واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: حضرت سلیمان یكی از همین پیامبران است كه هم اجنه را به تسخیر خود درآورده، هم ملكه سبا را با آن همه جلال و زیبایی وادار كرده مقابل او زانو بزند و تسلیم شود، هم... هفته گذشته كه جلسه معارفه میرعلائی به عنوان مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، یكیدو نفر از كارگردانان و تهیهكنندگان حضور در این جلسه را مغتنم شمردند و به تولید فیلمهای 15 میلیاردی و 7 میلیاردی از سوی بنیاد سینمایی فارابی اعتراض كردند و گفتند در زمانهای كه فیلمسازان میتوانند با این بودجه چندین فیلم سینمایی را به سامان برسانند، چرا این بنیاد با بودجه دولت دست به تولید فیلمهای گرانی میزند كه معلوم نیست بتوانند هزینه خود را برگردانند یا احتمالا در اكران عمومی شكست خواهند خورد؟ این پرسش در چند سال اخیر كه این فیلمها مراحل ساخت خود را طی میكردند، از سوی دستاندركاران سینما و كارشناسان مطرح شد، اما هیچگاه از سوی مسوولان جواب مستدلی به آن داده نشد. شاید جواب این بود كه سینمای ایران به فیلمهای فاخر هم نیاز دارد تا بتواند تاریخ خود را غنی كند یا شاید این فیلمها برای ثبت در تاریخ سینمای ایران ساخته شدهاند و دولت اصلا به برگشت سرمایه آنها فكر نكرده است. با همه اینها، باید منتظر بمانیم تا این فیلمها اكران شوند و جواب را در ساختار و داستان آنها بیابیم و بعد بپذیریم كه دولت كار خوبی كرده سرمایهگذاری كرده یا بگوییم حیف از سرمایهای كه تلف شد. این 2فیلم كه تولید آنها با واكنشهای مختلفی روبهرو شده، «ملك سلیمان» و «راه آبی ابریشم» نام دارد. ملك سلیمانفیلم «ملك سلیمان» را شهریار بحرانی كارگردانی كرده است؛ فیلمسازی كه در پرونده كاری خود فیلم مجموعه مریم مقدس را به ثبت رسانده كه شبكه 2 سیما آن را تهیه كرده است. ملك سلیمان را مجتبی فرآورده تهیه میكند كه چند سال پیش فیلمنامه امام حسین(ع) را نوشت و محسن علیاكبری تهیهكنندگی آن را به عهده گرفت. اما سریال امام حسین(ع) بعد از یكی دو ماه فیلمبرداری برای همیشه متوقف شد و بعد از این ناكامی بود كه بحرانی و فرآورده تولید ملك سلیمان را آغاز كردند. شاید آنها به این نتیجه رسیدهاند حالا كه نمیشود براحتی به امامان شیعه نزدیك شد، بد نیست روی زندگی پیامبرانی كار كنند كه برای به تصویر كشیدن زندگی آنها دچار اما و اگر نمیشوند. پیامبرانی كه آنقدر در زندگیشان اتفاقات عجیب و غریب رخ داده كه فیلمسازان میتوانند براحتی تخیل خود را هم وارد آن ماجراها كنند و فیلمی جذاب بسازند. حضرت سلیمان یكی از همین پیامبران است كه هم اجنه را به تسخیر خود درآورده، هم ملكه سبا را با آن همه جلال و زیبایی وادار كرده مقابل او زانو بزند و تسلیم شود، هم زبان حیوانات را میدانسته. بحرانی برای به تصویر كشیدن همه این جلال و كبریایی در فیلم ملك سلیمان، بهترین تكنسینهای هنگكنگی را به كار گرفته تا فیلم بزرگی را به مردم نشان دهد تا آنها هم بزرگی و توانایی سلیمان را آنچنان كه در قرآن آمده است باور كنند. شاید به همین دلیل است كه طبق نوشته «ویكی پدیا» برای این فیلم 5 میلیون دلار برابر با 5 میلیارد تومان از بنیاد سینمایی فارابی بودجه گرفته است. اما برخی مانند داود توحیدپرست بر این باورند كه این مبلغ حدود 15 میلیارد تومان است. طبق خبرهایی كه تیر 1386 همزمان با آغاز فیلمبرداری این فیلم تاكنون -كه فیلم آماده نمایش شده- منتشرشده است، میتوان به این نتیجه رسید كه برای كارگردان و تهیهكننده این فیلم، جلوههای ویژه بصری بیشتر اهمیت داشته، تا جایی كه حتی نقش اصلی این فیلم، یعنی سلیمان را به بازیگری جوان سپردند كه او را در فیلمها و سریالهای تلویزیونی دیدهایم. امین زندگانی، با چهرهای نسبتا زیبا اما جثهای كوچك ایفاگر نقش سلیمان شده است. پیامبری كه با توجه به معجزات و نحوه زندگیاش، همیشه این تصور را در ذهن مخاطب ایجاد كرده كه او مردی قدرتمند و دارای هیبتی درشت بوده است. محمود پاكنیت، حسین محجوب، مهدی فقیه، ارژنگ امیرفضلی، علیرضا كمالینژاد، الهام حمیدی، سیدجواد طاهری، باقر صحرارودی و ... دیگر بازیگران فیلم ملك سلیمان هستند كه در دكورهایی عظیم، نقشهای مختلف را بازی كردهاند. ملك سلیمان قرار است امسال در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید. راه آبی ابریشمفیلم «راه آبی ابریشم» را محمد بزرگنیا كارگردانی میكند. تهیهكنندگی آن را حسن بشكوفه به عهده دارد كه تاكنون سریالهایی مانند «شب دهم» و «مدار صفر درجه» را برای تلویزیون تهیه كرده است. «راه آبی ابریشم» داستان 2 ناخدای ایرانی به نامهای ناخدا ادریس و ناخدا سلیمان است كه برای حمل بارهای خود از ایران به چین، كشتیها را به آبهای خلیج فارس میاندازند و راهی سفر دریایی پرماجرایی میشوند. نقش ناخدا سلیمان را داریوش ارجمند با گریمی كاملا متفاوت بازی میكند و ایفاگر نقش ناخدا ادریس، رضا كیانیان است. بزرگنیا را میتوان تنها كارگردان ایرانی دانست كه تاكنون فیلمهای كشتی آنجلیكا، توفان و جنگ نفتكشها را روی آبها ساخته است و بدین ترتیب میتوان او را تنها كارگردانی دانست كه از ظرفیت دریاهای پهناور ایران استفاده كرده، خلاقیت به خرج داده، سختی تحمل كرده و در سینمای ایران چند فیلم دریایی را به ثبت رسانده است. چند سال پیش بزرگنیا تصمیم گرفت سریالی به نام «ناخدا سیراف» را برای تلویزیون بسازد اما معلوم نیست به چه دلایلی موفق نشد، تا اینكه تصمیم گرفت فیلم راه آبی ابریشم را با سرمایهگذاری بنیاد سینمایی فارابی مقابل دوربین ببرد. این فیلم دیماه سال گذشته مقابل دوربین رفت. سكانسهای مربوط به ایران فیلمبرداری شده است اما سكانسهای مربوط به چین هنوز مانده است. علاوه بر كیانیان و ارجمند، بهرام رادان، عزتالله انتظامی، پگاه آهنگرانی، مهدی میامی و... در این فیلم بازی میكنند. راه آبی ابریشم با سابقهای كه از بزرگنیا سراغ داریم، میتواند به یكی از آثار ماندگار و فاخر سینمای ایران تبدیل شود. بودجهای كه برای ساخت این فیلم به تصویب رسیده است، هیچ كجا به صورت رسمی اعلام نشده، اما «ویكی پدیا» رقم 8 میلیون دلار، برابر با 8 میلیارد تومان را برای تولید این فیلم اعلام كرده است. فیلمهایی كه تاكنون با هزینه میلیاردی در سینمای ایران تولید شدهاند، بسیار كم است. بودجه سینمای ایران را دولت تامین میكند؛ این تامین بودجه شكلهای متفاوت دارد، گاهی به فیلمسازان وام میدهد و گاهی هم خود سرمایهگذاری میكند. به همین دلیل همیشه طوری عمل میكند كه عدالت را در تقسیم بودجه سالانه رعایت كند. از این رو كمتر پیش آمده كه مثلا در 3 سال، چند میلیارد تومان صرف ساخت 2 فیلم كند. شاید همین دلیل باعث شده است كه داد سینماگران در بیاید و اما و اگرها شكل بگیرد. هرچند زمانی كه احمدرضا درویش هم فیلم جنگی و عظیم «دوئل» را ساخت، بیشتر فیلمسازان اعتراض كردند و گفتند این فیلم به ظاهر در شركت خصوصی تهیه شده اما سرمایهگذار اصلی آن معاونت سینمایی است. آن زمان حرف بر سر یك میلیارد بود و اكنون مساله بر سر 15 میلیارد تومان است. دوئل در تاریخ سینمای ایران ماندگار شد تا ببینیم راه آبی ابریشم و ملك سلیمان چه میشود؟
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 506]