تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815598505




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ریاضیات در گذرگاه تاریخ(گذرگاه 4)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: رياضيات در گذرگاه تاريخ(گذرگاه 4)
رياضيات در گذرگاه تاريخ(گذرگاه 4)
قرن هفدهم در تاريخ رياضيات قرني عجيب و معجزه‌آسا است. از فعال ترين دانشمندان اين قرن کشيشي پاريسي بود به نام مارن مرسن که مي ‌توان وي را گرانب هاترين قاصد علمي جهان دانست. اين شخص اطلاعات لازم را به دانشمندان مي ‌داد و به ملاقات ايشان مي ‌رفت و هر هفته آنان را در کلبه خود جمع مي‌ کرد و وسيله تبادل افکارشان را فراهم مي ‌ساخت. حتي براي اين که بتواند آثار علماي مزبور را منتشر کند، شخصاً چاپخانه‌اي تهيه کرد و رابط مابين گاليله، دکارت، فرما و ديگران شد. به مدد همين اجتماعات بود که کولير توانست آکادمي علوم پاريس را در سال 1666 تأسيس کند.
رياضيات در گذرگاه تاريخ(گذرگاه 4)
  در سال 1609گاليله رياضيات و نجوم را در دانشگاه پادوا در ايتاليا تدريس مي ‌کرد. وي يکي از واضعين مکتب تجربي است.مخالفت او با اصول ارسطو اشکالات بزرگي براي وي توليد کرد و مي ‌دانيم که در سال 1663 وي در سن هفتاد سالگي در برابر دادگاه تفتيش عقايد حاضر شد و چون بعد از کوپرينک اول کسي بود که حرکت زمين را به دور خورشيد تأييد کرد محکوم گرديد. وي قانون سقوط اجسام را به دست آورد و مفهوم شتاب را تعريف کرد و آن عبارت است از ازدياد سرعت در هر ثانيه و همچنين قوانين حرکت گلوله روي سطح افقي و سطح شيبدار را نيز مطالعه نمود. گاليله موفق به اختراع دوربيني گرديد که هنوز هم نام او را همراه دارد.
رياضيات در گذرگاه تاريخ(گذرگاه 4)
در همان اوقات که گاليله نخستين دوربين خود را به سوي آسمان متوجه نمود در 31 مارس 1596در تورن فرانسه رنه‌ دکارت بدنيا آمد.وي به زودي با مارن مرسسن که يکي از همکلاس هايش بود دوست شد و پس از يک دوره فعاليت هاي نظامي و مسافرت هاي متعدد به پاريس و هلند در سال 1650 درسوئد زندگي را بدرود گفت. دکارت در ميان همه کارهايش از عرضه نمودن افکار فلسفي خود در روابط بين انسان و طبيعت غفلت ننمود. کتاب وي به نام ديوپتريک که موضوع آن مسائل مربوط به مبحث نور بويژه انکسار مي‌باشد جزو برجسته‌ترين آثار اوست.نام رياضي ‌دان بزرگ سوئيسي «پول گولدن» را نيز بايد با نهايت افتخار ذکر کرد. شهرت وي بخصوص بواسطه قضاياي مربوط به اجسام دوار است که نام او را دارا مي‌باشد و در کتابي به نام «مرکز ثقل» ذکر شده است.
رياضيات در گذرگاه تاريخ(گذرگاه 4)
  ديگر از دانشمندان برجسته قرن هفدهم پي‌يردوفرما رياضي ‌دان بزرگ فرانسوي است که در سال 1601 در بومون دوکاني متولد شد و در 1665 در کاستر درگذشت.وي مطالعات عميق و جالبي درباره رياضيات مطلق و نور کرد. يکي از برجسته ‌ترين آثار او «تئوري اعداد» است که وي بوجود آورنده آن مي ‌باشد. در هندسه، فرما در همان زمان دکارت و مستقل از او مباني هندسه تحليلي را کشف کرد، گذشته از آن وي از دکارت نيز پيشي گرفت و اولين کسي است که اين علم را در مورد فضاي سه بعدي بکار برد.تجسمات رفيع و استادانه او در حساب عالي است تا جائي که استدلال بعضي از قضاياي او فقط يک قرن بعد توسط کساني از قبيلاولرولاگرانژ باز يافته شد و يکي از قضاياي او را حتي امروز نيز نتوانسته‌اند ثابت کنند.رياضي ‌دان بزرگ ديگري که در اين قرن به خوبي درخشيد ژيرار دزارک فرانسوي مي ‌باشد که بيشتر به واسطه کارهاي درخشانش در هنر معماري شهرت يافته بود. دزارک در هندسه آثاري ارزشمند دارد ومي ‌توان گفت که وي راه را به سوي آنچه که «هندسه جديد» ناميده مي ‌شود بازکرد. او نخستين کسي است که درباره اشکال هندسي تنها به روابط متري مابين کميات اکتفا نکرد و خواص تصويري را نيز در نظر گرفت و هندسه وضعي را پديد آورد.و بالاخره رياضي ‌دان ديگر فرانسوي يعني روبروال را بايد نام ببريم که به واسطه ترازوي مشهوري که نام او را همراه دارد همه جا معروف است.
رياضيات در گذرگاه تاريخ(گذرگاه 4)
در اواسط قرن هفدهم کم‌کم مقدمات اوليه آناليز عناصر بينهايت کوچک در تاريکي و ابهام بوجود آمد و رفته ‌رفته سر و صداي آن به گوش مردم رسيد و فکرها را بدان‌ سوي متوجه ساخت. اين نکته را نيز بايستي متذکر شد که مرکز ثقل علمي اروپا تغيير کرده بود. ايتاليا که مدت هاي مديد درخشيده بود کم‌کم به خاموشي مي ‌گرائيد. آلمان بلافاصله بعد از کپلر دچار جنگ هاي سي ساله شد و ديگر تا هنگام درخشيدن لايب نيتس گفتگوئي از آن در ميان نبود. انگلستان در انتظار پيدايش موجود مافوق بشري همچون نيوتن بود و کشور هلند به انتظار هويگنس تنها به تربيت مردان علاقمند و متبحر اکتفا مي‌کرد. در اين احوال کشور فرانسه اولين مقام علمي را اشغال کرده بود. کدام کشور مي‌توانست مدعي وجود کساني همچون دکارت، فرما، دزارک ، روبروال و پاسکال باشد ؟!!
رياضيات در گذرگاه تاريخ(گذرگاه 4)
بدون شک پاسکال همراه با دکارت و فرما يکي از سه رياضي ‌دان بزرگ نيمه اول قرن هفدهم بود و نيز مي ‌توان ارزش او را در علم فيزيک برابر گاليله دانست. او هنگامي که هنوز آنقدر کم سن بود که خط راست را ميله و دايره را گردي مي‌ ناميد بدون آن که هرگز کتاب هندسه ‌‌اي ديده باشد بسياري از احکام سي‌ و دو قضيه اوليه اقليدس را خود به خود کشف کرده بود. درسن شانزده سالگي کتابي درباره مقاطع مخروطي نوشت و هنوز يکي از قضاياي آن به نام او مشهور است، همچنين در هيجده سالگي يعني در سال 1641 نخستين ماشين حساب را اختراع کرد که هنوز در کنسرواتوار صنايع و مشاغل محفوظ است.   سوال :1- کتاب ديوپتريک از کيست؟ چه مباحثي در اين کتاب بررسي شده است؟2- سه رياضي دان بزرگ نيمه اول قرن هفدهم را نام ببريد.  مرکز يادگيري سايت تبيان - تهيه: کلبه آفرينش فکرتنظيم: سميرا بادامستاني 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 467]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سرگرمی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن