تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه  الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798203850




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش قضا و قدر در حوادث مکه!!


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: در خبرها آمده است که مفتی بزرگ سعودی «عبدالعزیز آل الشیخ» حوادث تلخی که امسال در مکه رخ داد یکی در سانحه سقوط جرثقیل و دیگر در واقعه غمبار منی را قضا و قدر الهی خوانده است.

حوادث مکه ناگفته پیداست که قصد او از این سخنان تبرئه کردن مسئولان سعودی از اتهام سهل انگاری و بی کفایتی و نجات آنها از پیگردهای حقوقی است که متوجه رفتار ایشان در قبال این دو حادثه است. برای همین تاکید می کند که که «هیچ کس در آن نقش نداشت» و اینکه «قضا و قدر اجتناب  ناپذیر است».برای روشن شدن بیشتر اغراضی که در پشت این سخنان نهفته است نخست نگاهی به پیشینه این توجیه گری ها انداخته سپس باور صحیح به قضا و قدر بازگو می شود تا معلوم شود که آیا با اعتقاد به قضا و قدر الهی باز هم می توان مسئولان وقوع حادثه ای را بی گناه دانست و تمام آنچه واقع شده را یکسره بر عهده و خواست الهی گذاشت؟نیک نشان دادن ظلم ظالمان و بدی بدکاران آن هم به کمک آیات و روایات و باورهای مذهبی، سابقه ای دیرینه دارد.
در چنین بستری بود که اندیشه جبرگرایی زاده شد تا مردم باور کنند هر چه بر سر آنان می آید خواست و اراده الهی است و آنها فقط محکوم به این اراده اند و حق ندارند کسی را بازخواست کنند چرا که کسی مقصر نبوده است و اگر کسی هم اعتراضی بکند متهم می شود به اینکه به خدا اعتراض کرده است.تمام کسانی که به هر دلیلی به عمد یا به سهل انگاری و یا بی تدبیری باعث وقوع این حوادث شدند به صورت سلسله مراتبی از پایین تا بالا مسئولند و باید محاکمه شوندشواهدی در دست است که نشان می دهد استفاده جبرگرایانه از متون دینی و ترویج چنین باوری در بین مسلمانان از زمان حاکمان اموی آغاز شده است.[1] علامه عسگری (ره) سخن ابن زیاد را که پس از واقعه کربلا به حضرت زینب (سلام الله علیها) گفت: «سپاس خدایی که شما را کشت و دروغتان را ظاهر ساخت»، شاهدی بر تلاشِ حکومت در اثبات این فرهنگ می داند بدین گونه که این زیاد می خواسته است کشتن امام حسین (علیه السلام) را کار خدا بشمارد، نه کار خود تا به این وسیله به آن رنگ تقدس و مشروعیت و نیز حتمیت و ناچار بودن از آن بزند.این زیاد در همین مجلس هنگامی که می شنود نام امام سجاد (علیه السلام)، علی است به او می گوید: مگر «خدا» علی بن الحسین را نکشت؟ و امام پاسخ می دهد: برادری داشتم که نام او نیز علی بود، «مردم» او را کشتند. [2]
قرینه دیگر، سخنان و نوشته های خلفای اموی در این زمینه است. معاویه هنگام بیعت گرفتن برای یزید و جانشین کردن او پس از خود، با مخالفت و خودداری بزرگان قریش روبه رو شد. او با تعدادی از آنان و با هدف مجاب کردن ایشان، ماجرای ولایت یزید را قضا و قدر الهی برشمرد و اختیار بندگان خدا را در آن نفی کرد.[3]یزید در نامه ای که پس از مرگ پدرش به حاکم مدینه می نویسد، امر خلافت معاویه و نیز خودش را ناشی از قضای الهی خوانده است.[4]پشتوانه فرهنگی این جریان به ظاهر فکری و در واقع سیاسی، آیات تحریف شده و روایات ساخته شده یا تغییر یافته بوده است. [5]یک نمونه تاریخی که پیوند این جریان فکری را با سیاست اموی نشان می دهد، پاسخ کتبی عمر بن عبدالعزیز به کسی است که از او درباره قدر پرسیده است. او در این پاسخ سخن خود را چنین پایان می دهد:شقاوت، نوشته شده است و آنچه تقدیر گشته واقع می شود. هر چه خدا خواسته است می شود و هر چه نخواسته نمی شود و ما اختیار هیچ سود و زیانی را درباره خود نداریم. [6]پس از امویان، خلفای عباسی نیز از این نیرنگ سود جستند. در این میان منصور دوانیقی، دومین خلیفه عباسی، خود را حاکم خدایی در زمین می داند، حتی تقسیم جیره و حقوق مردم را وظیفه خود نمی داند و قبض و بسط خود و اعطاء و حرمان خویش را نتیجه تدبیر الهی می شمرد. از این رو، از مردم می خواهد به جای در خواست از او، از خدا بخواهند تا دل منصور را نرم و قفل دست او را بگشاید. [7]گذشته از پدیدآورندگانِ عقیده جبر و مسائلی که در پی ترویج و گسترش آن رخ داد، این اندیشه افراطی در کنار اندیشه تفریطی «نفی دخالت خدا و تفویض کامل اختیار کارها به انسان» طرح شده بود و مبارزه دوسویه ائمه (علیهم السلام) با این دو اندیشه در حدیث مشهور «لَا جَبْرَ وَ لَا تَفْوِیضَ وَ لَكِنْ أَمْرٌ بَیْنَ أَمْرَیْنِ» قرینه ای بزرگ بر این مطلب است. [8]
بر اساس این نگرش صحیح، درست است که خداوند مسبب الاسباب و علت تمام علتهاست اما این به معنای نفی اراده و مسئولیت از انسانها نیست. به عبارت دیگر خداوند متعال اراده کرده است که اراده انسان نیز در بین سلسله علتها خود علتی باشد برای وقوع هر کاری که از او سر می زند. برای همین است که کار خوب او را جزا و کار ناشایست او را سزا می دهد وگرنه سخن از عذاب و ثواب برای موجودی که از خود اختیاری ندارد چه معنایی می تواند داشته باشد؟نتیجه اینکهاگر امروز حادثه ای در مسجدالحرام یا از آن دلخراش تر در منا رخ می دهد درست است که بر اساس قضا و قدر الهی بوده است اما نه به این معنا که فقط خداوند مسئول این کار است و بقیه مسئولیتی ندارند؛ بلکه معنایش این است که یک سری از علتها دست به دست هم دادند که این حادثه رخ داد. بنابر این تمام کسانی که به هر دلیلی به عمد یا به سهل انگاری و یا بی تدبیری باعث وقوع این حوادث شدند به صورت سلسله مراتبی از پایین تا بالا مسئولند و باید محاکمه شوند و اگر ثابت شد در این دو حادثه هیچ عمد، کوتاهی، سهل انگاری و مانند آن در کار نبوده است متهمان مبری بوده و فقط نسبت به خسارات جانی و مالی وارده ضامن هستند و باید آن را به جان باختگان و آسیب دیدگان پرداخت کنند.تبیانمطالب مرتبط:رابطه قضا و قدر با اختيار انسان قضا و قدر در تربیت کودک دعا برای حفظ از قضا و قدر


شنبه 11 مهر 1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب