تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بر خداوند است كه هيچ گرفتارى به زيارت من نيايد مگر آن كه او را شادمان بازگردانم و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820961327




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معرفي آثار تاريخي خمين به مناسبت هفته ميراث فرهنگي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: معرفي آثار تاريخي خمين به مناسبت هفته ميراث فرهنگي
داخلي. فرهنگي. ميراث. تاريخي.

آثار تاريخي هرمنطقه نمودي از ميراث وتاريخچه گرانبهاي آن سرزمين محسوب مي‌شود كه در صورت كم‌توجهي به اين آثار ارزشمند، اين تاريخ كهن به نابودي خواهد رفت.

شهرستان خمين درجنوب استان مركزي ،از قابليت‌هاي بالقوه فرهنگي، تاريخي وطبيعي مهمي براي جلب و جذب گردشگر و توريست برخورداراست وهمچون مرواريدي در محل تلاقي رشته كوههايي سلسلسه جبال البرز و زاگرس مي‌درخشد.

از منابع تاريخي چنين برمي‌آيد كه‌شهرت خمين وتيمره در دوران پيش از اسلام و قرون اوليه اسلامي بيش از دوره‌هاي بعد بوده‌است.

آثار تاريخي و گردشگري:
بيت تاريخي حضرت امام (ره) ‪ ۱۷۳‬سال پيش توسط جد ايشان سيداحمد بعد از مهاجرت به خمين به قيمت ‪ ۱۰۰‬تومان خريداري شد. مساحت عمارت چهار هزارو ‪ ۳۲۶‬مترمربع بوده است از تاريخ بنياد و نام باني آن اطلاعاتي در دست نيست ولي اين مجموعه اواخر دوره قاجاريه ساخته شده و در كنار رودخانه واقع شده است.

مجموعه بيت امام متشكل از پنج خانه بزرگ و يك خانه كوچك است ، حضرت امام (ره) در پنج دري مشرف به حياط بزرگ كه درهاي آن روبه غرب باز مي‌شود پا به جهان گذاشت.

مجموعه بيت حضرت امام داراي فضاهاي ورودي ،حياط اتاقها ، شبستان ،برج، هشتي ، دالان فضاهاي ورودي شامل جلوخان، فضاي ورودي و پيش طاق است.

خانه قديمي حضرت امام داراي چهار حياط بزرگ و كوچك است در قسمت شمال عمارت يك برج سه طبقه وجود دارد كه از طبقات زيرين برج براي استراحتگاه نگهبانان و يا سكونت موقت مردم بي‌پناه استفاده مي‌شده است ، ارتفاع برج ‪ ۱۱‬متر و بر همه بافت شهري مسلط است.

چند انبار ، اصطبل ، آشپزخانه و... از ديگر اجزا و فضاهاي كاركردي اين عمارت محسوب مي‌شود.

سالانه بيش از ‪ ۳۰۰‬گردشگر داخلي و خارجي از بيت حضرت امام در خمين ديدن مي‌كنند.

" كوه بوجه"
در جنوب شهر خمين واقع شده داراي زيباييها و چشم اندازهاي قابل توجهي برخودار است كه توجه هر مسافري را به خود جلب مي‌كند.

پارك تفريحي بوجه نيز كه در دامنه اين كوه احداث شده است مكان مناسبي براي تفريح گردشگران است.

شكارگاههاي خمين از مناطق مهم گردشگري كشور به شمارميروند بطوري كه بازديدكنندگان از نزديك با حيات وحش آشنا مي‌شوند.

وجود شكارگاه مشهور "موته" در شرق و جنوب شرقي شهرستان خمين و محلات و شكارگاه مشهور " لته در " هفتاد قله كه قديم مورد شكارگاه و استراحتگاه شاهزادگان قاجار بوده همچنان از جنبه‌گردشگري خاصي برخوردار است.

مهمترين اين شكارگاهها "شيرخاني" ، "الوند"، ، "انگشت ليس" ،" دز"، "دره سيب واحد" نام دارند.

" تيمچه بازار "
يكي ديگر آثار تاريخي با ارزش خمين به شمارمي‌رود كه با سقفي گنبدي ، در مكاني گود و به صورت هشت ضلعي قرار دارد.

اين مكان تنها بازمانده بازار قديم خمين است كه نماي بيروني و شيوه نورپردازي آن تجلي‌كننده معماري سنتي شهرهاي شرق اسلامي است.

مسجد جامع خمين
با قدمتي حدود يك قرن در جنب بازار قديم خمين در مكاني گود واقع شده ، داراي چهل ستون و طاق ضربي شكل است.

قلعه سالار محتشم
قلاع روستائي ،مجموعه عظيمي از سنگ نگاره‌ها و امامزاده‌ها بااعتبارتاريخي و هنري منحصر به فرد نيز از ديگر قابليتهاي گردشگري خمين است.

* صنايع دستي
شاغلان صنايع دستي اين شهرستان در رشته‌هاي معرق ، منبت ،سوزن دوزي ، بامبو بافي ، فرش و قالي و گليم بافي ، قلم زني ، گيوه دوزي است.

منبت كاري از صنايع دستي مهم شهرستان محسوب مي‌شود ، بافت فرش و گليم نقش برجسته از صنايع دستي ديگر است كه ارزش صاراتي دارد با توجه به اين كه صادرات فرش‌هاي دستبافت در خمين از گذشته داراي اهميت ويژه بوده است دراين قسمت مختصري از انواع فرشهاي منطقه معرفي مي‌شود.

قالي ليليان
" ليلان " از نامهاي كمياب مكانها در ايران است نظير اين نام در شهرستان مراغه وجود دارد ، مردم اهالي روستايي به همين نام " ليليان " ارمني مذهب بودند اغلب آنان قاليچه و قاليهايي به قطع ‪ ۱۲‬در ‪ ۹‬مي‌بافدد كه از نظر طرح ورنگ بسيار به هم شبيه هستند ،مردم اين روستا قاليهاي خود را يك پوده و بسيار فشرده مي‌بافندو در پرداخت آن مهارت بسياردارندو اين كار را طوري انجام مي‌دهند كه قالي سطحي مخملي و نرم پيدا مي‌كند ، روستاييان در اين صنعت از پشمي كه از گوسفندان به دست مي‌آيد استفاده و مراحل ريسندگي ، رنگ رزي ر ا خود انجام مي‌دهند.

* امامزاده‌هاي خمين
قريب به ‪ ۳۶‬باب امامزاده و بقعه متبركه در شهرستان خمين وجود دارد.

در مركز شهر خمين مرقد مطهر " ابوطالب بن زيدبن حسن مجتبي (ع) " كه نزد مردم به شاهزاده ابوطالب معروف است در مساحتي حدود ‪ ۶۰۰۰‬مترمربع كه گنبد اجري ساده‌ولي متناسب و زيبابنا شده است قسمت داخلي گنبد به شكل زيبايي آيينه‌كاري شده كه متاسفانه معماري اصيل آن دستكاري شده است.ك/‪۴‬ ‪۵۵۷/۱۷۴۴/۲۴۷۲‬
 يکشنبه 29 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 858]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن