تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوش‏گمانى، مايه آسايش قلب و سلامت دين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835319164




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشق شب اولياء


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مشق شب اوليا
e4b 4( hdj!
شايد فکر کنيد، اولياي خدا فقط اعمالشان با ما متفاوت است. يعني چون خالص‌ترند، چون عامل‌ترند، چون زاهدترند، از ديگران جلوترند. ولي با کمي دقت به خوبي روشن مي شود که مساله فقط به اينجا ختم نمي‌شود. چون فکر، مقدمه و شالوده هر کاري است لذا افکار اوليا نيز با ما متفاوت است. به تعبير ديگر تا کسي فکر سالم نداشته باشد، يقينا عمل صالح هم نخواهد داشت. اگر کسي عمل نيک انجام مي‌دهد، چون به آن کار نيک فکر کرده و درباره آن انديشيده است. خيلي از مردم شب هنگام و موقع خواب به امور دنيوي خود فکر مي‌کنند. حساب و کتاب مي‌کنند و يا مسائل ديگري را که در رابطه با دنياي پيرامونشان است مورد بررسي قرار مي دهند. اما دوستان خدا، گونه ديگري فکر مي‌کنند. رُوِيَ عَنِ الصّادق (عليه السلام) قال:إِذَا أَوَيْتَ إِلَى فِرَاشِكَ فَانْظُرْ مَا سَلَكْتَ فِي بَطْنِكَ وَ مَا كَسَبْتَ فِي يَوْمِكَ وَ اذْكُرْ أَنَّكَ مَيِّتٌ وَ أَنَّ لَكَ مَعَاداً. [1]آنگاه كه در بسترت مأوا مي­كني دقّت كن که امروز از چه چیزهایی بهره گرفتي و چه چیزی گرد آوردي و به ياد بياور که می­میری و قيامتی هم داري كه آنجا بايد حساب پس بدهي.وقتی رفتي در بسترت، آنجا اين يادت نرود که امروز چه خوردي؟ چه بردي؟ چه چيزهايي را مصرف كردي؟ چه چيزهايي را به دست آوردي؟ از كجا آوردي خوردي؟روايت از امام صادق(صلوات الله عليه) منقول است كه حضرت فرمودند: «آنگاه كه در بسترت مأوا مي­كني»، اين كنايه است از شب كه انسان معمولاً استراحت مي كند و كارهاي روزانه­اش تمام مي شود و می­خواهد بخوابد. «إِذَا أَوَيْتَ إِلَى فِرَاشِكَ»، آنگاه كه در بسترت مأوا مي كني، «فَانْظُرْ مَا سَلَكْتَ فِي بَطْنِكَ»؛ آنجا دقّت كن ـ تعبير به نظر يعني دقّت ـ بررسي كن که چه در شكمت كردي. اين هم كنايه است؛ یعنی امروز از امور دنيايي از چه چيزهايي بهره گرفتي؛ «مَا سَلَكْتَ فِي بَطْنِكَ» يعني از چه چیزهایی بهره گرفتي؛ از صبح که بلند شدي تا حالا از چه چيزهايي بهره گرفتي؟ اين يك فكر.  فکر دوم، «وَ مَا كَسَبْتَ فِي يَوْمِكَ»؛ امروز چه به دست آوردي؟ چه چیزی گرد آوردي؟ اين هم فكر دوم هم آنهايي را كه مصرف كردي و هم آنهايي را كه به دست آوردي، فكرش را بكن. چه چيزي مصرف كردي؟ چه چیزی به دست آوردی؟ما يك محاسبه سالانه داريم كه معمول است و آن هم نسبت به دخل و خرجهاست. امام صادق (عليه السلام) محاسبه يوميه و روزانه را مطرح کرده­اند. مي­گويند شب كه شد، دخل و خرجهایت را حساب كن. اولي خرج بود «مَا سَلَكْتَ فِي بَطْنِكَ» دومي هم دخل بود «مَا كَسَبْتَ فِي يَوْمِكَ». دخل و خرجهاي امروزت را حساب كن. دو چيز هم بعدش مي گويند که فكر كن. وقتي انسان دخل و خرجها را كردي چه چيزهايي را مصرف كردي و چه چيزهايي را هم بدست آوردي. از كجا بود. حالا بعد «وَ اذْكُرْ أَنَّكَ مَيِّتٌ»، تو مي­ميري؛ وقتي دخل و خرجهايت را حساب كردي، بعدش اين فكر را بكن و به ياد بياور که می­میری. اينجا تعبير به «وَ اذكُر» مي­كند؛ يعني این مسأله­اي نيست كه من بخواهم به تو بگويم که می­میری؛ بلکه خودت مي داني که مي­ميري، اما يادت رفته است. «ذكر» یعنی ياد آوري؛ يعني آدم يك چيزي را مي­دانسته و فراموش کرده، لذا مي­گويد به يادت بياور. مُردن یک امر وجداني است؛ اما امروز مثل اينكه مُردن يادت رفته بود! چه چیزهایی خوردي؟ چه چیزهایی بردي؟ «وَ اذْكُرْ أَنَّكَ مَيِّتٌ». اول به يادت بياور كه مي­ميري، دوم «وَ أَنَّ لَكَ مَعَاداً»؛ تو قيامت هم داري كه آنجا بايد حساب پس بدهي. بعد هم اين دو چیز يادت نرود؛ یک: مي­ميري؛ دو: قيامت هم داري که بايد حساب هم پس بدهي.يك محاسبه روزانه بسيار ساده را امام صادق (عليه السلام) مي فرمايند که هر كس باید این محاسبه را انجام دهد. وقتی رفتي در بسترت، آنجا اين يادت نرود که امروز چه خوردي؟ چه بردي؟ چه چيزهايي را مصرف كردي؟ چه چيزهايي را به دست آوردي؟ از كجا آوردي خوردي؟ خيلي روشن و ساده­اش كردم. بعد هم اين دو چیز يادت نرود؛ یک: مي­ميري؛ دو: قيامت هم داري که بايد حساب هم پس بدهي. اين غير از آن حساب سالانه است. همين براي انسان نقش سازندگی دارد.منبع:[1] - بحارالأنوار، ج 68، ص 267برگرفته از سخنان آيه الله مجتبي تهرانيتهيه: محمد حسين امين - گروه حوزه علميه تبيان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 382]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن