تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805135680




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برف روی شیروانی داغ


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: برف روی شیروانی داغ
برف روی شیروانی داغ
شناسنامه اثر:کارگردان فیلم نامه نویس: محمد هادی کریمیتهیه کننده: علی لدنیبازیگران:شهاب حسینی، آنا نعمتی، هنگامه قاضیان، کورش تهامی،فرخ نعمتی و..."برف روی شیروانی داغ" ازآن دسته فیلم هایی است که از چند زاویه می توان آن را دید و در نتیجه به چند طریق می توان آن را تحلیل کرد. فیلم سرشار از نمادهای قابل تفسیر است و مشتاق بیننده ایی آگاه، که آن را ببیند، رمز گشایی اش کند و دنبال هیچ چیز دیگری نباشد. هیچ چیز دیگر که می گویم، منظورم ماجرا واتفاق های خاص در طی فیلم است. بیننده نباید دنبال ماجرای خاصی بگردد، فقط باید به مکاشفه بپردازد و تلاش کند با زیرکی رازهای مستتر در فیلم را کشف کند.سکانس اول فیلم، مرگ شاعری را نشان می دهد که تنها کس وکارش چند شاگرد و یک برادر زاده است. بعد ازمرگ استاد، شاگردان منزل استاد جمع می شوند و سعی می کنند پرده از رازهای زندگی او بردارند. آن ها در تلاش اند، وصیت استاد را که سوزاندن جسدش بوده، عملی کنند. فیلم مدام در حال رفت و آمد بین گذشته و حال است. در جریان کنش ها و تنش های شاگردان، فلش بک های زیادی هم در فیلم ایجاد می شود و ما در طی همین رفت و آمدهای زمانی، شخصیت استاد را می شناسیم. فلش بک ها به روزها و ماه های قبل از مرگ شاعر برمی گردد. و کارگردان تلاش می کند از این راه سبک زندگی و شخصیت استاد را به ما نشان دهد. سکانس ها عموما در خانه ی شاعر ضبط می شود و هر کدام از شخصیت ها –حتی خود استاد- ابزاری است برای انتقال حرف های فیلمساز. اگر بخواهیم، برف روی شیروانی داغ را می توانیم، فیلمی ضد روشنفکری تحلیل کنیم. فیلمی که جریان نابودی و سوخته شدن روشنفکری را- که اتفاقا استاد روشنفکران هم هست است- به تصویر کشیدهفیلم چه می گوید؟در خلال فیلم به این نتیجه رسیدم که کارگردان شخصیت هایی را اجیر کرده، که به وسیله ی آن ها حرف هایی را صادقانه و نه هوشمندانه بزند. البته نه به صورت رک و راست، بلکه در هاله ایی از ابهام و کد های باز نشده. فیلم گاهی رنگ و بوی شعر وشعار میگیرد، گاهی حرف از فلسفه و نابودی به میان می آید، گاهی روشنفکران تو خالی با عقاید پوچ روی پرده ظاهر می شوند، گاهی هم به آن ها به اندازه ی کافی بها داده می شود و به صورت نیمه مثبت تحویل مخاطب داده می شوند. سوخته شدن روشنفکریهمانطور که ذکر شد، ساختار و نوع نماد های موجود در فیلم، ما را به برداشت واحدی نمی رساند، که بلاخره فیلم چه حرفهایی برای گفتن دارد؟ آیا می خواهد از روشنفکری دفاع کند؟ یا علیه نوع خاصی از روشنفکری بشورد؟ یا شاید هم فقط می خواهد تصویری بکشد وبرود؟ می خواهد شعار بدهد یا فلسفه بگوید؟ اگر بخواهیم، برف روی شیروانی داغ را می توانیم، فیلمی ضد روشنفکری تحلیل کنیم. فیلمی که جریان نابودی و سوخته شدن روشنفکری را- که اتفاقا استاد روشنفکران هم هست است- به تصویر کشیده. شاعر مرده در حالیکه در خانه اش تنهاست.ملافه ای روی جسدش کشیده شده و شمعی کنار جنازه اش می سوزد.ناگهان، یکی از شمع ها روی ملافه می افتد و کل اتاق را به آتش می کشاند. برف می بارد.همانطور که برف ها با ریختن روی شیروانی داغ، اول ذوب می شوند و بعد هم تبخیر و با این روند به نابودی کشیده می شوند،جریانات روشنفکری و یا حداقل روشنفکرنما ها هم سرنوشتی، چنین پیدا می کنند.جدا از تحلیل فیلم، مهمترین عنصر امیدوار کننده ی فیلم رفت وآمد به موقع بازیگران بود. در هر سکانس، افرادی که لازم بود فقط حضور داشتند. سکانس ها بی مورد شلوغ نشده بود و با اینکه فیلم ریتم کندی داشت اما به دلیل فلش بک ها ورفت وآمدهای به موقع کمتر مخاطبی خسته وکسل می شد. بازی خوب و تاثیرگذار شهاب حسینی هم یکی از دلایلی بود که مخاطب را از تماشای فیلم پشیمان نمی کرد. حضور او هر چند کوتاه، به فیلم روح تازه وانرژی زیادی بخشید. بخش سینما وتلویزیون تبیان 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 749]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن