تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826661320




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كاركرد رنگ در شاهنامه بي‌نظير است


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار جمعه 25 اردیبهشت 1388 تعداد مشاهده : 200 كاركرد رنگ در شاهنامه بي‌نظير است خبرگزاري فارس: محسن هاشمي گفت: در شاهنامه فردوسي كاركرد رنگ بي‌نظير است و با رنگ است كه بيان دراماتيك مي‌شود. به گزارش خبرگزاري فارس دومين روز از همايش بزرگداشت فردوسي در فرهنگستان هنر برگزار شد و در نشست علمي هنرهاي نمايشي و شاهنامه، محسن هاشمي استاد دانشگاه هنر و مدرس دانشكده سينما تئاتر با موضوع «تصاوير، ايجاز و استعاره‌هايي كه در شاهنامه وجود دارد» به ايراد سخن پرداخت. هاشمي در ابتدا با بيان اينكه دغدغه خودش را به عنوان يك معلم بازگو مي‌كند گفت: بنابر رشته تخصصي خودم يعني سينما، اين دغدغه را در قالب تز دكترا مطرح كردم و به دنبال آن رفتم كه نام آن چنين بود: «آيا شاهنامه واجد قابليت سينمايي هست يا نيست؟». وي اظهار داشت: در زمانه جديد، پيران عشاير بيشتر از پايتخت نشينان شاهنامه خوانده‌اند و اين سؤال پيش مي‌آيد كه چرا ردپايي از شاهنامه در سينماي ايران به چشم نمي‌خورد، آيا شاهنامه فاقد قابليت‌هاي لازم براي سينمايي شدن است. هاشمي بيان داشت: سينماي ايران طي 100 سالي كه از عمرش مي‌گذرد، مستند‌سازاني بزرگ، نئورئاليست‌هاي دلسوز و تجربه‌ انديشاني بزرگ به خود ديده است، اما گويي هيچ كس جرات نزديك شدن به سينماي ملي اقتباس شده از شاهنامه را ندارد. وي افزود: هيچ اثري مانند ديوان حافظ و شاهنامه فردوسي مرزهاي فرهنگي را در نپيموده است، شاهنامه آنقدر غني است كه در جنگ صفوي شاهنامه‌خوان استخدام كردند و بعد دشمن هم به دليل تاثيرات شاهنامه خواني همين كار را انجام مي‌دهد، ما به زبان فردوسي حرف مي‌زنيم، فردوسي براي ما الگوي زبان آفريده است و ما نمي‌توانيم از اين الگو عدول كنيم. هاشمي ادامه داد: سينما مي‌تواند حماسه آفرين باشد، مي‌تواند آنچنان حماسه را به تصوير بكشد كه در ذهن نسلي كه با تاريخ خودش هم آشنا نيست، حماسه بيافريند، سينما بر واقعيت بصري استوار است و از تجارب دراماتيك استفاده مي‌كند اما شاهنامه برعكس بر تجارت دراماتيك استوار است و از واقعيت بصري استفاده مي‌كند. وي تصريح كرد: كار فردوسي پيش چشم آوردن به ديد آوردن و پديد آوردن بدي و خير است و آنها را به خوبي نشان مي‌دهد كه اين ويژگي سينما هم هست و درام بر پديد آوردن و به ديد آوردن استوار است، مهمترين ساز و كار ادبيات توليد عاطفه و انديشه است. هاشمي گفت: يكي ديگر از ويژگي‌هايي كه فردوسي از آن به خوبي استفاده كرده است ويژگي تركيبي زبان فارسي يا همان ويژگي بصري است، اين ويژگي تدويني است و در كار سينماگراني چون آيزنشتاين هم به كرات استفاده شده است، وي با تصوير و فردوسي با كلام چنين كاري كرده است. وي افزود: در تصوير سينمايي دال معنايي مدلول مفهومي است و در تصوير ادبي دال معنايي مدول تصوير است. هاشمي ادامه داد: در سينما نماهاي بسته مي‌بينيم و در ادبيات بايد آن را حس كنيم، شاهنامه بر اصل خرد استوار است و اغناي منطقي با ديدن است و آنچه كه فردوسي را در خلق تصاوير جاندار ياري داده است همان جنبه‌ها و توانمندي‌هايي است كه در سينماي داستاني وجود دارد. وي در پايان گفت: اساس كار فردوسي تصوير است، رنگ در سينما واقع‌گريز و واقع‌گراست و در شاهنامه كاركرد رنگ بي‌نظير است و با رنگ است كه بيان دراماتيك مي‌شود. انتهاي پيام/ا




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 176]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن