تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805489421




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي 25 سال تلاش به بهانه آغاز بيست و ششمين سال تاسيس دانشگاه آزاد اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: بررسي 25 سال تلاش به بهانه آغاز بيست و ششمين سال تاسيس دانشگاه آزاد اسلامي


سه شنبه 31 ارديبهشت ماه 1387 مقارن است با بيست و ششمين سال تاسيس دانشگاه آزاد اسلامي ؛ مجموعه برجسته و عظيم آموزش عالي در كشور كه آثار تلاشهاي ماندگار و مديريت شاخص آن نه در داخل كه در جهان اسلام زبانزد خاص و عام شده است.

به اين بهانه بر آن شديم تا چند نكته كوتاه در باره عملكرد درخشان و فعاليت هاي اگر نگويم بي نظير اما كم نظير اين دانشگاه را ياد آور شويم .

واقعيت قابل درك و ملموس در جامعه اين است كه برگزاري مراسم بزرگداشت و سالگرد تاسيس و امثال آن بهانه است تا گوشه اي از خدمات و تلاشها عنوان شود هر چند در اين عبارات كوتاه حق كلام هرگز ادا نخواهد شد.

واقعيت اينست كه هرگز قصد بزرگ نمايي تلاشها را نداريم اما حق هم نيست و نبايد خدمات مديريت برجسته دانشگاه را ناديده گرفت يا حتي بي تفاوت از كنار آن گذر كند، در حال كه متاسفانه
عادت كرده ايم هر كسي كه در جامعه منشا خير و خدمات و كار و تلاش است را به گونه اي زير سووال
برده و چهره و شخصيت فرد را به هرشيوه و شكل ممكن خدشه دار سازيم!.

دكتر عبدالله جاسبي كسي است كه اين مجموعه عظيم كه اكنون شهرت جهاني پيدا كرده است را به
كمك برخي از مقام هاي كشور به خصوص آيت الله هاشمي رفسنجاني با دست خالي و با كمك و دعاي خير حضرت امام (ره) تاسيس كرد و شخصيتي تحصيلكرده در مقطع دكتراي از انگلستان و بسيار توانمند است كه نبايد و شايسته نيست اين خدمات ارزنده خدشه دار شود.

*سال 1361بود كه در يكي از شهرهاي شمالي ايران ، شاهد افتتاح اولين واحد دانشگاهي دانشگاه آزاد اسلامي در مركز استان آنهم در يك مسجد با 60 نفر دانشجو بودم و هرگز باور نمي كردم كه اين دانشگاه با اين وضعيت و بضاعت به سرانجامي مقبول و مطلوب اينچنين عظيم دست يابد.
خوب به خاطر داريم كه در آن زمان كسي تصور هم نمي كرد كه دانشگاه به اين شكل و سياق و با
اين قدرت و منزلت پا بگيرد و صدهها هزار تحصيلكرده را تحويل جامعه دهد.

آن روزها برخي از همين افرادي كه امروز منتقد هستند، به تمسخر اعلام مي كردند كه اين موسسه آموزشي " دانشگاه آزاد اسلامي " هرگز قوام و دوام نخواهد گرفت و بعضي نيز اين اقدام را نوعي
سرگرمي جوانان مي پنداشتند.

به راستي كه دانشگاه آزاد اسلامي در ايران چه سرانجام مباركي يافت و تا چه ميزان همه رييسان واحدهاي دانشگاهي در آن زمان و در طول اين 25سال با هدايت خوب مديريت مركزي آن استوار بودند ، محكم ايستادند و همه حرف ها را تحمل كرده و خم به ابرو نياوردند و طوفنده، مقاوم و در عين حال با صبروحوصله به پيش رفتند.
امروز در 31ارديبهشت ماه سال 1387بعد از 25سال ، همان واحد دانشگاه نزديك به 14هزار دانشجو و امكانات وسيعي دارد كه يك ريال هم از

از بودجه دولتي استفاده نكرده است.

به همين علت نيز بي انصافي است كه در مسير تحول و اقدامات چشمگير و كم نظير اين دانشگاه نامي از آيت الله هاشمي رفسنجاني برده نشود كه از پايه گذاران اصلي

دانشگاه آزاد اسلامي بود و از همان ابتدا تا كنون چه تهمت ها و افترا هايي را كه تحمل نكرده است.
نهال دانشگاه آزاد اسلامي 25سال قبل در شرايطي در كشور كاشته شد كه جوانان اين مرز و بوم فقط و فقط براي ورود به محيط دانشگاه سر از پا نمي شناختند و بسياري از خانواده ها به هر شكل و طريق ممكن حاضر بودند فرزندانشان به دانشگاه راه پيدا كند.
مردم جامعه در آن فضاي محدود و محصور به دانشگاه بخش دولتي حق خود مي دانستند كه مسوولان نظام براي راه يابي فرزندانشان به دانشگاه چاره اي بينديشند و دانشگاه آزاد اسلامي در كمترين زمان اين مشكل شايد عير ممكن را ممكن ساخت .
من و شما مي دانيم كه دانشگاه آزاد اسلامي فرزند ارزشي و با اصالت اين سرزمين و اين آب و خاك است كه با دست خالي آغاز كرد و امروز افتخاري براي ايران و ايراني و در سطح جهاني است . رييس دانشگاه آزاد اسلامي عقيده دارد كه در باره نقش ، جايگاه و فعاليت هاي چشمگير اين نهاد علمي اطلاع رساني كافي نشده است و به راستي هم همينگونه است و اگر اطلاع رساني گسترده و به عقيده نويسنده به هنگام و موثر انجام مي شد شايد امروز عده اي فقط به بهانه شهريه دانشگاه آزاد اسلامي ، تلاشهاي اين سازمان عظيم علمي را زير سووال نمي بردند و اين در حالي است كه امروز دانشگاههاي ديگر در كشور اعم از دولتي ، دانشگاههاي وابسته به وزارتخانه ها و سازمانهاي دولتي ، علمي و كاربردي و .... در زمينه شهريه به هيچ وجه عقب تر از دانشگاه آزاد اسلامي نيستند كه در بسياري موارد حتي جلوتر هم حركت مي كنند.

"دكتر عبدالله جاسبي " رييس دانشگاه آزاد اسلامي مي گويد: افرادي كه در خصوص شهريه دانشگاه بدون تحقيق و بررسي موضعگيري كرده و فضا سازي مي كنند بايد

بدانند كه در سال 1384دانشگاه هاي دولتي با 300هزار دانشجو در مجموع 700ميليارد تومان شهريه دريافت كردند و در همان سال دانشگاه آزاد اسلامي با يك ميليون و 200دانشجو همين ميزان شهريه دريافت كرد كه در حقيقت شهريه دانشگاه هاي دولتي هفت برابر دانشگاه آزاد اسلامي بوده است.

دكترجاسبي تصريح مي كند كه دستاوردهاي دانشگاه آزاد اسلامي در ابعاد مختلف برجسته و درخشان است و جو حاكم بر دانشگاه بسيار بازتر و پرنشاط تراز دانشگاههاي دولتي است. دكتر جاسبي مي افزايد: هم اكنون بيش از 270تشكل سياسي ، چهار اتحاديه ، سه هزار و 500انجمن علمي و ادبي ، 270تشكل مذهبي و در مجموع 500تشكل در دانشگاه آزاد اسلامي فعال اند.

رييس اتحاديه دانشگاههاي جهان اسلامي اظهار كرد كه برغم آنكه تعداد دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي به مراتب بيشتر از دانشگاه هاي دولتي است ، اما تاكنون هيچ هزينه سياسي به نظام تحميل نكرده ، زيرا سيسم نظارت و كنترل و برنامه ريزي دانشگاه فعال است. عضو شوراي انقلاب فرهنگي متذكر شد كه دانشگاه آزاد اسلامي از لحاظ كيفي گامهاي بلندي را برداشته است و جذب سه هزار و 270نفر اعضاي هيات علمي در سال گذشته ، راه اندازي سيسم ثبت نام اينترنتي در سطح واحدها ؛ تاسيس 50كتابخانه ديجيتالي ، راه اندازي دانشگاه مجازي ، تشكيل باشگاه پژوهشگران جوان ، راه اندازي مركز تكنولوزي هاي نوين ، مركز بين رشته اي ، برگزاري چهار هزار دوره آموزش ضمن خدمت و 29مركز تحقيقاتي و 21مركز در حال احداث و تاسيس دانشكده مديريت و توسعه از جمله فعاليتهاي دانشگاه دراين راستا بوده است

دكترجاسبي اعلام كرد: اين دانشگاه هم اكنون با يك ميليون و 300هزار نفر دانشجو و 26هزار نفر هيات علمي همچنين 30هزار نفر پرسنل توانسته است 2ميليون نفر فارغ التحصيل داشته باشد

. يك نكته:.

تاكيد بر اين نكته ضروري است كه ظاهرا عادت نكرده ايم چهره هاي شاخص و ماندگار را در عرصه مديريتي چند سالي مداوم و مستمر تحمل كنيم و فقط به تغيير بدون پايه و اساس يا منافع خاص فردي و گروهي خود " فارغ از منافع نظام " مي انديشيم .
در كشورهاي پيشرفته و فراصنعتي امروز مردم هر جامعه اي بر ثبات مديريت و وجود مديراني موفق به عنوان افتخارات ملي مي نگرند.
دكتر جاسبي يك افتخار ملي است و اكنون نه تنها در عرصه داخلي كه در عرصه هاي علمي جهاني نيزبه عنوان يك چهره شاخص مي درخشد و بايد و بر همه ما فرض است كه اين شخصيت ها را كه به اساني به دست نيامده اند حفظ و بر بقاي آنها در صحنه مديريت علمي كشور پا بفشاريم.

اعتقاد داريم امروز در يك حركت حساب شده افراد منتقد به دانشگاه حداقل بايد اين نكته را بدانند كه اگر دانشگاه آزاد نبود و فقط 10درصد از 5/2ميليون فارغ التحصيل و 5/1ميليون دانشجو براي تحصيل به خارج از كشور مي رفتند، بيش از 60 ميليارد دلار ارز از كشور خارج شده بود و آگاه باشند كه در سال 1384دانشگاه هاي دولتي با 300هزار دانشجو در مجموع 700ميليارد تومان شهريه دريافت كردند، در همان سال دانشگاه آزاد اسلامي با يك ميليون و 200دانشجو همين ميزان شهريه دريافت كرد كه در حقيقت شهريه دانشگاه هاي دولتي هفت برابر دانشگاه آزاد اسلامي بوده است.

حضور دانشگاه آزاد اسلامي در صحنه‌هاي فراملي موجب توسعه بين‌المللي كشور شده است و هم‌اكنون دانشگاه آزاد اسلامي اعتبار جمهوري اسلامي ايران در مجامع بين‌المللي است و عملكرد اين دانشگاه در عرصه‌هاي جهاني آنچنان چشمگير بوده است كه هم‌اكنون بسياري از كشورهاي در حال توسعه، دانشگاه آزاد اسلامي را به عنوان الگو و نمونه براي توسعه همه جانبه پذيرفته‌اند.
شكستن انحصار دولتي و زمينه‌سازي براي ارتقاي بخش غيردولتي از خدمات دانشگاه آزاد اسلامي در كشور است كه از همان اوايل انقلاب با وجود مخالفت‌ها و جوسازي‌هاي گروه‌ها و افراد مختلف اين رويه توسط اين دانشگاه دنبال شد و با حمايت قاطع امام راحل تداوم يافت.

دانشگاه آزاد يك تجربه بسيار موفق در خصوصي سازي و تنها يادگار ماندگار و مثال زدني در عرصه علم بعد از پيروزي انقلاب اسلامي است و لذا با اهداف سياسي در صدد ضربه زدن به آن نباشيم كه بايد به نسل هاي آينده پاسخگو باشيم.

باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران - 31 ارديبهشت ماه 1387




 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 337]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن