تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آدم دين‏دار چون مى‏انديشد، آرامش بر جان او حاكم است. چون خضوع مى‏كند متواضع است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831376762




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به تربيت


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نگاهي به تربيت
نگاهي به تربيت تربيت دو جنبه دارد:يكى - جنبه‏ى روحىديگر - جنبه‏ى اجتماعى و تناسب با وضع زندگى محيط لازم است كه به هر دو جنبه، به يك ميزان توجه شود تا زيانى حاصل نگردد. (1) با پرورش درست، بايد بين آن دو توافقى، حاصل شود و فرزند، روحيه‏اى يابد كه در هر جهت، سازگارى داشته باشد. (2)به تعبيرى ديگر، حدود تربيت - (يعنى تغييراتى كه در انسان به وجود مى‏آيند، چند گونه‏اند:الف - تغييرات بدنى (كه لازم به توضيح نيستند).ب - تغييرات مربوط به اخلاق و عادات و افكار و روحيات. و در همه‏ى اين موارد تربيت طرح اجرايى شايسته‏اى، داشته باشد.زمان تربيتپرورش از روز تولد، آغاز مى‏گردد، بدين معنى كه از همان روزها:«فكر و وجدان» پرورش مى‏يابند؛«عادات» شكل مى‏گيرند؛«انفعالات و عواطف» برانگيخته مى‏شوند.عامل تربيتدر اين تحولات، هم «پرونده» موجب فعاليت‏هايى در كودك است و هم خود كودك در اين دگرگونى‏ها «اقدام و ابتكارى» نشان مى‏دهد و هم دستى اين دو با هم، حاصلى مطلوب خواهد داشت كه در عين «تأثير و تأثر» باز احساس «جبر و تحميل» در ميان نيست.كار اساسى تربيتبايد در ابتداي تربيت، فقط عادات منظم «فكر و عمل» را در موارد زير پديد آورد:نسبت به حقيقتنسبت به خير و جمال(نسبت به تعالى و كمال)و در آن صورت، قسمت اعظم انفعالات نفس او را خودبه‏خود و به طور مطلوب به كار انداخته‏اند. (3)ملاك تربيتميراث انديشه‏ها و تجارب اخلاقى بشر و اندوخته‏هاى تمدن صحيح است؛ (4) به اضافه‏ى دريافت‏هايى وراى اين‏ها (از قبيل: روشن‏بينى - نبوت - الهام از عقل برتر و نظير اين‏ها). (5)اين‏ها همه، يا حاصل معرفت‏هاى حاصل آمده‏ى انسان‏هاى متفكر و دقيق و اهل سنجش و در عين حال، مصلح و بى‏غرض است و يا حاصل معرفت‏هايى حاصل شده از طريق باطن و اشراق و الهام و از مقام علم صاف و خالص حق و عالم حقايق است.اين هر دو، آموزنده و راهنماى لايق توانند بود و شايسته‏اند كه ملاك درستى‏ها و راستى‏ها، قرار گيرند؛ اما بايد گفت كه آموزنده‏ى «هدف» و نمايانگر «مدل مناسب تربيتى» و «ميزان شناخت» هستند، نه راهبر، عمل و مدبر تربيتى. اما تدبير پرورشى را، ذهن وقاد مربى، به تناسب شرايط موجود زمان تربيت و امكانات حاضر و وضع فرد مورد تربيت مى‏بايد مطرح كند و اقدام نمايد و گونه‏اى كار كند كه حاصل به دست آمده، به همين ملاك‏ها نزديك باشد.ملاك اول را «عقل معتاد آدمى» گوييم و ملاك دوم را «عقل مذهبى» ناميم و اگر «عقل معتاد آدمى» به درست كار كرده و نيكو شناخته باشد و «معروف» او را «عقل مذهبى» تأييد مى‏كند و بدان، امر مى‏نمايد و از «منكر» چنان عقلى، نيز نهى مى‏كند. (6)لوازم مقصد دورآدمى زاده، گرچه در دوران قبل از بلوغ، تلاش تربيتى خود را عهده‏دار است، اما براى همان ايام، ثمر كار خويش را نمى‏خواهد و نبايد هم بخواهد؛ بلكه براى مقصدى دورتر و دورتر، خود را بايد مهيا كند. لوازم آن مقصد (كه در واقع يك زندگى طولانى درست و معقول و شايسته است) عبارتند از:تأمين سلامت جسمى.تأمين نشاط باطنى و ذوق و حال عمل.تأمين صفات مناسب انسانى (براى رفتارهاى اجتماعى).تأمين شخصيت درست و با اراده و اهل نظر و مستقل و مؤمن به خود.تأمين شغل، براى دوام توانايى او، سپس براى معاش و آن‏گاه براى اجراى طرح‏هاى فكرى.پي نوشت : (1) توجه تنها به جنبه روحى، فرزند را «درون‏گرا» و بى‏فايده مى‏سازد و توجه تنها به جنبه‏ى اجتماعى، او را «جبرى و تكلفى» بار مى‏آورد و اين هر دوگونه نارواست.(2) مج، نظرات «جان ديويى».همين دو جنبه است كه به گونه‏اى متين و متعالى و متعالى در مكتب دين مطرح مى‏شود و برداشت‏هايى بس شايسته، از فرد متدين، نسبت به خود و ديگران، مورد انتظار قرار مى‏گيرد، آن جا كه مى‏فرمايد:...(و العصر - ان الانسان لفى خسر - الا الذين «آمنوا و عملوا الصالحات» و «تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر») عصر (103).(3) مج، نظرات «جان ديويى».(4) مج، نظرات «ديويى»(5) رجوع شود به نظر فارابى در مورد عقل مستفاد و بهره‏گيرى از عقل فعال و وصول به درجه‏ى «عقول» و پيدا شدن نيروى «حدس» و سپس «كشف و شهود» (فلسفه‏ى ابونصر فارابى - رسايى - 44/40).(6) (... و أمر بالمعروف و انه عن المنكر...) لقمان (31): 18.«كلما حكم به العقل حكم به الشرع.».منبع: گامي در مسير تربيت اسلامي از کودکي تا بلوغ / دکتر رجبعلي مظلومي/س
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 538]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن