تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805335206




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيشنهاد افزايش قيمت پايه نان در تهران - بخش سوم يا پاياني


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: پيشنهاد افزايش قيمت پايه نان در تهران - بخش سوم يا پاياني
اقتصاد. بازرگاني
معاون وزير بازرگاني در پاسخ به پرسش خبرنگاري در خصوص وضعيت قيمت نان در تهران از پيشنهاد افزايش قيمت پايه نان در تهران در كارگروه متشكله با حضور صنوف در اين وزارتخانه خبر داد.

شجاع‌الدين بازرگاني در ادامه گفت وگوي معاونان وزير بازرگاني با خبرنگاران، گفت: هرچند در حال حاضر قيمت نان در تهران برپايه سال ‪ ۸۳‬نيست ، اما در اين زمينه ناهماهنگي وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادي ايرنا، وي درعين حال تاكيد كرد: با ايجاد كارگروه بين وزارت بازرگاني و استانداري شايد بتوان قيمت نان را در تهران اصلاح كرد.

** در قانون نظام صنفي ضابط اجرايي نداريم
معاون وزير بازرگاني معتقد است: در قانون نظام صنفي ضابط اجرايي براي كنترل نانوايي‌ها نداريم.

وي با طرح اين پرسش كه آيا با قانون ناقص نظام صنفي مي‌توان قوانين حوزه چندوجهي نان را مديريت كرد، گفت: تقويت قانون نظام صنفي در خصوص وضعيت نان در تهران ضروري است.

بازرگاني با بيان اينكه هنگامي كه مي‌خواهيم با معلول برخورد كنيم، قانون نظام صنفي و تغزيرات فرع است، گفت: ريشه مسئله را بايد كارشناسي كرده و نسبت به حل آن اقدام كرد.

وي يادآور شد: جدول قيمت پايه نهايي شده و بايد مراحل تصويب را بايد طي كند.

وي گفت: در صورتي كه مراجع بالا قيمت نان را بپذيرند، مي‌توان توليد و عرضه نان را به گونه‌اي مديريت كرد كه توليدكننده و مصرف‌كننده راضي شوند
** استيضاح وزير بازرگاني
معاون هماهنگي و امور مجلس وزير بازرگاني، در خصوص طرح استيضاح وزير بازرگاني، از مجلس به عنوان آخرين حلقه نظارت نام برد و گفت: فلسفه استيضاح به نهاد مجلس بر مي‌گردد و پديده نوظهوري نيست.

وي با بيان اينكه قصد و غرضي در طرح استيضاح بوده گفت: استيضاح نخست از دستور خارج اما استيضاح دوم مطرح شد.

** سه پرسش متضاد با قانون برنامه
بازرگاني با اشاره به اينكه، سه پرسش مطرح شده در طرح استيضاح وزير بازرگاني با قانون برنامه‌هاي سوم و چهارم توسعه در تضاد است، گفت: اينكه يك جا برنامه را اجرا و در جاي ديگر خلاف آن عمل كنيم، تنافض آشكار در اجراي قانون محسوب مي‌شود.

** افزايش ‪۱۶‬درصدي نرخ موثر تعرفه امكان پذير نيست
در ادامه اين نشست معاون وزير بازرگاني در توسعه روابط اقتصادي، در پاسخ به پرسشي مبني بر عدم اجراي مصوبه مجلس براي افزايش نرخ تعرفه موثر از ‪ ۹/۵‬به ‪۱۶‬درصد، گفت: اين اقدام به معناي آن است كه همه تعرفه‌ها ‪۶۰‬ درصد افزايش يابند.

مهدي غضنفري با تاكيد بر اينكه دولت نمي‌تواند تعرفه كالاهاي سرمايه اي و اساسي را افزايش دهد، گفت: در حالي كه نرخ موثر تعرفه اين نوع كالاها در ساير كشورها صفر است اين ميزان در ايران چهار درصد است.

به گفته رييس كل سازمان توسعه تجارت، نرخ موثر تعرفه هزار و ‪۱۰۰‬تعرفه افزايش يافت و در لابلاي آن نيز سبب افزايش تعرفه تلفن همراه شد كه اين مسئله آسيب زيادي به بازار وارد كرد و قاچاق اين كالا را در پي داشت.

به اعتقاد غضنفري، در صورت افزايش تعرفه كالاهاي اساسي و سرمايه اي، ميزان تورم به بالاترين حد مي‌رسد.

معاون وزير بازرگاني سپس نرخ موثر تعرفه در سال ‪ ۷۸‬را ‪۱۳/۷‬درصد عنوان كرد و گفت: اين ميزان تا سال ‪ ۸۰‬هر سال افزايش يافت و به ‪۲۲‬درصد رسيد، اما سپس با كاهش شديد به حدود هفت درصد در سال ‪ ۸۱‬رسيد.

غضنفري تصريح كرد: نرخ موثر تعرفه از سال ‪ ۸۱‬به بعد كاهش يافت و در سال ‪ ۸۳‬به ‪ ۳/۹‬درصد و طي سال‌هاي اخير به ‪۱۰‬درصد بالغ شد.

رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران گفت: هرچند دولت نهم نرخ موثر تعرفه را تا حدودي بالا برد (از ‪ ۳/۹‬به ‪ ۱۰‬درصد رسيد) اما اين نرخ طي سال‌هاي اخير روند كاهشي داشته است.

** عدم ابلاغ تعرفه ‪ ۴۷‬قلم كالا
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادي ايرنا، وي در ادامه و در پاسخ به پرسشي درباره علت عدم ابلاغ تعداي از تعرفه كالاها، گفت: از مجموع تعرفه‌ها ‪۲۸۲‬ قلم ابلاغ شد اما هنوز وضعيت تعدادي از تعرفه هنوز مشخص نيست.

غضنفري با ابراز اميدواري از اينكه تا پايان هفته جاري يا هفته آينده اين اقلام مراحل تصويب خود را طي كنند، گفت: چاپ كتاب تعرفه در انتظار تصويب اين چند قلم تعرفه است.

وي گفت: از مجموع ‪ ۴۷‬قلم تعرفه باقي مانده، تعرفه هشت قلم كالا نيز تغييري نكرده است.

رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران با تاكيد براينكه به دليل استفاده كاربران اطلاعات مربوط به تعرفه كالاها بر روي سايت سازمان توسعه تجارت ايران ‪ www.tpo.ir‬قرار گرفته، افزود: اين تعرفه‌ها بر روي سايت به روز شده است.

** كاهش نرخ رشد واردات
اين مقام مسئول در وزارت بازرگاني با استناد به آمارهاي رسمي به ميزان واردات درفاصله سالهاي ‪ ۸۰‬تا ‪ ۸۶‬پرداخت و گفت: در سال ‪ ۸۰‬ميزان واردات كشور ‪۱۷‬ميليارد دلار بود كه اين ميزان در سال ‪ ۸۱‬به ‪ ۲۲‬ميليارد دلار رسيد.

وي تصريح كرد: براساس آمار رسمي ميزان واردات درسال ‪ ۸۲‬حدود ‪۲۶‬ ميليارد دلار، سال ‪۸۳‬برابر ‪ ۳۵‬ميليارد دلار ، سال ‪ ۸۴‬حدود ‪ ۳۹‬ميليارد دلار، سال ‪ ۸۵‬معادل ‪۴۱‬ميليارد دلار و سال ‪ ۸۶‬برابر ‪ ۴۷‬ميليارد دلار است.

غضنفري با اشاره به درصد تغييرات واردات كالا طي سالهاي اخير از نظر ارزش، گفت: درصد تغييرات سال ‪ ۸۱‬نسبت به ‪۲۶ ،۸۰‬درصد، ‪ ۸۲‬نسبت به يك سال قبل از آن ‪ ۸/۱۹‬درصد و سال ‪۸۳‬نسبت به ‪ ۸۲‬حدود ‪۳۳‬درصد بوده است.

وي اظهار داشت: با نگاهي به روند كاهش واردات در سالهاي ‪ ۸۳‬تا ‪ ۸۶‬در مي يابيم كه درصد تغييرات از نظر ارزش در سال ‪ ۸۴‬نسبت به ‪۱۲ ، ۸۳‬درصد، سال ‪ ۸۵‬نسبت به ‪ ۲/۴ ، ۸۴‬درصد و ‪ ۸۶‬نسبت به ‪ ۸۵‬معادل ‪۱۶‬درصد بوده است.

معاون وزير بازرگاني افزود: متوسط رشد واردات در سه سال اخير در مقايسه با سه سال قبل از آن كمتر بوده است.

** مقايسه با ساير كشورها
معاون وزير بازرگاني با استناد به آمارهاي رسمي جهاني درسال ‪۲۰۰۶‬ ميلادي به مقايسه ميزان واردات كشور نسبت به ديگر برخي كشورها پرداخت و گفت: مالزي با جمعيتي افزون بر ‪۲۶‬ميليون نفر (يك سوم جمعيت ايران) ‪۱۳۰‬ ميليارد دلار (‪ ۲/۳‬برابر ايران) واردات دارد.

به گفته وي، ميزان واردات تركيه با ‪ ۷۴‬ميليون نفر جمعيت ‪۱۳۷/۵‬ ميليارد دلار (‪ ۳/۳‬برابر ايران) است در حالي كه ميزان صادرات اين كشور تنها ‪ ۸۲‬ميليارد دلار است.

** تركيب واردات براساس كالاهاي عمده
معاون وزير بازرگاني به تركيب واردات در سال ‪ ۸۶‬اشاره كرد و گفت:
بنزين، شمش آهن، پروفيل، ميله آهني، روغن‌هاي سبك، قطعات منفصله خودرو، روغن خام سويا و دانه ذرت عمده‌ترين كالاهاي وارداتي اين سال را در بر مي گيرند.

وي درعين حال يادآور شد: طي سالهاي ‪ ۸۴‬و ‪ ۸۵‬نيز عمده‌ترين كالاهاي وارداتي شامل بنزين، شمش آهني، روغن‌هاي سبك، قندوشكر، لوله آهني، ماشين آلات، روغن خام، اجزا توربيني، موتور خودرو، سيگار ، سويا و ... است.

** صادرات
وي سپس به وضعيت صادرات غيرنفتي بدون احتساب ميعانات گازي اشاره كرد وگفت: ميزان صادرات غيرنفتي ايران با روندي افزايشي در سال ‪ ۸۵‬به ‪۱۳‬ ميليارد دلار رسيد و يك سال بعد از آن همين رقم به ‪ ۱۵‬ميليارد و ‪۱۰۰‬ ميليون دلار رسيد.

همچنين مديرعامل سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان گفت: با وجود امكانات محدود، اقدام‌هاي نظارتي اين سازمان و حضور در بازار با انتخاب سياست‌هاي رويكردي مناسب برنامه ريزي و اجرا شده است.

كيومرث جليليان گفت: براين اساس رشد ‪ ۳۱۸‬برابر در ميزان جرايم تعزيراتي در سال ‪ ۸۶‬نسبت به سال ‪ ۸۴‬و رشد ‪۲۹‬درصدي در تشكيل پرونده‌هاي تخلفاتي و نيز رشد ‪۲۵‬درصدي در تعداد بازرسي صورت گرفته مويد اين مهم است.

وي، نظارت پيشگيرانه، بازرسي هدفمند و موثر و تشديد فعاليت بازرسي با استفاده از ظرفيت‌هاي موجود، تعميق و گسترش نظارت و بازرسي با مردمي كردن و استفاده از تشكل‌هاي صنفي و فرهنگ‌سازي در تنظيم بازار را رويكرد اصلي اين سازمان در ارتباط با امر تنظيم بازار كالا و خدمات برشمرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادي ايرنا، وي از افزايش ميزان بازرسي ها خبر داد و گفت: در سال ‪ ۸۶‬ميزان بازرسي ها، دو ميليون و ‪۴۰۰‬مورد بود.

به گفته وي، اين درحالي است كه ميزان بازرسي‌ها در سال ‪ ،۸۵‬دو ميليون و ‪۱۰۰‬هزار مورد و سال ‪ ۸۴‬يك ميليون و ‪ ۹۸۶‬هزار مورد بوده است.

وي گفت: اين بازرسي‌ها از مجموع نزديك به دوميليون واحد صنفي و ‪۵۰۰‬ هزار واحد توليدكننده و واردكننده صورت گرفت.

وي به تعداد پرونده‌هاي متشكله اشاره كرد و گفت: اين ميزان در سال ‪۸۴‬ ، ‪ ۱۶۴‬هزار پرونده ، سال ‪۱۹۲ ،۸۵‬هزار و سال گذشته ‪ ۹۱۲‬هزار فقره است.

جليليان افزود: ارزش پرونده‌هاي متشكله شركتهاي واردكننده و صادركننده درسال ‪۲۵ ،۸۶‬هزار و ‪۳۹۵‬ميليارد تومان است.
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 258]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن