تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):برترین ایمان آن است که معتقد باشی هر کجا هستی خداوند با توست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833097458




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كودك خود را بشناسيم


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
كودك خود را بشناسيم
كودك خود را بشناسيم کودکي در دو دوره تقسيم مي شود:دوره‏ى اول: 2 تا 6 سالگى (پيش از دبستان)دوره‏ى دوم: در پسران: 6 تا 12 سالگى (دوره‏ى دبستان) (1)دوره‏ى دوم: در دختران: 6 تا 10 سالگى (دوره‏ى دبستان) (2)دوره ي پيش از دبستان:از نظر جسمى: رشد سريع - منتهاى نمو مغز.از نظر روحى: پيدايش ابتكار و ابداع - مهيا شدن براى استقلال - در جست‏وجوى راز تولد خود - پيدايش احتياط و ترس.ظهور داورى (تقليد شديد از والدين - يا مخالفت با نظر آنان؛ به تناسب قضاوتى كه درباره‏ى ايشان كرده است).از نظر رفتار: حمله يا دفاع - دوستى يا دشمنى.از نظر عاطفى: در پسران: قوت اعتماد به نفس.در دختران: شدت محبت و ديگر نوازى.و روى هم رفته: نقش‏پذيرى فراوان - ناپايدارى احساسات - تحت‏تأثير تند خانواده (و كمى اثر از خارج) (3)دوره ي دبستان:از نظر روانى: ضعيف ولى در حال رشد.از نظر روحى: بين دو بلوغ روانى (كه يكى در 5 - 4 سالگى بوده و ديگرى در 14 - 12 سالگى خواهد بود).متغير - پذيراى شديد - بدون داورى مناسب - در حد احساس و ادراك ساده - در حد انفعال و عاطفه‏اى شخصى و اجتماعى - در حد حركات انعكاسى و غريزى و عادى (زياد) و حركت ارادى (در حد ابتدايى). از نظر اخلاقى: داراى صفات ارثى (فطرى و نسبى) و اثر دامان مادر.از نظر مالكيت: هيچ، به جز اسباب‏بازى (اگر مشترك بين بچه‏ها نباشد) و ديگرى «عطاى والدين».روى هم رفته، از مختصات او: پشت‏كار و مفيد بودن است.در برخورد با واقعيات، آن‏ها را ارزيابى مى‏كند.كم‏كم تعلق خود را از خانواده، سست مى‏نمايد.بين آنچه در خانه به او اظهار مى‏شود و آن‏چه در مدرسه و اجتماع ابراز مى‏گردد؛ داورى مى‏كند (اما در اين كار نوپاست و محتاج به نظارت و ياورى)؛ اگر موافقت نبيند، دچار حيرت يا حال تهاجم مى‏شود (پسران چنين‏اند).داراى تخيل شديد - پيدايش افكار جنسى (و لزوم كنترل تمايلات او).در دختران: ميل زياد به مادر شدن و تشديد عاطفى.در پسران: به مناسبت رشد عقلى ومخالفت با عواطف جنسى، تضاد و كشاكشى در درون وى آغاز مى‏گردد و احساسات او تندتر مى‏شود.غزالى (ابوحامد محمد) گويد: اولين حس كه در كودك بيدار مى‏شود «لامسه» است و سپس «بينايى» پديدار مى‏گردد و جهان رنگ‏ها و شكل‏ها را كه پهناورترين عوالم محسوسات است - مى‏شناسد. سپس «گوش» باز مى‏گردد و صداها و نغمه‏ها را مى‏شنود (و دنياى او هر دم وسيع‏تر و پرمايه‏تر براى فهم او مى‏شود).در حدود هفت سالگى قوه‏ى تميز و تشخيص در وى پديد مى‏آيد و اين خود تحولى مهم در زندگى اوست؛ زيرا كه به جهانى فراتر از حد حس، يعنى «دنياى عقل و خرد» قدم مى‏نهد (كه بس وسيع‏تر و عميق‏تر است و امرى بنيادى و واقعى است). (4)در اين دوره كودك غالبا در خارج به جست‏وجوى مدل مى‏پرازد و سعى مى‏كند كه استقلال خود را بيشتر كند. (5)(و اگر مدل خوب خارجى - كه بتواند بين خانه و خارج هماهنگى را برقرار دارد- پيدا نكند، در خود احساس شكست مى‏كند. بايد در اين جست‏وجو، او را راهنما باشند).از نظر جسمى هم اگر خود را (در آينه، يا در مقام ابراز نظر مردم) داراى نقيصه‏اى داند؛ناراحت مى‏شود (و بايد فورى براى رفع آن، به قدر مقدور اقدام كرد يا او را بايد متقاعد ساخت كه مثلا: از نقص خلقتى خويش، كوتاهى قد و نظير آن‏ها رنجور نباشد. اما دندان كج، سالك، كچلى و نظير آن‏ها را تا حدى مى‏توان برطرف كرد.)غريزه و عقل در كودك«روسو» گويد: غرايز كودك كامل است ولى عقل او براى درك اصول (مساوى اصول منطقى) توانايى ندارد. (6)(و به نظر او: حقايق از راه قلب و احساسات زودتر كشف مى‏شوند تا از راه عقل و منطق.او «منطق» را مولود اجتماع داند و اجتماع را ناقص يا فاسد شمارد و گويد: احساسات غريزى، زاده‏ى طبيعت‏اند و طبيعت به خودى‏خود نيكو و پسنديده است و مى‏تواند زمينه‏اى مناسب براى تربيت كودك باشد) (7)در عين حال، كودك، از نظر غرايز ضعيف‏تر از حيوان است و از جهت تأمين زندگى نيز داراى توانايى كم‏تر، بنابراين در برابر حوادث زود مى‏لرزد و كمك مى‏طلبد.جهت جبران اين نقيصه، در تلاش است تا با «عقل و تدبير» آن را برطرف سازد. اتفاقا: قواى عقلى و حافظه و تكلم و نطق و قدرت ارتباط او نيز در ابتدا بسيار ناچيز است و رشد آنها نيز كند مى‏باشد (و لذا ضرورى است كه محيطى مساعد، جهت رشد خويش، دارا شود؛ محيطى كه در آن بتواند نفوذ و حكومت كند؛ نه آن كه محكوم باشد؛ تا ناراحتى روحى و عاطفى در او ايجاد نگردد) (8)مهم‏ترين مدل كودكدرس اول را كودك از پدر و مادر مى‏گيرد و آن‏ها را «اولين مدل» در كار خويش قرار مى‏دهد.پسر به پدر نزديك مى‏شود و دختر به مادر؛ البته گاهى نيز به برادر و خواهر و زمانى به كلفت و نوكر خانه نيز همانند مى‏شود. (بايد كارى كرد كه مدل او، مناسب و لايق باشد).كودك به سؤال مى‏پردازد: از فوايد حيوانات و گل و گياه و اشياء، از طرز پيدايش خود، از اين كه پس از مرگ چه مى‏شود؟(همين دوره، آينده‏ساز اوست و جواب سؤال‏ها، هدف زندگى و جهت فكرى و عاطفى او را معين مى‏دارد.ممكن است كه با همان پاسخ‏ها غايتى عالى براى زندگى بسازد، قاعده و دين‏پذير شود و استوار در كار؛ يا موجب آن شود كه به اهمال گرايد؛ يا اين موجوديت و زندگى را پوچ و هيچ بشمارد و يا از حيات وحشت كند و گريزان باشد...)بازى‏هاى مورد علاقه‏ى كودك نيز مى‏تواند تا حد زيادى معرف جهت عاطفى و نظرى او باشند (و قابل توجه براى كار مربى قرار گيرند. آرى! بازى، واقعا بازى نيست؛ درس زندگى كودك است و نمايشى از سير درونى و نفسانى او؛ پس بايد كه آن را نيكو ساخت و نيكو نظارت كرد).تفاوت اصولى كودكان نسبت به همبچه‏ها در عين حال كه با هم مشتركاتى دارند، هيچ بچه‏اى مثل بچه‏ى ديگر نيست: هر كدام با طبيعتى خاص به دنيا مى‏آيند؛ بعضى حساس و عصبانى؛ و بعضى پرجوش و پركوش. (9)بايد از ماه‏هاى اول، به نوزاد دقيقا نگاه كرد و مرتبا او را با چشم مورد بررسى قرار داد؛ تا مشخصات فطرى و ذاتى او درك شود و همان وقت اگر از صفات بد ارثى و عدم سلامت فطرت، اثرى در وى هست، پيش از بلوغ اول، مقدمات رفع آن تعبيه گردد؛ تا پس از بلوغ، صاف و بى‏عيب شود.(آرى! سبزه‏هاى باغچه، گرچه شكل و حالات مشابهى به يك‏ديگر دارند، اما يكى نيستند و باغبان لايق، براى هر كدام، تدبيرى خاص و روشى مخصوص بايد به كار گيرد).پی نوشت : (1) بمج، 16.(2) بمج، 39.(3) بمج، 40.(4) بمج، 41 تا 82.(5) بمج، 20.(6) مج، در حاشيه‏ى نظرات «مونتنى».(7) اين همان است كه ما «فطرت - وجدان فطرى - عقل نهادى» مى‏ناميم. عرفا نيز سعى مى‏كنند با مراقبه و برگشت به خود، خويش را به «فطرت خويش» كه معلم اصلى و قبلى و ازلى است برسانند و شهود را از راه دل، درست مى‏دانند.در دين «عقل» را - كه قاضى دل است - براى شناخت خدا و رسول مقدمه‏ى لايق دانند، ولى سپس او را تحت تعليم وحى و رسالت، به كمال فهم و نظر مى‏رسانند و آن‏گاه داورى به دومى سپرند.سقراط نيز بنياد مكتب خود را بر دانش فطرى و درونى آدمى نهاده بود. - م.(8) بمج، 27 و 28 و 29.(9) مف، 43 و 44.منبع: گامى در مسير تربيت اسلامى از كودکى تا بلوغ / دکتر رجبعلي مظلومي/خ
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 563]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن