تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 13 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى الله عليه و آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837291293




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همسر عامل آرامش یا مایه‏ى تشنّج؟!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: همسر عامل آرامش یا مایه‏ى تشنّج؟!
همسر یا دوستان قدیمی ؟!
سوره روم هشتاد و چهارمین سوره است كه بعد از سوره عنكبوت نازل گردید و در ترتیب فعلى قرآن مجید سوره سى‏ام مى‏باشد،این سوره شصت آیه دارد . عدد كلمات آن هشتصد و نوزده كلمه و عدد حروف آن سه هزار و پانصد و سى و چهار حرف است و در مكّه نازل شده است .این سوره با پیشگویى پیروزى رومیان بر ایرانیان در جنگ آغاز مى‏شود و به همین مناسبت، سوره «روم» نام گرفته است .بخش عمده آیات سوره روم ، به ذكر نعمت‏هاى الهى در آسمان و زمین و نظام زوجیّت در گیاهان و حیوانات، آفرینش انسان از خاك و پیوند زن و مرد، تلاش در روز و خواب در شب، بارش باران و وزش باد و حیات زمین پس از مرگ مى‏پردازد .* رابطه‏ى زن و مرد ، بر اساس مودّت و رحمت«وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِكَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ ؛ و از نشانه‏هاى او آن است كه از جنس خودتان همسرانى براى شما آفرید تا در كنار آنان آرامش یابید ، و میان شما و همسرانتان علاقه‏ى شدید و رحمت قرار داد بى شك در این (نعمت الهى) براى گروهى كه مى‏اندیشند نشانه‏هاى قطعى است .» (روم 21)قرآن در این آیه ، هدف ازدواج را سكونت و آرامش قرار داده است ، و با تعبیر پر معنای " لتسكنوا " مسائل بسیارى را بیان كرده ، كه البته نظیر این تعبیر در آیه 189 سوره اعراف نیز آمده است .به راستى وجود همسر براى انسان كه مایه آرامش زندگى اوست ، یكى از مواهب بزرگ الهى محسوب مى‏شود .این آرامش از اینجا ناشى مى‏شود كه این دو جنس مكمل یكدیگر و مایه شكوفایى و نشاط و پرورش یكدیگر مى‏باشند ، بطورى كه هر یك بدون دیگرى ناقص است ، و طبیعى است كه میان یك موجود و مكمل وجود او چنین جاذبه نیرومندى وجود داشته باشد .و از اینجا مى‏توان نتیجه گرفت ؛ آنها كه پشت پا به این سنت الهى مى‏زنند وجود ناقصى دارند ، چرا كه یك مرحله تكاملى آنها متوقف شده (مگر آنكه به راستى شرائط خاص و ضرورتى ایجاب تجرد كند) .به هر حال این آرامش و سكونت هم از نظر جسمى است ، و هم از نظر روحى هم از جنبه فردى و هم از نظر اجتماعى .اقرار کرد که بیماری هایى كه به خاطر ترك ازدواج براى جسم انسان پیش مى‏آید قابل انكار نیست ، همچنین عدم تعادل روحى و ناآرامیهاى روانى كه افراد مجرد با آن دست به گریبانند كم و بیش بر همه روشن است .از نظر اجتماعى افراد مجرد كمتر احساس مسئولیت مى‏كنند و به همین جهت انتحار و خودكشى در میان مجردان بیشتر دیده مى‏شود، و جنایات هولناك نیز از آنها بیشتر سرمى‏زند.هنگامى كه انسان از مرحله تجرد گام به مرحله زندگى خانوادگى مى‏گذارد شخصیت تازه‏اى در خود مى‏یابد ، و احساس مسئولیت بیشترى مى‏كند و این است معنى احساس آرامش در سایه ازدواج .و اما مساله" مودت" و" رحمت" در حقیقت " ملاط"  و " چسب" مصالح ساختمانى جامعه انسانى است ، چرا كه جامعه از فرد فرد انسانها تشكیل شده ، همچون ساختمان عظیم و پرشكوهى كه از آجرها و قطعات سنگها تشكیل مى‏گردد.اگر این افراد پراكنده ، و آن اجزاء مختلف ، با هم ارتباط و پیوند پیدا نكنند ، " جامعه" یا " ساختمانى" به وجود نخواهد آمد .آن كس كه انسان را براى زندگى اجتماعى آفریده این پیوند و ربط ضرورى را نیز در جان او ایجاد كرده است .«وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِكَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ ؛ و از نشانه‏هاى او آن است كه از جنس خودتان همسرانى براى شما آفرید تا در كنار آنان آرامش یابید ، و میان شما و همسرانتان علاقه‏ى شدید و رحمت قرار داد بى شك در این (نعمت الهى) براى گروهى كه مى‏اندیشند نشانه‏هاى قطعى است» فرق میان "مودت" و "رحمت"
انتخاب همسر
1- " مودت" انگیزه ارتباط در آغاز كار است ، اما در پایان كه یكى از دو همسر ممكن است ضعیف و ناتوان گردد و قادر بر خدمتى نباشد ، " رحمت" جاى آن را مى‏گیرد .2- " مودت" در مورد بزرگترها است كه مى‏توانند نسبت بهم خدمت كنند ، اما كودكان و فرزندان كوچك در سایه " رحمت" پرورش مى‏یابند .3- " مودت" غالباً جنبه متقابل دارد ، اما رحمت یك جانبه و ایثارگرانه است ، زیرا براى بقاء یك جامعه گاه خدمات متقابل لازم است كه سرچشمه آن مودت است و گاه خدمات بلاعوض كه نیاز به ایثار و " رحمت" دارد .البته این آیه مودت و رحمت را میان دو همسر بیان مى‏كند ، ولى این احتمال نیز وجود دارد كه تعبیر " بینكم" اشاره به همه انسانها باشد ، كه دو همسر یكى از مصادیق بارز آن محسوب مى‏شوند ، زیرا نه تنها زندگى خانوادگى كه زندگى در كل جامعه انسانى ، بدون این دو اصل یعنى " مودت " و " رحمت"  امكان‏پذیر نیست ، و از میان رفتن این دو پیوند ، و حتى ضعف و كمبود آن ، مایه هزاران بدبختى و ناراحتى و اضطراب اجتماعى است . پیامهای آیه:1ـ آفرینش ، هدفدار است : «خَلَقَ لَكُمْ» 2ـ زن و مرد از یك جنس هستند . (بر خلاف پاره‏اى عقاید خرافى و تحقیرآمیز كه زن را موجودى پست‏تر یا از جنس دیگر مى‏پندارند.) : «مِنْ أَنْفُسِكُمْ» 3ـ همسر باید عامل آرامش باشد نه مایه‏ى تشنّج و اضطراب : «لِتَسْكُنُوا إِلَیْها» 4ـ هدف از ازدواج ، تنها ارضاى غریزه‏ى جنسى نیست ، بلكه رسیدن به یك آرامش جسمى و روانى است : «لِتَسْكُنُوا إِلَیْها» 5ـ نقش همسر ، آرام بخشى است : «لِتَسْكُنُوا إِلَیْها» 6ـ محبّت ، هدیه‏اى الهى است كه با مال و مقام و زیبایى به دست نمى‏آید : «جَعَلَ» (مودّت و رحمت ، هدیه‏ى خدا به عروس و داماد است.)7ـ هر كس با هر عملى كه آرامش و مودّت و رحمت خانواده را خدشه‏دار كند، از مدار الهى خارج و در خطّ شیطان است : «جَعَلَ بَیْنَكُمْ» ...8ـ رابطه‏ى زن و مرد ، باید بر اساس مودّت و رحمت باشد : «مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» (مودّت و رحمت ، عامل بقا و تداوم آرامش در زندگى مشترك است.)9ـ مودّت و رحمت ، هر دو با هم كارساز است . (مودّت بدون رحمت و خدمت ، به سردى كشیده مى‏شود و رحمت بدون مودّت نیز دوام ندارد.) : «مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» 10ـ تنها اهل فكر مى‏توانند به نقش سازنده‏ى ازدواج پى ببرند : «لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ» نتیجه گیری:یاد خداوند مایه‏ى آرامش دل و روح است : «بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (رعد، 28) و همسر مایه‏ى آرامش جسم و روان : «أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیْها» (روم، 21) آمنه اسفندیاریبخش قرآن تبیانمنابع: 1- تفسیر نور ، ج 92- تفسیر اثنی عشری ، ج 103- تفسیر احسن الحدیث ، ج 84- تفسیر نمونه ، ج 165- تفسیر هدایت ، ج 10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 598]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن