تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816546388




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتقاد مجدد به تدوين موازي دو سند IT در كشور


واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: انتقاد مجدد به تدوين موازي دو سند IT در كشور
مدير دفتر گروه ارتباطات و فناوري‌هاي نوين مركز پژوهش‌هاي مجلس گفت: تدوين دو سند فناوري اطلاعات توسط دو تيم مجزا در شوراي عالي اطلاع‌رساني و شوراي عالي فناوري اطلاعات يك موازي‌كاري است و بايد تنها يك سند جامع در اين زمينه تدوين شود.

رضا باقري‌اصل به تشريح گزارش انتقادي مركز در مورد سندهاي راهبردي فناوري اطلاعات در كشور پرداخت و گفت: اين گزارش در زمينه بررسي اسناد راهبردي حوزه فناوري اطلاعات بوده است چرا كه بنابر عقيده كارشناسان مركز در حوزه فناوري، وجود يك سند راهبردي كه بتواند چشم‌انداز، نقشه راه و سياست‌هاي توسعه‌اي را مشخص سازد ضروري است. وي در گفت‌گو با مهر در پاسخ به اين سوال كه آيا به نظر شما مانع اصلي توسعه فناوري اطلاعات فقدان يك سند راهبردي است، گفت: دليل اصلي كندي سرعت توسعه فناوري اطلاعات در كشور ضعف در ساختار مديريت فناوري اطلاعات، سند راهبردي، نقشه راه، تجهيز منابع اعم از اعتبارات و نيروي انساني و زيرساخت‌ها است ليكن در اين گزارش سعي شده است از منظر بررسي نقش راهبردهاي توسعه فناوري اطلاعات در توسعه كشورها و بررسي وضعيت ايران به موضوع بپردازيم.

باقري‌اصل اظهار داشت: همانطور كه در گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس آمده، سند راهبردي و نقشه راه توسعه IT در بسياري از كشورهاي جهان تهيه شده و بديهي است كشورهايي توانسته‌‌اند از منافع فناوري اطلاعات در توسعه كشور خود خوب استفاده كنند كه براي توسعه اين فناوري برنامه و هدف مشخصي در قالب يك سند راهبردي داشته باشند. وي اضافه كرد: البته وجود خود برنامه تنها شرط لازم نيست بلكه شرط كافي آن اجرا و كنترل دقيق برنامه است حال در اين گزارش ما بدون اينكه وارد بحث ماهوي و محتوي اسناد برنامه‌هاي راهبردي توسعه فناوري اطلاعات شويم از نظر شكلي اين برنامه‌ها را در ساير كشورها و كشور خودمان مورد بررسي قرار داديم.

مدير دفتر گروه ارتباطات و فناوري‌هاي نوين مركز پژوهش‌هاي مجلس با اشاره به سابقه برنامه‌هاي موجود در كشور در زمينه توسعه فناوري اطلاعات افزود: سابقه برنامه توسعه IT در كشور ما به برنامه تكفا (توسعه كاربري فناوري اطلاعات) كه توسط شوراي عالي اطلاع رساني در سال 1381 تهيه شد، برمي‌گردد كه پس از اجراي اين برنامه نياز به بازنگري در آن احساس شد به همين دليل در سال 1384 پروژه‌‌اي موسوم به تكفا 2 مطرح شد.

وي ادامه داد: ولي پس از تغييرات اساسنامه شوراي عالي اطلاع رساني كه تمركز بيشتر در محتواي سايبري داشت، تكفا 2 در سايه قرار گرفت و طرح تسما (توسعه و ساماندهي محتواي الكترونيكي) در دستور كار اين شورا قرار گرفت كه هنوز عليرغم ويرايش‌هاي چند باره به تصويب شوراي عالي اطلاع‌رساني يا شوراي عالي انقلاب فرهنگي نرسيده است. باقري‌اصل ادامه داد: البته در اين ميان با توجه به مفتوح بودن پروژه تكفا 2 با تغييراتي در تيم مشاور خارجي تدوين اين سند توسط شوراي عالي اطلاع‌رساني و مشاركت دادن بسياري از نخبگان و خبرگان IT در سال 1386 در دستور كار قرار گرفته است.

وي خاطرنشان كرد: در كنار اين روند طي سال‌هاي 82 تا 87 پروژه‌اي مبتني بر قانون شرح وظايف وزارت ICT (مصوب 1382) در دستور كار اين وزارتخانه قرار گرفت و به همين منظور اعتباراتي نيز بدان تخصيص يافت كه با تصويب اساسنامه شوراي عالي فناوري اطلاعات، تدوين سند نظام جامع فناوري اطلاعات به اين شورا و دبيرخانه آن واگذار شد و نتيجه آن پروژه سند جامع فناوري اطلاعات است كه در زمستان 1386 به تصويب هيئت وزيران هم رسيده است.

عضو مركز پژوهش‌هاي مجلس تاكيد كرد: در حال حاضر برنامه‌اي هم جهت تكميل اين سند و تهيه اسناد لايه‌هاي زيرين آن در دبيرخانه شوراي عالي فناوري اطلاعات وجود دارد كه مي توان گفت با سند شوراي عالي اطلاع رساني دو كار موازي در گردش است و ما هم در مركز پژوهش‌هاي مجلس سعي كرديم در گزارش‌ خود چنين وضعيتي را تشريح كنيم.

وي در ادامه به تشريح اين گزارش پرداخت و گفت: آنچه گزارش انتقادي مركز بدان پرداخته در واقع يك پيشنهاد براي يكي كردن اين دو فرآيند تدوين برنامه است، چرا كه در حال حاضر دو تيم مجزا در حال تدوين اين دو سند هستند و به تبع آن دو هزينه مجزا براي تدوين اسناد به مصرف مي‌رسد. باقري‌اصل اضافه كرد: البته به واقع اصلاً اين دو هزينه چون منجر به توليد دانش مي‌شود مورد انتقاد اصلي ما نبوده است بلكه در حال حاضر تعداد صاحب‌نظراني كه در اين حوزه توانايي اظهارنظر و مشاركت در تدوين سند راهبردي دارند زياد نيستند و همه از سرمايه‌هاي انساني ايران هستند حال چرا بايد انرژي به جاي اتحاد در يك پروژه مشترك صرف دو پروژه شود و در نهايت هر گروه از خروجي‌ خود هم دفاع كنند.

وي اظهار داشت: اين در حالي است كه مطمئن باشيد اين دو سند نمي‌توانند كاملاً حرف جدا بزنند زيرا هر دو بر اساس وضعيت جاري كشور، مطالعات تطبيقي و الگوهاي مرسوم تدوين شده‌‌اند. مدير دفتر گروه ارتباطات و فناوري‌هاي نوين مركز پژوهش‌هاي مجلس افزود: بنابراين پيشنهاد مشخص ما ايجاد يك همگرايي بين اين دو نهاد تدوين كننده سند است كه در نهايت هر دو پروژه منتهي به يك برنامه جامع توسعه فناوري اطلاعات كشور در دوران چشم‌انداز شود تا پس از تصويب مراحل بعدي اين برنامه كه مورد اجماع جامعه كارشناسي فناوري اطلاعات است مستقل از تغييرات دولت‌، اجرا و توسط مديريت عالي فناوري اطلاعات كشور كنترل شود.
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايتنا]
[مشاهده در: www.itna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 427]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن