تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه خوبى‏ها با عقل شناخته مى‏شوند و كسى كه عقل ندارد، دين ندارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820063434




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اختصاصييك اقتصاددان:نداشتن استراتژي مشخص ؛محدوديت مهم بخش صنعت است


واضح آرشیو وب فارسی:موج: اختصاصييك اقتصاددان:نداشتن استراتژي مشخص ؛محدوديت مهم بخش صنعت است
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد سياسي يك عضو انجمن اقتصاددانان گفت:شاخصهاي صنعتي هر كشوري با توجه به برنامه هاي توسعه صنعتي آن كشور تعريف مي شود و نهايتاً راهرو صنعتي يكي از ملزومات صنعتي است كه متاسفانه كشور ما از آن بي بهره است.


محمد باقرصدري عضو انجمن اقتصاددانان در خصوص "شاخصهاي صنعتي شدن " گفت:در ارتباط با صنايع موجود هنوز ميزان تكنولوژي فناوريهاي صنعتي و كيفيت كالاهاي توليدي و اينكه چه فرقي با استانداردهاي ملي و جهاني دارد همه درتعيين شاخصهاي صنعتي تاثير دارند.
اين عضو انجمن اقتصاد دانان اظهارداشت:معمولا ًنقش صنايع در توليد ناخالص داخلي هرچه افزونتر باشد آن كشور را صنعتي مي نامند و بايد ديد كه نقش بخش توليدي يا صنعتي ايران در توليد ناخالص داخلي چه ميزان است.
وي ادامه داد:به عنوان مثال ميزان نقش خودرو كه بزرگترين صنعت از نظر اشتغالزايي و سرمايه گذاري است صرفنظر از اينكه وضعيت توليد آن در كشور نسبت به استانداردهاي جهاني چگونه است در توليد ناخالص داخلي و اشتغال اثر بسياري دارد.
اين اقتصاددان با بيان اينكه نقش صنعت خودرو درتوليد ناخالص داخلي با احتياط در بالاترين رقم، حدود 4درصد است گفت:يعني 4 درصد توليد ناخالص داخلي كشور را بخش خودروسازي تعيين مي كند و در مجموع حدود 30-25 درصد كل صنايع كشوربدون توجه به كيفيتي كه دارند توليد ناخالص داخلي كشورما را تشكيل مي دهند.
صدري درخصوص محدوديتهاي بخش صنعت، نداشتن استراتژي در بخش صنعت را از مشكلات عمده اين بخش دانست و بيان كرد:طرح جامع راهبردي، برنامه و استراتژي رابايد هركشوري داشته باشد تا بتواند موانع بخش صنعت را ازميان بردارد.تنها بخشي كه پس از افزايش قيمت، برروي آن پرداخته و طرح جامعي ارائه شد بخش مسكن است و ما درحوزه كشاورزي و بازرگاني و خدمات هم راهبرد نداريم.
وي افزود:البته بحثي در بين علماي توسعه وجود دارد و آن اين است كه در انقلاب صنعتي و تحولات پس از آن كشورهاي جهان سوم و درحال توسعه عمدتاً وارد كننده كالا و صادركننده مواد اوليه بودند و انقلابي كه در دهه 80 اتفاق افتاده و ما آنرا ITنام گذاري مي كنيم (انقلاب الكترونيك) فرصت استثنايي براي كشورهاي در حال توسعه ايجاد كرد.
صدري با اشاره به اينكه انقلاب الكترونيك( IT)به گونه اي است كه مي تواند پايه تحولات صنعتي را دركشوهاي درحال توسعه فراهم كند گفت:يكي ازدلايل ورود مالزي ازخطوط عدم توسعه به حوزه كشورهاي توسعه يافته توسل به it است كه بهره مندي از آن مي تواند شاخصهاي صنعتي را دركشورما افزايش ونقش صنعت را درتوليد ناخالص داخلي افزايش دهد و ما را وارد گردونه كشورهايي كه از گذار توسعه يافتگي عبور كرده اند ، كند.
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 208]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن