که کار از کار گذشته، حرف زدن در اين باره هيچ فايدهاي ندارد اما اينجا 2 سوال بوجود ميآيد که اگر قاچاق فيلم بد است و به سينما ضربه ميزند، چرا درباره همه فيلمها اقدامات مشابه صورت نميگيرد و يکي در انزواي کامل قاچاق ميشود و ديگري نسخه بيکيفيتش جنجال به پا ميکند؟ و دوم اينکه چه اتفاقاتي در موسسه رسانههاي تصويري که از قضا مدير عامل آن دبير کل ستاد مبارزه با قاچاق فيلم هم هست در حال رخ دادن است که ما در سال جديد به خانه اول در مبارزه با اين پديده بازگشتهايم؟مريم قاضي زادهبخش سينما وتلويزيون تبيان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 455]