تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):براستى كه حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از اين دو، در دولت ديگرى ذليل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835117756




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خاطراتي‌ از شهید زنده مصر


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: خاطراتی‌ از شهید زنده مصرسید جمال الدین اسد آبادی از پیشگامان مبارزه با استبداد و آغازگری جنبش های اسلامی در منطقه بوده است که در اینجا به ذکر خاطراتی از این  مبارز اسلام گرا می پردازیم.
سیدجمال الدین اسدآبادی
موج بیداری اسلامی که مدت هاست که مصر را درنوردیده و حال به سایر کشورهای اسلامی رسیده با تاثیر از انقلاب اسلامی ایران در سطح خارجی و در داخل متاثر از وجود شخصیت هایی چون محمد عبده، و سید جمال اسد آبادی می باشد.سید جمال در مصر با استقبال برخی مقامات دولتی روبرو شد و شروع به تدریس و تبلیغ کرد. بسیاری از نویسندگان و روشنفکران مصر از او بهره بردند. و اکنون نیز مردم در قیام خود به شخصیت هایی چون او و افکار ضد استعماریش تعسی می جویند.سید جمال بعد از طی عمر مبارزاتی خود در آخر نیز  هدف کینه دشمنان قرار گرفت و به شهادت رسید و این روح مبارزاتی این شهید است که زنده است و به قیام مردمی آن بیش از پیش حیات می بخشد و انگیزه.در اینجا به ذکر خاطراتی از وی می پردازیم:کنار گیری از جمعیت ماسونیهمرحوم‌ سید جمال‌الدین‌ وقتی‌ كه‌ با آن‌ افكار بلند و آرزوهای‌ وسیع‌ وارد كشور مصر شد و برنامه جمعیت‌ «ماسونیه‌» را كه‌ در سرلوحه آن‌ نشر: حریت‌ ـ اخوت‌ ـ مساوات‌ قید شده‌ بود ملاحظه‌ نمود، آن‌ را پسندید و به‌ این‌ جهت‌ به‌ آن‌ جمعیت‌ پیوست‌ و كارت‌ عضویت‌ گرفت‌. روزی‌ وارد انجمن‌ شد و در صف‌ مستمعین‌ نشست‌. سخنران‌ پشت‌ میز خطابه‌ قرار گرفت‌ و در ضمن‌ سخنرانی‌ اظهار نمود: «ما در سیاست‌ دخالت‌ نمی‌كنیم‌!» سید جمال‌الدین‌ از شنیدن‌ این‌ سخن‌ برآشفت‌ گفت‌: چطور می‌شود در برنامه جمعیتی‌، كسب‌ حقوق، آزادی‌ و برادری‌ و برابری‌ قید شده‌ باشد، با این‌ حال‌ شخص‌ برای‌ تحصیل‌ آزادی‌ و حقوق مغصوبه‌ خویش‌ صدایش‌ را بلند نكند؟ هر گاه‌ چنین‌ است‌ من‌ با این‌ جمعیت‌ كار نمی‌كنم‌ و بدین‌ جهت‌ از عضویت‌ كنار گرفت‌ و شخصاً شروع‌ به‌ تأسیس‌ انجمن‌ سیاسی‌ دیگری‌ كرد.دوست‌ من‌ شیخ‌...مرحوم‌ سید نسبت‌ به‌ مرحوم‌ شیخ‌ محمد عبده‌ خیلی‌ علاقمند بود و همیشه‌ هوش‌ و فضیلت‌ او را می‌ستود و هر وقت‌ از او یاد می‌كرد می‌گفت‌: «دوست‌ من‌ شیخ‌...». بقائی‌ كه‌ مطلوب‌ خاطر همه متفكرین‌ و عقلاست‌ فناپذیر نیست‌ و هیچ‌گونه‌ نزاعی‌ ندارد، بلكه‌ چیزی‌ كه‌ مورد تنازع‌ است‌ فناپذیر می‌باشد زیرا نزاع‌ و طرف‌ نزاع‌كننده‌ و مورد نزاع‌، همه‌ فانی‌ می‌شوند و مقدرات‌ همه‌ یكسان‌ است‌، پس‌ به‌ این‌ دلیل‌ بهتر این‌ است‌ كه‌ فلسفه داروین‌ را تنازع‌ فنا بنامیم‌، نه‌ تنازع‌ بقاء!» سید عبدالله ندیم‌ كه‌ مردی‌ دانشمند بود و با مرحوم‌ سید خیلی‌ معاشرت‌ می‌كرد و اغلب‌ نزد او بسر می‌برد روزی‌ گفت‌: نسبت‌ به‌ شیخ‌ محمد عبده‌ خیلی‌ اظهار لطف‌ می‌كنید و ستایش‌ زیادی‌ درباره او می‌فرماید و سایر اشخاص‌ را به‌ عنوان‌ «رفیق‌» و «آشنا» معرفی‌ می‌كنید؟. سید تبسمی‌ كرد و فرمود: «شما نیز آقای‌ عبدالله دوست‌ من‌ هستید، با این‌ حال‌ فرق بین‌ شما و شیخ‌ زیاد است‌، زیرا او در هنگام‌ سختی‌ دوست‌ من‌ است‌، شما در حال‌ آسودگی‌!». مرحوم‌ ندیم‌ با شنیدن‌ این‌ سخن‌ سكوت‌ كرد. ریشخند به تئوری داروینیسممرحوم‌ سید به‌ تئوری‌ «داروین‌» كه‌ طرفدار «فلسفه‌ تنازع‌ بقاء» بود، می‌خندید و این‌ نظریه‌ را ریشخند می‌كرد و می‌گفت‌: «بقائی‌ كه‌ مطلوب‌ خاطر همه متفكرین‌ و عقلاست‌ فناپذیر نیست‌ و هیچ‌گونه‌ نزاعی‌ ندارد، بلكه‌ چیزی‌ كه‌ مورد تنازع‌ است‌ فناپذیر می‌باشد زیرا نزاع‌ و طرف‌ نزاع‌كننده‌ و مورد نزاع‌، همه‌ فانی‌ می‌شوند و مقدرات‌ همه‌ یكسان‌ است‌، پس‌ به‌ این‌ دلیل‌ بهتر این‌ است‌ كه‌ فلسفه داروین‌ را تنازع‌ فنا بنامیم‌، نه‌ تنازع‌ بقاء!» اشخاصی‌ در این‌ زمینه‌ بر مرحوم‌ سید خرده‌ گرفتند و گفتند: آیا عقیده‌ دارید كه‌ جهان‌ تمدن‌ همه‌ و همه‌ در این‌ نظریه‌ به‌ خطا رفته‌اند؟ پاسخ‌ داد: جهان‌ تمدن‌ چیست‌؟ آیا غیر از شهرهای‌ بزرگ‌ و بناهای‌ مرتفع‌ و قصور مجلل‌ و با شكوه‌ و كارخانه‌های‌ عظیمی‌ كه‌ پنبه‌ و ابریشم‌ را با رنگهای‌ گوناگون‌ به‌ صورت‌ پارچه‌ بیرون‌ می‌دهند و غیر از معادن‌ و كانهای‌ مختلف‌ و احتكار سرمایه‌داران‌ سرمایه‌های‌ گزاف‌ را، و غیر از اختراع‌ توپهای‌ مهیب‌ و بمبها و كشتیهای‌ مخرب‌ و سایر ابزاری‌ كه‌ برای‌ آدمكشی‌ به‌ وجود آورده‌اند، چیز دیگری‌ است‌؟ و آیا ملل‌ راقیه‌ و متمدن‌ امروز جز به‌ داشتن‌ این‌ اشیاء به‌ چیز دیگری‌ افتخار دارند و آیا در غیر این‌ مورد مسابقه‌ای‌ گذاشته‌اند؟ چطور می‌شود در برنامه جمعیتی‌، كسب‌ حقوق، آزادی‌ و برادری‌ و برابری‌ قید شده‌ باشد، با این‌ حال‌ شخص‌ برای‌ تحصیل‌ آزادی‌ و حقوق مغصوبه‌ خویش‌ صدایش‌ را بلند نكند؟در این‌ صورت‌ اگر همه اختراعات‌ و اكتشافات‌ و همه مصالح‌ و منافع‌ حاصله‌ از آن‌ را در یك‌ كفه‌ بگذاریم‌ و جنگها و مصائب‌ و عواقب‌ شوم‌ و نتایج‌ حاصله‌ آن‌ را در كفه‌ای‌ دیگر، قطعاً كفه سنگین‌تر همانی‌ خواهد بود كه‌ وسائل‌ تخریب‌ در آن‌ گذاشته‌ شده‌ است‌.  در این‌ صورت‌ چنین‌ ترقی‌ و دانش‌ و تمدنی‌ جز انحطاط‌ و مصیبت‌ چه‌ معنی‌ و ثمری‌ دارد؟ و البته‌ چنین‌ دستگاهی‌ جز جهل‌ و وحشیگری‌ صرف‌، نتیجه‌ و بهره‌ای‌ نخواهد داشت‌ و با مجهز شدن‌ به‌ این‌ نوع‌ وسایل‌ مخرب‌، انسان‌ بیچاره‌ به‌ عالم‌ حیوانیت‌ سوق داده‌ خواهد شد. آیا هیچ‌وقت‌ شنیده‌اید سیصد هزار افعی‌ در مقابل‌ سیصد هزار افعی‌ دیگر صف‌آرائی‌ كنند و نیش‌ خودشان‌ را به‌ بدن‌ یكدیگر فرو برند و یكدیگر را بكشند؟ یا اینكه‌ هرگز دیده‌اید شیرها با یكدیگر به‌ ستیزه‌ برخیزند و خون‌ همدیگر را بریزند و گوشتشان‌ را بخورند؟ در این‌ صورت‌ تصدیق‌ خواهید كرد كه‌ آنچه‌ فعلاً جهان‌ دارد و در صدد افزون‌ كردن‌ آنست‌، مدنیت‌ و علم‌ نیست‌، بلكه‌ جهل‌ است‌ و توحش‌!فرآوری:امیر رضوانیبخش تاریخ تبیانمنابع:  سایت مصلح شرقویکی پدیا





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 520]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن