تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهدرسید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820859654




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با يكي از 3 نماينده بوكس ايران در پكن 2008 3 ماه اردو براي‌ مدال ‌گرفتن ‌كافي نيست‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: با يكي از 3 نماينده بوكس ايران در پكن 2008 3 ماه اردو براي‌ مدال ‌گرفتن ‌كافي نيست‌
جام جم آنلاين: بوكس ايران 3 نماينده در بازي‌هاي 2008 پكن دارد. علي مظاهري، بوكسور كرمانشاهي نيز يكي از اين بوكسورهاست كه با انگيزه‌اي بالا تمرين‌هاي خود را پيگيري مي‌كند تا در پكن نماينده‌اي شايسته براي ورزش ايران باشد. بي‌شك كار بوكسورها و ازجمله مظاهري در اين بازي‌ها سخت است؛ اما او آموخته كه در مكتب بوكس آماتور نه حرفه‌اي و خشن آن، فعل خواستن را بخوبي صرف كند و موجوديت خود را به رخ بكشد. او كه هميشه در سايه حركت كرده، از تبعيض‌هاي معمول در ورزش دل پري دارد و براي همين هم انتظار دارد كه مسوولان ، ورزشكاران را به يك چشم نگريسته و بين آنها تفاوت قائل نشوند.


مظاهري چطور بوكسور شد؟

شايد اتفاقي بود. پرويز غلامي،‌ اولين مربي‌ام شوهر دختر خاله‌ام است او از من خواست به باشگاه بوكس بروم. پس از چند جلسه حضور در اين باشگاه به بوكس علاقه‌مند شدم و به صورت جدي آن را ادامه دادم تا اين كه امروز در عضويت تيم ملي هستم.

در كرمانشاه جوانان بيشتر به كشتي علاقه دارند، چطور تو بوكسور شدي؟

همان‌طور كه گفتم، اتفاقي بوكسور شدم؛ ضمن اين‌كه الان بوكس ورزش اول كرمانشاه است و كشتي در استان ما افت كرده است. اميدوارم مسوولان هر چه سريع‌تر كشتي كرمانشاه را به روزهاي اوجش برگردانند.

خيلي‌ها معتقدند بوكس ورزش خشني است. اين طور است؟

به نظر من، اصلا هم خشن نيست. در بوكس مثل بعضي ورزش‌هاي گروهي خشونت وجود ندارد، در بوكس شايد به طور ميانگين در هر 30 مسابقه يك نفر خون دماغ نشود، در حالي كه در ورزشي مثل فوتبال انواع و اقسام خشونت‌ها وجود دارد. اسم رشته ما مشت‌زني است؛ اما نه به هر معنايي، بلكه مشت‌زني قانوني و براي كسب امتياز، همين.

جالب است كه اكثر قريب به اتفاق رزمي‌كاران بعكس ظاهر رشته ورزشي‌شان خشن نيستند.

فكر مي‌كنم به اين دليل است كه رزمي‌كاران در خلال برگزاري تمرين و مسابقه‌هاي گوناگون به لحاظ روحي تخليه مي‌شوند و به عبارتي حس خشونت ما از ميان مي‌رود.

يعني در تمرين‌ها و اردوها شوخي فيزيكي هم وجود دارد؟

به هيچ‌وجه. همان طور كه گفتم، همه چيز در حد قوانين و مقررات است و فراتر از آن نمي‌رود.

مظاهري تا حالا خارج از رينگ از قدرت مشت‌زني استفاده كرده ‌است؟

نه، خوشبختانه تاكنون بيرون از رينگ مشت نزده‌ام و اميدوارم هيچ گاه اين اتفاق رخ ندهد.

نظرت درباره حاشيه و حاشيه‌سازي در ورزش چيست؟

اصولا ميانه‌اي با حاشيه و حاشيه‌سازي ندارم و دوست دارم دور از جنجال و هياهو به ورزش قهرماني بپردازم.

بوكس هم ورزش بي حاشيه‌اي است. بعكس فوتبال.

اصلا از اين نظر بوكس و فوتبال قابل مقايسه نيستند، ورزشكار براي رسيدن به قله موفقيت بايد از حاشيه دور باشد راه درست به نظر من همين است.

شايد به اين دليل باشد كه بازتاب كمي در مطبوعات دارد.

فكر نمي‌كنم به اين دليل باشد، ولي در مجموع متاسفانه مطبوعات ما روي بوكس مانور نمي‌دهند و بيشتر مطالب خود را به فوتبال اختصاص مي‌دهند.

دليل اين مساله را چه مي‌داني؟

يكي از دلايل استقبال كم مطبوعات از اخبار بوكس، نبود ليگ بوكس فعال است چون زماني كه ملي پوشان بوكس در مسابقه‌هاي مختلف مدال‌آوري مي‌كنند، اخبار خوبي در اين زمينه در مطبوعات ما درج مي‌شود.

بوكس ايران چه جايگاهي در سطح آسيا دارد؟

بي‌شك در كنار كشورهايي نظير ازبكستان، قزاقستان و تايلند جزو 5 قدرت اول قاره هستيم.

غير از بوكس به كار ديگري هم مشغول هستي؟

نه. بوكس همه زندگي‌ام را پر كرده است و نمي‌توانم به چيزي غير از آن فكر كنم.

زندگي كردن با بوكس لذت‌بخش است؟

در صورتي كه به موفقيت دست‌يابي، لذت‌بخش است؛ ولي در مجموع اين‌گونه زندگي كردن مشكلات خاص خودش را دارد.

مدتي اردوي تيم ملي بوكس در كانكس گذشت. زندگي كردن در كانكس چه طور بود؟

حدود 2 سال اردوي تيم ملي در كانكس مجموعه ورزشي شهيد شيرودي بود. دوران بسيار سختي را پشت سرگذاشتيم با شرايطي كه داشتيم، برخي انتظار هم داشتند كه ملي پوشان بوكس در ميدان‌هاي مختلف بين‌المللي افتخارآفريني كنند. جالب اين‌كه هنوز هم تعدادي از جوانان ملي پوش در همان كانكس زندگي مي‌كنند !

به بوكس حرفه‌اي هم علاقه‌مند هستي؟

نه اصلا علاقه‌اي به آن ندارم.

يعني فيلم مسابقه‌هاي بوكس حرفه‌اي را هم نگاه نمي‌كني؟

نه. گاهي پيگير فيلم مسابقه‌هاي حريفانم مي‌شوم تا شناخت كافي نسبت به آنان داشته باشم.

چرا از بوكس حرفه‌اي خوشت نمي‌آيد؟

بوكس آماتور يك ورزش است و همه ضربات براساس قانون و به منظور دريافت امتياز رد و بدل مي‌شود ولي در بوكس حرفه‌اي آنقدر همديگر را مي‌زنند تا يكي ناك اوت شود. اين جالب نيست و خيلي خشن است.

چرا تيم ملي در مسابقه‌هاي جهاني امريكا تنها يك سهميه ورودي المپيك را دريافت كرد؟

سفر ما به امريكا مشكلات زيادي داشت و در نهايت سه چهار نفر از نفرات تيم ملي از سفر به امريكا بازماندند. با توجه به كيفيت مسابقه‌ها، تنها سپهوند توانست سهميه ورودي المپيك را البته براي اولين‌بار در مسابقه‌اي جهاني كسب كند. ضمن اين‌كه حريفان سرمايه‌گذاري گسترده‌اي براي حضور در اين مسابقه‌ها كرده بودند.

در مجموع چرا ما فقط 3 سهميه ورودي المپيك را كسب كرديم؟

مي‌توانستيم 7 سهميه كسب كنيم، ولي به دليل بروز بعضي مشكلات مثل جاماندن چند ملي پوش از مسابقه‌هاي جهاني امريكا و بدشانسي تنها 3 تا سهميه گرفتيم.

المپيكي شدن لذت‌بخش است؟

آرزوي هر ورزشكاري است كه به المپيك برود. همه آرزو دارند در اين مسابقه‌هاي با ارزش، حضوري پرقدرت، آبرومند و همراه با كسب مدال داشته باشد؛ بنابراين حضور در المپيك علاوه بر لذت‌بخش بودن انگيزه فراواني نيز براي افتخار آفريني به همراه دارد.

از 5 حلقه المپيك كدام حلقه را بيشتر دوست داري؟

حلقه سبز رنگ را چون رنگ ديار خودمان را دارد.

فكر مي‌كني بتواني در المپيك مدال كسب كني؟

خيلي سخت است در وزن منفي 91 كيلوگرم 16 نفر حضور دارند كه در اين ميان تنها من و بوكسور ازبكستاني از قاره آسيا هستيم و همه حريفان ما پرقدرت هستند با وجود اين، نااميد نيستم و با تمام توان براي كسب موفقيت تلاش مي‌كنم. چون دوست دارم از المپيك با دست پر به كشور برگردم.

ما مي‌توانيم روزي در ميان قدرت‌هاي اول بوكس جهان قرار بگيريم؟

اين هم كارسختي است. براي رسيدن به قدرت‌هايي مثل كوبا بايد برنامه دقيق، حساب شده و بلند مدت داشته باشيم تا بتوانيم بوكسورهاي قدرتمند جهان را شكست دهيم.

بودجه فدراسيون بوكس براي رسيدن به اين مهم كافي است؟

فكر مي‌كنم براي دستيابي به هر موفقيتي بايد اعتبار لازم وجود داشته باشد. بر اين اساس، براي رسيدن به اين هدف بزرگ بايد بودجه لازم در اختيار فدراسيون قرار بگيرد.

دوست داري پرچمدار كاروان ورزش ايران در بازي‌هاي المپيك پكن باشي؟

اين افتخاري بزرگ است كه هر كسي آرزوي آن را دارد، در كاروان ايران، ورزشكاران پرافتخارتر، شايسته‌تر و بزرگ‌تري از من وجود دارند كه اولويت با آنهاست.

در حال حاضر تمركز لازم روي نفرات المپيكي بوكس وجود دارد؟

متاسفانه نه. در حالي كه قرار است ما 3 نفر (مظاهري، سپهوند و قرباني) در بازي‌هاي المپيك حضور يابيم. برگزاري مسابقه‌هاي انتخابي براي شركت در جام احمد كومرت و معطوف كردن توجه به اين مسابقه‌ها به نظرم چندان جالب نيست. به طور كلي، جو ورزش هنوز المپيكي نشده است.

در اردوي تيم ملي براي شما 3 نفر حريف تمريني وجود دارد؟

بله. هرچند آنها سهميه المپيك نگرفته‌اند و از اين مساله ناراحت هستند، ولي خوشبختانه به صورت دائم در اردو حضور دارند و هيچ وقت ما را تنها نمي‌گذارند.

حريف تمريني تو كيست؟

جاسم دلاوري و اكبر حسيني كه علاوه بر حريف تمريني بودن، روحيه مرا براي شركت در المپيك با صميميت خود ارتقا مي‌دهند كه از آنها متشكرم.

پس از كسب سهميه المپيك در كرمانشاه از تو استقبال كردند؟

دوستان در اين خصوص خيلي به من ابراز محبت كردند.

مسوولان استان چطور؟

نه، آنان مرا تحويل نمي‌گيرند. فكر نمي‌كنم حمايت كردن از يك ورزشكار كار سختي باشد. قرار بود در شهرداري كرمانشاه استخدامم كنند كه همه چيز در حد حرف باقي مانده است. نمي‌خواهم از ورزشكار خاصي نام ببرم، ولي تبعيض قائل شدن كار درستي نيست. مسوولان كرمانشاه به من مي‌گويند مجوزي براي استخدام ندارند، در صورتي كه پس از درخواست من چندين نفر را استخدام كرده‌اند!

شايد در آينده اين كار را برايت انجام دهند.

امروز كه سهميه المپيك گرفته‌ام، كاري برايم نمي‌كنند؛ واي به حال روزي كه از المپيك حذف شوم و يا دوران قهرماني‌ام به پايان برسد!

هيچ مراسم تقديري هم برايت برگزار نكردند؟

چرا. مراسمي كه بشدت از آن ناراحت شدم. آنها پاداش 200 هزار توماني به من دادند و ارزش كار مرا با 200 هزار تومان سنجيدند. چيزي نمي‌دادند، خيلي بهتر بود. ولي مردم خيلي به من محبت دارند و از همه آنان ممنونم.

آيا قرار است محرابيان، سرمربي ايراني تيم ملي ارمنستان به عنوان مربي در كنار تيم ملي ايران باشد؟

نه. مثل اين‌ كه قرار است فقط در خلال اردوي تداركاتي ارمنستان زير نظر او به تمرين بپردازيم. او به همراه تيم ملي ارمنستان 4 سهميه المپيك كسب كرده و بعيد است بخواهد سرمربي تيم ملي ايران بشود.

مي‌توانيم در المپيك صاحب مدال شويم؟

اميدوارم بتوانيم به اين افتخار ارزشمند دست يابيم. ولي به نظرم اگر چنين اتفاقي رخ دهد، كشورهاي صاحب‌نام اين رشته مظلوم واقع مي‌شوند، چراكه در كشورما حدود 3 ماه پيش از آغاز مسابقه‌ها به تدارك و آماده‌سازي تيم مي‌پردازند، در حالي كه در كشوري مثل كوبا 4 سال تمام براي حضور در المپيك برنامه‌ريزي و بوكسورهاي خود را به بهترين شكل ممكن حمايت مي‌كنند. 3 ماه مانده به بازي‌هاي المپيك تشكيل اردو دادن اسمش حمايت نيست!

مگر اردوي تيم ملي بوكس ايران براي شركت در المپيك از چه زماني آغاز شده است؟

از 25 فروردين، چون تا 3 فروردين در آخرين مرحله مسابقه‌هاي ورودي المپيك شركت مي‌كرديم.

بيشتر در چه وزني شانس كسب مدال داريم؟

به نظر من در وزن 64 كيلوگرم شانس بيشتري براي كسب مدال داريم، چون ستارگان كمتري در اين وزن حضور دارند و مرتضي سپهوند اگر با بدشانسي مواجه نشود، مي‌تواند روي سكو برود.

نظرت درخصوص پاداش‌هايي كه سازمان تربيت بدني براي مدال‌آوران المپيك در نظر گرفته، چيست؟

آنها نقد را رها كرده و به نسيه چسبيده‌اند. هنوز پاداش 25 ميليوني طلاي بازي‌هاي آسيايي دوحه را به ما نداده‌اند.

قرار نيست اين پاداش 25 ميليوني را بپردازند؟

قرار است آن را پرداخت كنند، اما اگر سال 2006 بموقع پرداخت مي‌كردند مي‌توانستم با آن يك خانه در كرمانشاه بخرم، امسال كه بدهند تنها مي‌توان يك خودرو خريد!

چرا بوكس ايران در اوزان پايين يا به عبارتي سبك‌وزن نمي‌تواند در سطح آسيا عرض‌اندام كند؟

تنها دليل اين است كه سبك‌وزن‌هاي آسيا در جهان هم حرف اول را مي‌زنند و كيفيت مسابقه‌ها در اين اوزان بسيار بالاست؛ بنابراين ملي‌پوشان ايران در مصاف با رقيبان آسيايي با مشكل مواجه مي‌شوند وگرنه بوكسورهايي مثل هومن كرمي بسيار پرقدرت هستند. او اگر در هر قاره‌ ديگري بود، براحتي سهميه ورودي المپيك پكن را دريافت مي‌كرد.

نظرت درخصوص استفاده از مربيان خارجي در تيم ملي چيست؟

مشكل بوكس ما ريشه‌اي است. متاسفانه شرايط به گونه‌اي است كه مربيان تيم ملي بايد روي چيزهاي ابتدايي كار كنند و وقت زيادي را در اين زمينه صرف كنند؛ در حالي كه تيم ملي نبايد جاي يادگيري باشد تيم ملي جاي تمرين كردن و تقويت ملي‌پوشان است. استفاده از بهترين مربيان دنيا هم در تيم ملي در كوتاه‌مدت هيچ نتيجه‌اي نخواهد داشت و بايد از اين مربيان در تيم‌هاي ملي نوجوانان و جوانان استفاده كنند.

يعني مربي خارجي چنانچه زمان لازم را هم در اختيار داشته باشد، نبايد در تيم ملي بزرگسالان به كار گرفته شود؟

فكر مي‌كنم اگر يك مربي خارجي طراز اول حداقل‌ 4 سال، يعني بين 2 المپيك زمان داشته باشد در تيم ملي بزرگسالان هم مي‌تواند موفق باشد، وگرنه در زمان كوتاه هيچ فايده‌اي براي ما نخواهد داشت.

در بوكس آماتور هم ناداوري وجود دارد؟

در بعضي موارد بله. بعضي داوران در مسابقه‌هاي بين‌المللي مختلف سليقه‌اي قضاوت و حق بوكسوري را به حريفش مي‌دهند!

نظرت درباره لباس‌هاي الكترونيكي چيست؟

در مسابقه‌هاي جام پادشاهي تايلند از لباس‌هاي الكترونيكي نظير آنچه در تكواندو اتفاق افتاد، استفاده كردند. اميدوارم استفاده از اين لباس قطعي و دائمي شود تا محاسبات امتيازات به عهده كامپيوتر باشد و داوران نتوانند حق هيچ ورزشكاري را پايمال كنند.

يعني غير از استفاده از لباس‌هاي الكترونيكي راه‌حل ديگري براي جلوگيري از ناداوري در بوكس وجود ندارد؟

چرا. رئيس جديد فدراسيون جهاني بوكس كه حدود 2 سال است به اين سمت انتخاب شده، بتازگي اقدام جالبي انجام داد و در مسابقه‌هاي قاره‌اي از داوران قاره‌هاي ديگر استفاده كرد؛ به طوري كه در مسابقه‌هاي قاره آسيا از داوران قاره امريكا استفاده كرد و بعكس.

نظرت درباره دوپينگ چيست؟

دوپينگ به دليل ناآگاهي صورت مي‌گيرد. امروز در جهان ورزش، مقوله مكمل‌هاي غذايي پذيرفته شده است، ولي بايد جايي باشد كه اين مكمل‌ها را به صورت استاندارد در اختيار ورزشكاران قرار دهد. بوكس هم چون يك ورزش قدرتي و سرعتي است، طبيعي است كه بوكسور هم به اين مكمل‌ها نياز دارد؛ اما متاسفانه جايي وجود ندارد كه اين مكمل‌ها را به لحاظ قانوني تهيه كند. بر اين اساس، عده‌اي ناگزير، آن را از بيرون تهيه مي‌كنند كه گاهي تست دوپينگ آنها مثبت اعلام مي‌شود. در صورتي كه اگر استفاده از مكمل با نظارت پزشك ورزشي باشد، فكر نكنم مشكلي به وجود بيايد.

پزشكان اردوهاي تيم ملي در اين زمينه كمكي به ورزشكاران نمي‌كنند؟

آنها حتي پيش از شركت در بازي‌هاي آسيايي دوحه به ما مي‌گفتند با مسووليت خودتان مي‌توانيد از مكمل‌ها استفاده كنيد! طبيعي است هيچ كس حاضر به چنين ريسكي نيست كه آبروي خود را به خطر بيندازد.

چطور در بازي‌هاي آسيايي دوحه موفق به كسب مدال طلا شدي؟

طبيعي است كه براي كسب مدال طلا در مسابقاتي با كيفيت بازي‌هاي آسيايي، تجربه بسيار لازم است. من هم چون تجربه لازم را به دست آورده و از طرفي در اين وزن جا افتاد بودم، توانستم در دوحه با كسب مدال طلا يك افتخار بزرگ براي كشورم و خودم رقم بزنم.

دليل برگزار نشدن مناسب ليگ بوكس چيست؟

چون پيكارهاي بوكس به صورت مستقيم و غيرمستقيم از تلويزيون پخش نمي‌شود در نتيجه اسپانسرها علاقه‌اي به ليگ بوكس ندارند و همين مساله باعث شده كه نشاطي در برگزاري ليگ وجود نداشته باشد. در هر صورت به نظر من با پخش تلويزيوني (مسابقات بوكس)‌ بسياري از مشكلات ورزشكاران اين رشته مرتفع مي‌شود.

مي‌گويند دليل پخش نشدن بوكس از تلويزيون بدآموزي آن است.

اين استدلال غيرمنطقي است. آيا در فوتبال و حتي جودو، تكواندو و ووشو خشونت وجود ندارد كه اين‌گونه با ما برخورد مي‌شود؟

آيا فدراسيون در اين زمينه اقدامي كرده است؟

بله. فدراسيون هم همواره به اين مساله معترض بوده و هست، اما تاكنون تلاش‌هاي صورت گرفته در اين زمينه نتيجه‌اي نداشته است.

ولي در دوحه ديدار فينال تو را شبكه سوم سيما پخش كرد.

در جريان مسابقه نمي‌دانستم كه اين اتفاق مي‌افتد، ولي خوشحالم كه تلويزيون يك بار سنت‌شكني كرد. اين اتفاق خوب بايد ادامه داشته باشد.

برخي معتقدند پخش تلويزيوني به ورزشكار استرس وارد مي‌كند بخصوص پخش مسابقه‌اي كه ملي باشد.

تا حدي با اين حرف موافق هستم، ولي درمجموع آثار مثبت پخش مستقيم مسابقه‌هاي ورزشي براي ورزشكاران به مراتب بيشتر از آثار يا اثر منفي آن است.

تا به حال شده از حريفي بترسي؟

به نظر من همه ورزشكاران از حريفان خود مي‌ترسند و اين يك چيز طبيعي است. مهم اين است كه واهمه نداشته باشي و براي شكست روي رينگ نروي.

تاكنون افسوس چيزي را در ورزش خورده‌اي؟

در هر مسابقه‌اي كه نتوانم مدال بگيرم بشدت افسوس مي‌خورم.

گريه چطور؟

در مسابقه‌هاي آسيايي ويتنام با حريف پاكستاني مسابقه داشتم. حقم را براحتي خوردند و طلايم را به برنز تبديل كردند، چون در آن مقطع رئيس فدراسيون جهاني احمد جورعي پاكستاني بود از اين اقدام داوران بشدت ناراحت شدم.

حرف آخر؟

اميدوارم در المپيك بتوانم بخوبي از نام ايران و ايراني دفاع كنم و دل همه مردم خوب ايران بويژه خانواده‌ام را شاد كنم.

مظاهري در يك نگاه‌

علي مظاهري 26 ساله، بوكس را از 16 سالگي زير نظر استاد پرويز غلامي آغاز كرده و هم اكنون 6 سال است كه افتخار پوشيدن پيراهن تيم ملي را دارد.

اولين بار در مسابقه‌‌هاي قهرماني آسيا در فيليپين در سال 2004 موفق شد به مدال برنز دست يابد. پس از آن به ترتيب در مسابقه‌هاي بين‌المللي مجارستان (برنز) ، مسابقه‌هاي بين‌المللي پاكستان (طلا) ، مسابقه‌هاي بين‌المللي جام استقلال تاجيكستان (2 بار طلا) ، بازي‌هاي آسيايي دوحه (طلا)، در مسابقه‌هاي مغولستان (طلا)، جام ستارگان جهان در امريكا (برنز) و در جام پادشاهي تايلند و ورودي المپيك پكن موفق شد مدال طلا را به ويترين افتخارات خود اضافه كند.

اميد توفيقي - رضا عباسي‌
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 332]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن