تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):راست ترين سخن، رساترين پند و زيباترين حكايت، كتاب خدا (قرآن) است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802740951




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازگشت به دنیا برای جبران اعمال!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بازگشت به دنیا برای جبران اعمال!
جهنم شیطان آتش
در بسیاری از اوقات در زندگی بعد از انجام بعضی کارها ، پشیمان می شویم . خوشبختانه در اکثر موارد راه برگشت و اصلاح وجود دارد و می توانیم کمبود ها و کاستی ها را جبران کنیم .اما این نکته را باید همیشه در خاطر داشته باشیم که این قانون ، همیشگی وثابت نیست .یکی از مواردی که این قانون را نقض می کند ، عالم قیامت است ، به طوری که درقیامت، هیچ راه بازگشت واصلاحی وجود ندارد ؛ به عبارتی هرآنچه در این دنیا انجام دهیم ، بازتابش را در قیامت خواهیم دید و هیچ تغییر و بازگشتی برای اعمال وجود نخواهد داشت . سیماى سوره‏ى سجده‏سوره سجده ، سى آیه دارد و در مكّه نازل شده است .این سوره یكى از 29 سوره‏اى است كه با حروف مقطّعه آغاز و پس از آن از قرآن تجلیل شده است .این سوره یكى از چهار سوره‏اى است كه در آن آیه سجده‏ى واجب آمده است كه به وقت خواندن یا شنیدن آن ، سجده کردن واجب است.جایگاه هایی در قرآن که سجده واجب می شود : در مجموع قرآن مجید در پانزده محل ، آیه سجده آمده است ، بعضی می گویند سجده در همه آنها مستحبّ است ولى بعضی سجده را در همه آنها واجب مى‏دانند . به عقیده شیعه در چهار محل از آنها سجده واجب و در بقیه مستحبّ مى‏باشد و آن چهار آیه عبارتند از : آیه پانزدهم از سوره سجده ، آیه سى هفتم از سوره فصلّت ، آیه شصت دوم از سوره و النجم ، آیه نوزدهم از سوره علق .طبق حدیثى كه در مجمع البیان آمده ، رسول اكرم (صلى اللَّه علیه و آله) هر شب قبل از خواب این سوره را با سوره‏ى مُلك تلاوت مى‏فرمودند . محتوای سوره سجده همانند دیگر سوره‏هاى مكّى، در این سوره نیز مباحث گسترده‏اى در مورد مبدأ و معاد و سرانجام كافران آمده است تا موجب تقویت ایمان مؤمنان و پایدارى آنان در برابر فشار دشمنان گردد.در آیه 15، از ركوع و سجده به هنگام شب كه مردم در خواب هستند ، به عنوان ویژگى مؤمنان راستین یاد شده و قرائت این آیه نیز سجده واجب دارد .در حدیثی از امام جعفر بن محمد الصادق (علیهم السلام) چنین نقل شده : « هر كس سوره سجده را درهر شب جمعه بخواند، خداوند نامه اعمال او را به دست راستش مى‏دهد، و گذشته او را مى‏بخشد، و از دوستان محمد (صلى اللَّه علیه و آله) و اهل بیتش خواهد بود» فضیلت تلاوت سوره سجده‏
قرآن
در حدیثى از پیامبر گرامى اسلام (صلى اللَّه علیه و آله) چنین آمده است : « من قرأ الم تنزیل و تَبارَكَ الَّذِی بِیَدِهِ الْمُلْكُ، فكانما احیا لیلة القدر :  كسى كه سوره " الم تنزیل" و " تبارك" را بخواند مانند آن است كه شب قدر را احیا گرفته باشد .» (مجمع البیان ، جلد هشتم ، صفحه 324)در حدیث دیگرى از امام جعفر بن محمد الصادق (علیهم السلام) چنین نقل شده : « من قرأ سوره السجدة فى كل لیلة جمعه اعطاه اللَّه كتابه بیمینه ، و لم یحاسبه بما كان منه ، و كان من رفقاء محمد (صلى اللَّه علیه و آله)  و أهل بیته : هر كس سوره سجده را درهر شب جمعه بخواند ، خداوند نامه اعمال او را به دست راستش مى‏دهد ، و گذشته او را مى‏بخشد ، و از دوستان محمد (صلى اللَّه علیه و آله) و اهل بیتش خواهد بود.» (" مجمع البیان" ، جلد 8 ، صفحه 325)از آنجا كه در این سوره بحثهاى گسترده‏اى از مبدء و معاد و مجازاتهاى مجرمان در روز رستاخیز و درسهاى هشدار دهنده‏اى مربوط به مؤمنان و كافران آمده است ، بدون شك تلاوت آن ، (ولى تلاوتى كه سرچشمه اندیشه ، و اندیشه‏اى كه مبدء تصمیم‏گیرى و حركت بوده باشد) مى‏تواند آن چنان انسان را بسازد كه مشمول این همه فضیلت و افتخار گردد و اثر بیدار كننده‏اش همچون احیاء شب قدر و نتیجه‏اش قرار گرفتن در صف اصحاب الیمین ، و رسیدن به افتخار دوستى پیامبر و آلش گردد .  مأمور قبض روح« قُلْ یَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِی وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلى‏ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ ؛ بگو: فرشته‏ى مرگ كه بر شما گمارده شده، جانتان را مى‏گیرد، سپس به سوى پرودگارتان برگردانده مى‏شوید .» (سجده 11)كلمه‏ى « توفى » به معناى باز پس گرفتن كامل چیزى است . با توجّه به اینكه بدن مرده پس از مرگ در جاى خود باقى مى‏ماند ، پس مراد از گرفتن به طور كامل ، گرفتن روح است كه حقیقت انسان است كه اگر رفت ، انسان به طور كامل رفته است .قرآن درباره‏ى شیوه‏ى قبض روح ، سه تعبیر دارد :الف: در یك جا مى‏فرماید : فرشتگان ، جان و روح آدمى را مى‏گیرند : «تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ» (نحل، 28)ب: در آیه‏ى مورد بحث ، مأمور قبض روح را فرشته‏اى به نام ملك الموت معرّفى كرده است.ج: در آیه‏ى 42 سوره زمر این كار را به خداوند نسبت مى‏دهد : «اللَّهُ یَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ» در جمع این سه آیه شاید بتوان گفت : فرشتگان ، روح را مى‏گیرند و آن را به ملك الموت تحویل مى‏دهند و او به خداى متعال تحویل مى‏دهد . چنان كه امام صادق (علیه السلام) در پاسخ این سؤال كه در اطراف جهان افراد زیادى در آنِ واحد مى‏میرند ، چگونه ملك الموت در یك‏لحظه در همه جا حضور دارد ؟ فرمودند : او یارانى از فرشتگان دارد كه روح مردم را از اطراف مى‏گیرند ، سپس ملك الموت ارواح را از فرشتگان تحویل مى‏گیرد . (تفسیر نور الثقلین‏)شاید هم درجات مردم سبب تفاوت قبض روح آنان مى‏شود به این معنا كه مردم عادى را فرشتگان ، مردم با تقوا را ملك الموت و اولیاى خدا را خداوند قبض روح مى‏كند .« قُلْ یَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِی وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلى‏ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ ؛ بگو: فرشته‏ى مرگ كه بر شما گمارده شده، جانتان را مى‏گیرد، سپس به سوى پرودگارتان برگردانده مى‏شوید» برداشت هایی از آیه :
اشعار مربوط به واقعه اسفناک قرآن سوزی
1ـ شبهات را بدون پاسخ نگذارید :«قالُوا ... قُلْ» 2ـ حقیقت انسان روح اوست ، همین كه روح قبض شد گویا انسان قبض شده است : «یَتَوَفَّاكُمْ» 3ـ فرشتگان از انجام مأموریّت ، شانه خالى نمى‏كنند : «مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِی وُكِّلَ بِكُمْ» 4ـ كار فرشتگان ، طبق مأموریّتى است كه به آنان واگذار شده است : «وُكِّلَ بِكُمْ» 5ـ مرگ انسان و دفن او ، گامى براى زنده شدن اوست ، همان گونه كه دفن بذر گامى براى سبز شدن می باشد : «ثُمَّ إِلى‏ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ» 6ـ همان خدایى كه جان‏ها را مى‏گیرد ، روزى با یك اراده ، همه انسان‏ها را به سوى خود «تُرْجَعُونَ» * چه صحنه‏ى دلخراشى!!« وَ لَوْ تَرى‏ إِذِ الْمُجْرِمُونَ ناكِسُوا رُؤُسِهِمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا فَارْجِعْنا نَعْمَلْ صالِحاً إِنَّا مُوقِنُونَ ؛  و (چه صحنه‏ى دلخراشى است) اگر ببینى مجرمان را هنگامى كه نزد پروردگارشان سرهاى خود را به زیر افكنده (مى‏گویند:) پروردگارا! دیدیم و شنیدیم (آنچه را وعده كرده بودى) ، پس ما را (به دنیا) بازگردان تا كار نیكو انجام دهیم، همانا ما به یقین رسیدیم .» (سجده 12)گرچه در این آیه، مجرمان تقاضاى بازگشت به دنیا و انجام عمل صالح دارند ، امّا چنان كه در آیه 28 سوره‏ى انعام مى‏خوانیم : آنها اگر به دنیا نیز برگردند باز تخلّف خواهند کرد : « وَ لَوْ رُدُّوا لَعادُوا لِما نُهُوا عَنْهُ وَ إِنَّهُمْ لَكاذِبُونَ »و (چه صحنه‏ى دلخراشى است) اگر ببینى مجرمان را هنگامى كه نزد پروردگارشان سرهاى خود را به زیر افكنده (مى‏گویند:) پروردگارا! دیدیم و شنیدیم (آنچه را وعده كرده بودى) ، پس ما را (به دنیا) بازگردان تا كار نیكو انجام دهیم، همانا ما به یقین رسیدیمپیام‏های آیه :
قرآن
1ـ سركشى امروزِ مجرمان، سرافكندگى فرداى قیامت را در پیش دارد، و این مایه‏ى تسلّى پیامبر و مؤمنان است : «وَ لَوْ تَرى‏» 2ـ قیامت ، روز سرافكندگى و شرمندگى مجرمان است : «الْمُجْرِمُونَ ناكِسُوا رُؤُسِهِمْ» 3ـ روز قیامت، روز اقرار است : «رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا» 4ـ روز قیامت ، روز كشف حقایق و باز شدن چشم‏ها و گوش‏ها است . (كسانى كه چشم و گوش خود را بر دیدن و شنیدن حقّ بسته بودند ، در آن روز مى‏گویند: «أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا» 5ـ آنچه در قیامت سبب نجات است ، تنها عمل صالح است كه جاى انجام آن تنها در دنیا می باشد : «فَارْجِعْنا نَعْمَلْ صالِحاً» 6ـ دلیل جرم و گناه ، باور نداشتن قیامت است : (آن جا مى‏گویند: «إِنَّا مُوقِنُونَ» ولى چه سود؟) نتیجه گیری :بنا بر آیات قرآن کریم ، روح آدمی داراى اصالت و استقلال بوده و باقى است و در قیامت همین روح با ملحق شدن دوباره به جسم ، برانگیخته خواهد شد .پس کاری انجام ندهیم که در روز قیامت سرافکنده بوده و از فرط پشیمانیاز انجام بعضی از کارها ، سرهایمان را به زیر انداخته و خجالت زده باشیم .  آمنه اسفندیاریبخش قرآن تبیانمنابع: 1- تفسیر نور، ج92- تفسیر احسن الحدیث، ج83- تفسیر نمونه ، ج174- تفسیر نور الثقلین‏5- " مجمع البیان"، جلد 8 ، صفحه 325





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 517]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن