تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى‏آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819731502




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بيم‌ها و اميدهاي اپراتور سوم تلفن همراه كشور


واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: بيم‌ها و اميدهاي اپراتور سوم تلفن همراه كشور


هنوز وضعيت حقوقي سرويس MMS كه قرار بود يكي از برگ‌برنده‌هاي اپراتور دوم باشد مشخص نيست. از سوي ديگر كيفيت نامطلوب سرويس‌دهي اپراتور دوم كه گاه و بيگاه از طرف كارشناسان حوزه مخابرات مطرح مي‌شود و مشتريان اين اپراتور را گله‌مند كرده، هنوز بهبود نيافته است.

بيم‌ها و اميدهاي اپراتور سوم تلفن همراه كشور
همشهري - محمد مهدي مولايي
وضعيت اپراتور سوم تلفن همراه كشور پس از چند بار به تعويق افتادن مقدمات كار، احتمالا در سال جاري مشخص مي‌شود.
تجربه تلخ قبلي و جنجال‌هاي پيش آمده در مورد اپراتور دوم تلفن همراه و طولاني شدن روند برگزاي و نهايي شدن مناقصه آن از هم اكنون نگراني‌هايي را در مورد اپراتور سوم ايجاد كرده است. بيم آن مي‌رود كه تاخير در مراحل اوليه، باعث افزايش زمان اجرايي شدن اپراتور سوم شود. اين تاخير ممكن است فاصله‌ زماني بين واگذاري سيم‌كارت‌هاي اپراتور دوم و سوم را بيشتر از زمان پيش‌بيني شده طولاني كند.

اپراتور سوم قرار است حدود يك پنجم بازار تلفن همراه كشور را در اختيار بگيرد. با اين اوصاف رقيبي براي اپراتورهاي فعلي محسوب مي‌شود و طبيعتا باعث كاهش قيمت سيم‌كارت و رقابت بيشتر براي افزايش كيفيت خواهد شد.
اما اين اپراتور علاوه بر تاثير مثبتي كه به سبب افزايش تعداد رقبا در عرصه خدمات به دنبال خواهد داشت از جنبه ديگري نيز حائر اهميت است. ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه، با راه‌اندازي اپراتور سوم ميسر خواهد شد. از اين روست كه براي تجربه امكانات نسل سوم تلفن همراه بايد منتظر راه‌افتادن اپراتور سوم در كشور باشيم.

اپراتور سوم مي‌آيد
دو سال پيش و در ديدار با وزير ارتباطات تركيه بود كه سليماني، وزير ارتباطات كشورمان از شروع مطالعات مربوط به اپراتور سوم تلفن همراه ايران خبر داد. در زماني كه از جنجال‌هاي مربوط به ماجراي اپراتور دوم و اختلافات با شركت ترك‌سل زمان زيادي نمي‌گذشت، طرح مسئله در آن ديدار شابعه واگذاري اپراتور سوم به ترك‌ها را برسر زبان‌ها انداخت. شايعه‌اي كه البته به تدريج كمرنگ‌تر شد و اين‌روزها رقباي مهم‌تري از ترك‌سل براي اپراتور سوم مطرح هستند.
از آن زمان تاكنون مسئولان وزارت ارتباطات، هر چند ماه‌ يكبار در همايش‌ها و نشست‌هاي مختلف بخشي از صحبت‌هاي‌شان با خبرنگاران را به تشريح وضعيت اپراتور سوم اختصاص مي‌دادند و برگزاري «به‌زودي» مناقصه مربوط به آن را وعده مي‌دادند. وعده‌هايي كه البته هنوز با گذشته دو سال تحقق نيافته است.

تاخير در مقدمات كار
طبق قراردادي كه با اپراتور دوم بسته شده، زمان عملياتي شدن اپراتور سوم ايران بايد دو سال بعد از شروع به فعاليت اپراتور دوم باشد. در حالي كه امسال اين زمان دو ساله به پايان مي‌رسد به نظر مي‌رسد مقدمات شروع به فعاليت اپراتور سوم هنوز در مراحل ابتدايي بسر مي‌برد و تا مشخص شدن تكليف نهايي و عملياتي شدن فعاليت آن زمان زيادي صرف خواهد شد.
در حالي كه سليماني وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات زمستان سال ۸۵ از برگزاري مناقصه اپراتور سوم در سال ۸۶ و شروع به كار اين اپراتور در سال ۸۷ خبر داده بود، اكنون با گذشت دو ماه از سال ۸۷ اين وعده‌ها تحقق نيافته‌اند. اين در حالي است كه طبق گفته رمضانعلي صادق زاده، رئيس كمسيون مخابرات مجلس، طبق قرارداد به امضا رسيده بين ايرانسل و وزارت ارتباطات، از تاريخ آذر ۸۶ به بعد امكان صدور پروانه اپراتور سوم و شروع به فعاليت آن وجود داشت.

نسل سوم با اپراتور سوم
بر اساس «ضوابط برگزاري مناقصه اپراتور سوم تلفن همراه» كه بهمن‌ماه سال ۸۵ به تاييد دولت رسيد و توسط معاون اول رييس جمهور به وزارت ارتباطات ابلاغ شد، برگزاري مناقصه اپراتور سوم تلفن همراه با رعايت سه موضوع مجاز است.
يكي از اين موضوعات مصوبه كه از جمله شروط برگزاري مناقصه محسوب مي‌شود لزوم استفاده از نسل سوم تلفن همراه در اين شبكه است. سبوحي، معاون تنظيم و صدور مجوز سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي هم سال گذشته اعلام كرده بود به جهت حفظ فضاي تجاري اپراتور سوم، به اپراتورهاي اول و دوم اجازه ورود به نسل سوم تلفن‌همراه داده نخواهد شد. البته اين محدوديت موقتي خواهد بود و رگولاتور فقط درجهت قوت گرفتن و شكل‌گيري اپراتور سوم در بازار تلفن‌همراه اين قانون را اجرا مي‌كند. در حال حاضر اپراتورهاي اول و دوم تنها مي‌توانند به ارايه سرويس‌هاي نسل 75/2 تلفن‌همراه در ايران بپردازند و ارائه خدمات نسل سوم براي آنها تا سپري شدن زمان مشخصي پس از واگذاري سيم‌كارت‌هاي اپراتور سوم امكان‌پذير نخواهد بود.

در نسل سوم تلفن‌هاي همراه (3G) امكانات بسياري از جمله دسترسي به اينترنت پرسرعت، ارتباط تصويري، تبادل فايل با سرعت بالا، بازي‌هاي تعاملي و سرويس‌هاي نقل و انتقال اطلاعات به‌صورت پيشرفته قابل ارائه خواهد بود.

پايان انتظار براي عملياتي شدن
اواخر سال گذشته پس از انتظاري طولاني براي عملياتي شدن مقدمات كار اپراتور سوم، وزير ارتباطات حكم مجري پروژه‌ اپراتور سوم را به نام سعيد مهديون، مديرعامل شركت فن‌آوري اطلاعات زد.
سليماني در اين حكم همه مسئوليت‌هاي برگزاري مزايده، مديريت نظارت و كنترل عملكرد تعهدات اپراتور سوم تلفن همراه تا مرحله نهايي واگذاري پروانه مربوطه و انجام هماهنگي‌هاي لازم بين سازمان‌ها و شركت‌هاي ذيربط را به مدير عامل شركت فناوري اطلاعات واگذار كرد.
قدم بعدي سليماني تشكيل شوراي چهار نفره راهبري انتخاب اپراتور سوم بود تا بالاخره اپراتور سوم «استارت» خورده باشد.

سعيد مهديون، مجري پروژه‌ اپراتور سوم هم چند هفته پيش و در اولين روزهاي اديبهشت ۸۷ در يك نشست خبري جزئيات مربوط به وضعيت اپراتور را براي خبرنگاران تشريح كرد.
مهديون از اعلام فراخوان مزايده اپراتور سوم تا اواخر ماه جاري خبرداد و گفت مهرماه سال جاري پاكت‌هاي پيشنهادي شركت‌ها بازگشايي و برنده اين اپراتور مشخص خواهد شد.
به گفته او مدت اعتبار پروانه اين اپراتور 15 سال و دو دوره پنج ساله قابل تمديد در نظر گرفته شده و همانند اپراتور دوم دو سال زمان انحصار براي شروع فعاليت اين اپراتور پيش‌بيني شده است. به گفته مهديون 17 ميليون مشترك ( شش ميليون مكالمه و 11 ميليون مشترك ديتا) براي اپراتور سوم پيش‌بيني شده است.
مجري پروژه اپراتور سوم در نهايت اعلام كرد شركت‌هاي دولتي و اپراتور فعال در كشور نمي‌توانند سهامدار اپراتور سوم در كشور باشند.

رقابت روسيه، چين و اعراب
«ضوابط برگزاري مناقصه اپراتور سوم تلفن همراه» كه به تصويب هيئت دولت رسيده در مورد نحوه سرمايه‌گذاري خارجي در اپراتور سوم تكليف را مشخص كرده و حداكثر سهم خارجي‌ها را ۴۹ درصد تعيين كرده است.
طبق اين ضوابط «سرمايه‌گذاري خارجي بايستي با مشاركت سرمايه‌گذاران داخلي انجام شود به طوري كه ضمن هماهنگي مسايل ايمني و امنيتي، سرمايه‌گذاري خارجي پروژه حداكثر ۴۹ درصد بوده و مديريت فني با شريك داخلي باشد.»
تركيه‌اي‌ها، كره‌اي‌ها، اروپايي‌ها، كشورهاي حاشيه خليج‌فارس، افريقايي‌ها، چيني‌ها و روس‌ها نام‌هايي بودند كه در دو سال اخير به عنوان شركاي خارجي احتمالي براي ورود به مناقصه اپراتور سوم مطرح شده‌اند.

شركت ترك‌سل نخستين گزينه‌اي بود كه از زمان مطرح شدن اپراتور سوم به عنوان يكي از گزينه‌هاي احتمالي از آن ياد مي‌شد. پس از آن عبدالمجيد رياضي، معاون فناوري اطلاعات وزارت ارتباطات سال گذشته از ابراز تمايل كره‌اي‌ها براي حضور در پروژه اپراتور سوم تلفن همراه خبر داده بود. چندي بعد مدير كل دفتر امور بين الملل وزارت ارتباطات به نقل از سفير چين در ايران از تمايل شركت‌هاي چيني براي حضور در اپراتور سوم تلفن همراه خبر داد. سه ماه بعد سليماني در جريان سفر به چين از شركت‌هاي چيني براي حضور در مزايده اپراتور سوم دعوت كرد. سليماني همچنين چندي پيش در گفت وگويي از انجام مذاكرات از سوي برخي شركت‌هاي خارجي به‌ويژه «اتصالات امارات» و يك شركت بحريني براي حضور در مزايده اپراتور سوم كشور خبر داده بود. در آخرين اظهار نظر در اوايل ماه جاري مسئولان وزارت ارتباطات از آمادگي ۱۲ شركت خارجي براي شركت در مزايده اپراتور سوم سخن گفته بودند.

در عين حال هفته گذشته خبر افتتاح دفتر نمايندگي اپراتور تلفن همراه «مگافون» در تهران منتشر شد.
«مگافون» يكي از اپراتورهاي تلفن همراه روسيه است و برخي حضورش در ايران را نشانه برنامه‌ريزي براي مشاركت در اپراتور سوم مي‌دانند.
«مگافون» سومين اپراتور تلفن همراه روسيه است و درحال حاضر بيش از 36 ميليون مشترك دارد.
با اين اوصاف به نظر مي‌رسد حضور رقباي چيني، روسي و عرب در ماجراي اپراتو سوم جدي‌تر از بقيه باشد.

بيم‌ها و اميدهاي اپراتور سوم
به گفته مجري پروژه اپراتور سوم، برنده مزايده حداكثر مهرماه امسال اعلام مي‌شود.
وزير ارتباطات هم هفته گذشته از شروع به كار اپراتور سوم در آذرماه امسال خبر داد. اگر تحقق وعده‌هاي جديد مسئولان وزارت ارتباطات باز هم به تعويق نيفتد در سال جاري شاهد آغاز فعاليت اپراتور سوم و احتمالا از آغاز سال آينده شاهد توزيع سيم‌كارت‌هاي آن خواهيم بود.

ورود اپراتور سوم به بازار تلفن همراه كشور از آنجا كه با واگذاري تعداد بيشتري سيم‌كارت و پايين آمدن قيمت محصولات همه اپراتورها همراه خواهد بود، اتفاق مثبتي ارزيابي مي‌شود. افزايش عرضه و كاهش قيمت، عمومي‌تر شدن فناوري تلفن همراه را به دنبال خواهد داشت و تعداد بيشتري از شهروندان قادر به استفاده از آن خواهند بود.
از طرفي همراه شدن اپراتور سوم با نسل سوم تلفن‌هاي همراه براي علاقه‌مندان به فناوري‌هاي جديد كه توقع بيشتري از دستگاه‌هاي تفن‌همراه‌شان دارند اتفاق خوشايندي است. اما اين تنها يك روي سكه اپراتور سوم تلفن همراه است. روي ديگر سكه ابهام‌ها و نگراني‌هايي است كه مدت‌ها در مورد وضعيت تلفن همراه كشور مطرح بوده و هنوز پاسخ مشخصي به آنها داده نشده است.

در حالي وعده ارائه خدمات نسل سوم به مشتركان داده مي‌شود كه هنوز تعدادي از امكانات نسل‌هاي پايين‌تر تلفن‌ همراه در كشور عرضه نشده است. مثلا هنوز وضعيت حقوقي سرويس ام.ام.اس (MMS) كه قرار بود يكي از برگ‌برنده‌هاي اپراتور دوم باشد مشخص نيست. از سوي ديگر كيفيت نامطلوب سرويس‌دهي اپراتور دوم كه گاه و بيگاه از طرف كارشناسان حوزه مخابرات مطرح مي‌شود و مشتريان اين اپراتور را گله‌مند كرده، هنوز بهبود نيافته است.
محقق شدن زمان‌بندي ارائه شده براي شروع به كار اپراتو سوم، كيفيت خدمات اين اپراتور و عملي شدن ارائه امكانات نسل سوم مهم‌ترين نگراني‌هايي است كه اين‌روزها در مورد اپراتور سوم مطرح مي‌شود. نگراني‌هايي كه تنها در ماه‌هاي آينده مي‌توان در مورد آنها قضاوت كرد و آزمون جديدي براي وزرات ارتباطات هستند.
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايتنا]
[مشاهده در: www.itna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 411]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن