تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد هر كس قرآن را بياموزد و به ديگران آموزش دهد و به آنچه در قرآن است عمل كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816388220




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ديپلماسي بسته ها


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ديپلماسي بسته ها
سياسي
سيدجلال فياضي: باتحويل بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران به دبيركل سازمان ملل، خاوير سولانا نماينده گروه ‪ ،۵+۱‬انگليس به عنوان رئيس دوره اي شوراي امنيت وسوئيس بخاطر پيگيري ويژه‌اي كه درزمينه مسائل ايران داشته است، موضوع گفت وگوهاي جامع ايران وقدرت‌هاي بزرگ وارد مرحله تازه‌اي شد.

ديپلماسي بسته‌ها پس از آن آغاز شد كه در پي اعلام جمهوري اسلامي مبني بر مذاكره در چارچوب معاهده ان.پي .تي و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كشورهاي گروه ‪ ۵+۱‬ادامه گفت وگوها با ايران را در بن بست يافتند. جمهوري اسلامي پس از گزارش البرادعي مبني بر عدم انحراف در فعاليت‌هاي هسته اي ايران، جنبه فني و حقوقي پرونده ايران را پايان يافته اعلام كرد و مذاكرات با اروپا و ‪ ۵+۱‬را به حالت تعليق درآورد و آن را تنها در قالب آژانس ميسر دانست. نمايندگان ‪ ۵+۱‬پس از نشست بدون نتيجه شانگهاي - كه در آن چين تلاش كرد نقش موثرتري را ايفا كند - در لندن گرد آمدند و از ارائه بسته تازه مشوق‌ها به ايران خبر دادند. اين در حالي بود كه جمهوري اسلامي نيز از بسته جامعي سخن گفت كه در آن پيشنهادهاي خود را براي گفت وگوهاي چند بعدي درباره امنيت، دموكراسي، انرژي و مسائل اقتصادي به قدرت‌هاي جهان ارائه خواهد داد.

با پيش دستي ايران براي ارائه بسته پيشنهادي، جمهوري اسلامي در ديپلماسي بسته‌ها نيز در جايگاه ابتكار قرار گرفت و اگرچه نماينده آمريكا با شتاب خاصي تلاش كرداختلاف نظرهاي درون ‪ ۵+۱‬را پنهان سازد و از توافق نهايي درباره بسته پيشنهادي ‪ ۵+۱‬خبر داد اما مقامات ايران اعلام كرده‌اند كه اين بسته هنوز به آنها ارائه نشده است.

اكنون كه محتواي بسته پيشنهادي ايران - اگرچه هنوز انتشار عمومي نيافته است - براي مجامع بين‌المللي و كشورهاي ‪ ۵+۱‬آشكار گرديده است انتظار مي رود اين گروه بسته ارائه نشده خود را با ملاحظات جمهوري اسلامي تكميل كنند تا يخ‌هاي گفت وگوها با سرعت بيشتري ذوب شود، اگرچه رئيس جمهوري اسلامي ايران اعلام كرده است كه ايران هرگونه پيشنهادي را بررسي نموده و براساس منافع ملي خود نسبت به مفاد آن اظهارنظر خواهد كرد.

در شرايط كنوني انتظار مي‌رود با شفاف شدن مواضع ايران در قالب بسته پيشنهادي، كشورهاي ‪ ۵+۱‬با نگاهي واقع گرايانه و با پرهيز از تاثيرپذيري از فشارهاي آمريكا به اقدامات موثري دست بزنند و چالش‌ها را پيچيده تر نكنند.

ايران هسته‌اي يك واقعيت انكارناپذير است و گزارش البرادعي و نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي آمريكا بر صلح آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران صحه گذاشته اند. حتي جنجال بر سر مطالعات ادعايي نيز پس از اثبات بي‌اساس بودن آنها ره به جايي نبرد. واقعيت آن است كه چالش هسته‌اي ايران كه سايه آن بر همه روابط بين‌الملل به خاطر اهميت ژئوپليتيكي ايران و اقتدار و نقش موثر جمهوري اسلامي در تحولات جهاني غيرقابل انكار است، جز پذيرش حقوق قانوني و مشروع ملت ايران راهكار ديگري ندارد. دانش بومي هسته‌اي ايران غيرقابل بازگشت است و ملت ايران براي دفاع از حقوق قانوني خود مصمم است و پذيرش اين واقعيت‌ها از سوي اتحاديه اروپا، چين و روسيه و بازيگري آنها خارج از هژموني آمريكا، كليد حل مسئله است.

اروپا، چين و روسيه بايد منظور آمريكا از بازيگري ايران خارج از نظام بين الملل را بخوبي درك كرده باشند. آنها بخوبي مي‌دانند كه ايران، همواره به مقررات بين‌المللي پايبند بوده است. آمريكا با چنين سخناني تلاش مي‌كند نگرش خود از نظام بين‌الملل را به جهانيان ديكته كند، نگرشي كه جهان را -تك قطبي> فرض كرده و نظام بين‌الملل را مساوي با آمريكا تلقي مي‌كند و براي ديگر قدرت‌ها در روابط بين‌الملل هيچ جايگاهي قائل نيست، اين نگرش مي تواند آينده تاريكي را براي جهان در سايه ديكتاتوري آمريكا ترسيم كند.

مواضع مستقل اروپا، چين و روسيه در قبال پرونده هسته‌اي ايران و رهايي از فشارهاي آمريكا علاوه بر حل مناقشه‌اي كه توسط آمريكايي‌ها پيچيده شده است، چشم انداز آينده جهان را نيز شفاف تر مي‌كند و نشان مي‌دهد كه قدرت هاي بزرگ جهان -نظام تك قطبي> را در دنيا بر نمي‌تابند و به يك نظام چندقطبي با پذيرش نقش برابر و عادلانه همه قدرت‌ها مي‌انديشند.
 شنبه 28 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 396]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن