واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار دوشنبه 5 اسفند 1387 تعداد مشاهده : 57 نظرآهاري: لالايي زنانهترين شعر است خبرگزاري فارس: عرفان نظرآهاري گفت: ادبيات عاميانه زبان زنانه دارد و زنانهترين شعر هر فرهنگ لالاييهاي آن است. به گزارش خبرنگار فارس، دومين پيشكنگره شعر زنان تهران با موضوع بررسي سه دهه شعر كودك و نوجوان پس از انقلاب عصر ديروز (شنبه 3 اسفند) در محل فرهنگسراي خانواده برگزار شد. شفيعي: 7 سال فترت در برگزاري كنگره در ابتداي اين نشست سيد ضياءالدين شفيعي با اشاره به 7 سال فترت در برگزاري كنگره شعر زنان تهران گفت: نطفه اين حركت خجسته در سال 81 بسته شد، اما متاسفأنه غفلت طولاني 7 ساله امكان شكلگيري مجدد آن را فراهم نكرد. امسال با همت سودابه اميني دبير اولين كنگره شعر زنان تهران موفق به برگزاري مجدد آن شديم و دوستاني چون مژگان عباسلو، عرفان نظرآهاري و ديگران به صورت جدي وارد اين عرصه شدند. وي افزود: در اين سالها به بهانههاي مختلف درباره فعاليتهاي زنان صحبت شده است، اما در عمل كمتر فعاليتي را شاهد بودهايم. اين جلسه پيش از كنگره نشستي در حوزه ادبيات كودك است چرا كه احساس ميكرديم اگر نيازهاي واقعي را پيشبيني كنيم احتمال خطا كمتر ميشود و ميتوانيم بهتر به مسائل همه جانبه زنان بپردازيم تا انشاءالله اين جريان دوباره متوقف نشود و در پيشبرد شعر زنان كشور موثر واقع شود. * نظرآهاري: نيمي از دستاوردها به همت زنان است در ادامه عرفان نظرآهاري، نويسنده و شاعر كه مديريت جلسه را بر عهده داشت درباره فعاليت زنان شاعر بعد از انقلاب گفت: اگر به سابقه ادبيات كودك مراجعه كنيم ميبينيم كه در 30 ساله پس از انقلاب فعاليت در اين حوزه بسيار جديتر شده است، در اين سالها ادبيات كودك نشريات خاص خودش را پيدا كرده و نويسندهها به صورت حرفهاي مشغول كار شدهاند و من معتقدم نيمي ازاين دستاوردها به همت شاعران زن در حوزه ادبيات كودك ونوجوان بوده است. وي افزود: وقتي ادبيات كودك ونوجوان مطرح ميشود ناگزير بايد به ادبيات عاميانه نظر كنيم و ادبيات عاميانه زبان زنانه دارد. زنانه ترين شعر هر فرهنگ لا لايي هاي آن است. سراينده لالايي ها زنان بودند و زبان ترانه بازي ها و ترانه نيايش ها نيز زنانه است و توسط آنها شكل گرفته است. سراينده مجموعه شعر «در سينهات نهنگي ميتپد» در ادامه تصريح كرد: عمده بار زندگي بر دوش زنان است و كمتر پيش ميآيد كه زنها به خودخواهيهاي هنري خود بپردازند. مادر هنرش را كنار ميگذارد و به شعر اصلياش كه زندگي و فرزندانش است رسيدگي ميكند. اينكه هزار سال ادبيات داريم و تنها چند شاعر زن به اين دليل است كه زنان اشعارشان را بر باد و آب ميسرودند. وي در ادامه با تأكيد بر ضرورت نيازسنجي مخاطبان يادآور شد: مخاطب واقعي ما آثار ما را نميخواند بلكه شعرهايي را ميخواند كه نيازهاي او را پاسخ داده باشد . * ماهوتي: شاعر مرد بر شاعر زن برتري ندارد مهري ماهوتي، شاعر كودك و نوجوان نيز عنوان كرد: فرق است بين شعر هاي يك شاعر زن و يك شاعر مرد اما اين به معناي رجحان و برتري يكي بر ديگري نيست بلكه تنها وجود تفاوت در كار اين دو جنس است. وي ادامه داد: من در ابتدا تصور مي كردم خوب نيست كه تفاوتي ميان اين دو بگذاريم و دعوايي بين شاعران زن و مرد به پا كنيم اما مسئله اين است كه ذات شعر ظرافت و لطافتي دارد كه اين ظرافت و لطافت در زنان موجود است. زن به سبب عاطفه اي كه دارد بهتر مي تواند اين لطافت و ظرافت را در شعرش به كار گيرد. وي با مقايسه شعرهاي كودكانه ناصر كشاورز و ديگر شاعران كودك زن، تأكيد كرد: اكثر شخصيتهاي شعرهاي ناصر كشاورز پسر هستند و اين حتما با كار شاعري مثل افسانه شعباننژاد يا ماهوتي متفاوت است، اما اين تفاوت الزاما به معناي برتري يا فروتري يكي از آن دو نيست همه ما بايد كار كنيم و به مخاطب اين اجازه را بدهيم كه خودش دست به گزينش و انتخاب بزند. ماهوتي در ادامه با اشاره به اين نكته كه براي مخاطبان كودك تنها موسيقي شعر مهم است گفت: تا سن 7 سالگي موضوعات براي هر دو جنسيت پسر و دختر يكي است. پسر ها خاله بازي مي كنند و دختر ها ماشين بازي. بعداز 7 سالگي است كه كم كم جنسيت براي آنها اهميت پيدا مي كند بنابراين شاعران تنها بايد به ايجاد حظ هنري در كودكان فكر كنند. وي در ادامه اظهار داشت : شاعر معلم نيست و نبايد پشت هر حرفي كه مي زند يك آموزشي نهفته باشد اگر از همان سن پايين جوهر هنري در وجود كودك پخش شد بعد ها خودش مي فهمد زندگي چيست و عشق كدام است. * حمزهاي: نبايد جنسيت براي گروه سني خردسالان مطرح شود سپس رودابه حمزهاي، شاعر كودك و نوجوان نيز در بيان حساسيت شعر كودك و ضرورت فرهنگسازي در دوران كودكي عنوان كرد: فرق و فاصله اي ميان سراينده زن و مرد وجود ندارد. نميتوانيم بگوييم يك مادر بيشتر به فرزندش علاقه مند است يا يك پدر. درست است كه زنان عاطفيتر و جزيينگرتر هستند اما در عمل مي بينيم كه شاعران مرد بيشتراند. وي اضافه كرد: شايد يكي از دلايل اين مساله اين باشد كه مردها لذت بچه ها را بيشتر درك ميكنند اما زنها به دليل نزديكي بيشتر به بچهها آزار و اذيتهاي آنها را هم لمس ميكنند و گاه حتي به حد وازدگي هم ميرسند. حمزه اي در ادامه تاكيد كرد: من هم معتقدم كه نبايد جنسيت براي گروه سني خردسالان مطرح شود چون آنها جنسيت خودشان را نمي شناسند و در سال هاي بعد به صورت طبيعي به تفاوت هاي خودشان با جنس مخالف پي مي برند. ما شاعران بايد از ابزار شعر و هنر استفاده كنيم و به آنها آموزش بدهيم . وي سپس با انتقاد از برخي تنگ نظري ها در حوزه ادبيات كودك و نوجوان اظهار كرد: بچه هاي اين دوره نمي دانند عشق يعني چه و ما هم به دليل سانسور و خود سانسوري هاي فراوان فردي و اجتماعي آن را از آثارمان حذف كرده ايم .گفتيم عشق كثيف است و نگفتيم كه مي تواند قيد و بندو مسئوليت به وجود بياورد. وقتي عشق رفت احساس عاطفي، تعهد و انضباط هم مي رود. * بابايي: زنها براي شاعري تربيت نشدهاند كبري بابايي، شاعر نيز با بيان اين كه زنها براي شاعري تربيت نشدهاند گفت: هر مردي ميتواند خودش را جاي مادر قرار دهد چون نفس شعر زيبايي و خيال است و هنرمند ميتواند اين را در خود ايجاد كند اما اينكه چرا زنان شاعر كمتر از مردان هستند دلايل اجتماعي و تربيتي متعددي دارد. در حوزه هاي ديگر هم همينطور است و ما مي بينيم كه با وجود آنكه تعداد فارغ التحصيلان زن بيشتر از مردان است اما در عمل تعداد مرداني كه در حوزه تحصيل خود كار مي كنند بيشتر از زنان هستند. بابايي ادامه داد: دوره نوجواني مظلوم ترين دوره است چرا كه تعريف واضحي براي آن وجود ندارد. نوجوان بلوغ و عشق را احساس مي كند اما دغدغه هايش را در هيچ شعري نمي يابد. ما مخاطب را نشناخته ايم . از قطع كتاب گرفته تا محتواي كتاب هاي مربوط به نوجوان طوري است كه او احساس توهين مي كند. * محقق: كودكان كتابهاي گروه سني خودشان را نميخوانند حامد محقق، شاعر نيز گفت: كودكان و نوجوانان هيچ وقت كتابهاي مربوط به گروه سني خودشان را نميخوانند و از مجلاتي كه چاپ ميشود استفادهاي به غير از خواندن ميكنند. كودكان بايد از طريق مربيها و مادرانشان ياد بگيرند كه چطور از كتاب استفاده كنند. * قاسمنيا: شعر نبايد حربهاي براي ياد دادن باشد شكوه قاسمنيا، شاعر كودك نيز كه در نيمه جلسه رسيد در سخناني عنوان كرد: شعر نبايد حربهاي براي ياد دادن باشد. نسل امروز به سرعت برق و باد چيز ياد مي گيرد و ما شاعران ديگر نبايد هنر شعر را حربه اي كنيم تا به احساسات كودكان و نوجوانان نفوذ كنيم و به آنها چيز ياد بدهيم . وي در ادامه گفت: شكاف بزرگي ميان نسل پيشين و نسل امروز به وجود آمده است. نسل امروز نيازي به آموزش ندارد بلكه اين من هستم كه نياز دارم از او ياد بگيرم چون سرعت مخاطب از سرعت نويسنده بيشتر شده است. قاسم نيا در پاسخ اين سوال كه به عنوان يك شاعر چه وظيفه اي در قبال مخاطب داريم؟ گفت: تنها مي توانيم به او نزديك شويم. زاويه نگاهمان راعوض كنيم و اين نزديك شدن نه از طريق حرف زدن به دست مي آيد و نه از طريق مطالعه كردن بلكه تنها بايد مثل خود آنها بشويم و دنيا را از زاويه ديد آنها نگاه كنيم . شاعر كتاب "كلاغ پر " اضافه كرد:اعتراف مي كنم كه ما شاعران تا امروز به اندازه تلاشي كه انجام داده ايم نتوانسته ايم در مخاطبانمان تاثير بگذاريم . در ادامه اين نشست يكي از حاضران در جلسه با بيان اينكه اكثر شاعران تهراني صنعتزده هستند و از طبيعت و لطافت آن فاصله گرفتهاند از غيبت مضامين روستايي و طبيعي در كتابهاي كودك و نوجوان انتقاد كرد. قاسمنيا در پاسخ به او توضيح داد: روستاهاي ما نيز به زودي دچار مشكلي ميشوند كه در تهران پيش آمده است .آنها هم كمكم طبيعت را از دست ميدهند. بنابراين اگر ما توانستيم مشكل تهرانيها را حل كنيم مشكل آينده روستائيان را هم حل كردهايم. در پايان اين نشست شكوه قاسمنيا، حامد محقق، مهري ماهوتي، رودابه حمزهاي، كبري بابايي، آسيه رحماني و عرفان نظرآهاري نوسرودههاي خود را قرائت كردند. انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 204]