تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 1 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

صمغ های دارویی

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799950807




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

10 مهر 1389 / 23 شوال 1431 / 2 اكتبر 2010


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
10 مهر 1389 / 23 شوال 1431 / 2 اكتبر 2010
10 مهر 1389 / 23 شوال 1431 / 2 اكتبر 2010    

1) 10مهرماه سال1330هجري شمسي: پس از ملي شدن صنعت نفت درايران و بعد از گذشت50 سال صنايع نفتي به تصرف ملت مبارزايران درآمد. اين اقدام پس ازخروج كليه كارشناسان نفتي انگليس ازايران صورت گرفت. قبل ازاين واقعه دولت انگليس كه متضررشده بود؛ شكايتي برضدّ دولت ايران به مجامع بين المللي تسليم كرده بود. دولت انگليس دراين شكايت نامه ضمن تحريم خريد نفت ازايران، اقدام به محاصره اقتصادي ايران نيز كرده بود. پيرو اين شكايت هيئت نمايندگي ايران درشوراي امنيت حاضرشد. اين ماجرا با سخنراني نماينده ايران و افشاي اعمال نظرهاي دولت انگليس خاتمه يافت و انگليس ازاين شكايت به مقصود خود دست نيافت.  

2) كشته شدن (كلنل محمدتقي خان پسيان) در خراسان (1300 ش) كلنل محمدتقي خان پسيان، در سال 1271 ش به دنيا آمد. وي پس از آن كه وارد نظام شد، به دليل ابراز رشادت، به سرعت ارتقاء يافت و در سال 1299 ش رياست ژاندارمري خراسان را بر عهده گرفت. او به خاطر داشتن افكار آزادي خواهانه در ميان مردم از نفوذ و اعتبار فراواني برخوردار بود. پس از كودتاي رضاخان در سال 1299 ش، كلنل پسيان، علاوه بر فرماندهي ژاندارمري، حكومت خراسان را كه تا آن زمان تحت كنترل قوام السلطنه بود در دست گرفت. اما پس از قدرت يافتن قوام السلطنه، پسيان با وي اختلاف پيدا كرد و كار اين اختلاف پس از مدتي بالا گرفت. از اين رو، كلنل پسيان با توجه به نفوذ بيگانگان در ايران و نابساماني اوضاع كشور، براي خارج شدن ايران از زير نفوذ انگليس و نيز بهبود وضع مردم، مبارزه با حكومت مركزي را آغاز كرد و بدين ترتيب، قيام افسران در استان خراسان به وقوع پيوست. در اين قيام، كلنل پسيان امور استان را كاملاً در دست گرفت و قواي تحت فرمانش با نيروهاي طرفدار دولت مركزي جنگيدند. سرانجام در يكي از اين درگيري‏ها، محمدتقي خان پسيان، اين مبارز خستگي‏ناپذير در 31 سالگي كشته شد. با كشته شدن او، قيام افسران خراسان عليه ظلم و جور دولت مركزي نيز فروكش كرد و قوام، نفسي به راحتي كشيد. سرگذشت اين سردار آزادي خواه و صدها تن ديگر مانند وي، بيانگر با سابقه بودن دخالت‏هاي آشكار و نهان استعمارگران از جمله انگلستان به عنوان استعمارگر پير در ايران است و گراميداشت او، خاطره رشادت‏ها و پايمردي‏هاي قهرمانان اين مرز و بوم را در مقابل بيگانگان، در يادها زنده نگاه مي‏دارد.   3) وقوع درگيري شديد بين نيروهاي بعثي و مدافعان خرمشهر (1359 ش) با آغاز جنگ و پيشروي دشمن به سمت شهرهاي خوزستان، خرمشهر نيز در آستانه جنگي خونين قرار گرفت. جمع‏بندي نيروهاي مهاجم و مواجه شدنشان با مقاومت اندك نيروهاي خودي در مرز خرمشهر، اين تصور را براي آنان به وجود آورده بود كه دست‏يابي به شهر، آسان خواهد بود و مقاومتي از جانب مردم صورت نخواهد گرفت. بدين ترتيب، نيروهاي عراقي، حمله خود را به بندر خرمشهر آغاز كردند. عدم حضور مدافعين خرمشهر در بندر، موجب سهولت پيشروي نيروهاي دشمن در ابتداي حمله در اين محور گرديد. مدافعين خرمشهر نيز بلافاصله پس از اطلاع از ابعاد و گسترش تحركات جديد دشمن، بخشي از نيروهاي خود را به داخل بندر اعزام و به حمله و مقاومت در برابر دشمن مبادرت كردند. با اين حال نيروهاي تقويت شده دشمن، پيشروي خود را به داخل شهر ادامه دادند. روز دهم مهر براي مدافعين خرمشهر، علي‏رغم سختي و دشواري فراوان، روز موفقي محسوب مي‏شد. در اين روز جنگ تانك و نفرات در آستانه خرمشهر در گرفت. مدافعين شهر، بر تانك‏هاي دشمن حمله كرده و با پرتاب نارنجك و كوكتل مولوتف، آنها را يكي پس از ديگري منهدم كردند. در اين حال دشمن كه با تقويت نيروهايش، در نظر داشت، شهر را تصرف نمايد، علي‏رغم تصرف قسمتي از شهر، مجدداً متحمل شكست شد و اقدام به عقب‏نشيني نمود. هرچند شهامت رزمندگان اسلام در تمام دوران مقاومت در خرمشهر، ستودني و غيرقابل وصف بود، اما روز دهم مهر 59، جلوه ديگري داشت و با شكست ناگوار دشمن، در جمع رزمندگان، جشن و سرور معنوي حاكم شد.  

4) عمليات سوسنگرد و آزادسازي بستان و سوسنگرد (1359 ش) در پي تهاجم ارتش مزدور بعث عراق براي مقابله با انقلاب اسلامي در 31 شهريور 1359 و ورود نيروهاي نظامي به همراه ادوات سنگين و سبك دشمن در جنوب و غرب كشور، مناطق وسيعي از ميهن اسلامي به اشغال آنان درآمد. در اين ميان، يك لشكر زرهي عراق متشكل از 200 الي 250 تانك، پس از تصرف جاده سوسنگرد - حميديه به اهواز، از مرز بستان عبور كرده و سوسنگرد را به تصرف خود درآوردند. پس از اين تجاوز، رزمندگان اسلام در تاريخ هشتم مهر 1359، در عملياتي، به دشمن حمله برده و علي‏رغم عدم تجهيز قوا و كمي نيروها، در برابر نيروهاي عراقي مقابله كردند. در ادامه حمله به نيروهاي دشمن، تلفات بسياري بر دشمن وارد آمد به طوري كه پس از آن مجبور به عقب‏نشيني شدند. در اين حمله، نيروهاي اسلام متشكل از مردم بومي و بسيج، به دشمن امان نداده و در 10 مهر 1359، سوسنگرد را از لوث دشمنان پاك كردند. در اين حملات، بيش از هفتاد تانك و خودروي دشمن در كمتر از نصف روز منهدم گرديد و تعدادي از نفرات آنان به اسارت درآمدند.  

5) برگزاري سومين انتخابات رياست جمهوري و انتخاب آيت‏اللَّه "خامنه‏اي" به اين مقام(1360ش) مردم مسلمان ايران سي و سه روز پس از اقدام جنايتكارانه منافقين در انفجار ساختمان نخست وزيري و شهادت رجايي و باهنر، به پاي صندوق‏هاي رأي رفته و با حضور شانزده ميليوني خود و با نود و نه درصد آرا، حضرت آيت‏اللَّه سيدعلي خامنه‏اي را به رياست جمهوري اسلامي ايران انتخاب كردند. با اين انتخابات، يكي ديگر از فرازهاي انقلاب اسلامي با پيروزي درخشان امت هميشه در صحنه طي شد و يكي از ياران وفادار انقلاب اسلامي و پيروان روح‏اللَّه به رياست جمهوري اسلامي ايران رسيد. ملت ايران با رأي قاطع در اين انتخابات، بار ديگر نشان دادند هرگز ميدان مبارزه را خالي نخواهند كرد.   6) تصرف آمل توسط "داعي كبير" از نوادگان حضرت علي(ع)(250ق) 7) تولد "ابن‏ساعد انصاري" دانشمند مصري(749 ق) ابن ساعد انصاري، پزشك، رياضي دان و نويسنده‏ي مشهور مصري در منطق، تاريخ وقايع و احوال رجال قبلي و معاصر خود، اطلاعات وسيعي داشت. كتاب‏هاي متعددي به او نسبت داده‏اند كه مهم‏ترين آن‏ها ارشاد القاصد نام دارد كه درباره‏ي تاريخ علوم است.  

8) شهادت "رئيس علي دلواري" سردسته‏ي دلاوران تنگستان(1333 ق) رئيس علي فرزند زاير محمد (كدخداي دلوار) از طايفه‏ي "نيامتي"، از چهره‏هاي سرشناس تنگستان در روزگار خويش بود. تاريخ تولد او را بين سال 1299 تا 1303 ق دانسته‏اند. با توجه به شهادت او در شوال سال 1333 قمري، سن وي در هنگام وفاتش بين 30 تا 34 سال بود. رئيس علي دلواري، در برابر استبداد داخلي و استعمار خارجي آن قدر مقابله و مبارزه نمود تا در اين راه در 23 شوال 1333 ق برابر با 12 شهريور 1294 ش به درجه‏ي شهادت نايل آمد. مدفن وي در حرم اميرالمؤمنين(عليه السلام) در نجف اشرف قرار دارد.  

9) دوم اكتبرسال1869ميلادي: موهنداس گاندي رهبربزرگ ملت هند و باني استقلال هندوستان بدنيا آمد. گاندي دررشته حقوق تحصيل كرد و بعد به مبارزه با استعمار انگلستان پرداخت. گاندي اين مبارزه را تا كسب استقلال هند در سال1947ميلادي ادامه داد. گاندي درنتيجه مبارزات مستمرخود و رهبري مردم محروم هند به مهاتما يعني«داراي روح بزرگ» معروف شد. مهاتما گاندي رهبرو مبارزي مردمي بود و درراه مبارزه درسال1922ميلادي به 6سال زندان محكوم شد اما پس ازآزادي سياست مبارزه منفي استعمارگران، مطرح و اجرا كرد. اين طرح گاندي ضربه مهلكي برپيكر اقتصاد انگليس وارد ساخت و عاقبت مردم هند را به استقلال رساند. گاندي درال1948ميلادي بدست يك جوان متعصب هندو ترور شد. كتاب« تجربيات من ازحقيقت» ازآثار گاندي است.  

10) آزادسازي بيت المقدس توسط "صلاح الدين ايوبي" فرمانده مبارزان مسلمان (1187م) اولين مرحله جنگ‏هاي صليبي از سال 1096م آغاز شد و چهار سال بعد با حمله سپاهيان صليبي به بيت المقدس و اشغال، غارت و كشتار بي‏رحمانه هزاران نفر از زنان و مردان و كودكان بي‏گناه آن سرزمين پايان پذيرفت. در سال 1187م كه حدود 40 سال از پايان جنگ دوم صليبي مي‏گذشت، عكس‏العمل مسلمانان به نتيجه رسيد. در اين سال صلاح الدين ايوبي، پس از تصرف سوريه، لبنان و مصر، بيت المقدس را به محاصره درآورد. وي در ابتدا با ارسال پيامي براي اشغال‏گران، احترام خود به قدس و عدم تمايل به خون‏ريزي در آن مكان را يادآور شد و خواستار ترك آن سرزمين توسط مهاجمان گرديد و در امان بودن اموال آنان را تضمين كرد. اما صليبيان نپذيرفتند و كارزار سختي آغاز گرديد. از اين رو نخستين حمله مسلمانان در نيمه رجب 583 ق به وقوع پيوست اما بدون نتيجه ماند. سپس مسلمانان با ايجاد تونل‏هايى از طريق ديوار شهر به داخل نفوذ كردند. در اين زمان حاكم شهر تقاضاي صلح نمود و تهديد كرد كه اگر اين تقاضا پذيرفته نشود تمامي بناهاي مقدس اسلامي و مسيحي را به آتش مي‏كشد و 5 هزار زنداني مسلمان را خواهد كشت. از اين رو، قراردادي بين دو طرف منعقد شد كه بر اساس آن اولا شهر تسليم سپاه صلاح‏الدين مي‏شد و ثانياً محاصره شدگان بايد به ازاي افرادِ خود فديه بپردازند تا از اسارت آزاد شوند. بدين صورت در صبح جمعه 2 اكتبر 1187م بيت‏المقدس به آغوش اسلام بازگشت. صلاح الدين پس از ورود به بيت المقدس هيچ يك از بناهاي مسيحيان را ويران نكرد و نسوزاند. وي هم‏چنين سه روز پس از ورود به شهر، كليساي شهر را به كشيشان سپرد و پادشاه بيت‏المقدس را آزاد كرد تا به اروپا بازگردد. با اين حال، صليبي‏ها بار ديگر براي اشغال بيت‏المقدس به اين سرزمين هجوم بردند ولي موفق به تصرف آن نشدند.   11) آغاز حمله گسترده ارتش آلمان نازي براي تصرف مسكو پايتخت شوروي (1941م) پس از حمله بزرگ و سراسري آلمان به شوروي در 22 ژوئن 1941، نيروهاي آلمان به سرعت در داخل خاك شوروي پيشروي كردند به طوري كه در پايان ماه اول اين نبرد، بيش از 280 هزار كيلومتر مربع از خاك شوروي به تصرف نيروهاي نازي درآمد. در ماه‏هاي دوم و سوم جنگ، پيشروي آلماني‏ها كندتر شد ولي در اين دو ماه هم بيش از سي‏صد هزار كيلومتر مربع از خاك شوروي به دست آلمان افتاد. با اين پيشروي‏ها، قواي آلمان در اوايل اكتبر 1941م، به مسكو رسيدند و عمليات فتح پايتخت شوروي را آغاز كردند. پيشروي نيروهاي آلماني در جبهه مسكو، استالين را به هراس افكند و روز پانزدهم اكتبر، پايتخت شوروي را به طور موقت به شهر كوي‏بيشِف در يك هزار كيلومتري شرق مسكو انتقال داد. استالين در عين حال، قسمت عمده نيروي خود را در اين جبهه براي دفاع از مسكو متمركز ساخت و سرانجام با فرا رسيدن زمستان، مسكو از خطر سقوط نجات يافت. با آغاز سرماي زمستان، عمليات تهاجمي نيروهاي آلمان نيز متوقف گرديد و حملات متقابل ارتش سرخ نيز شروع شد. از اين پس نيروهاي آلمان نه تنها موفق به پيشروي و يا حفظ مناطق اشغالي نشدند بلكه با ضربات پي در پي از طرف شوروي، پس از مدت كوتاهي، عقب‏نشيني كردند و اولين شكست بزرگ جنگ جهاني دوم براي آلمان به ثبت رسيد.   12) روز ملي و استقلال كشور افريقايي "گينه" از استعمار فرانسه (1958م) جمهوري خلق گينه با 245/857 كيلومتر مربع وسعتْ در غرب قاره افريقا، در كنار اقيانوس اطلس و در همسايگي كشورهاي سِنِگال، گينه بيسائو، مالي، ساحل عاج، ليبريا و سيرالئون واقع شده است. اكثر جمعيت 7/5 ميليوني اين كشور را سياهان تشكيل داده‏اند كه عمدتاً مسلمان و درصدي مسيحي مي‏باشند. پايتخت گينه، شهر كوناكري است و واحد پول آن فرانكِ گينه مي‏باشد. پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت گينه تا سال 2025م در حدود 12/5 ميليون نفر خواهد بود. از شهرهاي مهم گينه، كانكان، لابه و كينديا است. گينه از آغاز قرن نوزدهم تحت نفوذ استعمار فرانسه قرار گرفت و پس از رسميت يافتن اين استعمار در سال 1849، به گينه فرانسه در سال 1895م تغيير نام يافت. حاكميت استعمارگران فرانسوي تا سال‏هاي بعد از جنگ دوم جهاني ادامه يافت. تأسيس حزب دموكرات گينه به رهبري احمد سكوتوره باعث شد تا مبارزات مردمي، به سوي استقلالْ هدايت گردد. گينه در سال 1946م داراي خود مختاري در امور داخلي گرديد اما در 28 سپتامبر 1958 با انجام رفراندومي از عضويت در اتحاديه فرانسه خارج شد و در 2 اكتبر همان سال، استقلال گينه اعلام گرديد. نظام سياسي گينه، جمهوري چند حزبي با يك مجلس قانون‏گزاري است. احمد سكوتوره حدود 4 دهه در گينه زمام امور را در اختيار داشت و به عنوان يكي از رهبران برجسته افريقا از حاميان سياست بي‏طرفي در عرصه بين‏الملل و از مدافعان وحدتِ افريقا بود.  

13) تولد گروچو ماركس كمدين آمريكايي (1977-1890) م /ن  
#سرگرمی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 431]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سرگرمی
uyt


پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن