تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمى‏پذيرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ فرمودند: چون ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799035685




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رسانه ملي و مديريت بحران‌


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: رسانه ملي و مديريت بحران‌
در سال‌هاي اخير مباحث كارشناسي و علمي در حوزه مديريت بحران در كنار تجربيات مديريتي در سازمان صداوسيما به يك مساله جدي و قابل توجه تبديل شده است.
در سال‌هاي اخير مباحث كارشناسي و علمي در حوزه مديريت بحران در كنار تجربيات مديريتي در سازمان صداوسيما به يك مساله جدي و قابل توجه تبديل شده است. رسانه ملي در حقيقت به عنوان اصلي‌ترين مرجع اطلاع‌رساني كشور ما، همواره سعي مي‌كند براي عقب نماندن از مباحث روز، فعاليت‌هاي علمي، پژوهشي كاربردي را در دستور كار قرار دهد تا اين رسانه بزرگ، همواره مسير تعالي و پيشرفت را طي كند. از جمله اين فعاليت‌هاي ارزنده، همايش «رسانه ملي و مديريت بحران» است كه امروز دومين و آخرين روز آن برگزار مي‌شود.
به همين بهانه گفتگويي كرده‌ايم با مهندس مهدي رضاييان، دبير ستاد فوريت‌هاي سازمان صداوسيما و دبير همايش رسانه ملي و مديريت بحران. شما را به خواندن اين گفتگو دعوت مي‌كنيم:

بحث ما پيرامون «رسانه ملي و مديريت بحران» است، اما فكر مي‌كنم قبل از اين كه وارد اين بحث شويم بايد ابتدا مفهوم بحران را بررسي كنيم. مي‌خواستم ببينم شما به يك مفهوم ملموس و عيني از بحران رسيده‌ايد؟
در مورد بحران عملا يك تعريف واحدي كه مورد اتفاق همه باشد، وجود ندارد،‌لكن آن چيزي كه ما به آن بحران مي‌گوييم عبارت است از وضعيتي ناپايدار و متزلزل كه در چارچوب آن وضع موجود در حال تغيير و توام با تنش و اصطكاك و نارضايتي است.

و به خطر افتادن منافع جمعي اعضاي يك جامعه ...
بله، به عنوان يك جمله تكميلي مي‌توان اين را هم اضافه كرد كه براي قسمت عمده‌اي از جامعه اين وضعيت تهديد به شمار مي‌رود و آنها خود را در معرض آسيب مي‌بينند. پس ما به اين شرايط، بحران مي‌گوييم. در شرايط بحران بايد افراد و دستگاه‌ها و سازمان‌ها نقش خود را بشناسند و براي نقش پيش‌بيني‌هاي لازم و برنامه‌ريزي داشته باشند.

به نقش افراد و سازمان‌ها اشاره كرديد. با توجه به اين كه موضوع مورد بحث‌مان هم رسانه ملي و مديريت بحران است، اگر موافق باشيد درباره مديريت بحران توضيح دهيد كه به چه معني است؟
بحران در حقيقت وضعيتي است كه مديريت بر آن بسيار ضروري و لازم است يعني اگر بحران مديريت نشود، آسيب و خسارت به مراتب بالا مي‌رود و بسيار پيش از وضعيت عادي خواهد بود. البته ما در وضعيت عادي هم نياز به مديريت داريم. يعني هر هدفي كه براي يك مجموعه تعريف شده است، با مديريت آن مجموعه مي‌توان به اهداف مورد نظر رسيد و اگر آن مجموعه مديريت نشود، زيان خواهد ديد و ظرفيت‌ها و اقدامات آن به هدر خواهد رفت.
طبيعي است كه مديريت بحران، مديريت بسيار سخت و دشواري است. چون به هر حال بحران يعني شرايط سخت و به تبع آن مديريت شرايط سخت هم، سخت و دشوار است. در مواقع بحراني، زمان بسيار اندك است و عوامل بسيار متعددي هم در اين مواقع دخيل‌اند و فشارهاي روحي و رواني بسياري هم وجود دارد و عوامل ديگري كه دست به دست هم مي‌دهند و مديريت بحران را به يك مديريت سخت و دشوار تبديل مي‌كنند.

پيش از به وجود آمدن بحران، آيا مي‌شود نقاط و مسائل بحران‌خيز را پيش‌بيني كرد؟ مثلا به لحاظ جغرافيايي يا حوادثي كه به ظاهر معمولي و عادي‌اند و منجر به بحران مي‌شوند و ...
بحران‌ها انواع و اقسام دارند. بحران‌هاي ناشي از بلاياي طبيعي كه تا حد زيادي قابل پيش‌بيني نيستند. مثلا زلزله، طوفان و سيل (حالا سيل را تا چه حدي مي‌شود مسيرش را يا زمان نزول باران را از طريق هواشناسي فهميد كه البته آن هم قطعي نيست)‌ عموما بحران‌هاي طبيعي از نظر زمان و مكان وقوع غيرقابل پيش‌بيني‌اند؛ اما اين كه در صورت وقوع بحران چه اتفاقي خواهد افتاد،‌ اين قابل پيش‌بيني است و براساس اين پيش‌بيني مي‌توان ميزان خسارت را بسيار پايين آورد. بحران‌هاي ناشي از مسائل سياسي، اجتماعي هم هست كه قاعدتا امكان پيش‌بيني‌اش بيشتر از بحران‌هاي طبيعي است؛ چراكه مراحل مقدماتي دارد تا برسد به مرحله بحران. با اين همه زمان و مكان اين نوع بحران را هم به صورت دقيق نمي‌توان پيش‌يبني كرد. لذا براي اين نوع بحران‌ها همه مسوولان ذي‌ربط كه عمدتا مسوولان امنيتي كشور هستند، پيش‌بيني‌هاي لازم را بايد بكنند. بحران‌هايي هم كه ناشي از دخالت يا حمله دشمن خارجي است كه باز هم صددرصد قابل پيش‌بيني و قطعي نيست. در هر حال زمان و مكان بحران را نمي‌شود پيش‌بيني كرد و البته حجم بحران، شدت و خسارت بحران قابل پيش‌بيني و برنامه‌ريزي است، ولي وظيفه مديريت بحران در هر دستگاهي اين است كه وضعيت‌هاي مختلف احتمالي را كه ناشي از مسائلي است كه مي‌تواند منجر به بحران بشود، پيش‌بيني ‌كند و براي كاهش تلفات و خسارات برنامه‌ريزي كرده و آموزش‌هاي لازم را ارائه نمايد.

ما در سال‌هاي پس از انقلاب اسلامي، بحران‌هاي گوناگوني را از سر گذرانده‌ايم. مي‌توانيم 30 سالي را كه از انقلاب مي‌گذرد به لحاظ وقوع بحران به دوره‌هاي مختلفي تقسيم كنيم؟
چون انقلاب اسلامي پديده‌اي بود كه منافع بسياري از ابرقدرت‌ها را به خطر انداخت. لذا از همان ابتدا وقوع و تثبيت انقلاب، تهديدهاي متفاوتي از طرف كشورهاي دشمن به وجود آمد كه هم به صورت خارجي اين تهديدها اعمال شد كه نمونه بارز آن هشت سال دفاع مقدس بود و هم به صورت داخلي كه البته اين تهديدها نيز منشأ خارجي داشت و در حقيقت توسط عوامل داخلي ابرقدرت‌ها ايجاد مي‌شد. به نظر من، دوره اول دوره ابتداي انقلاب بود؛ دوره‌اي كه ما در نقاط مختلف مثل گنبد و تركمن صحرا، كردستان، سيستان و بلوچستان، آمل و... با بحران‌هايي مواجه شديم و اقداماتي كه از طرف گروهك‌هاي معاند و منافقين شاهد بوديم. دوره دوم، دوره دفاع مقدس است كه حمله خارجي بود كه به عمق شهرهاي ما كشيده شد و كشورهاي بسياري هم از دشمن خارجي ما حمايت مي‌كردند. در دوران پس از دفاع مقدس هم بحران‌هاي متعددي داشته‌ايم كه متفاوت بود، با دو بحران قبلي و عمدتا به سمت افزايش مطالبات سياسي و ناامني‌هاي داخلي بود كه خب با توجه به اين كه اين انقلاب در حقيقت يك ريشه بسيار قوي مردمي دارد و اين ريشه در اين 30 سال همچنان حفظ شده، با تك‌تك اين بحران‌ها كه بزرگترينش همان جنگ تحميلي بود، بخوبي مقابله و برخورد شد. بحران‌هاي طبيعي نيز در اين 30 سال داشته‌ايم كه ناشي از وضعيت جغرافيايي كشورمان است.
بايد توجه داشت كه كشور ما از لحاظ طبيعي كشور بحران‌خيزي است و زمينه بلاياي طبيعي در آن فراوان است. زلزله‌هاي بزرگي مثل رودبار، بم، لرستان و... را هم شاهد بوديم.

با توجه به اين كه رسانه‌هاي جمعي و نيمه جمعي ديگري نيز در جامعه ما وجود دارند و به هر روي در حال اطلاع‌رساني هستند مثل شبكه‌هاي ماهواره‌اي، سايت‌هاي خبري و حتي وبلاگ‌ها و ... در نقشي كه براي رسانه ملي در مواقع بحراني در نظر گرفته شده است، آيا به تنش رسانه‌هاي ديگر نيز توجه شده است؟
بله، نقش اين رسانه‌ها را نمي‌توانيم منكر شويم. سايت‌ها، وبلاگ‌ها، ماهواره‌ها و رسانه‌هاي ديگر را، ولي بايد ببينيم نقش آنها چقدر است؟ با توجه به اين كه اين رسانه‌ها تعدادشان بسيار زياد است و ديدگاه‌ها و نظرات مختلفي دارند و بسياري از آنها در تضاد باهم هستند، بنابراين مرجعيت پيدا نمي‌كنند. وبلاگ‌ها كه شخصي است، مرجعيت آنچناني ندارند. اما سايت‌ها كه شناخته شده‌تر هستند چرا. ولي همين سايت‌ها نيز به علت تعددشان و ديدگاه‌هاي متفاوت و متضاد خيلي نمي‌توانند براي عموم مردم مرجعيت داشته باشند. ضمن اين كه گستردگي همه اين رسانه‌ها باهم، قابل قياس با نفوذ و گستردگي رسانه ملي نيست. رسانه ملي بيشترين مرجعيت و بيشترين مخاطب را در جامعه دارد ولي با اين همه رسانه‌هاي ديگر هم هستند و تاثير خودشان را بر جاي مي‌گذارند.

درباره همايش در رسانه ملي و مديريت بحران، بفرماييد كه با چه اهدافي برگزار مي‌شود و اساسا سازمان صدا و سيما چه دستاوردهايي را از آن مطالبه مي‌كند؟
با توجه به اين كه در سازمان به موضوع مديريت بحران، صورت علمي و تلفيقي از علم و مديريت كمتر پرداخته شده بود، احساس نياز شد كه به اين موضوع هم با رويكرد علمي و هم با رويكرد كاربردي و مديريتي به صورت جدي‌تر پرداخته شود. از حدود يك سال و نيم قبل اين پيشنهاد داده شد تا همايشي برگزار شود و تجربيات مديريتي موجود در سازمان صدا و سيما مدون و آماده شود و از طرف ديگر مباحث نظري و تئوريكي كه در محافل آكادميك و دانشگاهي وجود داشت نيز در كنار اين تجربيات قرار بگيرد. براي همين فراخوان مقاله صورت گرفت و تعداد زيادي مقاله رسيد. مركز تحقيقات سازمان نيز به كمك آمد و اساتيد و كارشناسان دانشگاهي توسط اين مركز دعوت شدند و حدود 20 مقاله را به عنوان مقاله‌هاي برتر انتخاب كرديم تا در همايش ارائه شوند. در كنار اين، كارگروه‌هايي نيز تعريف كرديم كه در حقيقت، قبل از اين كه همايش برگزار شود، اين كارگروه‌ها بحث‌هاي فكري، علمي و تجربي را پيرامون موضوع رسانه و مديريت بحران، مطرح كردند. اين سه كارگروه به اين ترتيب بودند كه يكي موضوع وضعيت‌هاي قبل از بحران را بررسي مي‌كرد به مسووليت آقاي دكتر آقامحمدي رئيس گروه مشاورين، كارگروه ديگر وضعيت حين بحران را در دستور كار داشت به مسووليت آقاي دكتر خجسته، معاونت صداي سازمان و كارگروه پس از بحران نيز با مسووليت آقاي دكتر پورحسين مدير شبكه 4 سيما موضوع را پي گرفتند.
اعضاي اين كارگروه‌ها را تعدادي از اساتيد دانشگاه و مديران سازمان تشكيل مي‌دادند و جلسات متعدد و متوالي‌ را برگزار كردند و دست آخر جمع‌بندي مباحث را آماده كردند تا در همايش ارائه و سپس به صورت مناسب و با لحاظ محدوديت‌هاي مربوط منتشر شود و در اختيار تمامي حوزه‌هاي سازمان قرار بگيرد. علاوه بر اين مصاحبه‌هايي هم داشتيم با مقامات مختلفي كه مي‌توانستند در اين بحث نقش داشته باشند و تجربياتي داشتند و اين مصاحبه‌ها هم به نحو خوبي با ملاحظات مذكور منتشر خواهد شد. يك هدف اصلي‌امان از همايش هم فرهنگ‌سازي و همراه سازي مديران و كاركنان و اساتيد دانشگاهي در اين رابطه بود و اين هدف هم تا حد زيادي تامين و بحث مديريت بحران تبديل به يك بحث جدي گرديد و تمام واحدها سعي مي‌كنند، نقش خودشان را در اين موضوع روشن كنند.

بحث من درباره موضوع تمام شده چه قدر اميدواريد كه اين همايش و فعاليت‌هاي علمي از اين دست بتواند، سازمان و تمام اجزاي آن را با ستاد فوريت‌ها كه در مواقع بحران، مسووليت اصلي را دارد همراه كند.
ستاد فوريت‌ها، چيزي جز بدنه سازمان نيست يعني ما يك سازمان مجزايي را براي ستاد فوريت‌ها نديديم. فلان مديري كه مسوول بهمان شبكه است در ستاد هم مسووليت يكي از بخش‌ها را دارد يا كارمندي كه در حالت عادي يك مسووليتي به عهده دارد، در شرايط بحران هم كاري كه برايش تعريف شده انجام خواهد داد.
نكته ديگري هم كه بايد به آن اشاره شود، هماهنگي سازمان صدا و سيما با سازمان‌ها و دستگاه‌هايي است كه به نوعي در موضوع مديريت بحران مسووليت و نقش دارند. اين موضوع هم در ستاد فوريت‌ها در دستور كار قرار دارد و با دستگاه‌هاي مختلفي مثل سازمان هلال احمر، شهرداري تهران، استانداري‌ها، وزارت كشور، نيروهاي مسلح، بسيج و ارتباطات ستاد فوريت‌هاي سازمان صدا و سيما تعريف شده است و اين كه در مواقع بحران تعامل كاري و مديريتي بايد به چه نحوي باشد.
در مراكز استان‌ها نيز، ستاد فوريت‌ها جدا از كاري كه در تهران به عنوان مركز انجام مي‌دهد، چند سالي است تشكيل شده است و بحث آموزش و كسب آمادگي دنبال مي‌شود. برخي از استان‌هاي ما كه بعضي از حوادث و بحران‌ها را از سر گذرانده‌اند مثل لرستان يا كرمان صاحب تجربياتي هستند كه در رسانه از اين تجربيات بسيار استفاده شد. مثلا در ماجراي زلزله بم، به گفته خيلي از افراد نقشي كه راديو در آن شرايط بحراني ايفا كرد و توانست آن جو رواني نامناسب را تخفيف دهد و مشكلات رواني را كم كند و روحيه بدهد به افراد، بسيار بالا و ارزنده و تعيين كننده بود، بخصوص در روزهاي اوليه پس از زلزله بم.

برنامه‌هاي اين دو روز همايش براي مخاطبان چيست؟
در روز اول كار كارگروه‌ها جمع‌بندي و ارائه خواهد شد. در روز دوم، كه روز اصلي همايش است، از برخي از مسوولين مملكتي براي سخنراني دعوت شده است، از جمله آقاي مهندس ضرغامي رياست سازمان براي سخنراني اختتاميه حضور خواهند يافت. از ميان 20 مقاله برتر، سه مقاله برگزيده، ارائه مي‌شود و از نويسندگانش تقدير خواهد شد. در قسمتي از روز دوم نيز گزارشي از فعاليت كارگروه‌ها ارائه خواهد شد.

ممنون از شما كه در اين گفتگو شركت كرديد.
من هم از شما سپاسگزارم.

بايد ابتدا ظرفيت و جايگاه رسانه را روشن كنيم. به گمان من، هر روز كه مي‌گذرد، نقش رسانه در حيات جمعي و حيات شخصي آدميان در اين دنيا افزايش مي‌يابد. الان سرعت افزايش نقش رسانه‌ها به گونه‌اي است كه مثلا با دو سال پيش بسيار متفاوت است. يعني دو سال پيش نقش رسانه‌ها كمتر از امروز بود و قطعا دو سال بعد هم و سال‌هاي آينده و همين طور كه جلوتر مي‌رويم، نقش رسانه‌ها در زندگي مردم روز به روز بيشتر مي‌شود. اين موضوع خود نشاندهنده ظرفيت رسانه است. در كشور ما با توجه به اين كه رسانه ملي از گستردگي خاصي روبه‌رو است و شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني بسياري دارد (حدود 107 شبكه)‌، چه براي مخاطبان داخلي و چه براي مخاطبان خارجي؛ اين تاثيرگذاري خيلي بيشتر است در قياس با ساير رسانه‌هاي بزرگ. در شرايط بحران با توجه به تعريفي كه شد و محدوديت‌هاي زماني كه فاكتور بسيار مهمي است، رسانه شايد بتوان گفت كه در ميان ساير دستگاه‌ها و سازمان‌هاي حاكميتي بيشترين تاثير را مي‌تواند در مهار، كنترل و كاهش خسارات بحران داشته باشد و از اين جهت است كه رسانه ملي پي برده است كه بايد براي مديريت بحران ساختاري را تعريف و سازوكارهاي اجرايي را پيش‌بيني و سازماندهي نمايد تا بتواند در مواقع بحراني به نحو احسن نقش خودش را ايفا كند.
ستاد فوريت‌هايي كه در سازمان صدا و سيما تشكيل شده است، به همين منظور ايجاد شده و با هفت كميته‌اي كه با مسووليت معاونين ذي ربط صدا و سيما تشكيل شده، در حقيقت از تمام ظرفيت‌هاي صدا و سيما در اين ستاد بهره گرفته شده است تا روش‌هاي كاري پيش‌بيني و آموزش‌هاي لازم داده شود و مانورهاي فرضي برگزار شود تا مواقعي كه خداي ناكرده با شرايط بحراني روبه‌رو شديم، بتواند وظيفه خودش را به درستي انجام دهد.
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 339]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن