تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799198802




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

27 خرداد 1389 / 4 رجب 1431 / 17 ژوئن 2010


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
27 خرداد 1389 / 4 رجب 1431 / 17 ژوئن 2010
27 خرداد 1389 / 4 رجب 1431 / 17 ژوئن 2010

1) درگيري مردم با مأموران در جريان رأي اعتماد مجلس به عبدالحسين هژير (1327 ش): پس از سقوط دولت ابراهيم حكيمي، دربار كوشش مي‏كرد يكي ديگر از ايادي خود را كه مورد توجه سياست انگليس نيز باشد به عنوان نخست وزير به ملت تحميل كند و عبدالحسين هژير، وزير دارايي احمد قوام براي اين سِمَت نامزد شد. اما مخالفت آيت‏اللَّه كاشاني به عنوان پيشواي مذهبي مردم، مانع اين امر گرديد. چرا كه ايشان با افشاگري عليه دولت‏هاي پس از شهريور 1320، آنها را با شكست روبه رو كرده بود. در اين ميان، مأموران سعي داشتند با تهديد و ارعاب مردم را به سكوت بكشانند. روزي كه قرار بود، هژير كابينه خود را به مجلس معرفي كند، جمع كثيري از مردم در منزل آيت‏اللَّه كاشاني اجتماع كردند و به طرف مجلس به حركت درآمدند. اين تظاهرات به صورت يك راهپيمايي از منزل كاشاني به سوي مجلس شكل گرفت. هنگامي كه آنان نزديك مجلس رسيدند ناگهان صداي گلوله‏ها بلند شد. زد و خورد مأموران با مردم آغاز گرديد و جمعي نيز مجروح و مقتول شدند. با اين شكل، هژير در مجلس حاضر شد و رأي اعتماد گرفت. حادثه اين روز با عكس العمل شديد مردم مواجه گرديد و مبارزه عليه هژير را توده‏هاي مردم به رهبري كاشاني به دست گرفتند. نخست‏وزيري هژير و واقعه 27 خرداد 1327، پيكار ملت مسلمان ايران را در مقابله با نظام ديكتاتوري وابسته به استعمار انگلستان از حالت دفاعي و تبليغاتي به حالت تهاجمي متحول كرد و دولت هژير در برابر اين اعتراضات بيش از يكصد روز تابِ تحمل نياورد.

2) تشكيل "جهاد سازندگي" به فرمان "حضرت امام خميني"(رحمة الله علیه) (1358 ش): جهاد سازندگي در 27 خرداد 1358 با فرمان امام خميني(ره) تشكيل گرديد و از همان آغاز كار توانست خيل عظيم نيروهاي دلسوز، جوان و متخصصين متعهد و مسلمان در رشته‏هاي گوناگون را براي احيا و نوسازي روستاها در ابعاد اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي به خود جذب نمايد. امام امت به هنگام تشكيل جهاد سازندگي فرمود: "الان كه مرحله سازندگي است، ما دستمان را پيش ملت دراز مي‏كنيم و از ملت مي‏خواهيم كه همه در اين نهضت شركت نمايند." به دنبال صدور اين فرمان، اقشار مختلف مردم جهت محروميت زدايي بسيج شدند. خدمات ارزنده جهاد سازندگي علاوه بر سازندگي و آباداني مناطق محروم كشور در طول هشت سال دفاع مقدس، از نقش مؤثر اين نهاد انقلابي در حفظ استقلال و تماميت ارضي ايران حكايت دارد. جهاد سازندگي در زمينه‏هاي صنايع روستايي، كشاورزي، دامداري، سدسازي، منابع طبيعي، آب‏خيزداري و ده‏ها مورد ديگر، فعاليت‏هاي گسترده‏اي در سطح ايران و برخي كشورهاي آفريقايي انجام داده است. جهاد سازندگي در سال 1362 تبديل به يك وزارتخانه شد و پس از آن كه در سال 1379 در وزارت كشاورزي ادغام گرديد، وزارتخانه جهاد كشاورزي به وجود آمد.

3) تأسيس دانشگاه آزاد اسلامي (1361 ش): ايده تاسيس دانشگاه آزاد اسلامي ابتدا در جامعه اسلامي دانشگاهيان مطرح شد و به دنبال آن آقاي هاشمي رفسنجاني رييس وقت مجلس شوراي اسلامي با طرح اين مطلب در شوراي اقتصاد، نظر مساعد شورا را تامين نمود. اين مسأله با حضرت امام خميني(ره) نيز مطرح شد و معظم‏له از اين پيشنهاد استقبال نموده و مبلغي را بدين منظور اهدا كردند. پس از تدوين اساسنامه مقدماتي دانشگاه آزاد اسلامي، آقاي هاشمي رفسنجاني در آخرين جمعه ارديبهشت سال 1361 موجوديت اين دانشگاه را اعلام كرد. سرانجام دانشگاه آزاد اسلامي در 27 خرداد 1361 به طور رسمي تاسيس شد و پس از گذراندن مراحل مقدماتي، آماده پذيرش دانشجو در اواخر آن سال شد. بدين ترتيب كه در اسفند ماه 1361، اولين آزمون دانشگاه آزاد اسلامي در 10 شهر كشور و با حضور 30 هزار شركت كننده برگزار شد كه از اين ميان، 3000 نفر انتخاب و مشغول تحصيل شدند. اساسنامه مصوب سال 1361 تا دي ماه 1364 به تنهايي مبناي كار و حركت دانشگاه بود ولي بعدها اساسنامه جديدي با عنوان قانون تأييد رشته‏هاي دانشگاهي آزاد اسلامي در دهم تيرماه 1369 به تصويب هيئت وزيران رسيد كه به موجب آن، نحوه همكاري استادان و محققان دانشگاه‏ها و پژوهشگاه‏هاي دولتي با اين دانشگاه و همچنين طرز استفاده دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي از آزمايشگاه‏ها، بيمارستان‏ها، كتابخانه‏ها و كارگاه‏ها و فضاي آموزشي مؤسسات آموزش عالي دولتي مشخص شد.

4) عمليات نامنظم فتح 6 در شمال اربيل عراق، توسط سپاه (1366ش) 5) عمليات نصر 3 در دهلران توسط ارتش (1366 ش) 6) آغاز به كار نخستين نمايشگاه بين‏المللي ارتباطات در تهران (1369ش) 7) درگذشت "محمد بن علي واسطي" معروف به "ابن معلم" شاعر مسلمان(592 ق): ابوالغنائم محمد بن علي بن فارس واسطي مشهور به ابن المُعَلِّم در سال 501 ق در عراق به دنيا آمد و تا آخر عمر در همان جا باقي ماند. او در اشعارش مضامين اخلاقي و اجتماعي را با الفاظي ساده و روان مطرح كرده است. هم‏چنين اشعاري در مدح و نيز موضوعات عرفاني دارد. ابن‏معلم هرگز از قالب‏هاي كهن عرب دست برنداشت امّا گه‏گاه كوشيد مضامين آنها را با الفاظ جديد، عرضه كند. تنها اثر به جاي مانده از ابن معلم ديوان اشعار اوست.

8) شهادت حكيم "شيخ شهاب‏الدين سهروردي" معروف به "شيخ اشراق" (587ق): ابوالفتح يحيى بن حَبَش سُهرِوَردي ملقب به شهاب الدين، از بزرگان فلاسفه و حكماي اسلامي است كه در فقه، حديث و ديگر علوم متداول زمان، مهارت داشت. وي حكمت و اصول فقه را از مجدالدين جبلي آموخت و از اساتيد ديگر نيز بهره برد. شيخ شهاب الدين سالك مسلك اشراق بود كه مبتني بر ذوق و كشف و شهود و اشراقات انوار قلبي است. او اين مباني را مطرح و منتشر ساخت و به سير و سلوك پرداخت. در طريقه‏ي اشراق، عقل و استدلال براي رسيدن به حقايق كافي نيست، بلكه سير و سلوك عرفاني نيز براي رسيدن به معرفت ضروري به شمار مي‏رود. اين عارف مسلمان سرانجام به حَلَب رفت و از لحاظ علمي بر علماي آن سامان برتري جست و مورد لطف حاكم منطقه قرار گرفت. اما ديدگاه‏هاي فلسفي و عرفاني سهروردي باعث خشم مخالفان وي شد. پس از مدتي، بدگويىِ علماي حَلب از شيخ، حاكم را به قتل سهروردي مصمم ساخت و سرانجام وي را در سي و شش يا چهل سالگي به قتل رساندند. البته شكل قتل وي به صُوَر مختلف نقل شده است. حاكم پس از مرگ شيخ پشيمان شد و مسبّبان اين عمل را مجازات نمود. سهروردي با وجود عمر كوتاه خويش كتاب‏هاي متعددي به فارسي و عربي نوشته است كه از آن ميان مي‏توان به حكمةُ الاشراق، المبدأ و المعاد به عربي و آواز پر جبرييل و عقل سرخ به زبان فارسي اشاره كرد. 9) رحلت فقيه، محدث و حكيم جليل آيت‏اللَّه "ملاعلي علياري" (1327 ق) : علي‏بن عبداللَّه بن محمد علياري قراجه داغي تبريزي، در سال 1236 ق در روستاي سَردْرود در نزديكي تبريز، به دنيا آمد. وي ابتدا در قريه‏ي عَليار و سپس در نجف اشرف ساكن شد. ملاعلي علياري عالم، فقيه، محدث، حكيم، اديب و شاعري بود كه در نجف اشرف به كسب علوم پرداخته و از شيخ مرتضي انصاري، ميرزاي بزرگ شيرازي و سيدحسين كوه كمره‏اي اجازه روايت و اجتهاد كسب كرده بود. از آثار وي: المَقاصد، حاشيه‏ي قوانين، مِشكوةُالوُصولِ الي عِلمِ الاصول مي‏باشند. آيت‏اللَّه علياري طبع شعر خوبي داشت و در علم نجوم و رياضي نيز داراي مهارت بود. سرانجام اين عالم رباني در 91 سالگي بدرود حيات گفت و به ديدار معبود شتافت.

10) رحلت عالم ‏بزرگوار و رجالي كبير شيعه، آيت‏اللَّه "سيد محسن امين عاملي" (1371 ق): سيدمحسن جَبَل عاملي، ملقب به "امين"، از علماي شيعه، در 1284 ق در جبل عامل زاده شد و پس از تحصيل مقدمات در زادگاه خود، راهي نجف گرديد. وي در آن‏جا در حوزه‏ي درس آيات عظام آخوند خراساني، شريعت اصفهاني، شيخ محمدطه نجف و ديگر بزرگان جاي گرفت و دانش فراوان اندوخت. سيدمحسن در 1319 ق به دمشق رفت و حامل لواي شريعت و عهده‏دار حل و عقد امور مذهبي و تدريس و تاليف گرديد. كتاب نفيس اعيانُ الشيعه اثر نفيس ايشان و از مهم‏ترين مصادر اسلامي در رجال شيعه مي‏باشد. او بيش از پنجاه سال در تاليف اين كتاب رنج برد و با اين كار مي‏خواست جامع‏ترين دايرةُالمعارف را در شرح احوال رجال شيعه به رشته‏ي تحرير درآوَرد. البَحرُ الزّاخر و ضياءُالعُقول نيز از آثار اين عالم رباني است. سيد محسن امين عاملي، خاتم مجتهدان شام و رهبر و مرجع شيعيان و مورَّخ و شاعر بزرگي بود كه مقام مرجعيّت اعلا را با حُسن تقرير و شيوايى بيان و فصاحت نظم و نثر و كثرت تاليف و شهامت و شجاعت ادبي و سياسي در خود جمع داشت. امين عاملي سعي فراواني در زدودن ريشه‏هاي خرافي كرد و علاوه بر مقام علمي و ديني، پيشاهنگ استقلال طلبان سوريه بود. سرانجام اين عالم رباني و رجالي بزرگوار شيعه، در 87 سالگي دار فاني را وداع گفت و پيكر پاك ايشان پس از تشييع با شكوه در جبل عامل و دمشق، در جوار حرم حضرت زينب(سلام الله عليها) به خاك سپرده شد. 11) 17ژوئن سال 1945ميلادي : سران كشورهاي انگليس ، آمريكا و شوروي سابق كنفراس پوتسدام را در شهري به همين نام در آلمان تشكيل دادند . در اين كنفرانس وزيران خارجه اين كشورها معاهده پوتسدام را منعقد كردند كه در آن اختياراتي به شوراي نظارت متفقين و فرماندهي نظامي سه كشور شركت كرد در كنفرانس وهمچنين فرانسه واگذار شد . بر طبق اين اختيارات ،هر يك از اين كشورها موظف به اداره امور مناطق تحت اشغال خود در آلمان بودند ؛ هم چنين لغو قدرت سياسي و نظامي آلمان ؛ كنترل نظارت بر اقتصاد و توليد آلمان از ديگر موارد اين موافقت نام بود . سرانجام اختلافات ميان شوروي سابق و دول غربي مانع از اجراي كامل موافقت نامه پوتسدام گرديد .

12) 17ژوئن سال 1968ميلادي : حزب بعث عراق به رهبري احمد حَسنُ البَكر قدرت را در اين كشور بدست گرفت و عبد الرحمن عارف رئيس جمهور عراق از كار بركنار شد . در پي روي كار آمدند حزب بعث ، تصفيه هاي خونين مخالفان آغار شد و كُردهاي مخالف اين حزب ، مورد تهاجم وحشيانه عُمّال رژيم بعث واقع شدند . اين حزب كه در ظاهر مخالف سياستهاي استعماري آمريكا و رژيم اشغالگر قدس بود در جنگ عربها و رژيم صهيونيستي ماهيت واقعي خود را آشكارا كرد حزب بعث كه قدرت حاكمه مطلق در عراق بشمار مي رفت پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران با تجاوز به نقاط مرزي ايران ، جنگ گسترده 8 ساله را به جمهوري اسلامي ايران تحميل كرد و اين خود دليل بارز ديگري براي وابستگي و سر سپردگي حزب بعث عراق به آمريكا بود . 13) مرگ "ادوارد لِيتون" رمان‏نويس و سياست‏مدار انگليسي (1873م) ادوارد بولور لِيْتون، اديب و سياست‏مدار انگليسي در 25 مه 1803م در لندن به دنيا آمد. وي از كودكي به مطالعه عشق مي‏ورزيد و در شعر و ادب استعدادي زودرس از خود نشان داد. به طوري كه در هفده سالگي اولين ديوان خود را با عنوان، اسماعيل، داستاني شرقي سرود. ليتون در 25 سالگي رمان سرگذشت يك نجيب زاده را منتشر كرد كه يكي از بهترين آثار او به شمار مي‏رود. اين داستان كه توصيفي طنزآميز از جامعه اشرافي بود، به سرعت مورد پسند عامه مردم قرار گرفت و ليتون را به شهرت رساند. وي در كنار فعاليت‏هاي ادبي، به مجامع سياسي راه يافت به طوري كه در سال‏هاي بعد به نوشتن داستان‏هاي تاريخي پرداخت كه اين آثار نيز به محض انتشار، پيروزي بسيار يافت. ليتون در ادامه كار خود، رمان‏هاي داستاني شگفت‏انگيز، من و نژاد آينده را نگاشت و بر موفقيت‏هاي خود افزود. وي در كنار فعاليت‏هاي ادبي، به مجامع سيايس راه يافت به طوري كه در 28 سالگي به نمايندگي مجلس انگلستان انتخاب شد. ليتون طي ده سال، به سبب ايراد نطق و خطابه‏هاي فراوان كه همه با زبردستي همراه بود و نيز به دليل فعاليت‏هاي گوناگون سياسي، در شمار شخصيت‏هاي برجسته كشور قرار گرفت. هرچند در اين مسير و به ويژه در منصب وزير مستعمرات انگلستان، در تحت استعمار قراردادن كشورهاي ضعيف دنيا از هرگونه تجاوز و غارتي ابا نكرد. بولور ليتون در آميختن زندگي و مشاغل سياسي قدرتي شگرف داشت. وي از طرفي در خلق آثار گوناگون از شعر و رمان و نقد و تحليل و نمايش‏نامه‏نويسي، آن‏چنان كه مورد پسند مردم قرن نوزدهم قرار گيرد هيچ فرصتي را از دست نمي‏داد و از طرف ديگر به موازات اين تلاش، در زندگي پرمشغله سياست و اجتماع نيز شخصي فعال به شمار مي‏آمد. استادي ليتون در ساختمان و تركيب داستان و انتخاب موضوع مطابق ذوق و پسند عامه و هم‏چنين در ايجاد شور و هيجان و شيوه نگارش صريح و روشن، موجب پيروزي مداوم آثارش گشت و او را از مشهورترين نويسندگان انگلستان ساخت. بولور ليتون سرانجام در 17 ژوئن 1873م در هفتاد سالگي درگذشت. 14) امضاي قرارداد منع استفاده از سلاح‏هاي ميكروبي و شيميايي در جنگ‏ها (1925م): بر اساس معاهده منع استفاده از سلاح‏هاي ميكروبي و شيميايى كه هفدهم ژوئن 1925م در ژنو به امضا رسيد، استفاده از هرگونه سلاح ميكروبي، گازهاي كشنده، سموم شيميايى و نظاير آن‏ها در جنگ ممنوع شد. امضا كنندگان اين معاهده 29 كشور بودند كه بعدها تعدادشان افزايش يافت. از دلايل مهم انعقاد پيمان منع استفاده از سلاح‏هاي ميكروبي و شيميايي، استفاده گسترده آلمان از سلاح‏هاي شيميايي در جريان جنگ جهاني اول بود. با اين حال اين پيمان تاكنون توسط بسياري از كشورها نقض شده است. از جمله امريكا در جريان جنگ ويتنام و رژيم بعث عراق در ايام تجاوز نظامي به ايران، اين معاهده را به شدت نقض كردند.

15) روز ملي و استقلال "ايسلند" (1944م): جزيره ايسلند در دهم ژوئيه 874م كشف شد و از آن پس، مهاجران نروژي، اسكاتلندي و ايرلندي در آن سكني گزيدند. اين جزيره تا قرن سيزدهم ميلادي، كشوري مستقل بود اما بعدها به نروژ و سپس دانمارك ملحق شد. در سال 1874م دانماركي‏ها اجازه تشكيل مجلس قانون‏گزاري در ايسلند را صادر كردند. در سال‏هاي بعد، ايسلند حقوق مستقل و متحد با دانمارك شناخته شد. اما در 17 ژوئن 1944م، پس از مراجعه به آراء عمومي، اتحاد دانمارك و ايسلند لغو گرديد و ايسلند كشوري مستقل با رژيم جمهوري اعلام شد. از آن پس مردم جزيره ايسلند، چنين روزي را به عنوان روز ملي اين كشور جشن مي‏گيرند. ايسْلَنْد با 102/819 كيلومتر مربع مساحت در شمال غربي اروپا و در اقيانوس اطلس واقع شده است. جمعيت آن در حدود 280 هزار نفر است كه پيش بيني مي‏شود اين تعداد تا سال 2025م در حدود 330 هزار نفر گردد. اكثريت مردم ايسلند پيرو آيين پروتستان بوده و مليت ايسلندي دارند و به زبان ايسلندي نيز صحبت مي‏كنند. پايتخت ايسلند ريكياويك و واحد پول آن كرون مي‏باشد. از شهرهاي مهم اين كشور گاردهابر و كوپاووگور است. نظام سياسي در اين كشور، جمهوري چند حزبي با يك مجلس قانون‏گزاري است.

16) روز جهاني بيابان‏زدايي : ژوئن به عنوان روز جهانی بیابان زدایی در سراسر جهان نام گذاری شده است و این روز در کشورهای مختلف گرامی داشته می شود. پيشروي بيابانها، فروسائي زمين در نواحي خشك، نيمه خشك و مناطق نيمه مرطوب را دربرمي گيرد و عوامل دخيل در پيدايش آن در وهله اول فعاليتهاي انساني و تغييرات آب و هوا مي باشد. شايان ذكر است كه پيشروي بيابانها به مفهوم توسعه بيابانهاي از پيش موجود نيست. اين فرآيند در حقيقت به اين دليل رخ مي دهد كه اكوسيستمهاي نواحي خشك كه بيش از يك سوم كره زمين را در بر مي گيرند شديداً در معرض استفاده بيش از حد و عدم بهره برداري صحيح از زمين قرار دارند. فقر، عدم ثبات سياسي، جنگل زدايي و تخريب جنگلها، چراي بيش از حد دامها و روشهاي نامناسب و نادرست آبياري همگي مي تواند به كاهش ميزان حاصلخيزي زمين بيانجامد. پيشروي و توسعه بيابانها زندگي بيش از 250 ميليون نفر را در سراسر جهان مستقيماً تحت تاثير قرار داده و در عين حال زندگي قريب يك ميليون نفر را در بيش از صد كشور به مخاطره مي اندازد، مردمي كه اكثراً در فقيرترين، محرومترين و ضعيفترين كشورها به لحاظ مسائل سياسي به سر مي برند.

17) تولد کن لوچ (1936) فیلم ساز انگلیسی

18) درگذشت ای.ام .کاساندره طراح فرانسوی 1968 م /ن
#سرگرمی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 426]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سرگرمی
uyt


پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن