واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تلاش کردم یک فیلم آبرومند بسازم
تمام تلاشم را کردم که یک فیلم سالم به دور از ابتذال، آبرومند و موفق بسازم و گمانم این است که در تحقق این مساله تا حدود زیادی موفق بودهام. یدا.. صمدی که فعالیت مستقل خود به عنوان فیلمساز را از اوایل دهه شصت و با ساخت آثاری مانند «مردی که زیاد میدانست»، «اتوبوس» و «ایستگاه» آغاز کرده و طی سالهای بعد فیلمهایی نسبتا خوشساخت نظیر «آپارتمان شماره 13»، «دو نفر و نصفی» و «معجزه خنده» را کارگردانی کرده بود، پس از حدودا پنج سالی که از آخرین ساختهاش «شهر آشوب» میگذشت به تازگی با یک کمدی کودکانه به نام «کلانتری غیرانتفاعی» به سینما بازگشته است.«کلانتری غیرانتفاعی» داستان کودکانی را بیان میکند که به طور کاملا ناخواسته در مسیر یک گروگانگیری قرار گرفته و میکوشند به نوبه خود راهی برای حل مشکل پیشرو پیدا کنند. آنچه در ادامه میخوانید بخشهایی از گفتههای صمدی در گفتگو با شبکه ایران، درباره این تازه ترین فیلم خود است.یک کمدی کودکانه سالمطی سال اخیر و با سیاست جدیدی که معاونت سینمایی در قرار دادن حداقل یکی دو فیلم کودک در هر دوره اکران داشته، فضایی فراهم شده برای اکران آثاری مانند «نخودی» و «خاله سوسکه» که کیفیتی به مراتب بالاتر از بسیاری آثار روی پرده داشتهاند. بسیاری از این مساله سخن گفتهاند که «کلانتری غیرانتفاعی» هم به همین دلیل پروانه نمایش کودک گرفته اما واقعیت این است که تهیهکننده اصلی این فیلم که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است بیش از هر چیز به دنبال ایجاد فضایی برای ساختن آثار باکیفیت در سینمای کودک بوده و آن قدرها به فکر بازگشت سرمایهاش نیست.«کلانتری غیرانتفاعی» داستان کودکانی را بیان میکند که به طور کاملا ناخواسته در مسیر یک گروگانگیری قرار گرفته و میکوشند به نوبه خود راهی برای حل مشکل پیشرو پیدا کنند. ضمن اینکه مضمون اصلی «کلانتری غیرانتفاعی» بوده که باعث شده این فیلم پروانه نمایش کودک گرفته و به عنوان فیلم کودک روی پرده برود.توجه به کیفیت آثار سابقمکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین اعضای هیات مدیره آن با توجه به شناخت و توانایی من در ژانر کمدی و تجربهای که در ساخت آثاری نظیر «آپارتمان شماره13» داشتم، ساخت «کلانتری غیرانتفاعی» را به من پیشنهاد دادند که اثری کمدی-کودکانه است.بازنویسی مجدد فیلمنامهپیش از شروع تولید فیلم، با بهزاد بهزادپور و سیدمهدی شجاعی نویسندگان فیلمنامه جلسات مشترک زیادی برگزار کرده و تلاش کردم در فیلمنامه اولیه که بحث سیاسی در آن پررنگ بود تغییراتی ایجاد کرده و به جای الهمانهای سیاسی به پررنگتر کردن نمادهای کودکانه اثر بپردازم. به هر حال من میخواستم یک کار کودک را کارگردانی کنم و ساختار آثار کودک همخوانی چندانی با فضاهای سیاسی ندارد. نمایی از فیلم "کلانتری غیرانتفاعی"برای فیلمنامه اهمیت زیادی قائلممن همواره بیش از هر چیز به فیلمنامههای آثارم اهمیت دادهام و نه فقط در این کار که در آثار قبلیام هم در بحث بازنویسی فیلمنامه حضور پررنگی داشتهام مثلا «آپارتمان شماره 13» که در جشنواره فیلم فجر سیمرغ بهترین فیلمنامه را گرفت توسط خودم تحت بازنویسی قرار گرفت.ظرافت زیاد در کارگردانینوع کمدی و فضای موجود در«کلانتری غیرانتفاعی» متفاوت از سایر آثار کمدیام بوده است. موضوع فیلم طوری است که فیلمساز ممکن است در این نوع از کمدی به سمت لودگی و ارائه کمدی سطحی برود اما سلیقه و میل شخصیام که هیچ علاقهای برای تولید کمدیهای بیارزش و سطحی ندارم موجب شد که ظرافت زیادی را در کارگردانی به کار ببرم.یک فیلم آبرومند ساختمتمام تلاشم را کردم که یک فیلم سالم به دور از ابتذال، آبرومند و موفق بسازم و گمانم این است که در تحقق این مساله تا حدود زیادی موفق بودهام.سینما و تلویزیون تبیان شبکه ایران
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 353]