تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805391946




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اظهارات روح ا...حسينيان درباره دوم خرداد (‪۲‬وپاياني)


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اظهارات روح ا...حسينيان درباره دوم خرداد (‪۲‬وپاياني)
سياسي. شوراها و مجامع سياسي
روح الله حسينيان رييس مركز اسناد انقلاب اسلامي كه به دعوت بسيج دانشجويي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران در اين دانشكده سخنراني كرد،سپس به پرسشهاي دانشجويان پاسخ گفت .

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، حسينيان درپاسخ به اين سئوال كه اين همه اسرار داشتيد چرا اكنون مطرح مي‌كنيد،گفت: اينگونه نيست كه بنده اطلاعاتي داشته باشم و حرف نزده باشم. من هيچ گاه سكوت نكردم و حتي در دروان حاكميت دوم خرداد همواره صحبت كردم و مورد اعتراض قرار گرفتم و مورد نفرت نيروهاي اصلاح طلب بودم و اين به نظرم مقداري بي‌انصافي است.

وي در پاسخ به اين پرسش كه در جريان ‪۱۸‬تير نقش خاتمي چه بود؟، گفت:تا آنجاكه من اطلاع دارم و بعضي از اسناد جريان ‪۱۸‬تير را ديدم، نقشي براي آقاي خاتمي به عنوان نقش منفي نديدم.من با تفكر و مباني آقاي خاتمي مخالف هستم و وي اهل توطئه نبود كه در اين مسايل دخالت داشته باشد ولي در معاونت وزارت كشور ستادي بود كه سعي مي‌كردند دامنه مسايلي را كه در كوي دانشگاه بوجود آمده بود دامن بزنند و تلاش كنند كه طول بكشد و راهنمايي ، تحريك و نيرو اعزام مي‌كردند.

از رييس مركز اسناد انقلاب اسلامي درباره ريشه‌هاي بوجود آمدن جريان دوم خرداد پرسيده شد كه وي پاسخ داد:آن چيزي كه دوم خرداد را بوجود آورد،به قول مقام معظم رهبري حماسه بود و جريانات فكري دوم خرداد هم هنوز شكل نگرفته بودند و خودشان را نشان نداده بودند ولي كساني از اين جريان فكري مطلع بودند و حتي وقوع آن را پيش بيني مي‌كردند ولي عوامل ايجاد دوم خرداد عملكرد دوره قبل از آن بود.

وي گفت: مردم احيانا خواسته‌هايي داشتند و يا در حكومت تكروي‌هايي وجود داشت كه نتيجه آن برگشتن مردم از حاكمان آن دوره چندساله بود و درواقع مردم حماسه‌اي آفريدند ولي كساني، از اين حماسه سوء‌استفاده و تلاش كردند كه مباني فكري خودشان را حاكم كنند و جريان انقلاب را به سمت و سوي انحرافي بكشند.

از حسنيان درباره قتل‌هاي زنجيره اي، سوابق سعيد امامي و عاليخاني پرسيده شد كه وي پاسخ داد: من دستي در قتل‌هاي زنجيره‌اي نداشتم و حتي حاضرم كه قسم هم بخورم و كساني كه ادعا مي‌كنند بايد سند و شاهد ارايه كنند.

وي ادامه داد: من در آن زمان كاره‌اي نبودم كساني كه مسئوليت داشتند بايد دست داشته باشند و يا كساني كه در مقام فتوا باشند كه من هم در اين سطح نبودم.

حسينيان توضيح داد: قتل‌هاي زنجيره‌اي را جرياني انجام داد و بعد انگشت اتهام را روي عده ديگري نشانه گرفت و بنده هم در برنامه چراغ پاسخ گفتم و بعد از آن شروع شد كه مرا متهم كردند. در جريان انتخابات دوره هفتم من از آقاي خاتمي حمايت كردم و باتوجه به اينكه ما موضوع ارزشها را داشتيم و كانديداي خاصي داشتيم مجموعه موضع‌گيري من كه از تلويزيون هم پخش شد و حتي شبي كه آقاي خاتمي پيروز شد بسياري از دوم خرداديها به من زنگ زدند و تبريك گفتند.

وي با اشاره به اينكه حتي با سعيد امامي درباره آقاي خاتمي بحث مفصلي داشته است ، گفت: از سعيد امامي گلايه كردم كه چرا عليه آقاي خاتمي عمل مي كني، او استدلالي را آورد و اطلاعات و اسنادي را به من نشان داد كه دشمني هاي بعدي با سعيد امامي به خاطر همين دشمني‌هاي او در قبل از انتخابات بود و حرفش اين بود كه شما مطمئن باشيد كه آقاي خاتمي فرد خوبي است اما باندي كه او را حمايت مي‌كند آدم‌هاي بسيار خطرناكي‌اند كه معتقد به نظام جمهوري اسلامي نيستند و اگر به قدرت برسند امنيت كشور را به خطر خواهند انداخت كه همين جمله را آقاي خاتمي در سخنراني‌هاي خود مطرح كردند.

وي افزود:جالب است كه كساني كه من را متهم كردند پيشنهاد كرده بودند كه حسينيان به عنوان شخصيت بيطرف عضو شوراي نگهبان بشود كه مقاله آن را هنوز در اختيار دارم ولي بعد از برنامهچراغ استدلال خودم را درباره عامل اصلي قتل‌ها به عنوان وابسته به جريان دوم خرداد مطرح كردم، اتهامات عليه من آغاز شد.

وي گفت: سعيد امامي نقشي در اين قتل‌ها نداشت زيرا در زمان وقوع قتل ها او مسئوليتي در وزارت اطلاعات نداشت و به عنوان مشاور وزير و بيكار بود و مشاور هم جايگاه تاثيرگذاري ندارد.

حسينيان در خصوص دفاع از سعيد امامي افزود: من در سخت‌ترين شرايط كه مي توانستم عكس العمل نشان دهم درباره ايشان دفاع كردم و به همين خاطر در مراسم ختم او شركت كردم.

نماينده مردم تهران در مجلس هشتم همچنين در خصوص اتهاماتي كه عبدالله شهبازي نسبت به وي مطرح كرده است، اظهارداشت: حرف‌هاي او مستند نيست و اگر كتابهاي مهم وي را بخوانيد،بيشتر كتابهايي است كه برمبناي توهم توطئه نوشته شده و اينكه قلم فرسايي كنند قابل قبول نيست.

وي با بيان اينكه ساختار جهان اكنون تغيير پيدا كرده است، افزود: جنگ سرد ، ابرقدرتي آمريكا مراحلي طي كرده و اينگونه نيست كه خانواده‌اي در انگلستان جهان را بچرخاند و حرف‌هاي شهبازي درباره بنده به خاطر اينكه در روستايي بودم كه مركز بهايت است، اينگونه نبوده است.

حسينيان در پاسخ به اين سئوال كه از قول او بيان شده كه سعيد حجاريان از باند مهدي هاشمي است، گفت كه من هيچگاه اين مطلب را نگفته ام .

رييس مركز اسناد انقلاب اسلامي درباره نقش سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در دوم خرداد گفت: مواضع سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي را مي‌توانيد در روزنامه‌ها ببينيد.كساني كه رهبري اين سازمان را داشتند افراد ناشناسي نبودند و مواضع آنان كاملا به روشني مطرح شده و مواضع آنان درجريان دوم خرداد كاملا آشكار و علني است.

از وي درباره اتهام جاسوسي عباس عبدي سئوال شد كه پاسخ داد: من قاضي نيستم كه درباره جاسوسي نظر دهم ولي آن چيزي كه در روزنامه‌ها ثبت شد اين بود كه وي كارهايي را براي بعضي از شركت‌هاي تحقيقاتي وابسته به سيا انجام مي‌داد كه اين مساله به اثبات رسيد و محاكمه شد و مدتي هم در زندان بود و جزاي آن را ديد.

از حسينيان درباره صحت فيلم‌هاي بازجويي از سعيد امامي و همسرش پرسيده شد كه وي پاسخ داد: آن فيلم‌ها صحت داشت. متاسفانه علت آن اين بود كه كار بازجويي و بازپرسي از دست وزارت اطلاعات و نيروهاي اطلاعاتي گرفته شده بود و يك گروه مستقلي كه به راهنمايي بعضي از اعضاي شوراي امنيت سابق و پيشنهادي كه به آقاي خاتمي دادند پرونده در دست آنان قرار گرفت و متاسفانه پرونده به انحراف كشيده شد و خوشبختانه مساله براي خود آقاي خاتمي هم روشن شد و به همين دليل بازجويان اوليه از كار بركنار شدند و پرونده مجددا به گروه ديگري سپرده شد و باتوجه به اينكه از نيروهاي چپ بودند ولي افراد متديني بودند كه پرونده را از انحراف خارج كردند و تا جايي كه در آن زمان ممكن بود به مسير خودش قرار دادند.

وي افزود: به همين دليل بازجويان اوليه دستگير و محكوم به قصاص و زندان شدند.

از حسينيان درباره تفكرات خاتمي پرسيده شد كه پاسخ داد: من آقاي خاتمي را يك روحاني روشنفكري مي‌دانستم كه با وي هم اختلاف داشتم و در زمانيكه دادستان ويژه روحانيت بودم يك اطلاعيه عليه وي صادر كردم.

رييس مركز اسناد انقلاب اسلامي توضيح داد: در زماني كه آقاي خاتمي وزير ارشاد بود مصاحبه‌اي انجام داد و دادگاه ويژه را مورد نقد قرار داد كه در آن زمان مصاحبه‌اي عليه وي انجام دادم.

وي ادامه داد: در آن زمان جناح حاكم فضاي بسته‌اي را بوجود آورده بودند و يك نوع انحصار طلبي احساس مي‌شد و احساس من هم اين بود كه انسداد و بستگي جامعه را مقداري بشكنيم و جامعه كمي به سمت باز شدن برود و راه رسيدن به اين هدف هم حمايت از خاتمي مي‌دانستم ولي نمي‌دانستيم كه اين باز شدن به سوي سيلي مي‌رود كه همه را ببرد و يك نوع شكستگي به جاي باز شدن بود و احساس كردم كه يك اشتباه كرديم و براي اينكه خودمان را از چاله درآوريم به يك چاه انداختيم و رسما هم عذرخواهي كردم .

از وي سئوال شد كه جرا مواضع سعيد امامي را تكفير مي‌كنيد كه پاسخ داد:
مواضع او را تبيين كردم ولي تكفير نكردم.

حسنيان در پاسخ به اين سئوال كه بنظر مي‌رسد اثبات خود را در نقد اصلاحات مي دانيد و درباره چهارسال نمايندگي چرا توضيح نمي‌دهيد، گفت: من هنوز به مجلس نرفته ام و قرار است روز هفتم خرداد سوگند ياد كنيم و بايد چهار سال ديگر توضيح دهم .

وي اظهارداشت: در تبيين مباني فكري با كسي دعوا نداريم و ديگران هم مي توانند مباني فكري ما را تبيين كنند و موفقيت‌هاي فكري ما در همين موضوع است كه در چارچوب علمي مباني يكديگر را تبيين و نقد كنيم.

حسينيان همچنين درباره جواد قديريان نيز گفت كه وي برادر خانم آقاي عطريانفر است و هم اكنون نيز متواري است و مكان وي نيز نامشخص است.

وي درباره پاسخ به اين پرسش كه نقشب . ن در انفجار ساختمان نخست وزيري چه بود، گفت: در زمان مرحوم شهيد لاجوردي پرونده‌اي درباره اين انفجار گشوده شد و ب.ن دستگير شد و يك ماه در زندان بود و برخي از مسئولين طوماري نوشتند و براي حضرت امام فرستادند كه ايشان هم با نظر مسئولين گفتند كه نامبرده را از زندان آزاد كنيد و همچنين فرد ديگري به نام محمدي دستگير شد و مقداري از اطلاعات هم درحال كشف بود كه جنازه او در سلولش پيدا شد و مشخص نشد كه خودكشي كرده بود و يا اينكه وي را كشته بودند. ولي مرحوم لاجوردي در وصيت نامه شان هم تذكر دادند كه زماني كه من رسيدم اينها دست داشتند و خطراتي كه در آينده جمهوري اسلامي را تهديد مي‌كند، اينگونه است.

از حسينيان سئوال شد كه چه كساني براي آزادي ب.ن به امام (ره) نامه نوشتند كه پاسخ داد من به اين سئوال جواب نمي‌دهم.
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 839]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن