محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827697740
ابراهيمي: دست شاعر در شعر خردسال بسته است
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار یکشنبه 17 بهمن 1389 تعداد مشاهده : 213 ابراهيمي: دست شاعر در شعر خردسال بسته است خبرگزاري فارس: يك شاعر گفت: محدوديتها براي گروه سني خردسالان بيشتر و دست شاعر كاملا بسته است، شاعر بايد تجربههاي دروني خوبي از دنياي خردسالان داشته باشد تا بتوان براي آنها شعر بسرايد. به گزارش خبرنگار باشگاه خبري فارس «توانا»، نقد كتاب «دفتر گل باز شد»، سروده مريم زندي عصر روز گذشته با حضور جعفر ابراهيمي، شاعر، مريم زندي، شاعر اين اثر و حامد محقق، دبير نشست برگزارشد. * وزن در شعر كودان كوتاه و موضوعات محدود است جعفر ابراهيمي در ابتداي سخنان خود گفت: متأسفانه درجامعه ما غلط مصطلحي وجود دارد كه شعر براي افراد 5 تا 18 سال را شعر كودك بيان ميكنند، در حالي كه نوجوان 18 ساله ديگر كودك نيست، تعاريفي كه براي كودك، خردسال و نوجوان ميشود متفاوت است. وي ادامه داد: گروههاي سني كه از سوي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان انجام ميشود، تا حدودي ميتواند اين مسئله را روشن كند، افراد پيشدبستاني جزء گروه سني الف، گروه سني ب براي اول، دوم و سوم دبستان و ج؛ چهارم، پنجم و اول راهنمايي و د براي راهنمايي و ه براي دبيرستان است كه در مجموع به تمامي اينها شعر كودك گفته ميشود، به عنوان مثال فردي همانند هوشنگ مرادي كرماني كه آثار خوبي براي نوجوانان وجوانان مينويسد و هيچ داستاني براي كودكان ننوشته، اما به او نويسنده كودك ميگويند و در شعر نيز با چنين مشكلي روبهرو هستيم. ابراهيمي در ادامه خاطرنشان كرد: برخي از شاعران تنها توانايي سرودن شعر براي كودكان را دارند و هنگامي كه وارد عرصه نوجوان ميشوند، كارهاي آنها يا متوسط و يا ضعيف است و شايد به آن گروه سني نخورد، بعضي از شاعران براي بزرگسالان خوب شعر ميگويند و براي نوجوانان و كودكان كمتر ميتوانند كار كنند و كساني هم هستند كه براي هر سه گروه سني كار ميكنند و كارهاي خوبي در هر سه گروه سني ارائه دادهاند، البته تعداد اين افراد اندك است. به گفته وي، شاعراني كه سرودن شعر براي كودكان را شروع ميكنند، براي گروه سني اواخردبستان و راهنمايي شعر ميگويند و در دراز مدت ممكن است، تجربههايي را پيداكنند و اصول شعر كودك را فراگيرند و سرودن شعر را در ديگر گروه هاي سني تجربه كنند، اما بعضي شاعران از همان ابتداي شاعري استعداد سرودن براي كودكان را دارند، به هر حال هر فردي در گروه سني خاصي توانايي سرودن شعر را دارد كه بهترين آثار او در آن گروه سني است. ابراهيمي با بيان اين كه سرودن شعر براي گروه سني پايين بسيار مشكلتر است، ابراز داشت: شعر گفتن براي بزرگسال آسانتر از نوجوان است، چرا كه شاعر در شعر بزرگسال، حرف دل خود را ميزند و به استقبال كردن و يا نكردن مخاطب و يا لذت بردن يا نبردن آن كاري ندارد و در بند آن نيست كه خوانندهاي داشته يا نداشته باشد و يا ممكن است خواننده خود را در سالهاي بعد حتي 100 سال ديگر پيدا كند، اما در شعر نوجوانان اينگونه نيست، زيرا بايد از نگاه نوجوانانان به اشياء و طبيعت بايد نگاه و موضوعات و حسهاي آن را بايد بيان كرد و نيازمند زباني خاص است و نگاه نوجوانانه زبان و قالبها را نيز با خود به همراه ميآورد. وي با اشاره به بيشتر بودن محدوديتها در گروه سني كودكان، تصريح كرد: محدوديت در گروه سني كودكان بيشتر از نوجوانان و بزرگسالان است و بسياري از وزنهايي كه ميتوان در شعر نوجوان به كار برد نميتوان در شعر كودك به كار برد، وزنها بايد در شعر كودكان، كوتاهتر و موضوعات محدودتر باشد؛ چرا كه محدوده دنياي كودكان وسيع نيست و از هر كلمهاي نميتوان استفاده كرد، برخي به غلط تصور ميكنند معناي هر كلمه را كه كودكان بدانند، ميتوان از آنها در شعر استفاده كرد، در حالي كه اينگونه نيست معناي بسياري از واژگان را بزرگسالان ميدانند اما از آن در شعر خود استفاده نميكنند، دلايلي همچون كهنه بودن، شاعرانه نبودن و هم استفاده نكردن آنها از سوي مردم را بيان ميكنند، استفاده واژگان در شعر كودك و نوجوان نيز همينگونه است. ابراهيمي در اين راستا افزود: محدوديتها براي گروه سني خردسالان بيشتر و دست شاعر كاملا بسته است، شاعر بايد تجربههاي دروني خوبي از دنياي خردسالان داشته باشد تا بتوان براي آنها شعر بسرايد و بايد توانست توانايي سرودن شعر محاورهاي را پيدا و از وزنهاي ترانهاي استفاده كرد و دايره واژگاني خردسالان نيز بسيار اندك است، بنابراين در هر گروه سني محدوديتهايي وجود دارد. * دقت در ساختمان شعر باعث ماندگاري اشعار ميشود به گفته جعفري، بهترين شعر آن است كه بسيار راحت سروده شود، اما بسيار مشكل سروده شود و اين مسئله بسياري از افراد را به اشتباه مياندازد و تصور ميكنند، سرودن شعر كودك و نوجوان مانند شعر سعدي آسان است، بسياري از شاعران ماهر در زمينه بزرگسالان وجود دارند كه تصور ميكردند ميتوانند براي كودكان شعر گويند و هنگامي كه دست به سرودن شعر كودك زدند حتي شعر آنها در وزن نيز دچار مشكل شد و افرادي نيز در شعر بزرگسال زبان ساده و رواني داشتند اما دنياي كودكان را نميشناختند، به همين دليل شعر كودك بسياري افراد را به وسوسه مياندازد كه شعر كودك گويند، به همين علت بازار كتاب انباشته از كتب خنثي است و شاعران آنها شاعر نيستند. ابراهيمي ادامه داد: فردي ميتواند شعر كودك گويد كه كودك درونش زنده باشد و فكر كردن بنده به كودكي باعث دمساز شدن من با كودكي شد و كودك درون را زنده نگه دارم و تمام شاعران كودك و نوجوان به نوعي وابسته به كودك درون خود هستند و قطعا شاعر اين مجموعه نيز از اين قاعده مستثني نيست. ابراهيمي با بيان خام بودن كارهاي اوليه شاعران كودك و نوجوان، خاطرنشان كرد: شاعران بزرگ امروز در سالهاي اوليه شاعري خود شعرهاي خندهداري ميسرودند، اما مقاومت كرده و انتقادها را پذيرفتند و در نهايت موفق شدند، اما اشعار اين كتاب با وجود اينكه اولين اثر شاعر است در مقايسه با شعرهايي كه بنده نقد ميكردم شاهكار است و نشان دهنده آن است كه وي به طور ذاتي شاعر نوجوان است، البته ميتواند براي كودكان نيز شعر گويد، البته در شعرهاي كودك وي ضعفهايي وجود دارد و به تجربهاي برميگردد كه بايد در طول ساليان آنها را كسبل كرده و بياموزند و اصول شعر كودك را به تجربه دريابد احساس كردم شاعر اين مجموعه در شعر نوجوان به ويژه در شعرهاي كوتاه بسيار موفقتر از شعر كودك است. اين شاعر با اشاره به گرايش شاعر مجموعه «دفتر گل باز شد»، افزود: با خواندن اشعار اين مجموعه احساس كردم گرايش شاعر اين مجموعه به سرودن براي نوجوانان است وي به خوبي ميتواند براي سنين راهنمايي شعر بسرايد هر چند كه براي كلاس چهارم و پنجم نيز ميتواند شعر گويد، اين مسئله مربوط به اين سالهاست و ممكن است در چند سال ديگر براي كودك نيز بتواند شعر بگويد كه اين با شركت در جلسات نقد و پذيرش آنها و اندوختن تجربه ميسر ميشود. ابراهيمي با اشاره به مهم بودن ساختمان شعر در شعر كودك، تاكيد كرد: گاهي با خوانش يك شعر، احساس ميكنيم ميتوان بندهايي از آن را جابهجا كرد و يا بندي را حذف كرد و هيچ لطمهاي به شعر نميزند كه اين نكته نشان دهنده مشكلدار بودن شعر است، يكي از راههاي ماندگاري شاعران بزرگي مانند سعدي، حافظ و مولوي در كاربرد كلمات است و به ساختمان شعر دقت بسياري داشتند گاهي يك كلمه ميتواند به شعر لطمه زده و يا آن را زيبا كند. اين شاعر با بيان مهم بودن پايان شعر، افزود: پايان شعر است كه ميتواند شاعر را موفق و تاثيرگذاري آن را دو چندان كند و به مصراعهاي قبلي معنا دهد و به آنها زندگي بخشد؛ چرا كه تمام كلمات به ياري هم آمدند تا شعري را سازند و در پايان ضربهاي زنند، ضربه در شعر كودك بسيار مهم است و حتما بايد در مصراع آخر ضربه به خوبي وجود داشته باشد. وي با اشاره به شعر «زمستان» اين مجموعه، عنوان كرد: معتقدم سه نقطه در پايان اين شعر حساب شده استفاده شده است و اگر نبودند شايد شعر از تاثير كمتري برخوردار بود و معتقدم حتي يك رديف نقطه در زير اين سه نقطه سكوت را بهتر ميرساند. ابراهيمي با قرائت شعر «نان نگاه»، تصريح كرد: كلمه «او» در مصرع پاياني شعر زائد است، البته به اقتضاي وزن آمده كه ميتوانست با دقت بيشتري حذف شود و در شعر «ناودان» كه براي گروه سني چهارم و پنجم دبستان است، مراعاتالنظير در شعر بسيار مهم است و خوب بود كه بند اول شعر اگر در انتها ميآمد، بهتر بود و "مانده در گلوش " بهتر از "مانده در گلو " است البته هنگامي كه در گلو گفته يعني گلوي تمام مردم است و به جاي كلمه آن در «گلوي آن» بايد از «او» استفاده ميكرد و برخي ايرادات جزئي باعث كم شدن زيبايي زبان ميشود. اين شاعر با بيان اينكه كاربرد زمان در شعر كودك بسيار مهم است، اظهار داشت: بهتر بود زمان در تمام شعر «ناودان» يكسان بود و بهتر بود «مثل يك پزشك/ ابر مهربان» بگويد «ابر مهربان / مثل يك پزشك» ابراهيمي با اشاره به شعر «كوچه» از مجموعه «دفتر گل باز شد»، ادامه داد: شعر «كوچه» يكي ديگر از شعرهاي خوب اين كتاب است كه توصيه ميكنم، شاعر اين كتاب كه سرودن شعر در اين نوع را بيشتر تجربه كند و در اين قالبها و مضامين بسيار موفق خواهد بود. وي با بيان اينكه شعر «كاجها»، از اين مجموعه نيز شعر خوبي است، اشاره كرد: «نظر بلند» در اين شعر اصطلاحي بزرگسالانه است، البته در اصطلاح بزرگسالانه هم زياد شاعرانه نيست و بلندنظر قابل قبولتر از نظربلند است و معمولا استفاده كلمه «سخت» به معناي سفت در دنياي نوجوانان بسيار كم است. * نگاه كودكانه پيدا كردن كمي نيازمند سن بيشتر است ابراهيمي ادامه داد: شعر «كلاس باغچه»، از مجموعه «دفتر گل باز شد» جزء چهارپارههاي خوب اين كتاب است و مراعاتالنظير در اين شعر به خوبي به كار رفته است و چهارپاره «قاب عكس» يكي از بهترين اشعار اين مجموعه است؛ مشخص نبودن زمان از زيباييهاي اين شعر است و آرزوهايي است كه در تمام زندگي فرد ادامه دارد و از گذشته تا به امروز وجود دارند و «من ميكشم پدر را /در قاب عكس خالي» كمي نامفهوم است و نقض كننده حرفهاي قبلي شاعر در اين شعر است. ابراهيمي با اشاره به شعر «شيطان» از اين مجموعه، ابراز داشت: حروف "ك " و "گ " را نبايد در كنار هم آورد چرا كه تنافر حروف ايجاد ميكنند و در «شبيه يك گل هستم»، ضعف بيان به وجود ميآيد. به گفته وي، كودكي آني نيست كه انسان كودكي زيبايي داشته باشد، نگاه كودكانه پيدا كردن كمي نيازمند سن بيشتر است و بايد دنياي كودكان را در آنها ديد و در رفتار، گفتار ، حرفها و كاربرد افعال آنها دقت كرد و كودكان دستور زبان خاص براي خود دارند و اين مسائل اكتسابي است و ميتوان آنها را فرا گرفت و برخي افراد ممكن است حتي با سرودن شعر كودكان به آنها علاقهاي نداشته باشند، رفتن در مدارس، مهدهاي كودك و ارتباط با كودكان باعث ميشود بسياري از مسائل را از آنها يادگرفته و نگاه بزرگترها بسيار متفاوت با نگاه كودكان است. ابراهيمي افزود: متاسفانه برخي با شعر كودكان رشد ميكنند، ابتدا شعر كودك، سپس نوجوان بعد جوانان و بعد نيز براي بزرگسالان شعر ميسرايند. در حاليكه شاعر كودك بايد هميشه كودك بماند و در سرودن اشعاري توانايي داشته باشد كه كودكان در تمام دوران آن را بفهمند، البته به طور ذاتي كودكان در همه دوران و در همه نقاط مشتركات ذاتي دارند كه قابل تغييرنبوده، اما بينش آنها در دورانهاي متفاوت، تغيير پيدا ميكند و براي سرودن شعر براي كودكان اين دوره بايد با آنها ارتباط داشت و اصطلاحات و علايق آنها را فرا گرفت و حسهاي امروزي آنها را درك كرد. به گفته ابراهيمي، كودكان دنياي شگفتانگيزي دارند و بسياري از ناديدنيها را ميبيننند حتي نقاشي كودكان در تمام دنيا به هم شباهت دارد و كودكان به قافيه بازي در شعر و نقاشي علاقه بسياري دارند و از اين طريق مي توان كودكان و موضوعات آنان را شناخت پس از آن به زبان كودكان خواهيم رسيد كه بايد آنها را به صورت تجربي يادگيريم و در شعرهاي خود به كار بنديم. ابراهيمي درباره شعر «ماشين بابا»، از اشعاري كه در اين مجموعه نبوده و توسط شاعر خوانده شد، ابراز داشت: موضوع شعر «ماشين بابا» براي خردسالان اما زبان آن براي كودكان است. وي درباره شعر «درخت»، از مجموعه «دفتر گل باز شد»، تصريح كرد: ساختمان شعري دراين شعر رعايت نشده و ميتوان آن را از آخر به اول خواند و هيچ تفاوتي ندارد و اين شعر با وجود داشتن وزن كودكانه اما زبان و بياني نوجوانانه دارد و خواندن شعر اين از آخر به اول بهتر است و معتقدم در اينصورت اوج بهتري دارد و بند اول اين شعر كه شاعرانه است اگر در آخر آيد بهتر و زيباتر خواهد بود. ابراهيمي افزود: «تاج خروس» در شعر «خروس» ميتوانست به صورت كودكانهتري مطرح شود و «اگر چه پادشاه است / اگر چه تاج دارد/چرا كسي به تاجش/محل نميگذارد» در دنياي كودكان و نوجوانان امروزي محلي از اعراب ندارد، اما بزرگسالان آن را درك نميكنند و اين شعر از اشعار داراي تاريخ مصرف است، به اين معنا كه كودكان دورهاي خاص با آن ارتباط برقرار ميكنند و ممكن است كودكان در دوره بعد آن را درك نكنند. ابراهيمي در پاسخ به سوال محقق درباره شعر «دانه»، خاطرنشان كرد: در بند (خاك ، برسرش/سقف مي زند)، كاماي بعد از خاك كمي مشكل تبادر ذهن به معناي ديگر را حل كرده اما «پوست از سر/ دانه ميكند» ضعف بيان دارد، هرچند ممكن است چنين ضعفهايي در شعر تمام شاعران رخ دهد، اما بايد سعي كرد، چنين اتفاقي رخ ندهد و موضوع اين شعر بسيار كودكانه و تكراري است و پوست از سر كندن اتفاقي منفي است در حاليكه اين اتفاق براي دانه مثبت است و به رشد آن كمك ميكند و كنايه به پوست از سر كندن دارد، شاعر قصد داشته اصطلاحي را استفاده كند، اما معتقدم خوب از پس آن برنيامده است، وزن و كلمات استفاده شده در اين شعر به گونهاي است كه تاثير گذاري شعر چندان زياد نيست اما وزن تازهاي دارد و استفاده از اين وزن بسيار مشكل است چرا كه در اغلب مصرعها از دو يا سه كلمه استفاده كرده در اين نوع اشعار مشكل است و قافيه در (سقف ميزند/دانه ميكند) درست، اما قابل تغيير است. * كتاب «دفتر گل باز شد» به عنوان كار اول كاري قابل قبول و اعتنايي است ابراهيمي در پاسخ به سوال محقق مبني بر گروه سني مجموعه اشعار «دفتر گل بازشد»، اظهار داشت: معتقدم گروه سيني اين كتاب چهارم و پنجم دبستان و راهنمايي است اما در كل كتاب قابل قبولي است، تعداد اشعار اين كتاب زياد است البته اگر اشعار نيمايي باشد تا 40 شعر هم ميتوان استفاده كرد اما هنگامي كه شعر كودك هم در آن وجود دارد شايد 18شعر كافي باشد و 15شعر از 21شعر اين مجموعه خوب و مابقي متوسط قابل قبول هستند، كيفيت ظاهري و قطع كتاب خوب است و قطع آن تكراري نيست و از تصويرگري روان وخوبي برخوردار است و معتقدم به عنوان كتاب اول، كار خوب وقابل اعتنايي است. * مريم زندي شاعر مجموعه «دفتر گل باز شد» در ابتدا شعرهاي «جريمه»، «خروس»، «زمستان» و «بهارانه» را براي حاضران خواند و ادامه داد: طبق گفتههاي ابراهيمي بنده شعر نوجوان را بهتر ميگويم، چرا كه كودكي من همانند كودكي ابراهيمي در محيطي زيبا نبوده است. وي خاطرنشان كرد: بنده سرودن شعر را ازسنين پايين شروع كردم اما در سنين كودكي براي بزرگسالان ميسرودم و در نوجواني شعر براي كودكان ميگفتم و شايد اين دليل موفق نبودن بنده در شعر كودك باشد. زندي در ادامه چندشعر جديد خود را كه در كتاب نيامده براي حاضران قرائت كرد و افزود: براي شاعر قابل قبول خواندن شعرش بسيار ارزشمند است. انتهاي پيام/و/29
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 371]
صفحات پیشنهادی
ابراهيمي: دست شاعر در شعر خردسال بسته است
6 فوريه 2011 – ابراهيمي: دست شاعر در شعر خردسال بسته است خبرگزاري فارس: يك شاعر گفت: محدوديتها براي گروه سني خردسالان بيشتر و دست شاعر كاملا بسته ...
6 فوريه 2011 – ابراهيمي: دست شاعر در شعر خردسال بسته است خبرگزاري فارس: يك شاعر گفت: محدوديتها براي گروه سني خردسالان بيشتر و دست شاعر كاملا بسته ...
هشدار درباره استفاده از ویکس در خردسالان
هشدار درباره شیوع مصرف سیگار در دانش آموزان ... ابراهيمي: دست شاعر در شعر خردسال بسته است · چگونه خوشبويش کنيم؟ ... رسم وحشتناک: قطعه قطعه کردن جسد مردهها و ...
هشدار درباره شیوع مصرف سیگار در دانش آموزان ... ابراهيمي: دست شاعر در شعر خردسال بسته است · چگونه خوشبويش کنيم؟ ... رسم وحشتناک: قطعه قطعه کردن جسد مردهها و ...
سينماي شاعرانه، گفتار شاعرانه نيست
ابراهيمي: دست شاعر در شعر خردسال بسته است 6 فوريه 2011 – ابراهيمي: دست شاعر در شعر خردسال بسته است-تاریخ انتشار یکشنبه 17 بهمن 1389 تعداد ... البته در ...
ابراهيمي: دست شاعر در شعر خردسال بسته است 6 فوريه 2011 – ابراهيمي: دست شاعر در شعر خردسال بسته است-تاریخ انتشار یکشنبه 17 بهمن 1389 تعداد ... البته در ...
هشدار درباره شیوع مصرف سیگار در دانش آموزان
هشدار درباره شیوع مصرف سیگار در دانش آموزان ... ابراهيمي: دست شاعر در شعر خردسال بسته است · چگونه خوشبويش کنيم؟ ... رسم وحشتناک: قطعه قطعه کردن جسد مردهها و .
هشدار درباره شیوع مصرف سیگار در دانش آموزان ... ابراهيمي: دست شاعر در شعر خردسال بسته است · چگونه خوشبويش کنيم؟ ... رسم وحشتناک: قطعه قطعه کردن جسد مردهها و .
شبهاي شعر طلوع فجر برگزار ميشود
تاریخ انتشار یکشنبه 17 بهمن 1389 تعداد مشاهده : 171 شبهاي شعر طلوع فجر برگزار ميشود خبرگزاري فارس: ... ابراهيمي: دست شاعر در شعر خردسال بسته است ...
تاریخ انتشار یکشنبه 17 بهمن 1389 تعداد مشاهده : 171 شبهاي شعر طلوع فجر برگزار ميشود خبرگزاري فارس: ... ابراهيمي: دست شاعر در شعر خردسال بسته است ...
شبهاي شعر طلوع فجر برگزار ميشود
شبهاي شعر طلوع فجر برگزار ميشود خبرگزاري فارس: مراكزفرهنگي هنري ... 150شاعر ایرانی و 10 شاعر خارجی در . ... ابراهيمي: دست شاعر در شعر خردسال بسته است ...
شبهاي شعر طلوع فجر برگزار ميشود خبرگزاري فارس: مراكزفرهنگي هنري ... 150شاعر ایرانی و 10 شاعر خارجی در . ... ابراهيمي: دست شاعر در شعر خردسال بسته است ...
ديدگاه مناسبتي، تئاتر انقلاب را مقطعي كرده است
ديدگاه مناسبتي، تئاتر انقلاب را مقطعي كرده است خبرگزاري فارس: نويسنده و كارگردان تئاتر گفت: نگاه مناسبتي ... ابراهيمي: دست شاعر در شعر خردسال بسته است ...
ديدگاه مناسبتي، تئاتر انقلاب را مقطعي كرده است خبرگزاري فارس: نويسنده و كارگردان تئاتر گفت: نگاه مناسبتي ... ابراهيمي: دست شاعر در شعر خردسال بسته است ...
مجسمه برنزي «مادر و فرزند» مرمت شد
6 فوريه 2011 – ابراهيمي: دست شاعر در شعر خردسال بسته است · دايره مفاهيم انقلاب اسلامي در تئاتر مشخص شود · اشعري: كتابهاي نفيس احياگر آثار تمدني هستند ...
6 فوريه 2011 – ابراهيمي: دست شاعر در شعر خردسال بسته است · دايره مفاهيم انقلاب اسلامي در تئاتر مشخص شود · اشعري: كتابهاي نفيس احياگر آثار تمدني هستند ...
مجسمه برنزي «مادر و فرزند» مرمت شد
شبهاي شعر طلوع فجر برگزار ميشود · ابراهيمي: دست شاعر در شعر خردسال بسته است · دايره مفاهيم انقلاب اسلامي در تئاتر مشخص شود · اشعري: كتابهاي نفيس احياگر ...
شبهاي شعر طلوع فجر برگزار ميشود · ابراهيمي: دست شاعر در شعر خردسال بسته است · دايره مفاهيم انقلاب اسلامي در تئاتر مشخص شود · اشعري: كتابهاي نفيس احياگر ...
«آلونك» اواسط هفته در تهران جلوي دوربين ميرود
6 فوريه 2011 – ابراهيمي: دست شاعر در شعر خردسال بسته است · دايره مفاهيم انقلاب اسلامي در تئاتر مشخص شود · اشعري: كتابهاي نفيس احياگر آثار تمدني هستند ...
6 فوريه 2011 – ابراهيمي: دست شاعر در شعر خردسال بسته است · دايره مفاهيم انقلاب اسلامي در تئاتر مشخص شود · اشعري: كتابهاي نفيس احياگر آثار تمدني هستند ...
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها