تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيبايى مرد به شيوايى زبان اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828681383




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نماز، راه دور شدن از بخل


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نماز، راه دور شدن از بخل
تسبیح، دعا، ذکر، نماز
 پاره ای از انسان به رغم برخورداری از نعمات و مواهب مادی زندگی، همواره در تب وتاب و اظطرابند که مباد کسی از آنها، کاهی از کوه اموالشان را درخواست کند. اینان در حقیقت نگهبان این مال و ثرورتند و نه برخوردار از آن.صفت رذیله بخل در وجود اینگونه افراد را چگونه می توان درمان بخشید؟ این نوشتار، متضمن پاسخ بدین پرسش است.« الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ وَیقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینْفِقُونَ(البقرة/3)(پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است‌] ایمان می‌آورند؛ و نماز را برپا می‌دارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبی که به آنان روزی داده‌ایم، انفاق می‌کنند.»مطابق آیه شریفه فوق، یكی از ویژگی‌های بارز «متقین»، آن است كه از آنچه حق تعالی به آنها روزی داده است، در راه خدا انفاق می‌كنند. خدای سبحان در ابتدای سوره بقره می‌فرماید: وجه ترتب انفاق بر اقامه نماز در آیه شریفه فوق آن است كه حبّ مال و جاه و بخل، مانع از انفاق است و تنها نمازگزاران راستین هستند كه جان خود را از این قیود رهانیده، قدرت انفاق دارند. خدای سبحان می‌فرماید: «إنّ الإنسان خلق هلوعاً إذا مسّه الشرّ جزوعاً و إذا مسّه الخیر منوعا إلاالمصلینً»(معارج/19-22). «هلوع» صفتی است كه از مصدر «هلع» كه به معنای شدت حرص است، اشتقاق یافته و به كسی گفته می‌شود كه هنگام برخورد با ناملایمات بسیار جزع می‌كند و چون به خیری می‌رسد از انفاق به دیگران خودداری می‌كند. مطابق این آیه شریفه، نمازگزاران واقعی از گزند هلوع بودن، مصونند، از این رو به دنبال آیات فوق می‌فرماید:  وَالَّذِینَ فِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ(المعارج/24)و آنها که در اموالشان حق معلومی است... لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ(المعارج/25)برای تقاضاکننده و محروم،(پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است‌] ایمان می‌آورند؛ و نماز را برپا می‌دارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبی که به آنان روزی داده‌ایم، انفاق می‌کنند»انفاق كنندگان؛ مومنین راستینقرآن كریم آنچنان برای مسئله انفاق، ارزش و اهمیت قائل است كه از آن با عنوان جهاد مالی تعبیر نموده:
نماز
«لكن الرسول و الذین آمنوا معه جاهدوا باموالهم و انفسهم»(توبه/88) و خودداری از انفاق را با «هلاكت به دست خود» برابر می‌داند و می‌فرماید: «و انفقوا فی سبیل الله و لاتلقوا بایدیكم إلی التهلكه»؛ از دارایی و اموال خود در راه خدا انفاق كنید و خود را با دست خود (به خاطر بخل از انفاق)، در هلاكت نیندازید»(بقره/195). قرآن كریم، انفاق كنندگان را با عنوان «صادقون» یعنی راستگویان و مومنین راستین «المومنون حقاً»، توصیف نموده و انفاق در راه خدا را در كنار تلاوت آیات كتاب وحی و اقامة نماز، تجارتی بدون زیان و كسبی پرسود معرفی نموده است: « لَكِنِ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ وَأُولَئِكَ لَهُمُ الْخَیرَاتُ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ(التوبة/88)ولی پیامبر و کسانی که با او ایمان آوردند، با اموال و جانهایشان جهاد کردند؛ و همه نیکیها برای آنهاست؛ و آنها همان رستگارانند!).»همچنین قرآن مجید خودداری از انفاق را باعث خرابی آخرت و مساوی با كفر و ظلم می‌داند و اعلام می‌كند آنان كه از انفاق، بخل می‌ورزند در قیامت دوست و شفیعی نخواهند داشت: «یا ایها الذین آمنوا انفقوا ممّا رزقناكم من قبل ان یاتی یوم لابیع فیه و لاخلّه و لاشفاعه»؛ای كسانی كه ایمان آورده اید، از آنچه روزی شما كرده ایم در راه خدا انفاق كنید پیش از آنكه قیامت برسد، قیامتی كه برای اهل بخل از انفاق نه چیزی برای خرید هست و نه دوستی و نه شفیعی«(بقره/254).خداوند برای بیان ارزش انفاق از روش تمثیل استفاده كرده و با یك مثال جامع و دقیق، بركات و خیرات آن را به تصویر كشیده است: «مثل الذین ینفقون اموالهم فی سبیل الله كمثل حبّه انبتت سبع سنابل فی كلِّ سنبله مائه حبَّه والله یضاعف لمن یشاء والله واسع علیم»(بقره/261).ولی پیامبر و کسانی که با او ایمان آوردند، با اموال و جانهایشان جهاد کردند؛ و همه نیکیها برای آنهاست؛ و آنها همان رستگارانند!)قرآن در این آیه شریفه، دانه انفاق را چنین توصیف می‌كند كه هفت خوشه از آن می‌روید كه در هر خوشه یكصد دانه است و به این ترتیب هفتصد برابر اصل خود می‌گردد. در آیات بیشماری از قرآن كریم، خداوند به انفاق كنندگان بشارت می‌دهد كه از انفاق كردن هراس نداشته باشند، چراكه خداوند، عمل آنها را نادیده نخواهد گرفت و به بهترین وجهی جبران خواهد كرد. خداوند در آیه 39 از سوره سبا، «و ما انْفَقْتُمْ منْ شَیءٍ فهو یخلفه و هو خیرُ الرازقین»، تضمین نموده است كه اموال انفاق كنندگان را بركت و فزونی بخشد، به شرط آنكه انفاق آنها در راه خدا باشد، یعنی هدفی جز كسب رضایت حضرت حق نداشته باشند و خدای ناكرده به خاطر اغراض دنیوی و انگیزه های مادی انفاق نكرده باشند. در روایتی از رسول اكرم (ص)آمده است: هر شب منادی ندا سر می‌دهد: «اللهم هَب للمُنْفِقِ خلفاً و هَبْ للمُمْسِكِ تلفاً؛ بار الها انفاق كنندگان را بیشتر عطا كن و اموال بخیلان را نابود ساز». نتیجه:بخل ورزیدن یکی از موانع انفاق در راه خداست. و مؤمن راستین که نمازگزار حقیقی است از این قید آزاد است بنابراین نماز گزاردن به درگاه الهی، در بخل زدایی از وجود آدمی مؤثر است.فرآوری: شکوری بخش قرآن تبیان 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 509]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن