واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: گزارش «جامجم» در گفتگو با هنرمندان عرصه نمايش آسيبهايي كه تئاتر مقاومت را تهديد ميكند
جام جم آنلاين: يازدهمين جشنواره ملي تئاتر مقاومت از 5 تا 9 خرداد در شهرهاي خرمشهر و آبادان برگزار ميشود. جشنواره ملي تئاتر مقاومت كه هر سال همزمان با سالروز فتح خرمشهر در استان خوزستان برپا ميشد، امسال براي نخستين بار به صورت سراسري و با همكاري مركز هنرهاي نمايشي و اداره كل ارشاد اسلامي استان خوزستان از 5 تا 9 خرداد برگزار خواهد شد.
اما پيش از آغاز جشنواره ملي تئاتر مقاومت، اين تهران و دانشگاه تربيت مدرس است كه ميزبان همايش پژوهشي در اين حوزه خواهد بود. در چهارمين همايش پژوهشي تئاتر مقاومت كه به همت انجمن تئاتر دفاع مقدس، شبكه 4 سيما و معاونت پژوهش بنياد شهيد و امور ايثارگران از فردا به مدت 3 روز برگزار ميشود، 10 مقاله به صورت سخنراني ارائه خواهد شد.
كميت به جاي كيفيت
حسين پارسايي، مدير مركز هنرهاي نمايشي در خصوص ضرورت برگزاري اين گونه همايشها ميگويد: همايش پژوهشي تئاتر مقاومت ميتواند رويكردهاي گذشته را نقد و جهتگيريهاي آينده را ترسيم كند. وي تصريح ميكند: در اين همايش، طرح مشكلات يك سري مساله و سوي ديگر رسيدن راهكار است كه متاسفانه به بخش دوم آن كمتر توجه ميشود.
بر همين اساس، محمدحسين ايماني خوشخو، معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره رويكردهاي پژوهشي تئاتر مقاومت توضيح ميدهد: پرداختن به ابعاد و زمينههاي گوناگون تئاتر مقاومت نيازمند بررسيهاي علمي است. در واقع هنرمندان نمايش ميبايست با در نظر گرفتن شرايط اجتماعي و فرهنگي و نيز با مطالعه درباره تاريخ دفاع مقدس، راهكارهاي مناسبي را براي استفاده هر چه بهتر از هنر تئاتر ارائه كنند.
اين مدرس دانشگاه در ادامه تاكيد ميكند: پژوهشها و مطالعات كاربردي باعث ميشود كه از اجراي كارهاي شتابزده پرهيز كنيم و هر روز شاهد آثار ارزشمندتري در حوزه تئاتر مقاومت باشيم.
فريندخت زاهدي، مدير گروه نمايش دانشكده هنرهاي زيبا نيز در بحث آسيبشناسي تئاتر مقاومت ميگويد: آنچه امروز بيشتر از هر چيز ديگر به تئاتر مقاومت آسيب زده، توجه به كميت و غفلت از كيفيت بوده است. اين رويكرد نادرست حتي باعث شده كه جشنواره تئاتر مقاومت نيز كاركرد اصلي خود را از دست بدهد.
نمايشهاي موسمي و جشنوارهاي
حسين مسافرآستانه كه چند سالي است بر اهميت آموزش و پژوهش در عرصه تئاتر دفاع مقدس تاكيد ميكند، عقيده دارد: يكي از آسيبهاي وارد شده به آثار صحنهاي تئاتر مقاومت، به مساله آموزش ابعاد هنري اين حماسه بازميگردد. براي برطرف كردن اين كاستي است كه در طول چند سال گذشته، تمام توان خود را صرف برپايي كارگاههاي آموزشي نمايشنامهنويسي، كارگرداني و پژوهش هنري كردهايم.
اما محمدرضا خاكي، از داوران چهارمين همايش پژوهشي تئاتر نظر ديگري دارد و ميگويد: در طول اين سالها، تمام هزينهها، سرمايهگذاريها و توجه سياستگذاران صرف اجراي نمايش شده و در اين ميان، آموزش و پژوهش فراموش شده است.
در اين ميان، مهرداد راياني مخصوص از منظري متفاوت به موضوع نگاه ميكند و با اشاره به اين كه تاكنون مصاديق عيني براي پژوهش در تئاتر مقاومت ارائه شده است، ميافزايد: بزرگترين معضل تئاتر مقاومت، نبود يك جريان حرفهاي است كه باعث شده تمام اتفاقات اين حوزه، موسمي و جشنوارهاي باشند.
غيبت حرفهايها
يكي از ضعفهاي جريان تئاتر مقاومت در كشور كه بسياري بر آن اشاره ميكنند، غيبت حرفهايها و پيشكسوتها در اين شاخه و گونه نمايشي است.
مسعود دلخواه، كارگردان تئاتر در اين باره ميگويد: تئاتر مقاومت در ايران به دليل عدم حضور هنرمندان و كارشناسان باتجربه و متخصص، به رشدي كه بايد، نرسيده است.
در همين ارتباط، بهروز غريبپور اعتقاد دارد: علاوه بر اين كه هنرمندان مجرب از صحنههاي تئاتر مقاومت دور هستند، چندان حضوري در بحثهاي نظري و پژوهشي اين حوزه هم ندارند.
هادي مرزبان هم كه در سالهاي اخير نشان داده، هميشه به دنبال روي صحنه بردن متنهاي ايراني است، در واكنش به اين پرسش كه چرا تاكنون نمايشنامهاي در حوزه دفاع مقدس اجرا نكرده است، پاسخ ميدهد: چون تاكنون به شخصه متن خوبي در اين عرصه بهدست نياوردهام، نتوانستهام كاري را روي صحنه ببرم.
مرزبان با اشاره به اين كه در دهه 60 خورشيدي، تلهتئاتر «هنگامه شيرين وصال» را با موضوع دفاع مقدس براي تلويزيون كارگرداني كرده است، ميافزايد: در كارهاي صحنهاي خود نيز نمونههايي دارم كه در آنها، مضامين مرتبط با دفاع مقدس وجود داشته است، اما براي حضوري جدي و فراگير در اين عرصه، بايد سياستگذاران و متوليان امر، شرايط و بستر لازم را فراهم كنند تا شاهد ايدههاي متفاوت و اجراهاي فاخر باشيم.
مهدي ياورمنش
سه شنبه 31 ارديبهشت 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 430]