تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 2 بهمن 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. براى ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1855640288




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پای درس آداب انتظار


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: پای درس آداب انتظار
انتظار
كسى كه انتظار تولد فرزندى عزیز و یا مهمانى محبوب را دارد، بى‏تفاوت، بى‏خیال، بى‏توجه و بى‏مسئولیت نیست. انتظار، در حالت و در رفتار و عمل تأثیر مى‏گذارد و منتظر، آدابى را ناخواسته و حتى بى‏توجه دنبال مى‏كند . توجه ،عهد ،انس ،توسل و آماده باش از منتظر جدا نخواهد شد . توجهروى آوردن و وجاهت یافتن در مفهوم توجه و وجاهت نهفته است و در باب تفعّل، به خود بستن و تمرین كردن هم اضافه مى‏شود .چه مى‏شود كه به دلدار، به قبله و به بت و محبوبى روى مى‏آوریم؟ این یك سؤال. و چگونه مى‏شود كه با این توجه، وجاهت بگیریم و آبرومند شویم؟ این هر دو سؤال در بررسى توجه دخالت دارد .آنچه كه باعث مى‏شود تا به دلدارى روى بیاوریم، تجربه‏ى جمال و جلال و كمال و تجربه‏ى محبّت و عنایت اوست. سپس مقایسه‏ى دلدارها با هم و مقایسه‏ى دلدار با خویش، زمینه‏اى براى انتخاب و ترتیب اهمیت‏ها مى‏شود. تجربه‏ى محرومیت و نقص و یا تجربه‏ى خشونت و ضعف و یا زشتى و پستى، باعث روى برگرفتن و رخ برتافتن مى‏شود و این تجربه عامل زهد و آزادى و رهایى از تعلق‏هایى است كه با عادت و یا غریزه و یا تلقین در وجود ما ریشه گرفته است .توجه به مهدى كه در این دعا مى‏خوانیم انا توجّهنا و استشفعنا و توسّلنا بك الى اللّه،1 از آنجا شكل مى‏گیرد كه ما محبوب‏هاى دیگر و رهبران دیگر را تجربه مى‏كنیم و به ضعف‏ها و محدودیت‏ها و یا پستى‏ها و زشتى‏هاى آن‏ها راه مى‏یابیم. و از آنجا شكل مى‏گیرد كه مى‏بینیم دیگران ما را براى خویش نردبان مى‏خواهند و از ما پل مى‏سازند. نمى‏خواهند كه ما با كارهامان رفعتى بگیریم، كه مى‏خواهند كارها پیش برود و سامان بگیرد.و از آنجا شكل مى‏گیرد كه مى‏بینیم در دست‏هاى كوچك و آلوده و حتى پاك آن‏ها، جا نمى‏شویم و در حوض كوچك آن‏ها جایى نداریم. آدم‏هایى كه توسعه یافته‏اند و پوسته‏ها و دیوارها را شكسته‏اند نمى‏توانند دوباره به زندان‏ها باز گردند و نمى‏توانند سر بر دامان كسانى بگذارند كه زندانبان آن‏ها هستند. محدودیت با توسعه سازگار نیست .استثمار با رشد آدم‏ها سازگار نیست .توجه به مهدى این رشد و توسعه را مى‏طلبد. كسى كه سر در لاك تعلق‏ها و بت‏ها قرار دارد، نمى‏تواند به مهدى روى بیاورد و نمى‏تواند كه همراه حجّت بیاید و نمى‌تواند كه دوام بیاورد. از میان راه مى‏بُرّد و به خاطر تعلق‏ها مى‏ماند. كسانى كه همراهى و معیت ولىّ را مى‏خواهند و دعا مى‏كنند : واجعل لى مع الرسول سبیلا، 2 خواسته‏اى بالاتر از كسانى دارند كه راهى به سوى رسول مى‏خواهند و مى‏گویند: واجعل لى الى الرسول سبیلا. راهى به سوى رسول یافتن، با همراه رسول ماندن و از او جدا نشدن و در چند راهى خواسته‏ها از او نبریدن، برابر نیست. همراهى رسول، همراهى در اهداف را مى‏خواهد. و من كه به هدف‏هایى كوتاهتر از اهداف رسول دل بسته‏ام، ناچار از رسول جدا مى‏شوم. ناچار از ولى جدا خواهم شد، همانطور كه آن سوار در عصر عاشورا و در هنگام تنهایى حسین از او جدا شد، و سوار بر اسبى كه در میان خیمه‏ها پنهان كرده بود و آن را از تیرها و نیزه‏ها محفوظ داشته بود، به تاخت از حسین رو بر گرفت و توجیه هم داشت كه با حسین بر نصرت او بیعت كرده بود و در چنین شرایطى دیگر نصرتى كارآمد نیست و مرگ است و شهادت. پس باید به سوى زندگى رفت و براى خوردن و خالى كردن و مشك كثافت را به هق كشیدن، سواره تاخت برداشت و خیمه‏ى زندگى تكرار را برافراشت .آداب انتظار، توجه بود و پیمان و انس و ارتباط و توسّل و بهره‏بردارى در جایگاه‏هاى مناسب و اهداف هماهنگ. و مرور بر روایات و ادعیه در زمان غیبت، ما را به این آداب راهنمایى مى‏نماید و به حقیقت انتظار كه تهیُّأ و آماده‏باش است مى‏رساند توجه به مهدى تجربه‏ى بن بست‏ها و احساس تنگناها را مى‏خواهد .
امام زمان (عج) جمکران
براى كسى كه هنوز دنیا وسعت دارد، در خیمه‏ى مهدى جایى نیست. و براى كسى كه اهدافى حتى تا سطح آزادى و عدالت و عرفان و تكامل دارد، براى همراهى و معیّت مهدى ضمانتى نیست كه در منفرق الطرق و بزنگاه‏ها، اسب‏ها و مركب‏هاى آماده شده، ما را جایى مى‏خواند و به زندگى دعوت مى‏نماید .اللهم اجعلنى عندك وجیها بالحسین 3براى كسى كه وجاهت و آبرو را در حوزه‏ى خانواده و فامیل و شهر و منطفه و مملكتى و یا تمام زمین مى‏خواهد، وسیله‏هاى وجاهت مى‏تواند محبت و بخشش و خدمت و شهرت و طرفداران و هواخواهان و تأثیر و تبلیغات باشد. اما براى كسى كه از حوزه‏ى زمین فراتر مى‏رود و عظمت در آسمان‏ها و وجاهت عندالله و در حضور حق را خواستار مى‏شود، وسیله‏ى وجاهت هم متفاوت خواهد شد و دیگر نمى‏تواند به وسائلى در سطح خانواده و بستگان و همشهرى‏ها و هموطن‏ها و اهل خاك دل خوش كند. كه وجاهت در حضور او و در محضر او براى كسانى است كه با سر رفته‏اند و جام را تا آخر نوشیده‏اند و توجه از غیر او برداشته‏اند و به وفا راه یافته‏اند و یا با وفاداران و سرافرازان پیوندى بسته‏اند و رشته‏اى در میان رشته‏ها انداخته‏اند .آدم‏ها با انتخاب‏ها و پیوندها و وفا و سرشار كردنشان به ارزش و آبرو مى‏رسند و خریدار پیدا مى‏كنند «انّ اللّه اشترى من المؤمنین »، 4خدا از عاشق‏ها خریدار است و این چنین متاعى را از خاك بر مى‏دارد «معاذ الله ان نأخذ الّا من وجدنا متاعنا عنده ». 5 عهد با جهت‏گیرى و انتخاب به ارزش و وجاهت راه مى‏یابیم و با همین جهت‏گیرى متعهد مى‏شویم و بیعت مى‏كنیم و عهد مى‏بندیم وابذل مالى و اهلى و نفسى و جمیع ما خوّلنى ربى بین یدیك و هذا عهدى الیك و میثاقى لدیك اذ انت نظام الدین و یعسوب المتقین. 6 تو آنچه دارى نزد ولى مى‏گذارى، چون آنچه در نزد تو بماند رفتنى و گم شدنى و ضایع شدنى است، كه «ما عندكم ینفد و عند الله باق ». 7 تو از مهدى توقع ندارى، كه تعلقى ندارى. تو مى‏خواهى آنچه خدا به تو بخشیده در راه او ببخشى و این‏گونه، دارایى‏ها را از تباهى نجات بدهى و نسیه‏ها را نقد كنى و همراه با خود داشته باشى .فرق است میان كسى كه مى‏خواهد در قرارداد ریش بگیرد و یا آن كه ریش بگذارد و راه بازگشت را بر خود ببندد كه مى‏بینیم یاران حسین تمامى پل‏ها را پشت سر خراب كردند و زن‏ها را طلاق دادند، كه مبادا باز گردند و یا مشكلى از ناحیه‏ى آن‏ها بر زن‏هاشان پیش بیاورند .در هر حال، پیمان بر ساختن و سوختن و جان باختن و هستى به پاى دوست انداختن، پیمان كسانى است كه پناهى جز مهدى نمى‏بینند و جز قلعه‏ى توحید و ولایت پایگاهى ندارند .آن‏ها كه از ولىّ تمنایى دارند، در واقع ولىّ را نردبان خواسته‏ها و واسطه‏ى هوس‏هاشان كرده‏اند كه سوختگان عشق مى‏خواندند: ما را از تو به جز تو تمنایى نیست.آداب انتظار، توجه بود و پیمان و انس و ارتباط و توسّل و بهره‏بردارى در جایگاه‏هاى مناسب و اهداف هماهنگ. و مرور بر روایات و ادعیه در زمان غیبت، ما را به این آداب راهنمایى مى‏نماید و به حقیقت انتظار كه تهیُّأ و آماده‏باش است مى‏رساند انس
زیارت امام زمان (عج)
در راه هدف‏هاى بزرگ، درگیرى‏هاى بزرگ و تنهایى‏ها و غربت‏هاى وهم‏آلودِ وحشتناك، هست و در این هنگامه‏ى وحشت و غربت و تنهایى، انسان، كه مى‏گویند از انس ریشه گرفته، دل‏گرمى و پناه و نجوا و گفت‏وگو مى‏خواهد. و آن‏ها كه از همه‏ى تعلق‏ها گسسته‏اند و یا مى‏خواهند بگسلند چگونه انس بگیرند و با چه دل‏گرم شوند؟ انس آن‏ها در وحشت و نور آن‏ها در سیاهى و ظلمت و تكیه‏گاه آن‏ها در زیر بار مصیبت، چه مى‏تواند باشد؟ چه تشویقى، چه درجه‏اى، چه پستى، چه نامى و چه نشانى مى‏تواند به این دل‏هاى فارغ و سرهاى بلند، گرمى و شور بدهد ؟آن‏هایى كه مى‏خواهند تا دست‏هاى ولىّ خون‏ها را از چشم‏هاشان پاك كند، جواب این سؤال را داده‏اند، كه براى آن‏ها جز دیدار محبوب خواسته‏اى نیست و جز همین خواسته براى این دل‏هاى فارغ چشم اندازى نیست . توسّلباید مهم را فداى مهم‏تر كرد و از آن براى رسیدن به اهمیت‏ها وسیله ساخت. ولىّ، وسیله‏ى هدایت و قرب و لقاء و رضوان است. حال اگر از ولىّ، كار زمین و زراعت و تجارت را بخواهى، نمى‏گویم كه بهره نمى‏گیرى، ولى بهره‏ى بیشترى را از دست مى‏دهى. از ولىّ باید كارى را خواست كه از دیگران ساخته نیست كارى كه از تجربه و علم و عقل و غرایز فردى و جمعى ساخته است، نیاز به این وسائل هدایت و قرب ندارد. كه استاد ما مى‏گفت: كار مرجع، ساختن مسجد و مدرسه و بیمارستان و نیست، این‏ها كارهایى است كه از یك ثروتمند هم ساخته است. كار مرجع، تربیت عالمِ عادلِ عاقل است و این كارى است كه از ثروتمندان و از دیگران ساخته نیست. باید به هر كس در كارى كه براى آن ساخته شده و خلقت یافته توسل جست و بهره گرفت و از امكانات و نیروها، بى‏حساب و كتاب و با چشم بسته، برنداشت كه چه بسا توسّل‏ها، اهانت باشد و هتك حرمت باشد و باعث دورى و محرومیّت باشد . پیمان بر ساختن و سوختن و جان باختن و هستى به پاى دوست انداختن، پیمان كسانى است كه پناهى جز مهدى نمى‏بینند و جز قلعه‏ى توحید و ولایت پایگاهى ندارند انتظار و آماده‏باشآداب انتظار، توجه بود و پیمان و انس و ارتباط و توسّل و بهره‏بردارى در جایگاه‏هاى مناسب و اهداف هماهنگ. و مرور بر روایات و ادعیه در زمان غیبت، ما را به این آداب راهنمایى مى‏نماید و به حقیقت انتظار كه تهیُّأ و آماده‏باش است مى‏رساند .انسان منتظر آن محبوب و دلدار عزیز، اقدام مى‏نماید و در خود و در محیط اطراف، نشان و اثر مى‏گذارد. منتظر مهدى و قائم آل محمد كه براى تمامى آدم‏ها و براى تمامى قدرت‏ها طرح دارد و حرف دارد و برخورد دارد، چگونه مى‏تواند آماده نشود و زمینه‏سازى ننماید كه در حدیث آمده یوطّئون للمهدى سلطانه. 8 و این آماده‏باش و زمینه‏سازى در فكر، در روحیه، در طرح و عمل اثر مى‏گذارد و در واقع تقدیر جدید و برنامه‏ریزى و تدبیر جدید و مدیریت و تربیت مهره‏هاى كارآمد و جاسازى این مهره‏ها در جاى مناسب كه با كار كم، بهره‏ى زیاد بیاورند و با قطره‏هاى محدود حركت و شور ایجاد كنند. و از این‏ها گذشته، جایگزینى نیروها، كه اگر یارى افتاد یارى دیگر برخیزد و بار را به دوش بگیرد. این‏ها همه و همه از مظاهر انتظار و آماده‏باش و زمینه‏سازى سلطان و تسلط مهدى است. بخش مهدویت تبیان( 1) مفاتیح الجنان، دعاى توسّل.( 2). كافى، ج 4، ص 74.( 3) مفاتیح الجنان، زیارت عاشورا.( 4) توبه، 111.( 5) یوسف، 79.( 6) مصباح كفعمى، ص 495.( 7) نحل، 96.( 8). بحارالانوار، ج 51، ص 87.برگرفته از: تو می آیی، تالیف علی صفایی حائری  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 346]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن