تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس روزه دارى را سير نمايد، خداوند از حوض (كوثر) من شربتى نصيب او خواهد كرد كه پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816969864




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آتشکار، یک راز مردانه !


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آتشکار، یک راز مردانه !
آتشکار، یک راز مردانه !
شناسنامه اثر:نویسنده : محسن امیر یوسفیکارگردان:حمید فرخ نژادتهیه کننده: محمد آفریده بازیگران: حمید فرخ نژاد، محمد ماهوش، مینا مصطفی پور، یدالله انوری و....آتشکار اولین فیلم حمید فرخ نژاد در مقام کارگردان است که بعد از اما و اگرها و حذف و اصلاحات بسیار روی پرده سینما رفت. فرخ نژاد در اولین قدم خود اعتراض بسیاری از مسئولان و شخصیت های سیاسی را برانگیخت تا جایی که برخی از نمایندگان مجلس در مقابل آن موضع گرفتند اما بالاخره شمقدری کار خودش را کرد و به دنبال صدور پروانه برای فیلم های توقیف شده  دیگر آتش کار را هم روی پرده سینما فرستاد. آتشکارآتشکار، فیلمی است در قالب طنز، اما با درون مایه های اجتماعی و فرهنگی. داستان مردی که بر سر انجام دادن یک عمل پزشکی، دو ساعتی مخاطب را پای پرده سینما میخکوب می کند و به بهانه ی این عمل سعی در شکاف لایه های پنهان اجتماعی دارد. آقا سهراب قهرمان داستان، مردی زحمتکش است که بعد از تولد چهارمین فرزندش و برخوردن به بحران جمعیتی در منزل! تصمیم به انجام عمل وازکتومی می گیرد. تردید های جدی آقای آتشکار برای انجام عمل به دلیل قبح این عمل در یک جامعه سنتی موضوع اصلی این فیلم سینمایی بحث برانگیز بوده است.کارگردان از هر فرصتی برای نمایان کردن تضادها و تعارض های بین سنت ومدرنیسم استفاده کرده. تعارض هایی که آقا سهراب های زیادی با آن درگیرند و نمی دانند باید با آن چه کنند؟ با تلاش کارگردان، آتشکار تبدیل به یک فیلم به شدت اجتماعی با یک نوع فضای طنز و فانتزی می شود. در طول فیلم، سکانس هایی از یک طنز مدرن را می بینیم که به طور ظریف به ما پیام می دهند و ما را به خنده می اندازند. فیلم، عجایب رفتار های اجتماعی ما را چنان نمادین و با حوصله به رخ مان می کشد که مخاطب آگاه از این همه خنده دلش می گیرد. به راستی که فاجعه خنده آور است. در فیلم، واکنش های ناآگاهانه ای نسبت به عقیم سازی مردان وجود دارد، عکس العمل هایی که شاید روشنفکر امروز به سختی باور کند که هنوز هم افکاری از این نوع در دنیای مدرن، بین اذهان رد و بدل می شود. با اینکه کارگردان موضوع عقیم سازی مردان را سوژه کار خود قرار داده است اما واضح است که فرخ نژاد حرف های بسیار عمیقی را در لفافه طنز برای مخاطب خود دارد.آتشکار" بار دیگر به ما یادآوری کرد که تشیع مذهبی پیش رو است که تعصبات خارج از مبانی تعقلی در آن جایی ندارد. مذهبی که به مسائل روز و نیازهای جدید جامعه توجه دارد.
آتشکار، یک راز مردانه !
تقابل سنت و مدرنیتهتوجه به چیزی به نام عمل وازکتومی ، در فیلم آتشکار تنها بهانه ای می شود که کارگردان از طریق آن حرف های بیشتری بزند و انتقادات جدی تری بکند. با مقداری توجه در سکانس های مختلف  فیلم، به این نتیجه می رسیم که کارگردان می خواهد با رفتار شناسی، تضاد بین سنت و مدرنیته حاکم بر رفتار جامعه ایران را نشان دهد. آقا سهراب به عنوان قهرمان، بیشتر از همه درگیر این تضاد وتقابل است. او اما بین یکسری عقاید  تعصبی که بی جهت آن ها را به مذهب نسبت می دهند و انجام یک عمل جراحی مشروع در تردیدی ویران کننده است. یکی دیگر از تعارض های سنت و مدرنیسم، سکانس انتخاب نام برای فرزند چهارم آقا سهراب است. دو اسم برای بچه گذاشته می شود. یکی اعظم و دیگری آتوسا! از تضاد های دیگر وجود رایانه در منزل سهراب است، که از آن برای چت کردن – که یکی از نمادهای دنیای جدید در این فیلم است- استفاده می شود. خلاصه کارگردان از هر فرصتی برای نمایان کردن تضادها و تعارض های بین سنت ومدرنیسم استفاده کرده. تعارض هایی که آقا سهراب های زیادی با آن درگیرند و نمی دانند باید با آن چه کنند؟ فیلم به خوبی نشان می دهد که دین مسبب این کج انگاری ها وتعصبات احمقانه نیست. این خود افراد هستند که به نام دین، تابوهای خیالی برای خودشان طراحی می کنند. چند بار روحانی فیلم، به آقا سهراب می گوید که از نظر تشیع وازکتومی هیچ اشکال شرعی ندارد و دین مخالفتی با آن ندارد، اما روح پدر سهراب به سراغ او می آید و او را تهدید می کند که اگر خودش را عقیم کند او را مورد نفرین قرار می دهد و جهنم جایگاه او خواهد بود. این روح، نماد همان باورهایی است که از محیط زندگی خود وام گرفته ایم و هیچ دیشه ای در شریعت ندارد. یکی از نکاتی که بی انصافی است اگر به آن اشاره نکنیم، نگاه مثبت و درست فیلم به مذهب شیعه است. جدا از نقد های اخلاقی که گروهی از منتقدین به خاطر شوخی های کلامی و هجو نهفته در این فیلم گرفته اند، لازم است بدانیم که "آتشکار" بار دیگر به ما یادآوری کرد که تشیع مذهبی پیش رو است که تعصبات خارج از مبانی تعقلی در آن جایی ندارد. مذهبی که به مسائل روز و نیازهای جدید جامعه توجه دارد. زینب قمیبخش سینما وتلویزیون تبیان 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 350]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن