تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از توبه بنده اش بیش از عقیمی که صاحب فرزند شود و گم کرده ای که گمشده اش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828742948




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طبقه سوم


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
طبقه سوم
طبقه سوم از شام تا بامفيلمبرداري طبقه سوم به نويسندگي و کارگرداني بيژن ميرباقري که از بيست وهفتم مهر در تهران کليد خورد، پس از 34 جلسه به پايان رسيد. داستان اين فيلم که براي حضور در جشنواره فيلم فجر آماده مي شود، درباره تعدادي جوان در يک مهماني شبانه است که سروصداي زيادي ايجاد کرده اند. با اعتراض و شکايت همسايگان، پليس در محل حاضر مي شود و در اين بين يکي از اين جوانان به قصد فرار خود را از پنجره ساختمان به بيرون پرتاب مي کند که اين حادثه ماجراهاي مختلفي را به دنبال دارد. سعيد شاهسواري تدوين اين فيلم را شروع کرده و مراحل اوليه صداگذاري و آهنگسازي در حال انجام است. مهناز افشار، پگاه آهنگراني، مهرداد ضيايي و پاشا رستمي از بازيگران اصلي طبقه سوم هستند.بيژن ميرباقري در چهارمين ساخته بلند سينمايي خود باز هم در لوکيشن هاي محدود و اکثراً داخلي طبقه سوم را ساخته است. او در مورد اين که آيا به کارهاي تک لوکيشني تعلق خاطر خاصي دارد، مي گويد: «خير، فقط يک اتفاق بوده که تابه حال کارهاي سينمايي ام معمولاً لوکيشن هاي کمي داشته اند.» ميرباقري مي گويد ايده اوليه طبقه سوم را قبل از روز برمي آيد در نظر داشته و در مورد فضاي کار مي گويد: «سرمايه گذار کار موسسه ناجي هنر است، اما فيلم فضاي پليسي ندارد و بيشتر حول مسائل اجتماعي و جوانان است.» در اين چند سال اخير همواره نام بيژن ميرباقري در کنار سعيد شاهسواري ديده مي شود و به قول خودش«در اين دو سه سال اخير نام من از نام سعيد شاهسواري جدا نيست و همه کارها را با هم انجام داده ايم.» در اين کار هم شاهسواري به عنوان تدوينگر در کنار ميرباقري حضور دارد. ميرباقري در مورد انتخاب بقيه عوامل مي گويد: «اصولاً با کساني کار مي کنم که کارهايشان را ديده ام وآدم هايي مطمئن هستند و از نظر اخلاقي با هم تفاهم داريم.» ميرباقري در مورد تفاوت هاي طبقه سوم با کارهاي گذشته اش از نظر کارگرداني مي گويد: «کارگرداني هر کار سبک ثابتي نيست و به واسطه متن آن است. چون اين کار متن متفاوت داشت، کارگرداني اش هم متفاوت است و در اين فيلم بيشتر در خدمت متن بوديم.» ميرباقري در مورد انتخاب بازيگران سرشناس اين فيلم مي گويد: «انتخاب بازيگران به خاطر ديد تجاري نبود. مااصلاً به پس زمينه تجاري يا غير تجاري بازيگران نگاه نکرديم، سعي کرديم از پس زمينه هنري آن ها استفاده و آن ها را با اين فيلمنامه عجين کنيم.» ميرباقري در پايان اظهار اميدواري مي کند که فيلم به جشنواره بيست و هشتم فيلم فجر برسد.مرتضي پورصمدي، مدير فيلمبرداري گزيده کار و شاخص سينماي ايران که همچنان دلبستگي به سينماي مستند را از خود دور نکرده درمورد حضورش در طبقه سوم مي گويد: «خيلي اهل سينماي بدنه نيستم، ضمن اين که توان و حوصله اش را هم ندارم. بيشتر سعي مي کنم در کارهايي که جنس متفاوتي از سينما باشند، حضور پيدا کنم. حدود 97،98 درصد طبقه سوم داخلي است و در شب مي گذرد، به جز چند پلان بيروني که دوربين روي سه پايه و ثابت است. قصه از شب تا صبح مي گذرد. خود اين يک ويژگي است و دليل دوم اين که آقاي ميرباقري اصرار داشتند من اين کار را بپذيرم، به خاطر اين است که حدود 94،93 درصد کار روي دست است که با توجه به ويژگي ها و فضاي فيلم که ريتم ملتهبي را مي طلبيد. کار سخت و سنگيني بود، اما راضي ام و فکر مي کنم کار جذاب و متفاوتي است و اميدوارم زحمات گروه در جشنواره ديده شود.» پورصمدي اين فيلم را با دوربين BL4. فيلمبرداري کرده که در اين مورد مي گويد: «کار روي دست طولاني مدت دوربين سبک تري را مي طلبيد، اما به دليل اين که دستيار من دوره آموزش آري کم لايت را نگذرانده، آن را به ما ندادند. با توجه به اين که کار در شب بود، از نگاتيو500 فوجي استفاده کرديم.» برنده سيمرغ بلورين بهترين فيلمبرداري بيست و هفتمين جشنواره فيلم فجر در پايان در مورد تعاملش با ميرباقري مي گويد: «قبل از اين در دوزخ، بهشت با بيژن همکاري داشتم. چون تخصص قبلي او فيلمبرداري است مشکلي نداشيتم، ضمن اين که او ايده هاي خوبي مي داد و از ايده هايش استفاده مي کرديم و کار را بسيار دوست دارم.»ناصر شکوهي نيا صدابردار طبقه سوم مي گويد: «اکثر کار دوربين روي دست بود و دوربين بر دوش آقاي پورصمدي، اما استرس اين که بايد کم خطا باشيم، کم تر از سنگيني دوربين نبود و امکان تکرار کم تري برايمان وجود داشت. سعي مي کرديم که به خاطر صدا تکرار پيش نيايد. حدود 35 جلسه شب کاري داشتيم و اين کار ما را خيلي سخت مي کرد. تمام پلان ها حتي ساده ترين پلان ها را تمرين مي کرديم و دقت داشتيم، اما خوشبختانه از نتيجه کار راضي هستم. فکر مي کنم صدا برداري اين فيلم نمره قبولي بگيرد.» شکوهي نيا در مورد تعامل با عوامل گروه مي گويد: «آقاي ميرباقري سعي مي کردند در دکوپاژ و ميزانسن در حد امکان همراه ما باشند و به شرطي که خللي در کار به وجود نيايد، صحنه را تغيير دهند. کارگردان بايد به عوامل ديگر کمک کند که اين روحيه در آقاي ميرباقري وجود داشت و با ايشان و آقاي پورصمدي قبل از شروع فيلمبرداري مشکلات را حل مي کرديم. در مجموع طبقه سوم کار خاصي بود و يک کار معمولي و مرسوم نبود.» شکوهي نيا در پاسخ به اين سوال که چرا به خاطر محدوديت ها و مشکلات از ميکروفن HF استفاده نکرده، مي گويد: «جنس صداي HF مرغوب و ايده آل نيست و صدابردارها معمولاً به عنوان مکمل صدا از آن استفاده مي کنند. معمولاً وقتي در کار به سختي و مشکل مي خوريم، بعضي از دوستان HF را پيشنهاد مي کنند، ولي من فکرمي کنم راه درستي نباشد و استفاده از آن بايد آخرين راه باشد. به نظر من اين ميکروفن سريع ترين راه حل کردن مشکل نيست، فقط بعضي جاها کمک کننده و تکميل کننده در کنار گان و ميني گان و ساير ميکروفن ها است. صدايي که ضبط مي کنيم نبايد در قطع ها و پلان به پلان لو برود. البته ما در اين کار از HF استفاده کرديم، ولي براي تکميل کار. با ميکروفن هاي ديگر مخلوطش مي کرديم که لو نرود. در نهايت بايد از اين ميکروفن به موقع و به جا استفاده کرد، وگرنه تأثير معکوس دارد.»فاضل ژيان طراح صحنه و لباس خوش فکر سينماي ايران در مورد طراحي لباس و فضاهاي طبقه سوم مي گويد: «در کل فيلم چند سکانس در يک مهماني در طبقه چهارم مي گذرد که به رغم اين که زياد آن جا را نمي بينيم، باز هم نياز به چيدن کل ساختمان بود. اتفاقات اصلي در طبقه سوم مي افتد. براي کل کار ساختماني چندطبقه و خالي از سکنه پيدا کرديم. در طبقه سوم بايد زندگي اي ساخته مي شد که متعلق به خانمي تنهاست، با سابقه اي که داشته و شغلي که داشته و وضعيت زمان حالش که آن را نشان مي دهيم. در واقع طراحي صحنه به وضعيت فعلي روحي و فکري او اشاره دارد و از اين طريق، سطح اجتماعي و مالي و سليقه اي اش را مي فهميم. سعي کردم فضاي آپارتمان را به نقطه اي برسانم که مد نظر خودم و کارگردان بود.ديوارهايي را خراب کرديم تا فضا بازتر شود. و دوربين بتواند امکان مانور کافي داشته باشد. از جمله، ديواري را برداشتيم که ارتباط ورودي آپارتمان با کل ساختمان را نشان دهد. جاهايي تخريب و جاهايي ساخت و ساز داشتيم. به طور کلي در اين گونه موارد بايد ساختماني داشته باشيم که مثل پلاتو بتوانيم به راحتي موقعيت ها را منطبق بر فيلمنامه تغيير دهيم.»الهام صالحي طراح چهره پردازي جوان سينماي ايران که در کارهاي قبلي بيژن ميرباقري هم گريم هاي خوب و يک دستي را از او شاهد بوده ايم در مورد مهم ترين ويژگي طبقه سوم که او را جذب کار کرده، مي گويد: «به نظر من متن اين کار بسيار ويژه بود و براي اولين بار به اين موضوع خاص پرداخته مي شد، البته با نگاه خاص آقاي ميرباقري. طرح اين فيلم را حدود دو سه سال پيش خوانده بودم و همان موقع هم به نظرم خيلي خاص آمد و آن را دوست داشتم و با شناختي که از آقاي ميرباقري دارم حضور در اين کار را پذيرفتم.» صالحي در مورد اين که آيا پليس هاي اين فيلم از نظر چهره پردازي تفاوتي با ديگر پليس هايي که در فيلم ها يا سريال هاي ايراني ديده ايم، دارند يا نه، مي گويد: «ما براي نقش هاي پليس قطعاً يک الگوي مشخص داريم و نمي توانيم از آن خارج شويم. وقتي فردي لباس نظامي دارد، طبق عرف جامعه مشخصه هاي ثابت و مشخصي دارد که ما هم طبق آن کار گريم را انجام داديم.» صالحي معتقد است که چهره پردازي مهناز افشار و پگاه آهنگراني در اين فيلم، متفاوت از ساير کارهايشان است: «گريم خانم افشار و خانم آهنگراني خاص بود. خانم افشار بايد سن شان بالاتر مي رفت و تکيده تر مي شد. سعي کردم گريمي که آقاي ميرباقري مي خواستند را انجام دهم و فکر مي کنم خانم افشار از نظر گريم، متفاوت از کارهاي ديگرشان هستند. اما گريم خانم آهنگراني چند مرحله داشت و از اول فيلم که ايشان را مي بينيم تا صبح به خاطر شرايطي که برايشان به وجود مي آيد، گريم شان مدام تغيير مي کند.» صالحي در پايان ضمن تأکيد دوباره به علاقه اش به فيلمنامه و اين کار مي گويد: «در اين چند سال اخير معمولاً با بيشتر اين دوستان، از جمله آقاي شکوهي نيا، آقاي ژيان،آقاي ميرباقري و آقاي شاهسواري تقريباً يک گروه نسبتاً ثابت بوده ايم. همکاري در کنار آنها برايم لذت بخش است و خوشحالم که در اين کار هم حضور داشتم.پگاه آهنگراني، بازيگر جوان و حالا ديگر با تجربه سينما پس از فيلم هاي متعدد و مختلف در مورد دلايل حضورش در طبقه سوم مي گويد: «علت اصلي اش حضور بيژن ميرباقري به عنوان کارگردان بود، چون فيلم اول ايشان(ما همه خوبيم) را خيلي دوست دارم و مي دانستم از نظر اخلاقي هم خيلي خوب است و دوست داشتم با چنين کارگرداني کار کنم. وقتي پيشنهاد دادند و فيلمنامه را خواندم، به نظرم فيلمنامه جالبي بود و خيلي جاي کار داشت. البته اگر فيلمنامه متوسطي هم بود به خاطر ميرباقري حاضر بودم نقش را بپذيرم.» آهنگراني در مورد نقشش مي گويد: «اين کار دو نقش اصلي دارد که من و خانم افشار آن را بازي مي کنيم. نقش من نقشي نيست که تا آخر فيلم يک دست باشد و فرق نکند. در بخش هاي مختلف فيلم دچار تغيير مي شود. او از مهماني شبانه فرار مي کند و از تراس مي پرد به طبقه پايين و در آن جا آن زن را مي بيند. ابتدا نشئه است، بعد حالش خوب مي شود، دوباره حالش بد مي شود و دائم در حال تغيير است. فيلم ماجراي رابطه اين دو زن تا صبح است.» آهنگراني در مورد رسيدن به نقش مي گويد: «اصولاً براي من اين طوري است که برنامه ريزي خاصي نمي کنم، ناخودآگاه اتفاق مي افتد. با خواندن چندين و چند باره فيلمنامه و لحن هاي مختلفي که در دورخواني ها تمرين مي کنم. ممکن است رسيدن به نقش در روز اول و دوم فيلمبرداري اتفاق بيفتد، ممکن است در روز هفتم. اما در طبقه سوم روز اول بعد از اين که با آقاي ميرباقري صحبت کرديم، به نظرمان هماني بود که فکر مي کرديم و نقش درآمده بود.»کارگردان: بيژن ميرباقري. تهيه کننده: عليرضا قاسم خان. فيلمنامه نويس: بيژن ميرباقري. فيلمبردار: مرتضي پورصمدي. صدابردار: ناصر شکوهي نيا. صداگذار: حسين مافي، کامران سحرخيز. طراح صحنه ولباس: فاضل ژيان. چهره پرداز: الهام صالحي. تدوينگر: سعيد شاهسواري. موسيقي: بهرنگ شگرف کار. مديرتوليد: محمدحسين شهباز زاده. بازيگران: مهناز افشار، پگاه آهنگراني، پاشا رستمي، مهرداد ضيايي. زمان: 90دقيقه.خلاصه داستاندختر جواني پس از فرار از يک مهماني شبانه، ناخواسته وارد خانه زني مي شود مشخصات کارگردان:متولد: 1347،تهران، تحصيلات: کارشناسي سينما.فيلم شناسي کارگردان:سازنده آثار ماهمه خوبيم، روز برمي آيد، دوزخ برزخ بهشت.منبع: صنعت سينما- 91
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 542]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن